Στο 1,624 ευρώ ανά λίτρο «σκαρφάλωσε» η πανελλαδική μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης των 95 οκτανίων, λόγω της αύξησης των διεθνών τιμών του πετρελαίου. Με τη συγκεκριμένη τιμή, η χώρα μας συγκαταλέγεται μεταξύ των ακριβότερων χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, κατέχοντας την τέταρτη θέση, μετά τις Κάτω Χώρες, τη Δανία και την Ιταλία.
Βασική αιτία για την υψηλή θέση της χώρας στην Ε.Ε. ως προς την τιμή της βενζίνης δεν είναι άλλη από τη μεγάλη φορολογική επιβάρυνση που επιβάλλεται στα καύσιμα. Αξίζει να σημειωθεί ότι αν αφαιρεθούν οι φόροι, η Ελλάδα σε επίπεδο Ε.Ε. «πέφτει» στην 11η θέση.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, η τιμή διυλιστηρίου της απλής αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων για την Πέμπτη 17/05/2018 διαμορφώθηκε στα 0,5043 ευρώ ανά λίτρο. Σε σχέση με την τιμή διυλιστηρίου της προηγούμενης εβδομάδας (10/05/2018) σημειώθηκε αύξηση κατά 0,0203 ανά λίτρο (2,03 λεπτά). Οι φόροι, τα τέλη και οι λοιπές επιβαρύνσεις αντιστοιχούσαν σε 1,0266 ευρώ ανά λίτρο.
Η μέση τιμή λιανικής της απλής αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων για την επόμενη ημέρα, Παρασκευή 18/05/2018, διαμορφώθηκε στα 1,6240 ευρώ ανά λίτρο. Σε σχέση με την τιμή της προηγούμενης εβδομάδας (11/05/2018) σημειώθηκε αύξηση κατά 0,023 ανά λίτρο (2,3 λεπτά). Το εκτιμώμενο περιθώριο των πρατηριούχων και των εταιρειών εμπορίας υπολογίζεται κατά μέσο όρο στα 0,0931 ανά λίτρο (9,31 λεπτά).
Η τελική τιμή λιανικής διαμορφώνεται από την τιμή διυλιστηρίου κατά 31,05%, από τους φόρους (σταθερούς και μεταβλητούς) κατά 63,21% και από τα εκτιμώμενα περιθώρια των εταιρειών εμπορίας, των μεταφορέων υγρών καυσίμων και των πρατηρίων κατά 5,73%.
Αντίστοιχα, την προηγούμενη Πέμπτη 10 Μαΐου, η πανελλαδική μέση τιμή της αμόλυβδης είχε διαμορφωθεί στο 1,601 ευρώ ανά λίτρο. Σε σύγκριση με την Πέμπτη 18 Μαΐου όλες οι τιμές κινήθηκαν αυξητικά, εκτός από το κέρδος των πρατηριούχων και των εταιρειών εμπορίας, το οποίο, όπως προαναφέρθηκε, μειώθηκε στα 9,31 λεπτά ανά λίτρο, έναντι 9,52 λεπτά την προηγούμενη εβδομάδα. Με βάση αυτό το δεδομένο, η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδας (ΟΒΕ) επισημαίνει σε σχετική ανακοίνωσή της ότι «σε κάθε περίπτωση, όχι μόνο κανένα “όργιο κερδοσκοπίας” δεν παρατηρείται, αλλά σε περίοδο που όλοι οι συντελεστές των τιμών αυξήθηκαν κι επιβάρυναν τον καταναλωτή, τα κέρδη των βενζινοπωλών μειώθηκαν».
Η θέση του ΣΕΕΠΕ
Από τα μέσα του 2017 έως σήμερα, όπου παρατηρείται ανοδική τάση στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου, οι επιχειρήσεις και οι επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στον εγχώριο κλάδο λιανικών πωλήσεων υγρών καυσίμων (εταιρείες εμπορίας, μεταφορείς, πρατηριούχοι) έχουν απορροφήσει μέρος των αυξήσεων με τη μείωση των περιθωρίων κέρδους τους, με συνέπεια οι τιμές στην αντλία να παρουσιάζουν μικρότερα αυξητικά ποσοστά.
Από τα μέσα του 2017 έως σήμερα, όπου παρατηρείται ανοδική τάση στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου, οι επιχειρήσεις και οι επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στον εγχώριο κλάδο λιανικών πωλήσεων υγρών καυσίμων (εταιρείες εμπορίας, μεταφορείς, πρατηριούχοι) έχουν απορροφήσει μέρος των αυξήσεων με τη μείωση των περιθωρίων κέρδους τους, με συνέπεια οι τιμές στην αντλία να παρουσιάζουν μικρότερα αυξητικά ποσοστά.
Στην ανακοίνωσή του, ο ΣΕΕΠΕ υπογραμμίζει επίσης ότι είναι εσφαλμένη η σύγκριση των λιανικών τιμών ανά γεωγραφική περιοχή με τις τιμές στην Αθήνα. Προς επίρρωση, ο σύνδεσμος επικαλείται τις αρμόδιες ελεγκτικές υπηρεσίες, σύμφωνα με τις οποίες στην Αθήνα και γενικότερα στην Αττική παρατηρούνται εκτεταμένα φαινόμενα παρεμπορίας και λαθρεμπορίας. «Αυτή η κατάσταση περιμένουμε πάντοτε με την εφαρμογή μέτρων να αμβλυνθεί, αλλά μέχρι τότε ας έχουμε όλοι υπόψη ότι όσο η Αττική έχει αυτές τις τεχνητά χαμηλές τιμές, αποτελεί αναξιόπιστη βάση αναφοράς», σημειώνει χαρακτηριστικά.
Για τον παραπάνω λόγο, σύμφωνα με τον ΣΕΕΠΕ, είναι λανθασμένη και η σύγκριση της Αθήνας με τις τιμές στα νησιά, οι οποίες κατά κανόνα περιλαμβάνονται στα δημοσιεύματα με θέμα τις εγχώριες τιμές καυσίμων. Παράλληλα, ειδικά για τα νησιά, ο Σύνδεσμος σημειώνει πως συχνά δεν λαμβάνεται υπόψη το κόστος μεταφοράς των καυσίμων, το οποίο είναι ιδιαίτερα αυξημένο σε σχέση με το κόστος στις χερσαίες περιοχές.
Επίσης, με βάση τον Σύνδεσμο, για πολλά νησιά υπήρχε κάποτε ένας ειδικός κρατικός λογαριασμός, ο οποίος τροφοδοτείτο από μία εισφορά στην τιμή αντλίας και επιδοτούσε τις μεταφορές στα νησιά. «Το Δημόσιο εδώ και λίγα χρόνια συνεχίζει να εισπράττει με άλλο όνομα τα χρήματα αυτά, έχοντας όμως καταργήσει την επιδότηση. Δηλαδή εισπράττει χωρίς πλέον να αποδίδει», τονίζεται στην ανακοίνωση.