Τα τελευταία χρόνια, το σύνηθες ήταν το πρώτο εξάμηνο (λόγω της τεράστιας χρονοκαθυστέρησης στις διαπραγματεύσεις με τους δανειστές) να καταγράφεται αύξηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Κράτους προς ιδιώτες. Οι δόσεις δεν είχαν έρθει και έτσι λεφτά στα κρατικά ταμεία δεν υπήρχαν για να πληρωθούν προμηθευτές, συμβασιούχοι και φορολογούμενοι.
Ακολουθούσε μία ταχεία αποκλιμάκωση με την έλευση των χρημάτων. Γιατί "λεφτά" τότε υπήρχαν, αλλά και γιατί υπήρχε η μνημονιακή δέσμευση για την μείωσή τους (ώστε να έρθει η επόμενη δόση).
Φέτος, δηλαδή μέσα στο α΄ εξάμηνο του 2018, ήρθαν τα δύο (τελευταία) πακέτα δόσεων από τον ESM μόνο για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών του Κράτους προς ιδιώτες (σ.σ. τελευταία δόση στις 15 Ιουνίου).
Παρόλα αυτά, όχι μόνο οι οφειλές αυτές αξίας 2,7 δισ. ευρώ πληρώνονται με τον… αραμπά, όπως δείχνουν τα επίσημα στοιχεία που δημοσιοποίησε χθες το Υπουργείο Οικονομικών για το μήνα Ιούλιο, αλλά και σε κάποιες περιπτώσεις φορέων (Νοσοκομεία), τα κρατικά φέσια αυξήθηκαν. Αυξήθηκαν επίσης και οι εκκρεμείς επιστροφές φόρων.
Το σύνολο των "επίσημων" οφειλών δεν μειώθηκε ούτε κατά 1 ευρώ τον Ιούλιο. (σ.σ. οι θεσμοί υπολογίζουν ότι φτάνουν κοντά στα 4 δισ. ευρώ οι οφειλές μαζί με μη βεβαιωμένες επιστροφές φόρων και με αιτήσεις συνταξιοδότησης που δεν έχουν υπολογισθεί).
Υπερπλεονάσματα και ασφυξία
Και τούτο τη στιγμή που τα στοιχεία που ανακοίνωσε προ ημερών το Υπουργείο Οικονομικών για την πορεία του Προϋπολογισμού τον ίδιο μήνα (Ιούλιο), δείχνουν υπερπλεονάσματα τα οποία - για μία ακόμα φορά - βασίζονται σε μεγάλη υπερσυγκράτηση δαπανών, κυρίως επενδυτικών: το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων παρουσιάζει στο οκτάμηνο μία υποεκτέλεση της τάξης των 757 εκατ. ευρώ.
Η αδυναμία επαρκούς χρηματοδότησης της οικονομίας με τα λεφτά που… υπάρχουν, κατεγράφη και στους δείκτες οικονομικού κλίματος του ΙΟΒΕ. Τον Αύγουστο, δηλαδή τις ημέρες εξόδου της Ελλάδος από τα μνημόνια, ο σχετικός δείκτης υπέστη οριακή μεν, αλλά συρρίκνωση.
Σε συνδυασμό με την ανακοίνωση της ΕΛΣΤΑΤ για την επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, το δεύτερο τρίμηνο του 2018 τα στοιχεία καταδεικνύουν την κατάσταση που ισχύει στην πραγματική οικονομία, η οποία στηρίζεται σχεδόν αποκλειστικά από τον τουρισμό και τις εξαγωγές.
Αποτελούν επίσης ένα ακόμη άξονα πιέσεων προς την Ελλάδα, όχι μόνο από την πλευρά των θεσμών, αλλά και των αγορών, που συνεχίζουν να ανησυχούν για τις προοπτικές της οικονομίας, όπως φαίνεται και από την πορεία του ΧΑ και των ομολόγων.
Τι δείχνουν τα στοιχεία
Το Υπουργείο Οικονομικών ανακοίνωσε χθες τα στοιχεία για την πορεία των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Κράτους προς ιδιώτες κατά το μήνα Ιούλιο. Δηλαδή τα στοιχεία που καταγράφουν ένα μέρος από τις οφειλές οι οποίες έχουν ξεπεράσει σε διάρκεια τις 90 ημέρες.
Τα κρατικά φέσια λοιπόν έμειναν στάσιμα. Πληρωμές έγιναν, ενδεχομένως μεγαλύτερες από αυτές που φαίνονται στο τελικό "λογαριασμό", αλλά και νέες οφειλές δημιουργήθηκαν, κυρίως στο φορολογικό πεδίο μέσα από τα εκκαθαριστικά σημειώματα και τις επιστροφές φόρου που δεν πληρώθηκαν.
Σε επίπεδο Γενικής Κυβέρνησης, τα "φέσια" μειώθηκαν στα 1.934 εκατ. ευρώ. Πτωτική ήταν η τάση στα Νομικά Πρόσωπα, στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και στους ΟΤΑ.
Αλλά, στα Νοσοκομεία αυξήθηκαν από τα 359 εκατ. ευρώ στα 374 εκατ. ευρώ. Επίσης οι εκκρεμείς Επιστροφές Φόρων αυξήθηκαν (για 2ο μήνα) από τα 706 εκατ. ευρώ στα 790 εκατ. ευρώ. Οι άμεσοι φόροι που εκκρεμούν από τα 445 εκατ. ευρώ έφτασαν στα 560 εκατ. ευρώ και οι έμμεσοι φόροι μειώθηκαν.
