Κατατέθηκε το πρωί της Παρασκευής στη Βουλή το νομοσχέδιο για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.
Η ψήφισή του, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Σώματος Νίκο Βούτση, θα πραγματοποιηθεί με διαδικασίες κατ' επείγοντως.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον προγραμματισμό που ανακοινώθηκε, το νομοσχέδιο εισάγεται το απόγευμα στην Επιτροπή Οικονομικών. Η συζήτηση στην Επιτροπή Οικονομικών αρχίζει στις 17:00.
Το νομοσχέδιο θα εισαχθεί στην Ολομέλεια το Σάββατο. Η συζήτηση θα αρχίσει στις 10:00 και θα ολοκληρωθεί με την ψηφοφορία μετά από 10 ώρες.
Ενα από τα κρίσιμα ζητήματα που θίγονται στο νομοσχέδιο είναι αυτό για τη συμμετοχή του Δημοσίου και των ιδιωτών.Το ποσοστό δηλαδή που θα έχει η κάθε πλευρά.
Το ποσοστό του adverse σεναρίου κατά το οποίο το Ταμείο θα συμμετέχει με την έκδοση μετοχών ενδέχεται να ανέλθει και στο 50% του συνολικού σεναρίου αλλάζοντας ριζικά την αρχιτεκτονική της αύξησης. To στοιχείο αυτό δημιούργησε έντονο προβληματισμό στους επενδυτικούς κύκλους οι οποίοι θέλουν να μετέχουν στην ανακεφαλαιοποίηση και ζητούν να μάθουν από την αρχή τα ποσοστά. Επίσης, θεωρήθηκε ότι ανοίγει «παράθυρο» για αύξηση της συμμετοχής του Δημοσίου με ποσοστό πάνω από 50%, ουσιαστικά για κρατικοποίηση των τραπεζών. Πάντως, εκτιμάται ότι πριν ξεκινήσει η ανακεφαλαιοποίηση, ίσως και αύριο το υπουργικό συμβούλιο να αποφασίσει για το τελικό ποσοστό συμμετοχής των δύο πλευρών.
Η ανησυχία αντικατοπτρίστηκε και στο χρηματιστήριο που σημειώνει όλη την ημέρα σημαντική υποχώρηση με πρωταγωνιστές τις τράπεζες.
Με το νομοσχέδιο, όπως αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση, «ρυθμίζεται το πλαiσιο της ανακεφαλαιοποίησης των πιστωτικών ιδρυμάτων της χώρας. Οι σχετικές διατάξεις του νόμου του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας επικαιροποιούνται ενώ παράλληλα εισάγονται νέες ρυθμίσεις που αποβλέπουν στην ενίσχυση του ρόλου του Ταμείου ως μηχανισμού ενίσχυσης του ελληνικού τραπεζικού συστήματος».
«Το Ταμείο στους επόμενους μήνες θα συμμετάσχει στην ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών με σημαντικά ποσά και καλείται να διαχειριστεί με τον καλύτερο τρόπο αυτή την τελευταία προσπάθεια για την ανάκαμψη της οικονομίας», αναφέρεται στην εισηγητική και επισημαίνεται ότι «το Ταμείο καλείται να έχει έναν αυξημένο ρόλο στη διακυβέρνηση των τραπεζών, τις διοικήσεις των οποίων θα αξιολογεί συστηματικά προκειμένου να διασφαλίσει ότι αξιοποιούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τους πόρους λαμβάνουν από τον έλληνα φορολογούμενο», σημειώνεται στην Έκθεση.
Ο νέος ρόλος του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας απαιτεί τη διασφάλιση της στελέχωσης του, τόσο σε επίπεδο διοίκησης όσο και προσωπικού, με διεθνώς ανταγωνιστικά στελέχη με υψηλότατο προσόντα, τα οποία θα επιλέγονται από ανεξάρτητη επιλογή υψηλού κύρους, αναφέρει η εισηγητική έκθεση του Σχεδίου Νόμου για το πλαίσιο της ανακεφαλαιοποίησης και άλλες διατάξεις του υπουργείου Οικονομικών.
Προκειμένου να διασφαλιστεί η επίτευξη των στόχων του Ταμείου, η ίδια η επιτροπή θα αξιολογεί τα μέλη των οργάνων διοίκησης του Ταμείου και θα έχει το δικαίωμα απομάκρυνσης όσων δεν μπορούν να ανταποκριθούν.
Παράλληλα, θα αξιολογείται και το προσωπικό, ενώ η επιτροπή υποχρεούται να αναφέρεται για τις δραστηριότητές της, μεταξύ άλλων, στον Υπουργό Οικονομικών και το Διοικητικό Συμβούλιο ενημερώνει, Τουλάχιστον δύο φορές το χρόνο, μεταξύ άλλων, τη Βουλή των Ελλήνων, για την ενίσχυση της διαφάνειας.
