Ενεργοποιούνται μέχρι το τέλος του Νοεμβρίου οι μνημονιακές υποχρεώσεις αναφορικά με την απελευθέρωση των αγορών ψωμιού, γάλακτος και των εκπτώσεων.
Πιο συγκεκριμένα ο γενικός γραμματέας Εμπορίου του υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού Αντώνης Παπαδεράκης ετοιμάζει τους νέους κανόνες Διακίνησης και Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών (ΔΙΕΠΠΥ) για τις συγκεκριμένες αλλαγές, οι οποίες ψηφίστηκαν το καλοκαίρι στο πλαίσιο της νέας συμφωνίας της κυβέρνησης με τους δανειστές.
Σύμφωνα με πληροφορίες ο κ. Παπαδεράκης έχει ξεκινήσει κύκλο επαφών με τους εμπλεκόμενους φορείς της αγοράς, προκειμένου οι διατάξεις της νομοθεσίας του Αυγούστου να εξειδικευτούν μέσα στους κανόνες ΔΙΕΠΠΥ (πρώην αγορανομικές διατάξεις).
Η συζήτηση επικεντρώνεται κατά κύριο λόγο στο νέο τοπίο που δημιουργείται στην αγορά του ψωμιού. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τη νομοθεσία τους τίτλους «αρτοποιείο», «αρτοποιός» και «φούρνος» θα μπορούν να τη χρησιμοποιούν όχι μόνο όσοι παράγουν ψωμί με τη χρήση των πρώτων υλών του, αλλά και εκείνοι που θα διαθέτουν και απλά συστήματα ψησίματος του προϊόντος.
Η γενική γραμματεία Εμπορίου εξετάζει το ενδεχόμενο οι επιχειρήσεις, δηλαδή οι φούρνοι, που παράγουν ψωμί χρησιμοποιώντας τις πρώτες ύλες να μπορούν να χρησιμοποιούν τον όρο «φρέσκο ψωμί», ώστε να διαχωρίζονται από τα υπόλοιπα σημεία πώλησης.
Βέβαια, η όποια απόπειρα δεν θα πρέπει να αλλάζει την ουσία των διατάξεων που ψηφίστηκαν το καλοκαίρι και, μεταξύ άλλων, «κλείδωσαν» τη νέα συμφωνία της κυβέρνησης με τους δανειστές. Για το θέμα η γενική γραμματεία συζητά με την Ομοσπονδία Αρτοποιών Ελλάδας, ενώ στο τραπέζι του διαλόγου βρίσκεται και ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Αρτοποιητικών Μονάδων (ΠΣΑΜ). Μέλη του είναι οι μονάδες που παράγουν το ψωμί τύπου bake off.
Προσφορές
Η δεύτερη προσαρμογή στους «ΔΙΕΠΠΥ» αφορά το θέμα των εκπτώσεων και των προσφορών. Ο νόμος προβλέπει τη διατήρηση των σημερινών τακτικών αλλά και των ενδιάμεσων εκπτωτικών περιόδων, ωστόσο δίνουν τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις να προβαίνουν σε οποιαδήποτε προωθητική ενέργεια ακόμη κι εκτός των προαναφερόμενων σεζόν. Η Γενική Γραμματεία Εμπορίου βρίσκεται σε διάλογο για το θέμα αυτό με την Ελληνική Συνομοσπονδία Επιχειρηματικότητας και Εμπορίου και τη Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Εμπόρων Ελλάδας.
Ο κ. Παπαδεράκης επιδιώκει, σύμφωνα με πληροφορίες, να συντάξουν νέο Κώδικα Δεοντολογίας για τις εκπτώσεις και τις προσφορές. Ωστόσο, το νέο καθεστώς συνδυάζεται και με την κυριακάτικη λειτουργία των καταστημάτων, όπου αναμένεται και η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας πάνω σε προσφυγές που είχαν κάνει οι προαναφερόμενες συνομοσπονδίες και οι εμποροϋπάλληλοι ζητώντας να ακυρωθεί το μέτρο της πλήρους απελευθέρωσης των Κυριακών.
Υπενθυμίζεται ότι τα καταστήματα με το ισχύον καθεστώς μπορούν να είναι ανοικτά οκτώ Κυριακές τον χρόνο, τρεις την περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, μία το Πάσχα, και από μία στις τέσσερις εκπτωτικές περιόδους (καλοκαίρι, χειμώνας, πρώτο δεκαήμερο Μαΐου και πρώτο δεκαήμερο Νοεμβρίου).
Γάλα
Η τρίτη αλλαγή στους κανόνες ΔΙΕΠΠΥ έχει να κάνει με την απελευθέρωση της διάρκειας ζωής του παστεριωμένου γάλακτος. Ως γνωστόν, καταργήθηκε το επταήμερο και πια οι παρασκευαστές θα ορίζουν ελεύθερα την ημερομηνία λήξης. Με τη διάταξη που ψηφίστηκε το καλοκαίρι ορίζεται και ο ακριβής τρόπος επεξεργασίας και παστερίωσης του προϊόντος, ενώ παραμένει σε ισχύ και η δυνατότητα παραγωγής και παρασκευής του γάλακτος τριών ημερών.
Οι γαλακτοβιομηχανίες δεν ανοίγουν τα χαρτιά τους ως προς τις κινήσεις τους, δηλαδή για το αν θα προχωρήσουν σε περαιτέρω επιμήκυνση της διάρκειας ζωής του γάλακτος. Πηγές από τον κλάδο αναφέρουν ότι αναμένουν τις οριστικές διατάξεις, δηλαδή τους νέους κανόνες ΔΙΕΠΠΥ προκειμένου να γνωρίζουν τα ακριβή όρια και φυσικά για να υπάρχει και όλο το θεσμικό πλαίσιο.