Ακολουθούσε μία ταχεία αποκλιμάκωση με την έλευση των χρημάτων. Γιατί "λεφτά" τότε υπήρχαν, αλλά και γιατί υπήρχε η μνημονιακή δέσμευση για την μείωσή τους (ώστε να έρθει η επόμενη δόση).
Φέτος, δηλαδή μέσα στο α΄ εξάμηνο του 2018, ήρθαν τα δύο (τελευταία) πακέτα δόσεων από τον ESM μόνο για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών του Κράτους προς ιδιώτες (σ.σ. τελευταία δόση στις 15 Ιουνίου).
Παρόλα αυτά, όχι μόνο οι οφειλές αυτές αξίας 2,7 δισ. ευρώ πληρώνονται με τον… αραμπά, όπως δείχνουν τα επίσημα στοιχεία που δημοσιοποίησε χθες το Υπουργείο Οικονομικών για το μήνα Ιούλιο, αλλά και σε κάποιες περιπτώσεις φορέων (Νοσοκομεία), τα κρατικά φέσια αυξήθηκαν. Αυξήθηκαν επίσης και οι εκκρεμείς επιστροφές φόρων.
Το σύνολο των "επίσημων" οφειλών δεν μειώθηκε ούτε κατά 1 ευρώ τον Ιούλιο. (σ.σ. οι θεσμοί υπολογίζουν ότι φτάνουν κοντά στα 4 δισ. ευρώ οι οφειλές μαζί με μη βεβαιωμένες επιστροφές φόρων και με αιτήσεις συνταξιοδότησης που δεν έχουν υπολογισθεί).
Υπερπλεονάσματα και ασφυξία
Και τούτο τη στιγμή που τα στοιχεία που ανακοίνωσε προ ημερών το Υπουργείο Οικονομικών για την πορεία του Προϋπολογισμού τον ίδιο μήνα (Ιούλιο), δείχνουν υπερπλεονάσματα τα οποία - για μία ακόμα φορά - βασίζονται σε μεγάλη υπερσυγκράτηση δαπανών, κυρίως επενδυτικών: το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων παρουσιάζει στο οκτάμηνο μία υποεκτέλεση της τάξης των 757 εκατ. ευρώ.
Η αδυναμία επαρκούς χρηματοδότησης της οικονομίας με τα λεφτά που… υπάρχουν, κατεγράφη και στους δείκτες οικονομικού κλίματος του ΙΟΒΕ. Τον Αύγουστο, δηλαδή τις ημέρες εξόδου της Ελλάδος από τα μνημόνια, ο σχετικός δείκτης υπέστη οριακή μεν, αλλά συρρίκνωση.
Σε συνδυασμό με την ανακοίνωση της ΕΛΣΤΑΤ για την επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, το δεύτερο τρίμηνο του 2018 τα στοιχεία καταδεικνύουν την κατάσταση που ισχύει στην πραγματική οικονομία, η οποία στηρίζεται σχεδόν αποκλειστικά από τον τουρισμό και τις εξαγωγές.
Αποτελούν επίσης ένα ακόμη άξονα πιέσεων προς την Ελλάδα, όχι μόνο από την πλευρά των θεσμών, αλλά και των αγορών, που συνεχίζουν να ανησυχούν για τις προοπτικές της οικονομίας, όπως φαίνεται και από την πορεία του ΧΑ και των ομολόγων.
Τι δείχνουν τα στοιχεία
Το Υπουργείο Οικονομικών ανακοίνωσε χθες τα στοιχεία για την πορεία των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Κράτους προς ιδιώτες κατά το μήνα Ιούλιο. Δηλαδή τα στοιχεία που καταγράφουν ένα μέρος από τις οφειλές οι οποίες έχουν ξεπεράσει σε διάρκεια τις 90 ημέρες.
Τα κρατικά φέσια λοιπόν έμειναν στάσιμα. Πληρωμές έγιναν, ενδεχομένως μεγαλύτερες από αυτές που φαίνονται στο τελικό "λογαριασμό", αλλά και νέες οφειλές δημιουργήθηκαν, κυρίως στο φορολογικό πεδίο μέσα από τα εκκαθαριστικά σημειώματα και τις επιστροφές φόρου που δεν πληρώθηκαν.
Σε επίπεδο Γενικής Κυβέρνησης, τα "φέσια" μειώθηκαν στα 1.934 εκατ. ευρώ. Πτωτική ήταν η τάση στα Νομικά Πρόσωπα, στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και στους ΟΤΑ.
Αλλά, στα Νοσοκομεία αυξήθηκαν από τα 359 εκατ. ευρώ στα 374 εκατ. ευρώ. Επίσης οι εκκρεμείς Επιστροφές Φόρων αυξήθηκαν (για 2ο μήνα) από τα 706 εκατ. ευρώ στα 790 εκατ. ευρώ. Οι άμεσοι φόροι που εκκρεμούν από τα 445 εκατ. ευρώ έφτασαν στα 560 εκατ. ευρώ και οι έμμεσοι φόροι μειώθηκαν.