Δευτέρα 3 Δεκεμβρίου 2012

Σε «διαπραγμάτευση» μπαίνουν Κυριακές, προσφορές και εκπτώσεις

Στο τραπέζι του διαλόγου, ανάμεσα στο υπουργείο Ανάπτυξης και τους εμπόρους, μπαίνουν μετά τις γιορτές, οι «Κυριακές», οι εκπτώσεις και οι προσφορές.




Την ίδια στιγμή, έρευνα της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου δείχνει την πλειονότητα των μελών της να τάσσεται υπέρ της λειτουργίας των καταστημάτων ακόμη μία Κυριακή τον χρόνο, με απόφαση, όμως, που θα λαμβάνεται από τους εμπορικούς συλλόγους.

Από την ίδια έρευνα που έγινε στους 105 εμπορικούς συλλόγους - μέλη της ΕΣΕΕ αποκαλύπτεται πως αυτός της Αθήνας προτείνει τα καταστήματα να είναι ανοιχτά έξι Κυριακές τον χρόνο. Ο υφυπουργός Ανάπτυξης Θανάσης Σκορδάς εδώ και περίπου δύο μήνες είχε ανακοινώσει επίσημα την πρόθεση της κυβέρνησης να αλλάξει το καθεστώς των εκπτώσεων και των προσφορών. Είχε μάλιστα προτείνει για συζήτηση τη θεσμοθέτηση των χειμερινών εκπτώσεων με έναρξη το πρώτο Σάββατο του Ιανουαρίου και των θερινών από το πρώτο Σάββατο του Ιουλίου.

Η διάρκειά τους, σύμφωνα με τον ίδιο θα είναι από τέσσερις έως έξι εβδομάδες. Σε ό,τι αφορά τις προσφορές, ο υφυπουργός είχε βάλει προς συζήτηση την καθιέρωση δύο δεκαημέρων, το πρώτο του Νοεμβρίου και το πρώτο του Μαΐου. Στο σκεπτικό του υπουργείου φαίνεται να είναι η διενέργεια πραγματικών εκπτώσεων και προσφορών σε συγκεκριμένες προθεσμίες, ενώ ταυτόχρονα επιδιώκεται το «ξεφούσκωμα» των τιμών. Συνήθως, επιχειρήσεις λόγω του μεγάλου χρονικού διαστήματος που μεσολαβούσε πριν από τις εκπτώσεις φούσκωναν τις τιμές, ώστε να τις εμφανίζουν τεχνηέντως μειωμένες.

Το ισχύον πλαίσιο για τις χειμερινές και θερινές εκπτώσεις ορίζει την περίοδο των πρώτων από τις 15 Ιανουαρίου μέχρι και τις 28 Φεβρουαρίου και των δεύτερων από τις 15 Ιουλίου μέχρι και τις 31 Αυγούστου. Σε ό,τι αφορά τις προσφορές, το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο θέτει μόνο τη χρονική τους διάρκεια 10 μέρες χωρίς να βάζει περιορισμούς ως προς τον χρόνο διενέργειάς τους.

Για το θέμα των Κυριακών, η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης δεν το έθεσε ποτέ και αναμένει επί του θέματος προτάσεις των εμπόρων.

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με την υπάρχουσα νομοθεσία τα καταστήματα επιτρέπεται να είναι ανοιχτά μία Κυριακή τον χρόνο, πριν τα Χριστούγεννα, εκτός κι αν οι παραμονές Χριστουγέννων (24 Δεκεμβρίου) και Πρωτοχρονιάς (31 Ιανουαρίου) πέφτουν Κυριακή, οπότε, η αγορά λειτουργεί και τις δύο Κυριακές.Η ΕΣΕΕ διεξήγαγε το διάστημα 26 με 31 Οκτωβρίου έρευνα στους 105 εμπορικούς σύλλογους της χώρας για να καταγράψει τις απόψεις τους πάνω στο πλαίσιο λειτουργίας της αγοράς. Ετέθησαν δηλαδή ερωτήματα αναφορικά με την κυριακάτικη λειτουργία και το ωράριο των καταστημάτων, αλλά και για το καθεστώς των εκπτώσεων και των προσφορών.

Κυριακές
Σε ερώτηση που ετέθη στους εμπορικούς συλλόγους για το αν συμφωνούν στο να γίνει μια κεντρική ρύθμιση, η οποία θα επιτρέπει στους εμπορικούς συλλόγους να αποφασίζουν για τη λειτουργία των καταστημάτων άλλη μία Κυριακή τον χρόνο, η πλειοψηφία το 61,3% δηλώνει θετική. Το 37,3% αρνείται ένα τέτοιο ενδεχόμενο επιμένοντας πως θα πρέπει να ισχύει ό,τι προβλέπει η σημερινή νομοθεσία.Η απάντηση αυτή φέρνει νέα δεδομένα στην αγορά, καθώς οι έμποροι από τη μια θέλουν μόνοι τους να καθορίζουν το ζήτημα αυτό, ενώ δεν είναι πια θέμα «ταμπού» η κυριακάτικη λειτουργία της αγοράς.

