Για μια τριπλή αξιολόγηση ετοιμάζονται η κυβέρνηση και οι θεσμοί. Ο λόγος για τρία παράλληλα - και αλληλένδετα - κείμενα συμφωνίας που θα κρίνουν το "κλείσιμο" της δανειακής συμφωνίας με την ΕΕ, τη θέση του ΔΝΤ (και την ενεργοποίηση ή όχι του δικού του μνημονίου με τις πιθανότητες προς το παρόν να είναι σύμφωνα με πληροφορίες 50/50), αλλά και το μεταμνημονιακό πλέγμα που θα αντιμετωπίσει η χώρα.
Το πρώτο "μέλημα" είναι να υπάρξει συμφωνία αναφορικά με τα εκκρεμή προαπαιτούμενα. Παράλληλα θα τρέχουν η "αξιολόγηση" του ΔΝΤ αλλά και η μεταμνημονιακή εποπτεία που έχει αρχίσει να μορφοποιείται στο σκέλος των "θεσμών", περιμένοντας ωστόσο τις εξελίξεις για τα δύο ανοικτά μέτωπα: τη στάση της Γερμανίας για το χρέος (προς το παρόν επιμένει για παρεμβάσεις συνδεδεμένες με προαπαιτούμενα) αλλά και τον ρόλο του ΔΝΤ πριν και μετά το τέλος του Μνημονίου.
Με πρώτο λοιπόν βήμα τη σύνοδο του EWG στις 14 Μαΐου, ξεδιπλώνεται η κάθοδος των δανειστών στην Αθήνα για να αρχίσουν οι διαπραγματεύσεις. Με βάση τον υφιστάμενο σχεδιασμό, την ίδια ημέρα θα ξεκινήσουν τα τεχνικά κλιμάκια και μία ή δύο ημέρες αργότερα οι επικεφαλής θα αρχίσουν τις διά ζώσης διαπραγματεύσεις σε 3 μέτωπα:
1. Πρέπει να ολοκληρωθεί η τέταρτη αξιολόγηση και μέσα στον Μάιο να καταλήξουν η κυβέρνηση και οι θεσμοί της ΕΕ σε συμφωνία επί της αρχής (SLA) αναφορικά με τα 88 προαπαιτούμενα και με το πώς ακριβώς αυτά θα πρέπει να υλοποιηθούν. Η πρώτη αυτή συμφωνία δεν αποκλείεται πλέον να καταστεί εφικτή όχι έως τη σύνοδο του Eurogroup της 24ης Μαΐου (που ήταν ο αρχικός σχεδιασμός), αλλά έστω λίγο αργότερα.
Ωστόσο, μια μεγάλη καθυστέρηση δεν είναι επιθυμητή και από τους θεσμούς. Και τούτο προκειμένου να μπορεί να υπάρξει (αν κλείσουν και τα άλλα μέτωπα) η συνολική πολιτική συμφωνία στις 21 Ιουνίου, ή έστω στις 12 Ιουλίου (σ.σ. σύνοδοι Eurogroup). Για να καταστεί εφικτή η SLA θα πρέπει να ολοκληρωθεί η έκθεση συμμόρφωσης της Κομισιόν στο… μισό της σκέλος, σε αυτό της εκπλήρωσης της 4ης αξιολόγησης. Πάντως, δεν θα υπάρχει επικαιροποίηση του MoU (όπως συνέβη στις προηγούμενες αξιολογήσεις), αφού το πρόγραμμα τελειώνει.
Όσο για την "ομάδα" των δράσεων που θα μείνουν σε εκκρεμότητα, όπως παραδέχθηκε και ο ΥΠΟΙΚ Ευκλείδης Τσακαλώτος μιλώντας "Στο Κόκκινο", αυτές θα τροφοδοτήσουν τη μεταμνημονιακή εποπτεία…
Τα μεγάλα μέτωπα περιλαμβάνουν το δημοσιονομικό σκέλος που πρέπει να κλείσει… τώρα: τη μεγάλη "μάχη" για το αφορολόγητο, την αύξηση του ΦΠΑ στα νησιά, την κατάργηση εξαιρέσεων, τις παρεμβάσεις στα επιδόματα και στον ΕΝΦΙΑ.