Ένα σημαντικό μέρος του νομοσχεδίου αφορά την τροποποίηση των διατάξεων για τις συνεταιριστικές τράπεζες.
Σύμφωνα με πληροφορίες η καθυστέρηση που είχε σημειωθεί, μιας και αναμενόταν η κατάθεση του χθες, οφειλόταν στο ότι πρόκειται για ένα εξαιρετικά σύνθετο και πολύπλοκο νομικά και τεχνικά κείμενο, ωστόσο αυτό δε σημαίνει ότι υπάρχει εμπλοκή όπως διαβεβαίωναν τόσο κυβερνητικές όσο και πηγές των δανειστών.
Το νομοσχέδιο, όπως δήλωσε χθες ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Γιάννης Δραγασάκης θα έχει γίνει νόμος του Κράτους μέχρι την Κυριακή και με αυτό εκπληρώνονται οι υποχρεώσεις που έχει αναλάβει η χώρα βάσει του νέου μνημονίου.
Πώς θα γίνεται η αξιολόγηση των ΔΣ των τραπεζών
Στο Σχέδιο Νόμου περιλαμβάνεται, μεταξύ άλλων, και εκτενής αναφορά στον τρόπο αξιολόγησης των μελών των Διοικητικών Συμβουλίων των Τραπεζών.
Ειδικότερα, όπως αναφέρεται, το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας με τη βοήθεια ανεξάρτητου συμβούλου διεθνούς κύρους, εμπειρίας και εξειδίκευσης, θα προβεί στην αξιολόγηση του πλαισίου εταιρικής διακυβέρνησης των πιστωτικών ιδρυμάτων με τα οποία το Ταμείο έχει υπογράψει Σύμβαση Πλαισίου Συνεργασίας. Η αξιολόγηση θα περιλαμβάνει το μέγεθος, τη δομή και την κατανομή των αρμοδιοτήτων εντός του διοικητικού συμβουλίου και των επιτροπών του σύμφωνα με τις επιχειρηματικές ανάγκες του πιστωτικού ιδρύματος. Η αξιολόγηση, επίσης, θα περιλαμβάνει και τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου και των επιτροπών του.
Η αξιολόγηση αφορά όλες τις επιτροπές του διοικητικού συμβουλίου, καθώς και κάθε άλλη επιτροπή την οποία το Ταμείο κρίνει απαραίτητο να αξιολογήσει για να εκπληρώσει τους στόχους του σύμφωνα με τον παρόντα νόμο.
Το Ταμείο, με τη βοήθεια ανεξάρτητου συμβούλου θα θεσπίσει κριτήρια αξιολόγησης των παραπάνω στοιχείων και των μελών των διοικητικών συμβουλίων και των επιτροπών αυτών των πιστωτικών ιδρυμάτων σύμφωνα με τις διεθνείς βέλτιστες πρακτικές. Βάσει της αξιολόγησης το Ταμείο θα προβεί σε συγκεκριμένες προτάσεις για βελτιώσεις και τυχόν αλλαγές στην εταιρική διακυβέρνηση των πιστωτικών ιδρυμάτων. Για τη διεξαγωγή της αξιολόγησης τα μέλη των διοικητικών συμβουλίων και των επιτροπών αυτών θα συνεργαστούν με το Ταμείο και τους συμβούλους του και θα παράσχουν κάθε αναγκαία πληροφόρηση.
Όπως αναφέρει το Σχέδιο Νόμου, πέραν των κριτηρίων που θα θεσπιστούν από το Ταμείο με τη συνδρομή του ανεξάρτητου συμβούλου, η αξιολόγηση θα περιλαμβάνει κατ' ελάχιστον τα ακόλουθα κριτήρια:
- Αναφορικά με την αξιολόγηση των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου και των επιτροπών αυτού, θα πρέπει να πληρούνται τα εξής:
(i) το μέλος θα πρέπει να διαθέτει τουλάχιστον δεκαετή διεθνή εμπειρία, εκ των οποίων τουλάχιστον τρία έτη ως μέλους διοικητικού συμβουλίου πιστωτικού ιδρύματος. Η ανωτέρω διεθνής εμπειρία θα πρέπει να είναι σε διευθυντικό επίπεδο και να έχει αποκτηθεί στους τομείς της τραπεζικής, της ελεγκτικής, της διαχείρισης κινδύνων ή της διαχείρισης προβληματικών στοιχείων ενεργητικού. Το διοικητικό συμβούλιο θα πρέπει να διαθέτει σε συλλογικό επίπεδο την απαραίτητη γνώση και εμπειρία που ανταποκρίνεται στο επιχειρηματικό πρότυπο και στη χρηματοοικονομική κατάσταση του πιστωτικού ιδρύματος.
