Σαρωτικές αλλαγές στη δημόσια διοίκηση προανήγγειλε ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης, παρουσιάζοντας τις δώδεκα δράσεις-τομές που επέρχονται στη λειτουργία του κράτους.
Μεταξύ άλλων προβλέπεται η σύνδεση μισθού - αποδοτικότητας, ο περιορισμός του μεγέθους ΝΠΙΔ με παράλληλη μείωση της χρηματοδότησής τους, κάτι που προοιωνίζεται ακόμη και περικοπές στο προσωπικό τους, μόνιμο μηχανισμό κινητικότητας στο Δημόσιο με προκήρυξη δύο φορές τον χρόνο των διαθέσιμων θέσεων και κατάργηση των αποσπάσεων και μετατάξεων όπως λειτουργούσαν μέχρι σήμερα.
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τον εξορθολογισμό του μισθολογίου, στόχος του υπουργείου είναι «οι απολαβές κάθε υπαλλήλου να είναι ανάλογες με τα προσόντα, την απόδοση και τη θέση ευθύνης που έχει». Αυτό πρακτικά σημαίνει πως θα δοθούν πριμ αποδοτικότητας. Ωστόσο, με δεδομένο ότι δεν πρόκειται να υπάρξει μείωση του κόστους μισθοδοσίας, αντίστροφη μισθολογική πορεία θα ακολουθήσουν υπάλληλοι οι οποίοι δεν θα πιάνουν τους στόχους. Στο προσεχές μέλλον εξάλλου θα θεσμοθετηθεί και μόνιμο σύστημα αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων, που θα δίνει κίνητρα στον αξιολογούμενο να βελτιώσει την απόδοσή του. Σύντομα θα τεθεί σε ισχύ νέο σύστημα επιλογής προϊσταμένων, στο πλαίσιο του οποίου καταργείται η στείρα μοριοδότηση μόνο των πτυχίων, ενώ θα προβλέπονται γραπτές εξετάσεις και συνέντευξη.
Αξιολόγηση
Η καταγραφή και η αξιολόγηση των ΝΠΙΔ παρά τις καθυστερήσεις που έχουν σημειωθεί θα συνεχισθεί, με στόχο καταργήσεις και συγχωνεύσεις, ενώ όσα δεν απογραφούν δεν πρόκειται να χρηματοδοτηθούν. Το ενδιαφέρον στρέφεται κυρίως στα μεγάλα ΝΠΙΔ, που καλούνται πλέον να λειτουργήσουν με περιορισμένους προϋπολογισμούς, γεγονός που αναμένεται να φέρει «ψαλίδι» και στο προσωπικό που απασχολούν. Παράλληλα, ολοκληρώνονται μέσα στους επόμενους μήνες τα νέα οργανογράμματα των υπουργείων, με τις μειώσεις των δομών να αγγίζουν το 40%.
Η κινητικότητα εισάγεται πλέον ως μόνιμος μηχανισμός στο Δημόσιο, αποσυνδεδεμένη από τις απολύσεις. Οι προκηρύξεις κενών θέσεων θα γίνεται δύο φορές τον χρόνο, ενώ η όλη διαδικασία θα βρίσκεται υπό την επίβλεψη του ΑΣΕΠ.
Παράλληλα, σε ό,τι αφορά τις απολύσεις ο κ. Μητσοτάκης έκανε λόγο για ενδεικτικό στόχο 2.000 απολύσεων μέσα στο έτος, οι οποίες θα προέλθουν από επίορκους, αλλά και από τον επανέλεγχο των μονιμοποιήσεων συμβασιούχων που αρχίζει πριν από το Πάσχα, με αιχμή του δόρατος δήμους, υπουργείο Πολιτισμού και Πανεπιστήμια, όπου υπάρχουν ενδείξεις παρατυπιών. Και σε αυτή την περίπτωση ο έλεγχος θα διενεργηθεί υπό την αιγίδα του ΑΣΕΠ.
Σε ό,τι αφορά τις 25.000 διαθεσιμότητες ο υπουργός διευκρίνισε ότι αυτές καλύφθηκαν τελικώς από μετακινήσεις εφοριακών που ήδη είχαν γίνει από το υπουργείο Οικονομικών και προσμετρήθηκαν, καθώς και από τα ασφαλιστικά ταμεία, ενώ η εθελοντική διαδημοτική κινητικότητα θα ολοκληρωθεί τελικώς μετά τις εκλογές και ο αριθμός των υπαλλήλων θα προσμετρηθεί για το νέο έτος, όπου ενδεικτικά υπολογίζεται ότι 6.000 υπάλληλοι θα μπουν σε κινητικότητα.
Οπως έγινε γνωστό, μάλιστα, μετά από μία μακρά διαπραγμάτευση οι δανειστές υποχώρησαν από την αρχική τους απαίτηση για ακόμη 16.000 διαθεσιμότητες το 2014, από τις οποίες θα προέκυπταν 8.000 απολύσεις το 2015.
[Σε ιδιώτες υπηρεσίες του Δημοσίου]
Στα σκαριά βρίσκεται μελέτη η οποία θα καταγράψει και θα κοστολογήσει τις υπηρεσίες που υλοποιούνται από το Δημόσιο και οι οποίες θα μπορούσαν να μεταφερθούν στον ιδιωτικό τομέα ή να πραγματοποιούνται μέσω ΣΔΙΤ. Πρόκειται για υποστηρικτικές υπηρεσίες, όπως είναι η καθαριότητα ή η φύλαξη, οι οποίες σε αρκετές περιπτώσεις και σήμερα έχουν ανατεθεί σε ιδιώτες, χωρίς όμως να υπάρχει συνολική ρύθμιση με τους υπεύθυνους να λειτουργούν κατά περίπτωση. Στόχος είναι να επιτευχθεί η υψηλότερη δυνατή αποτελεσματικότητα για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών με το χαμηλότερο κόστος.
Οι 12 μεταρρυθμίσεις στη Δημόσια Διοίκηση
Νέα οργανογράμματα στα υπουργεία
Αξιολόγηση και περιορισμός ΝΠΙΔ
Ανάθεση υπηρεσιών στον ιδιωτικό τομέα
Νέο σύστημα αξιολόγησης δημοσίων υπαλλήλων
Σύνδεση μισθολογίου με απόδοση
Νέο σύστημα επιλογής προϊσταμένων
Μόνιμος μηχανισμός κινητικότητας
Ενίσχυση πειθαρχικής ευθύνης & επανέλεγχος συμβάσεων
Μείωση διοικητικών βαρών
Ενίσχυση ΚΕΠ
Χαρτογράφηση και απλούστευση των νόμων
Ανοιχτά δημόσια δεδομένα (Διαύγεια, Μητρώο Μισθοδοτούμενων)