Ισχυρούς «τριγμούς» στη σχέση κράτους - πολίτη λόγω της παρατεταμένης κρίσης, διαπιστώνει στην ετήσια έκθεσή της η Συνήγορος του Πολίτη ..., κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου για συρρίκνωση του κοινωνικού κράτους και υποβάθμιση της διοίκησης.
«Τη στιγμή που οι πολίτες έχουν περισσότερο από ποτέ ανάγκη τις δημόσιες υπηρεσίες, το κοινωνικό κράτος συρρικνώνεται ενώ κρατικές λειτουργίες εξασθενούν λόγω της υποβάθμισης της διοίκησης» αναφέρει η Συνήγορος του Πολίτη Καλλιόπη Σπανού στην έκθεσή της για το 2014, την οποία υπέβαλε στη Βουλή των Ελλήνων.
Η Αρχή το 2014 έλαβε 16.339 αναφορές (από το 2011 ο αριθμός των αναφορών έχει αυξηθεί κατά 50% ενώ από το 1998 έχουν κατατεθεί περίπου 184.000 αναφορές) και τα ποσοστά επιτυχούς διαμεσολάβησης για την επίλυση των διαφορών ξεπερνούν το 80%.
Με βάση τις αναφορές των πολιτών, μεγάλο ποσοστό (35%) των προβλημάτων κακοδιοίκησης εξακολουθεί να εντοπίζεται, και μάλιστα με αυξανόμενο ρυθμό, στα ασφαλιστικά ταμεία και σε φορείς του υπουργείου Εργασίας.
Ακολουθεί το υπουργείο Οικονομικών με 19,4% ενώ το 14,64% των προβλημάτων αφορούσε την αυτοδιοίκηση.
Άλλοι φορείς με κακοδιοίκηση είναι το Υπουργείο Εσωτερικών με 5,15%, το Υπουργείο Δημόσιας Τάξης με 3,44%, το Υπουργείο Παιδείας με 3,35% και λοιπές υπηρεσίες (υπουργεία, ΝΠΔΔ, ΝΠΙΔ κ.λπ.) με 7% περίπου.
Ενδεικτικά, ο Συνήγορος ασχολήθηκε με το νοσοκομείο Καλαμάτας που απέφευγε κατ’ επανάληψη να χορηγεί αναισθησία σε προγραμματισμένα χειρουργεία παιδιών, με αιτιολογία την έλλειψη εκπαίδευσης του προσωπικού και την αδυναμία τήρησης των ειδικών οδηγιών!
Επίσης, ο Συνήγορος πληροφορήθηκε ότι, κατά τα έτη 2006-2008, μικρός νησιωτικός δήμος είχε χορηγήσει σε πάνω από τετρακόσιους αλλοδαπούς βεβαιώσεις κατάθεσης δικαιολογητικών χωρίς ποτέ να προωθηθούν οι αντίστοιχες αιτήσεις τους προς εξέταση, κατά πάσα δε πιθανότητα χωρίς καν να έχουν κατατεθεί από τους αιτούντες τα φερόμενα ως πλήρη δικαιολογητικά. Οι βεβαιώσεις αυτές λειτουργούσαν εκ των πραγμάτων ως αυτοτελείς νομιμοποιητικοί τίτλοι μακρότατης διάρκειας με κίνδυνο εμπορίας τους από επίορκους υπαλλήλους δήμων, καθώς ο πραγματικός έλεγχος της πληρότητας των δικαιολογητικών γινόταν πολύ αργότερα και από διαφορετική υπηρεσία.
Σε άλλη περίπτωση, όταν εργαζομένη επί μακρόν σε οικογενειακή επιχείρηση επέστρεψε στην εργασία της μετά από άδεια κύησης και ανατροφής, βρήκε στη θέση της εταιρείας όπου εργαζόταν μια νέα επιχείρηση, ιδιοκτησίας αδελφής των προηγούμενων εργοδοτών. Η νέα ιδιοκτήτρια δεν αποδέχθηκε τις υπηρεσίες της με την αιτιολογία ότι επρόκειτο για νέα επιχείρηση και όχι για μεταβίβαση. Ο Συνήγορος, διαπίστωσε ότι η εν λόγω ιδιοκτήτρια του παρείχε αναληθείς πληροφορίες.