Στις προοπτικές για ένα ελληνικό success story, έστω και με εμπόδια, «ύστερα από μία από τις μακροβιότερες και βαθύτερες οικονομικές υφέσεις της σύχρονης ιστορίας» αναφέρεται δημοσίευμα της Wall Street Journal.
Η αμερικανική οικονομική εφημερίδα επισημαίνει ότι καθώς η ελληνική οικονομία ανακάμπτει, επιστρέφουν και οι επιχειρήσεις στη χώρα, αναφερόμενη μεταξύ άλλων στα παραδείγματα των Spar και Tesla. «Μία βιώσιμη ανάκαμψη θα μπορούσε να σηματοδοτήσει το τελευταίο κεφάλαιο στην κρίση της Ευρωζώνης ακόμη περισσότερο και από την έξοδο από το πρόγραμμα αυτό το καλοκαίρι» υπογραμμίζει.
Η WSJ επικαλείται το παράδειγμα της Spar, η οποία εγκαινίασε δύο νέα supermarkets σε Κρήτη και Σκιάθο, τα πρώτα από τα 350 που έχει προγραμματίσει. «Δύο μόλις χρόνια πριν, ο όμιλος είχε εγκαταλείψει την Ελλάδα μετά την χρεοκοπία του Έλληνα εταίρου της» υπενθυμίζει, προσθέτοντας: «Οι προοπτικές της Ελλάδας είναι σαφώς πιο ευοίωνες σήμερα. Το ΑΕΠ αναπτύχθηκε 1,4% το 2017, στην πρώτη ουσιαστική ανάκαμψη από το 2007. Οι έρευνες δείχνουν ότι η δραστηριότητα, οι νέες παραγγελίες και οι προσλήψεις έχουν επιστρέψει σε επίπεδα, που είχαν να συναντήσουν εδώ και καιρό και οι αναλυτές προβλέπουν ανάπτυξη 2% για το 2018».
«Τα χειρότερα είναι πίσω μας. Οι τιμές των ακινήτων έχουν πέσει και είναι εύλογο για τους επενδυτές να επιστρέψουν. Αν διατηρηθεί η πολιτική και κοινωνική σταθερότητα, τότε θα δούμε ανάπτυξη» σχολιάζει στην εφημερίδα ο Φοίβος Καρακίτσος, εκτελεστικός διευθυντής της Spar Hellas.
Από την πλευρά της η WSJ αναφέρει ότι έχουμε μακρύ δρόμο ακόμη. Υπενθυμίζει ότι το ΑΕΠ τα χρόνια της κρίσης συρρικνώθηκε 28% και η ανεργία, αν και αποκλιμακώνεται, παραμένει άνω του 20%. Ωστόσο ο κύκλος της σκληρής λιτότητας, εκτιμά, έχει σχεδόν ολοκληρωθεί και η αρνητική της επίδραση στην ανάπτυξη εξασθενεί. Οι σχέσεις της Αθήνας με τους δανειστές είναι πιο ήρεμες. «Κανείς πλέον δεν συζητά για Grexit. Το ερώτημα ωστόσο είναι αν αυτή η αντίδραση της οικονομίας είναι βραχυπρόθεσμη, ή αποτελεί την έναρξη μιας μακράς περιόδου βιώσιμης ανάπτυξης» παρατηρεί ο Τάσος Αναστασάτος, επικεφαλής οικονομολόγος στην EFG Eurobank.
Ως απόδειξη των βελτιωμένων προοπτικών παρουσιάζει και την απόφαση της Aegean Airlines να προβεί σε μεγάλη παραγγελία από την Airbus. «H εταιρεία αισθάνθηκε αρκετή αυτοπεποίθηση για να παραγγείλει 42 νέα αεροσκάφη αξίας 4 δισ. ευρώ, προχωρώντας στην μεγαλύτερη επένδυση από την έναρξη της κρίσης» τονίζει. «Μελετήσαμε την επένδυση και τη σταδιακή σταθεροποίηση που βιώνουμε εδώ και περισσότερο από ένα χρόνο» εξηγεί ο αντιπρόεδρος της Aegean, Ευτύχιος Βασιλάκης. «Οι κίνδυνοι για την ανάπτυξη παραμένουν» παραδέχεται, αλλά εκφράζει και αυτός την πεποίθηση ότι τα χειρότερα έχουν παρέλθει.
Η εφημερίδα αναφέρεται επίσης στο παράδειγμα της Tesla, κατασκευάστριας ηλεκτρικών αυτοκινήτων, που πρόκειται να λειτουργήσει ένα μικρό κέντρο έρευνας και ανάπτυξης στην Αθήνα. Σημειώνει επίσης ότι το ποσοστό των κλειστών καταστημάτων στο κέντρο της πρωτεύουσας μειώθηκε στο 25% από το ένα τρίτο στη διάρκεια της κρίσης, καθώς αποκαθίσταται σταδιακά η εμπιστοσύνη των καταναλωτών. Ακόμη και ο «κωματώδης», όπως τον χαρακτηρίζει, κατασκευαστικός τομέας δείχνει σημάδια ζωής, ενώ κάποιοι νέοι Έλληνες επιστρέφουν από το εξωτερικό μετά από μια δεκαετία μέσα στην οποία η χώρα έχασε μια γενιά πτυχιούχων» καταλήγει το δημοσίευμα.