Υπάρχουν και τα "διαρθρωτικά" μέτωπα: από τις ιδιωτικοποιήσεις και την αγορά ενέργειας, έως το δημόσιο, την υγεία, την εκπαίδευση, την αδειοδότηση, το Κτηματολόγιο, τον εξωδικαστικό και τον Νόμο Κατσέλη/Σταθάκη.
Θα πρέπει να οριστικοποιηθούν οι αποφάσεις, αυτές να ενταχθούν στην SLA και μετά να αρχίσει μια νέα εφαρμοστική "καταιγίδα". Και να διαμορφωθεί ένα σαφές χρονοδιάγραμμα για όσες δράσεις (δημόσιο, Κτηματολόγιο, ιδιωτικοποιήσεις, αδειοδότηση κ.λπ. ξεπερνούν τον χρόνο του Μνημονίου).
2. Παράλληλα, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο θα εξετάσει την πορεία της ελληνικής οικονομίας με βάση τη δική του λίστα προαπαιτούμενων (σ.σ. η οποία όπως έχει αποκαλυφθεί το προηγούμενο διάστημα έχει εναρμονιστεί με αυτή των θεσμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά δεν έχει δοθεί στη δημοσιότητα). Αν ικανοποιηθούν οι "απαιτήσεις" του (σ.σ. προς το παρόν επιμένει για εμπροσθοβαρή εφαρμογή του αφορολόγητου) και, αν στο μεσοδιάστημα κρίνει το χρέος ως βιώσιμο, θα προχωρήσει στη συνέχεια στην πρώτη επικαιροποίηση του δικού του προγράμματος, ώστε να ενεργοποιηθεί το δάνειο των 1,6 δισ. ευρώ.
3. Παράλληλα, τίθεται στο τραπέζι των διαβουλεύσεων το σχέδιο της επόμενης μέρας. Από τη μια πλευρά υπάρχει η ελληνική πρόταση που παρουσίασε σχηματικά ο ΥΠΟΙΚ Ευκλείδης Τσακαλώτος στο Eurogroup της Σόφιας και από την άλλη πλευρά το πλέγμα παρακολούθησης που ετοιμάζουν οι δανειστές.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι "εντάσεις" των θεσμών περί ασάφειας στο ελληνικό σχέδιο έχουν "καταλαγιάσει" ακριβώς γιατί δίδεται πλέον πιο μεγάλη σημασία όχι στο ελληνικό σχέδιο (που θεωρείται ότι μπορεί να ανατραπεί από μια αλλαγή κυβέρνησης), αλλά στο πλέγμα παρακολούθησης που θα αποφασισθεί. Ωστόσο, αυτό που ζητήθηκε και… έγινε σαφές από ελληνικής πλευράς είναι η δέσμευση για τη μη αναστροφή των δημοσιονομικών μέτρων που έχουν ληφθεί.
Πέρα από τη δέσμευση του ΥΠΟΙΚ για την περικοπή των συντάξεων και για τη διατήρηση της συμφωνίας για τα πλεονάσματα (σ.σ. εκτός και αν η ατζέντα Μακρόν οδηγήσει σε διαφορετικές συνολικές αποφάσεις ανά την ΕΕ στο μέλλον) υπάρχει και… γραπτή αναφορά. Στο δημοσιονομικό πεδίο ο ΥΠΟΙΚ στην παρουσίαση που έκανε στη Σόφια, σύμφωνα με το "Βήμα", δεσμεύθηκε για: τη διατήρηση πρωτογενών πλεονασμάτων στο 3,5% του ΑΕΠ έως το 2022, την ενίσχυση των δημοσίων προμηθειών, τη διασφάλιση της εφαρμογής των μεταρρυθμίσεων στη φορολογική διοίκηση (με έμφαση στις ηλεκτρονικές πληρωμές και στην πάταξη της φοροδιαφυγής), τη συνέχιση της εφαρμογής των παρεμβάσεων στις δημόσιες δαπάνες, τη διασφάλιση ανάπτυξης πάνω από το 2% του ΑΕΠ και τη χρήση του διαθέσιμου δημοσιονομικού χώρου, ώστε να μειωθεί το φορολογικό βάρος και να αυξηθούν οι δημόσιες δαπάνες.
