Δευτέρα 10 Μαΐου 2010

Καμουφλάζ στην ακρίβεια από τα σουπερμάρκετ

Το κράτος δημιουργεί τις προϋποθέσεις για αύξηση των τιμών, με αποτέλεσμα οι επιχειρήσεις και οι λιανοπωλητές να χαράσσουν τη στρατηγική τους υπό το βάρος της μεγάλης μείωσης της ζήτησης.


Στοιχεία που συλλέγει το Παρατηρητήριο Τιμών του υπουργείου Οικονομίας (www.e-prices.gr) δείχνουν ότι σε βασικά είδη διατροφής (ελαιόλαδο, αλεύρι, γιαούρτι), αλλά και σε συγκεκριμένες αλυσίδες σουπερμάρκετ αρκετές τιμές το διάστημα 15 Μαρτίου-15 Απριλίου έμειναν στάσιμες ή και μειώθηκαν.

Η «συγκράτηση» ερμηνεύεται από αρμόδια στελέχη της αγοράς ως κίνηση τακτικής. Επιχειρείται στα προϊόντα ευρείας κατανάλωσης που είναι οι «κράχτες» των καταναλωτών να συντηρείται η εικόνα της σταθερότητας των τιμών. Αντιθέτως, σε είδη προσωπικής υγιεινής, αλλά και σε πιο «ακριβά» τρόφιμα, οι ανατιμήσεις ξεκίνησαν και σε μερικές περιπτώσεις είναι πλέον εμφανείς.

Οι μετρήσεις (10.000 προϊόντα σε 1.000 σημεία πώλησης ανά την Ελλάδα) του Παρατηρητηρίου συμπίπτουν και με τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ. (πρώην ΕΣΥΕ), που καταγράφει πτώση τιμών το πρώτο 15ημερο από την επιβολή του ΦΠΑ και σταδιακή αύξησή τους στην συνέχεια, εντός δηλαδή του Απριλίου. Αντίθετα, σε ορισμένους κλάδους (καπνό, ποτά, είδη υγιεινής, υπηρεσίες) οι τιμές πήραν εξ αρχής «φωτιά».

Στα σαμπουάν οι τιμές αυξήθηκαν σε ένα μήνα -σύμφωνα με το www.e-prices.gr- κατά 2,5%, με ορισμένες ετικέτες να προβαίνουν σε ανατιμήσεις έως 3,34%. Στο ψωμί του τοστ οι αυξήσεις έφτασαν στο 1,6%, με πολλές εταιρείες να διατηρούν τις τιμές αμετάβλητες και συγκεκριμένη ιδιωτική ετικέτα να τις αυξάνει έως 3,4%, στα αναψυκτικά τύπου cola οι αναπροσαρμογές ήταν 1,2%, ενώ πτωτικές ήταν οι τάσεις σε μεταλλικά νερά, γιαούρτια, άλευρα (2,6% μείωση) και στο ελαιόλαδο. Σε πολλούς κλάδους οι τιμές «συγκρατήθηκαν», καθώς τα σουπερμάρκετ «απορρόφησαν» τον ΦΠΑ στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που προωθούν, με στόχο να αυξήσουν το μερίδιό τους (private label). Κάποιοι μάλιστα μείωσαν τις τιμές στα ίδια αγαθά. Ανά εταιρεία λιανικής πώλησης, η πολιτική είναι τελείως διαφορετική.

Συγκεκριμένη αλυσίδα προέβη σε ανατιμήσεις σχεδόν σε όλα τα προϊόντα με τις μεγαλύτερες πωλήσεις που έχει στα ράφια της. Ξεπερνούν το 18% από τον Ιανουάριο σε ένα αφρόλουτρο, το 8,6% στο χαρτί κουζίνας, το 5,2% σε αραβοσιτέλαιο και το 4,5% σε μπίρα. Η συγκεκριμένη αλυσίδα είχε πάντως το «ελαφρυντικό» της μεγάλης μείωσης τιμών το 2009. Σε άλλα σουπερμάρκετ πολλοί από τους «δημοφιλέστερους» κωδικούς έμειναν «παγωμένοι» από την αρχή του χρόνου, σε άλλες περιπτώσεις υπήρξαν μικρές ή μεγαλύτερες μειώσεις.
 
website counter
friend finderplentyoffish.com