Σάββατο 16 Μαρτίου 2013

«Λάθος» ο Φόρος Πολυτελείας και τα τεκμήρια στα Ι.Χ.

Σαν «βόμβα» έσκασαν στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου οι πρόσφατες δηλώσεις του υφυπουργού Οικονομικών Μαυραγάνη στη Βουλή, ο οποίος ύστερα από εντολή του υπουργού Οικονομικών Γ. Στουρνάρα, αποκάλυψε πως το υπουργείο εξετάζει το ενδεχόμενο αναπροσαρμογής των κριτηρίων φορολόγησης των αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης ενόψει της υιοθέτησης ενός σταθερού φορολογικού νομοθετικού πλαισίου.




Μάλιστα με έμφαση τόνισε: «Τα μεγάλα κυβικά δεν συνεπάγονται απαραιτήτως και την πραγματική αξία ενός αυτοκινήτου. Εξετάζουμε το ενδεχόμενο να υπάρξουν σοβαρές αλλαγές σε αυτό το κομμάτι της φορολόγησης». Παράλληλα ανέφερε ότι εξετάζεται το ενδεχόμενο το κριτήριο φορολόγησης των Ι.Χ. να μην βασίζεται αποκλειστικά στον κυβισμό του οχήματος, αλλά και στην εργοστασιακή του αξία. Οι ερμηνείες που μπορούν να αποδοθούν στις δηλώσεις του κ. Μαυραγάνη είναι πολλές, ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες αφορούν αρχικά στο Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης και σε δεύτερη φάση την αλλαγή του Τέλους Ταξινόμησης, αλλά και των τεκμηρίων.

Πάντως τόσο οι εισαγωγείς όσο και οι έμποροι πιέζουν προς πάσα κατεύθυνση ώστε να μειωθούν οι φόροι στα αυτοκίνητα, να μειωθούν οι τιμές και να τονωθεί και πάλι η αγορά.

Ευρωπαϊκή Ενωση
Άλλωστε η Ε.Ε. έχει επισημάνει σε όλα τα κράτη-μέλη πως θα πρέπει να καταργηθούν οι Φόροι στα αυτοκίνητα κατά την απόκτησή τους και να μετακυλιστούν στην χρήση ώστε να είναι εύκολη η απόκτησή τους και ύστερα από μερικά χρόνια να οδηγούνται προς απόσυρση με άμεσο θετικό αντίκτυπο στο περιβάλλον. Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) Γιώργος Βασιλάκης δήλωσε χαρακτηριστικά στην «ΗτΣ» πως: «Η πάγια θέση του ΣΕΑΑ είναι η κατάργηση του Τέλους Ταξινόμησης στα Ι.Χ. καθώς όποια έσοδα χαθούν θα αναπληρωθούν άμεσα από την αύξηση των πωλήσεων και τον ΦΠΑ.».

Το μέλος του Δ.Σ. του ΣΕΕΑΕ Ευριπίδης Κωνσταντινίδης σχετικά με το θέμα τόνισε στην «ΗτΣ» χαρακτηριστικά πως: «Είναι επιβεβλημένη η αλλαγή του τρόπου φορολόγησης των Ι.Χ. κατά την εισαγωγή τους και είναι εξάλλου εδώ και χρόνια ένα από τα πάγια αιτήματά μας.

Φορολόγηση
Τα κριτήρια με τα οποία φορολογούνται τα αυτοκίνητα σήμερα είναι αναχρονιστικά και έχουν σαν συνέπεια σε πλείστες περιπτώσεις αφενός να δημιουργούν ανισότητες στην επιβολή των φόρων και αφετέρου να στερούν έσοδα από το κράτος.

Οι σκέψεις του υπουργείου να λαμβάνονται ως βασικό κριτήριο οι εργοστασιακές αξίες και όχι ο κυβισμός του κινητήρα είναι σωστή και φυσικά θα πρέπει να εφαρμοστεί και τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα, δηλαδή να φορολογούνται βάσει της αξίας του τιμολογίου αγοράς και όχι όπως επιβάλλεται σήμερα που δημιουργεί άνιση μεταχείριση εγχώριου και εισαγόμενου μεταχειρισμένου.

Παράλληλα εφόσον αλλάξει ο τρόπος φορολόγησης θα πρέπει να προσαρμοστούν αντίστοιχα και τα τεκμήρια, αλλά και ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης με τον οποίο είμαστε κάθετα αντίθετοι και ζητάμε την άμεση κατάργησή του. Αν όμως δεν είναι εφικτό κάτι τέτοιο καλό θα ήταν να απορρέει από την Αξία Λιανικής αν πρόκειται για καινούριο Ι.Χ. και με σημαντικές αυξομειώσεις αν πρόκειται για μεταχειρισμένο αυτοκίνητο.».

Η επιβολή του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης σε αυτοκίνητα με κινητήρες από 1.929 κ.εκ. και άνω θεωρείται τόσο από εισαγωγείς, εμπόρους, αλλά και ιδιοκτήτες Ι.Χ. ένας άδικος φόρος που δεν επιβάλλεται σε όσους πραγματικά πρέπει να επιβληθεί.

Τεκμήρια
Σύμφωνα με πληροφορίες της «ΗτΣ» ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης όσο και τα τεκμήρια εξετάζεται να αποσυνδεθούν από τον κυβισμό του κινητήρα και να συνδυαστούν με είτε με την εργοστασιακή αξία είτε με την αξία λιανικής.

Επικρατέστερο σενάριο είναι η αξία λιανικής η οποία αναλογεί στην πραγματική αξία απόκτησης των αυτοκινήτων και δεν μπορεί να «πειραχθεί»...