Το πρώτο "μέλημα" είναι να υπάρξει συμφωνία αναφορικά με τα εκκρεμή προαπαιτούμενα. Παράλληλα θα τρέχουν η "αξιολόγηση" του ΔΝΤ αλλά και η μεταμνημονιακή εποπτεία που έχει αρχίσει να μορφοποιείται στο σκέλος των "θεσμών", περιμένοντας ωστόσο τις εξελίξεις για τα δύο ανοικτά μέτωπα: τη στάση της Γερμανίας για το χρέος (προς το παρόν επιμένει για παρεμβάσεις συνδεδεμένες με προαπαιτούμενα) αλλά και τον ρόλο του ΔΝΤ πριν και μετά το τέλος του Μνημονίου.
Με πρώτο λοιπόν βήμα τη σύνοδο του EWG στις 14 Μαΐου, ξεδιπλώνεται η κάθοδος των δανειστών στην Αθήνα για να αρχίσουν οι διαπραγματεύσεις. Με βάση τον υφιστάμενο σχεδιασμό, την ίδια ημέρα θα ξεκινήσουν τα τεχνικά κλιμάκια και μία ή δύο ημέρες αργότερα οι επικεφαλής θα αρχίσουν τις διά ζώσης διαπραγματεύσεις σε 3 μέτωπα:
1. Πρέπει να ολοκληρωθεί η τέταρτη αξιολόγηση και μέσα στον Μάιο να καταλήξουν η κυβέρνηση και οι θεσμοί της ΕΕ σε συμφωνία επί της αρχής (SLA) αναφορικά με τα 88 προαπαιτούμενα και με το πώς ακριβώς αυτά θα πρέπει να υλοποιηθούν. Η πρώτη αυτή συμφωνία δεν αποκλείεται πλέον να καταστεί εφικτή όχι έως τη σύνοδο του Eurogroup της 24ης Μαΐου (που ήταν ο αρχικός σχεδιασμός), αλλά έστω λίγο αργότερα.
Ωστόσο, μια μεγάλη καθυστέρηση δεν είναι επιθυμητή και από τους θεσμούς. Και τούτο προκειμένου να μπορεί να υπάρξει (αν κλείσουν και τα άλλα μέτωπα) η συνολική πολιτική συμφωνία στις 21 Ιουνίου, ή έστω στις 12 Ιουλίου (σ.σ. σύνοδοι Eurogroup). Για να καταστεί εφικτή η SLA θα πρέπει να ολοκληρωθεί η έκθεση συμμόρφωσης της Κομισιόν στο… μισό της σκέλος, σε αυτό της εκπλήρωσης της 4ης αξιολόγησης. Πάντως, δεν θα υπάρχει επικαιροποίηση του MoU (όπως συνέβη στις προηγούμενες αξιολογήσεις), αφού το πρόγραμμα τελειώνει.
Όσο για την "ομάδα" των δράσεων που θα μείνουν σε εκκρεμότητα, όπως παραδέχθηκε και ο ΥΠΟΙΚ Ευκλείδης Τσακαλώτος μιλώντας "Στο Κόκκινο", αυτές θα τροφοδοτήσουν τη μεταμνημονιακή εποπτεία…
Τα μεγάλα μέτωπα περιλαμβάνουν το δημοσιονομικό σκέλος που πρέπει να κλείσει… τώρα: τη μεγάλη "μάχη" για το αφορολόγητο, την αύξηση του ΦΠΑ στα νησιά, την κατάργηση εξαιρέσεων, τις παρεμβάσεις στα επιδόματα και στον ΕΝΦΙΑ.
