Τετάρτη 3 Απριλίου 2013

ΣΤΕ Αντισυνταγματική η κατάργηση της μονομερούς προσφυγής στη διαιτησία

Να κρίνει αντισυνταγματική την πρόβλεψη που υπήρχε στο δεύτερο μνημόνιο που ψηφίστηκε το 2012, σύμφωνα με την οποία καταργείται η μονομερής προσφυγή στην διαιτησία για τις διαφορές μεταξύ εργατικών και εργοδοτικών ενώσεων, προσανατολίζεται το Συμβούλιο της Επικρατείας.



Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες, η Ολομέλεια του Ανώτατου Ακυρωτικού Δικαστηρίου πραγματοποιεί συνεχείς διασκέψεις, κεκλεισμένων των θυρών, για το θέμα της συνταγματικότητας ή μη των διατάξεων του δεύτερου μνημονίου και της 6/2012 πράξης του υπουργικού συμβουλίου.

Οπως όλα δείχνουν, οι Σύμβουλοι Επικρατείας, με ισχυρή πλειοψηφία, προσανατολίζονται να κρίνουν αντισυνταγματική την κατάργηση της μονομερούς προσφυγής στη διαιτησία για την επίλυση εργασιακών θεμάτων (αύξηση αποδοχών, επιδόματα, άδειες, αργίες, κ.λπ.).

Στη διαιτησία (Οργανισμός Μεσολάβησης και Διαιτησίας) μπορεί να προσφύγει είτε η πλευρά των εργαζομένων (συνδικαλιστικές οργανώσεις) είτε η πλευρά των εργοδοτών, αφού αποτύχουν οι μεταξύ τους διαπραγματεύσεις για τη σύναψη συλλογικής σύμβασης εργασίας, που αρχίζουν, κατά κανόνα, μετά τη λήξη ισχύος των συλλογικών συμβάσεων εργασίας.

Επίσης, στη διαιτησία μπορεί να οδηγηθούν όλες οι διαφορές που προκύπτουν από επιχειρησιακές, κλαδικές και ομοιοεπαγγελματικές συλλογικές συμβάσεις εργασίας, όπως είναι μισθολογικές διαφορές, η χορήγηση επιδομάτων, κ.ά.

Υπενθυμίζεται ότι το άρθρο 3 της πράξης υπουργικού συμβουλίου προβλέπει ρητά ότι «από 14.2.2012 η προσφυγή στη διαιτησία γίνεται αποκλειστικά με κοινή συμφωνία των μερών».

Επιπλέον, προβλέπεται ότι οι «προσφυγές που έχουν κατατεθεί στον ΟΜΕΔ μέχρι 28.2.2012 και δεν έχει εκδοθεί διαιτητική απόφαση, αν μεν έχουν κατατεθεί μονομερώς δεν συζητούνται και τίθενται στο αρχείο, ενώ αν έχουν κατατεθεί με κοινή συμφωνία των μερών κρίνονται».

Σημειώνεται ότι με βάση το τρίτο μνημόνιο, που ακολούθησε, οι κατώτατες αποδοχές δεν καθορίζονται πλέον από την εθνική γενική συλλογική σύμβαση εργασίας ύστερα από διαπραγματεύσεις ανάμεσα στις εργοδοτικές οργανώσεις και τη ΓΣΕΕ, αλλά με νόμο.

Εξάλλου, με το Μνημόνιο ΙΙΙ καταργήθηκε μετά το 2012 το επίδομα γάμου το οποίο αποτελούσε αναπόσπαστο μέρος του κατώτατου μισθού που καθοριζόταν με την εθνική γενική συλλογική σύμβαση εργασίας, ενώ «πάγωσε» και το επίδομα τριετιών (ωρίμανσης).

Οι σύμβουλοι Επικρατείας δεν θα ασχοληθούν με το ζήτημα της μείωσης των αποδοχών των εργαζομένων (κατά 22% γενικά και κατά 32% για τους νέους κάτω των 25 ετών) που προβλέπει η πράξη υπουργικού συμβουλίου, καθώς αναμένεται να κριθεί από τους δικαστές ότι επήλθε αλλαγή στο νομοθετικό αυτό πλαίσιο, με το Μνημόνιο ΙΙΙ που ακολούθησε.

Ακόμη, σύμφωνα με τα υπάρχοντα δεδομένα, δεν διαφαίνεται ότι θα επικρατήσει η άποψη που εξέφρασαν ορισμένοι Σύμβουλοι Επικρατείας για υποβολή προδικαστικού ερωτήματος στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ενωσης, προκειμένου να αποφανθεί αν οι διατάξεις του τρίτου μνημονίου και της επίμαχης πράξης υπουργικού συμβουλίου είναι σύμφωνες με ευρωπαϊκές Οδηγίες.


 
website counter
friend finderplentyoffish.com