Μάλιστα σε άλλη ερώτηση το 68% των συλλόγων τάσσεται υπέρ και μιας ρύθμισης που δεν θα επιτρέπει στην Τοπική Αυτοδιοίκηση να παρεμβαίνει στο θέμα της Κυριακής. Πάντως, η συντριπτική πλειοψηφία των εμπορικών συλλόγων δεν επιθυμούν να αλλάξουν με νόμο οι εξαιρέσεις για το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές. Αυτήν την απάντηση δίνει το 86,7%, ενώ το 13,3% επιθυμεί να διευρυνθούν οι εξαιρέσεις. Από τους τελευταίους το 40% προτείνει ότι θα μπορούσαν καταστήματα να παραμένουν ανοιχτά μία επιπλέον Κυριακή, το 20% για δύο επιπλέον, ενώ οι λοιπές απαντήσεις προσεγγίζουν το 40%. Στο σημείο αυτό εμφανίζεται ο Εμπορικός Σύλλογος της Αθήνας να επιθυμεί τη λειτουργία των καταστημάτων έξι Κυριακές τον χρόνο, με τις δύο από αυτές να τοποθετούνται τον Δεκέμβριο.

Σε σχέση με το ωράριο λειτουργίας το 78,7% το θεωρεί ικανοποιητικό και το 20% απαντά αρνητικά. Μάλιστα οι τελευταίοι προτείνουν κυρίως αλλαγές με στόχο τον περιορισμό των ωρών.

Εκπτώσεις
Με οριακή πλειοψηφία οι εμπορικοί σύλλογοι θέλουν μικρότερης διάρκειας εκπτώσεις τόσο το χειμώνα όσο και το καλοκαίρι. Όσον αφορά τη διάρκεια των χειμερινών εκπτώσεων, συγκλίνουν σε μία περίοδο από 10 μέχρι και 28 ημέρες (48,7%), με το 33,3% των ερωτηθέντων να επιθυμεί τη διάρκειά τους για έναν περίπου μήνα, ενώ το 43,2% προτείνει μεγαλύτερης διάρκειας χειμερινές εκπτώσεις από 4 έως και 6 εβδομάδες. Τέλος το 8,1% είναι υπέρ της άποψης για διεξαγωγή τους από 6 εβδομάδες έως και 2 μήνες.Σχεδόν 1 στους 2 Εμπορικούς Συλλόγους (48,6%) πιστεύει πως οι θερινές εκπτώσεις θα πρέπει να διαρκούν από 10 έως 30 ημέρες.

Ένα ιδιαίτερα σημαντικό ποσοστό (44,6%) δηλώνει πως οι εκπτώσεις κατά τη θερινή περίοδο θα πρέπει να έχουν διάρκεια από 31 έως 45 ημέρες, ενώ μόλις το 6,8% τάσσεται υπέρ μίας μεγαλύτερης θερινής διάρκειάς τους έως και 60 ημέρες.

Για την έναρξη των χειμερινών εκπτώσεων το πρώτο Σάββατο ή την πρώτη Δευτέρα του έτους η πλειοψηφία το 63,5% δηλώνει αντίθετη, ενώ το 33,8% τάσσεται υπέρ.

Προσφορές
Σημαντικό είναι το ποσοστό περίπου τέσσερις στους δέκα εμπορικούς συλλόγους που συμφωνούν με την πρόταση του υφυπουργού Ανάπτυξης για (mid season sales) ενδιάμεσες προσφορές.

Το 37,3% αποδέχεται την ιδέα των mid season sales για διενέργειά τους δύο φορές το χρόνο, επιπλέον από τις εκπτώσεις. Αντίθετο προς τις mid season sales είναι το 60,0%.

Οι επικρατέστερες απαντήσεις για την έναρξη των mid season sales μέσα στο μήνα Νοέμβριο είναι το 1ο δεκαήμερο (21,4%), με την πλειοψηφία να δηλώνει πως θα έπρεπε να διεξαχθούν σε διαφορετικές ημερομηνίες μέσα στον ίδιο μήνα (28,6%) ενώ για τις ανοιξιάτικες mid season sales ενδείκνυται επίσης το 1ο δεκαήμερο του Μαΐου (14,3%), με την πλειοψηφία όμως να δηλώνει πως θα έπρεπε να διεξαχθούν σε διαφορετικές ημερομηνίες μέσα στον Μάιο (35,7%).

 
website counter
friend finderplentyoffish.com