Υπάρχουν και τα "διαρθρωτικά" μέτωπα: από τις ιδιωτικοποιήσεις και την αγορά ενέργειας, έως το δημόσιο, την υγεία, την εκπαίδευση, την αδειοδότηση, το Κτηματολόγιο, τον εξωδικαστικό και τον Νόμο Κατσέλη/Σταθάκη.
Θα πρέπει να οριστικοποιηθούν οι αποφάσεις, αυτές να ενταχθούν στην SLA και μετά να αρχίσει μια νέα εφαρμοστική "καταιγίδα". Και να διαμορφωθεί ένα σαφές χρονοδιάγραμμα για όσες δράσεις (δημόσιο, Κτηματολόγιο, ιδιωτικοποιήσεις, αδειοδότηση κ.λπ. ξεπερνούν τον χρόνο του Μνημονίου).
2. Παράλληλα, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο θα εξετάσει την πορεία της ελληνικής οικονομίας με βάση τη δική του λίστα προαπαιτούμενων (σ.σ. η οποία όπως έχει αποκαλυφθεί το προηγούμενο διάστημα έχει εναρμονιστεί με αυτή των θεσμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά δεν έχει δοθεί στη δημοσιότητα). Αν ικανοποιηθούν οι "απαιτήσεις" του (σ.σ. προς το παρόν επιμένει για εμπροσθοβαρή εφαρμογή του αφορολόγητου) και, αν στο μεσοδιάστημα κρίνει το χρέος ως βιώσιμο, θα προχωρήσει στη συνέχεια στην πρώτη επικαιροποίηση του δικού του προγράμματος, ώστε να ενεργοποιηθεί το δάνειο των 1,6 δισ. ευρώ.
3. Παράλληλα, τίθεται στο τραπέζι των διαβουλεύσεων το σχέδιο της επόμενης μέρας. Από τη μια πλευρά υπάρχει η ελληνική πρόταση που παρουσίασε σχηματικά ο ΥΠΟΙΚ Ευκλείδης Τσακαλώτος στο Eurogroup της Σόφιας και από την άλλη πλευρά το πλέγμα παρακολούθησης που ετοιμάζουν οι δανειστές.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι "εντάσεις" των θεσμών περί ασάφειας στο ελληνικό σχέδιο έχουν "καταλαγιάσει" ακριβώς γιατί δίδεται πλέον πιο μεγάλη σημασία όχι στο ελληνικό σχέδιο (που θεωρείται ότι μπορεί να ανατραπεί από μια αλλαγή κυβέρνησης), αλλά στο πλέγμα παρακολούθησης που θα αποφασισθεί. Ωστόσο, αυτό που ζητήθηκε και… έγινε σαφές από ελληνικής πλευράς είναι η δέσμευση για τη μη αναστροφή των δημοσιονομικών μέτρων που έχουν ληφθεί.
Πέρα από τη δέσμευση του ΥΠΟΙΚ για την περικοπή των συντάξεων και για τη διατήρηση της συμφωνίας για τα πλεονάσματα (σ.σ. εκτός και αν η ατζέντα Μακρόν οδηγήσει σε διαφορετικές συνολικές αποφάσεις ανά την ΕΕ στο μέλλον) υπάρχει και… γραπτή αναφορά. Στο δημοσιονομικό πεδίο ο ΥΠΟΙΚ στην παρουσίαση που έκανε στη Σόφια, σύμφωνα με το "Βήμα", δεσμεύθηκε για: τη διατήρηση πρωτογενών πλεονασμάτων στο 3,5% του ΑΕΠ έως το 2022, την ενίσχυση των δημοσίων προμηθειών, τη διασφάλιση της εφαρμογής των μεταρρυθμίσεων στη φορολογική διοίκηση (με έμφαση στις ηλεκτρονικές πληρωμές και στην πάταξη της φοροδιαφυγής), τη συνέχιση της εφαρμογής των παρεμβάσεων στις δημόσιες δαπάνες, τη διασφάλιση ανάπτυξης πάνω από το 2% του ΑΕΠ και τη χρήση του διαθέσιμου δημοσιονομικού χώρου, ώστε να μειωθεί το φορολογικό βάρος και να αυξηθούν οι δημόσιες δαπάνες.