Στη βουλή με την ψήφιση του νομοσχεδίου για τους λιγνίτες, έκλεισε ένα από τα ανοιχτά κεφάλαια της ενεργειακής διαπραγμάτευσης, αφού το συγκεκριμένο βήμα που εκκρεμούσε, αποτελούσε και προαπαιτούμενο τη συμφωνίας με τους δανειστές.
Εδώ βεβαίως πρέπει να τονιστεί ότι το βασικό ζητούμενο είναι η πώληση του 40% των λιγνιτικών μονάδων να έχει ολοκληρωθεί έγκαιρα (διαγωνισμός τέλη Μαΐου, ανάδειξη επενδυτών και ολοκλήρωση της πώλησης εντός του έτους). Για το σκοπό αυτό αμέσως ξεκινά αγώνας δρόμου από τη ΔΕΗ που έχει την ευθύνη της πώλησης με έκτακτη ΓΣ που θα προχωρήσει στη σύσταση των δύο εταιρειών που θα πουληθούν.
Από το βήμα της βουλής πάντως, ο Γ. Σταθάκης αν και υποβάθμισε τη σημασία του αιτήματος (κάποιοι υπάλληλοι της ΕΕ) επιβεβαίωσε τις πληροφορίες και τις καταγγελίες της αντιπολίτευσης ότι ήδη από πλευράς θεσμών έχει ανοίξει η συζήτηση για τα υδροηλεκτρικά.
Σύμφωνα με πληροφορίες, παρουσία όλων των θεσμικών φορέων (ΥΠΕΝ, ΡΑΕ κλπ) οι θεσμοί διαμήνυσαν ξανά στην ελληνική πλευρά ότι υπάρχουν τρία βασικά ανοιχτά θέματα στην ενεργειακή αγορά.
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι τα θέματα αυτά αφορούν:
Πρώτον στις δημοπρασίες ΝΟΜΕ: ακόμη και μετά την πώληση των λιγνιτών, οι δημοπρασίες ηλεκτρικής ενέργειας θα συνεχιστούν με ενέργεια από τα υδροηλεκτρικά που θα παραμείνουν στην κυριότητα της ΔΕΗ. Τα νέα υδροηλεκτρικά ΝΟΜΕ θα ξεκινούν σε πολύ χαμηλότερη τιμή αφού το μεταβλητό κόστος των μονάδων της ΔΕΗ είναι εξαιρετικά χαμηλό (3 ευρώ η μεγαβατώρα)
Δεύτερον μεταβατικές παρεκκλίσεις στο νέο μοντέλο της αγοράς: από τους θεσμούς ξεκαθαρίστηκε ότι δε μπορούν να υπάρξουν τέτοιες παρεκκλίσεις, ούτε αυτές δικαιολογούνται από την δεσπόζουσα θέση της ΔΕΗ. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι θα υπάρξει εναρμόνιση της λειτουργίας της αγοράς για θέματα όπως οι περιορισμοί στις προσφορές και η συμμετοχή ανά μονάδα στην ημερήσια αγορά στο μοντέλο στόχος (target model). Με βάση τις απόψεις των θεσμών οδηγούμαστε σε κατάργηση του κάτω ορίου προσφορών που σημαίνει ότι εάν κάποιος παραγωγός επιθυμεί, μπορεί κάποιες ώρες της ημέρας να δίνει ακόμη και αρνητικές προσφορές. Υπέρ της αλλαγής αυτής έχουν ταχθεί ΔΕΗ και ενεργοβόρες βιομηχανίες, ενώ αντίθετοι είναι οι ανεξάρτητοι ηλεκτροπαραγωγοί
Τρίτον ΠΧΕΦΕΛ: Οι θεσμοί επιμένουν στην κατάργηση της χρέωσης από το 2019 και υπογραμμίζουν ότι η χρηματοδότηση των ΑΠΕ θα πρέπει να γίνεται από τα γνωστά εργαλεία (ΕΤΜΕΑΡ, έσοδα από ρύπους).