Η αμερικανική οικονομική εφημερίδα επισημαίνει ότι καθώς η ελληνική οικονομία ανακάμπτει, επιστρέφουν και οι επιχειρήσεις στη χώρα, αναφερόμενη μεταξύ άλλων στα παραδείγματα των Spar και Tesla. «Μία βιώσιμη ανάκαμψη θα μπορούσε να σηματοδοτήσει το τελευταίο κεφάλαιο στην κρίση της Ευρωζώνης ακόμη περισσότερο και από την έξοδο από το πρόγραμμα αυτό το καλοκαίρι» υπογραμμίζει.
Η WSJ επικαλείται το παράδειγμα της Spar, η οποία εγκαινίασε δύο νέα supermarkets σε Κρήτη και Σκιάθο, τα πρώτα από τα 350 που έχει προγραμματίσει. «Δύο μόλις χρόνια πριν, ο όμιλος είχε εγκαταλείψει την Ελλάδα μετά την χρεοκοπία του Έλληνα εταίρου της» υπενθυμίζει, προσθέτοντας: «Οι προοπτικές της Ελλάδας είναι σαφώς πιο ευοίωνες σήμερα. Το ΑΕΠ αναπτύχθηκε 1,4% το 2017, στην πρώτη ουσιαστική ανάκαμψη από το 2007. Οι έρευνες δείχνουν ότι η δραστηριότητα, οι νέες παραγγελίες και οι προσλήψεις έχουν επιστρέψει σε επίπεδα, που είχαν να συναντήσουν εδώ και καιρό και οι αναλυτές προβλέπουν ανάπτυξη 2% για το 2018».
«Τα χειρότερα είναι πίσω μας. Οι τιμές των ακινήτων έχουν πέσει και είναι εύλογο για τους επενδυτές να επιστρέψουν. Αν διατηρηθεί η πολιτική και κοινωνική σταθερότητα, τότε θα δούμε ανάπτυξη» σχολιάζει στην εφημερίδα ο Φοίβος Καρακίτσος, εκτελεστικός διευθυντής της Spar Hellas.
Από την πλευρά της η WSJ αναφέρει ότι έχουμε μακρύ δρόμο ακόμη. Υπενθυμίζει ότι το ΑΕΠ τα χρόνια της κρίσης συρρικνώθηκε 28% και η ανεργία, αν και αποκλιμακώνεται, παραμένει άνω του 20%. Ωστόσο ο κύκλος της σκληρής λιτότητας, εκτιμά, έχει σχεδόν ολοκληρωθεί και η αρνητική της επίδραση στην ανάπτυξη εξασθενεί. Οι σχέσεις της Αθήνας με τους δανειστές είναι πιο ήρεμες. «Κανείς πλέον δεν συζητά για Grexit. Το ερώτημα ωστόσο είναι αν αυτή η αντίδραση της οικονομίας είναι βραχυπρόθεσμη, ή αποτελεί την έναρξη μιας μακράς περιόδου βιώσιμης ανάπτυξης» παρατηρεί ο Τάσος Αναστασάτος, επικεφαλής οικονομολόγος στην EFG Eurobank.
Ως απόδειξη των βελτιωμένων προοπτικών παρουσιάζει και την απόφαση της Aegean Airlines να προβεί σε μεγάλη παραγγελία από την Airbus. «H εταιρεία αισθάνθηκε αρκετή αυτοπεποίθηση για να παραγγείλει 42 νέα αεροσκάφη αξίας 4 δισ. ευρώ, προχωρώντας στην μεγαλύτερη επένδυση από την έναρξη της κρίσης» τονίζει. «Μελετήσαμε την επένδυση και τη σταδιακή σταθεροποίηση που βιώνουμε εδώ και περισσότερο από ένα χρόνο» εξηγεί ο αντιπρόεδρος της Aegean, Ευτύχιος Βασιλάκης. «Οι κίνδυνοι για την ανάπτυξη παραμένουν» παραδέχεται, αλλά εκφράζει και αυτός την πεποίθηση ότι τα χειρότερα έχουν παρέλθει.
Η εφημερίδα αναφέρεται επίσης στο παράδειγμα της Tesla, κατασκευάστριας ηλεκτρικών αυτοκινήτων, που πρόκειται να λειτουργήσει ένα μικρό κέντρο έρευνας και ανάπτυξης στην Αθήνα. Σημειώνει επίσης ότι το ποσοστό των κλειστών καταστημάτων στο κέντρο της πρωτεύουσας μειώθηκε στο 25% από το ένα τρίτο στη διάρκεια της κρίσης, καθώς αποκαθίσταται σταδιακά η εμπιστοσύνη των καταναλωτών. Ακόμη και ο «κωματώδης», όπως τον χαρακτηρίζει, κατασκευαστικός τομέας δείχνει σημάδια ζωής, ενώ κάποιοι νέοι Έλληνες επιστρέφουν από το εξωτερικό μετά από μια δεκαετία μέσα στην οποία η χώρα έχασε μια γενιά πτυχιούχων» καταλήγει το δημοσίευμα.