Μάλιστα όπως επισημαίνουν στην «ΗτΣ» στελέχη της αγοράς: «Δεν είναι δυνατόν σε ένα τετρακίνητο όχημα με κινητήρα 2 λίτρων αξίας περίπου 20.000 ευρώ να επιβάλλεται υψηλό τεκμήριο, Τέλη και Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης ενώ αντίθετα σε ένα άλλο πολυτελές σεντάν αξίας 70.000 ευρώ με κινητήρα κάτω από τα 2 λίτρα να μην επιβάλλεται απολύτως τίποτα και ο κάτοχός του να καταβάλλει και ελάχιστα Τέλη Κυκλοφορίας!».

Επειδή όμως ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης και τα τεκμήρια αφορούν και σε μεταχειρισμένα Ι.Χ. το οικονομικό επιτελείο εξετάζει να λαμβάνεται υπόψιν το τιμολόγιο αγοράς από τον έμπορο είτε η υπεύθυνη δήλωση που ανταλλάσσουν μεταξύ τους οι ιδιώτες καταναλωτές την οποία επισυνάπτουν στην φορολογική τους δήλωση.

Ωστόσο υπάρχει ακόμη μία πρόταση που έχει να κάνει με την χρησιμοποίηση κάποιου ιδιωτικού φορέα (Eurotax) πιστοποίησης αξίας των Ι.Χ. σε real time απόδοση.

Εσοδα του Δημοσίου

Αν τελικά αλλάξει ριζικά το σύστημα φορολόγησης των αυτοκινήτων πέραν των καταναλωτών που θα ωφεληθούν από τις μειωμένες τιμές και τους εισαγωγείς και εμπόρους που θα δουν και πάλι πελάτες στα καταστήματά τους, ο μεγάλος κερδισμένος θα είναι το κράτος.

Από τη μία μεριά θα σταματήσουν οι μαζικές καταθέσεις πινακίδων κυκλοφορίας αυξάνοντας τα έσοδα από τα τέλη κυκλοφορίας, ενώ από την άλλη μεριά θα αυξηθούν και τα έσοδα που προέρχονται από τα τελωνεία εξαιτίας της αύξησης των πωλήσεων...

ΕΞΕΤΑΖΕΤΑΙ ΚΛΙΜΑΚΩΤΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ ΑΝΑΛΟΓΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑΚΗ
Αποσύνδεση του Τέλους Ταξινόμησης από τον κυβισμό

Η αποσύνδεση του τέλους ταξινόμησης από τον κυβισμό του κινητήρα εξετάζεται επίσης από το υπουργείο Οικονομικών ώστε από τη μία να μειωθούν οι τιμές των αυτοκινήτων και από την άλλη μεριά να υπάρξει ένας περισσότερος δίκαιος φόρος ο οποίος θα είναι ανάλογος της πραγματικής αξίας του κάθε μοντέλου.

Ειδικότερα με το τωρινό σύστημα το τέλος ταξινόμησης υπολογίζεται βάσει της εργοστασιακής αξίας και του κυβισμού του κινητήρα το οποίο ανέρχεται από 5% έως και 50% της αξίας του κάθε μοντέλου.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «ΗτΣ» η επιβολή κλιμακωτής φορολογίας ανάλογα με την εργοστασιακή αξία του κάθε μοντέλου θεωρείται περισσότερο δίκαιη και πιο σύγχρονη, ενώ στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων έχουν πέσει ακόμη ένας ενιαίος φόρος για όλα τα Ι.Χ. μέχρι και η κατάργηση του τέλους ταξινόμησης.

Επειδή όμως η κατάργηση του τέλους ταξινόμησης θα πρέπει να αντικατασταθεί με κάτι ισοδύναμο μάλλον δεν αναμένεται να προκριθεί...

Πάντως το θέμα των εργοστασιακών αξιών απασχολεί έντονα τους εισαγωγείς καθώς κάποιες θυγατρικές των εργοστασίων μπορούν να δηλώνουν όποια εργοστασιακή αξία επιθυμούν ώστε να γλιτώνουν από την καταβολή τόσο του υψηλού τέλους ταξινόμησης όσο και του φόρου πολυτελείας. Αντίθετα οι ελληνικές εισαγωγικές εταιρείες όσο και αν προσπαθούν να «πείσουν» τα εργοστάσια με τα οποία συνεργάζονται να μειώσουν τις εργοστασιακές αξίες με αποτέλεσμα να γλιτώσουν και εκείνοι από επιπλέον φόρους δεν γίνεται αποδεκτό.

Πάντως αυτή τη στιγμή στις περισσότερες χώρες της Ε.Ε. τα αυτοκίνητα φορολογούνται βάσει της αξίας, των ρύπων ή της ιπποδύναμης.

Με αυτό τον τρόπο δεν υπάρχει καμία απολύτως διάκριση μεταξύ αυτοκινήτων με μεγάλους κινητήρες που μπορεί η αξίας τους να ανέρχεται σε μόλις 1/3 της τιμής ενός σπορ ή πολυτελούς οχήματος με πολύ μικρότερο κινητήρα.

Στην Ελλάδα αντίθετα εξαιτίας της αναχρονιστικής φορολόγησης με βάση τον κινητήρα νέα μοντέλα με κυβισμό από 1,4 έως και 1,8 λίτρα με turbo καταβάλλουν ελάχιστα ποσά για τέλος ταξινόμησης που κυμαίνεται από 1.200 έως και 3.000 ευρώ, ενώ αντίθετα ο συγκεκριμένος φόρος στα 2λιτρα ξεκινά από τις 6.000 ευρώ!

Αντίθετα οι τιμές διάθεσης των πολυτελών Ι.Χ. με μικρούς κινητήρες είναι κατά πολύ ακριβότερες από εκείνες των 2λιτρων μοντέλων...



 
website counter
friend finderplentyoffish.com