Εδώ πάντως να σημειωθεί ότι πράγματι, όπως επισήμανε ο κ. Σταθάκης, τα τρία αυτά θέματα τέθηκαν σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων και απομένει να φανεί στην πράξη, πως θα σχηματοποιηθούν στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων με τους επικεφαλής των θεσμών.
Εδώ βεβαίως πρέπει να τονιστεί ότι το βασικό ζητούμενο είναι η πώληση του 40% των λιγνιτικών μονάδων να έχει ολοκληρωθεί έγκαιρα (διαγωνισμός τέλη Μαΐου, ανάδειξη επενδυτών και ολοκλήρωση της πώλησης εντός του έτους). Για το σκοπό αυτό αμέσως ξεκινά αγώνας δρόμου από τη ΔΕΗ που έχει την ευθύνη της πώλησης με έκτακτη ΓΣ που θα προχωρήσει στη σύσταση των δύο εταιρειών που θα πουληθούν.
Από το βήμα της βουλής πάντως, ο Γ. Σταθάκης αν και υποβάθμισε τη σημασία του αιτήματος (κάποιοι υπάλληλοι της ΕΕ) επιβεβαίωσε τις πληροφορίες και τις καταγγελίες της αντιπολίτευσης ότι ήδη από πλευράς θεσμών έχει ανοίξει η συζήτηση για τα υδροηλεκτρικά.
Σύμφωνα με πληροφορίες, παρουσία όλων των θεσμικών φορέων (ΥΠΕΝ, ΡΑΕ κλπ) οι θεσμοί διαμήνυσαν ξανά στην ελληνική πλευρά ότι υπάρχουν τρία βασικά ανοιχτά θέματα στην ενεργειακή αγορά.
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι τα θέματα αυτά αφορούν:
Πρώτον στις δημοπρασίες ΝΟΜΕ: ακόμη και μετά την πώληση των λιγνιτών, οι δημοπρασίες ηλεκτρικής ενέργειας θα συνεχιστούν με ενέργεια από τα υδροηλεκτρικά που θα παραμείνουν στην κυριότητα της ΔΕΗ. Τα νέα υδροηλεκτρικά ΝΟΜΕ θα ξεκινούν σε πολύ χαμηλότερη τιμή αφού το μεταβλητό κόστος των μονάδων της ΔΕΗ είναι εξαιρετικά χαμηλό (3 ευρώ η μεγαβατώρα)
Δεύτερον μεταβατικές παρεκκλίσεις στο νέο μοντέλο της αγοράς: από τους θεσμούς ξεκαθαρίστηκε ότι δε μπορούν να υπάρξουν τέτοιες παρεκκλίσεις, ούτε αυτές δικαιολογούνται από την δεσπόζουσα θέση της ΔΕΗ. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι θα υπάρξει εναρμόνιση της λειτουργίας της αγοράς για θέματα όπως οι περιορισμοί στις προσφορές και η συμμετοχή ανά μονάδα στην ημερήσια αγορά στο μοντέλο στόχος (target model). Με βάση τις απόψεις των θεσμών οδηγούμαστε σε κατάργηση του κάτω ορίου προσφορών που σημαίνει ότι εάν κάποιος παραγωγός επιθυμεί, μπορεί κάποιες ώρες της ημέρας να δίνει ακόμη και αρνητικές προσφορές. Υπέρ της αλλαγής αυτής έχουν ταχθεί ΔΕΗ και ενεργοβόρες βιομηχανίες, ενώ αντίθετοι είναι οι ανεξάρτητοι ηλεκτροπαραγωγοί
Τρίτον ΠΧΕΦΕΛ: Οι θεσμοί επιμένουν στην κατάργηση της χρέωσης από το 2019 και υπογραμμίζουν ότι η χρηματοδότηση των ΑΠΕ θα πρέπει να γίνεται από τα γνωστά εργαλεία (ΕΤΜΕΑΡ, έσοδα από ρύπους).
Εδώ πάντως να σημειωθεί ότι πράγματι, όπως επισήμανε ο κ. Σταθάκης, τα τρία αυτά θέματα τέθηκαν σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων και απομένει να φανεί στην πράξη, πως θα σχηματοποιηθούν στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων με τους επικεφαλής των θεσμών.