(ii) το μέλος δεν θα πρέπει να έχει διατελέσει κατά τα τελευταία πέντε έτη σε ανώτατες πολιτικές ή διοικητικές θέσεις του δημοσίου, όπως Πρόεδρος Δημοκρατίας ή της Κυβέρνησης, υψηλόβαθμα πολιτικά, κυβερνητικά, κομματικά, δικαστικά, στρατιωτικά στελέχη, ή διευθυντικά στελέχη κρατικών επιχειρήσεων.
(iii) το μέλος πρέπει να γνωστοποιήσει όλες τις οικονομικές σχέσεις του με την τράπεζα πριν από το διορισμό του. Η εποπτική αρχή έχει επιβεβαιώσει ότι το μέλος είναι κατάλληλος και επαρκής για το διορισμό του ως μέλος. Το Ταμείο με τη βοήθεια του ανεξάρτητου συμβούλου κατά τη διενέργεια της αξιολόγησης για την εταιρική διακυβέρνηση θα ορίσει επιπλέον κριτήρια για συγκεκριμένες δεξιότητες που απαιτούνται στο διοικητικό συμβούλιο. Τα κριτήρια θα επισκοπούνται τουλάχιστον μία φορά κάθε δύο έτη ή και συχνότερα εάν υπάρξει ουσιώδης αλλαγή στην οικονομική κατάσταση της τράπεζας.
Η αξιολόγηση της δομής και της σύνθεσης των διοικητικών συμβουλίων και των επιτροπών αυτών θα πληροί τα παρακάτω κατ' ελάχιστον κριτήρια:
(i) στο Διοικητικό Συμβούλιο να συμμετέχουν τουλάχιστον τρία ανεξάρτητα μη εκτελεστικά μέλη με επαρκή γνώση και μακροχρόνια εμπειρία σε αντίστοιχα πιστωτικά ιδρύματα, υπό την προϋπόθεση ότι δεν είχαν καμία σχέση με πιστωτικά ιδρύματα που λειτουργούν στην Ελλάδα κατά τα προηγούμενα δέκα έτη
(ii) τα ανωτέρω ανεξάρτητα μέλη προεδρεύουν σε όλες τις Επιτροπές του Διοικητικού Συμβουλίου
(iii) τουλάχιστον ένα μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου θα διαθέτει σχετική εξειδίκευση και διεθνή εμπειρία τουλάχιστον πέντε ετών στους τομείς της διαχείρισης κινδύνων ή/και της διαχείρισης μη εξυπηρετούμενων δανείων. Το εν λόγω μέλος θα προεδρεύει σε κάθε επιτροπή του διοικητικού συμβουλίου που θα ασχολείται με τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια.
Στην περίπτωση που η επισκόπηση ή η αξιολόγηση του Διοικητικού Συμβουλίου δεν πληροί τα σχετικά κριτήρια, το Ταμείο θα ενημερώνει το διοικητικό συμβούλιο και εφόσον το τελευταίο δεν λάβει τα απαραίτητα μέτρα για την υλοποίηση των σχετικών προτάσεων, το Ταμείο θα συγκαλεί τη γενική συνέλευση των μετόχων με σκοπό την ενημέρωσή τους και θα προτείνει τις απαιτούμενες αλλαγές. Το Ταμείο θα αποστέλλει τα αποτελέσματα της αξιολόγησης στις αρμόδιες εποπτικές αρχές.
Στην περίπτωση που το μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου ή της επιτροπής αυτού δεν πληροί τα σχετικά κριτήρια ή το διοικητικό συμβούλιο ως σώμα δεν ικανοποιεί την προτεινόμενη δομή ως προς το μέγεθος, την κατανομή των αρμοδιοτήτων και εξειδίκευσης και σε περίπτωση που οι απαιτούμενες αλλαγές δεν μπορούν να υλοποιηθούν με άλλο τρόπο, τότε θα υπάρξει σύσταση για αλλαγή συγκεκριμένων μελών του διοικητικού συμβουλίου ή των επιτροπών του.
Στην περίπτωση που η Γενική Συνέλευση των μετόχων δεν συμφωνήσει εντός τριών μηνών με την αντικατάσταση των μελών του διοικητικού συμβουλίου που δεν εκπλήρωσαν τα κριτήρια αξιολόγησης, τότε το Ταμείο θα δημοσιοποιήσει εντός τεσσάρων εβδομάδων στην ιστοσελίδα του σχετική αναφορά η οποία θα περιλαμβάνει την επωνυμία του πιστωτικού ιδρύματος, τις προτάσεις και τον αριθμό των μελών του διοικητικού συμβουλίου που δεν εκπλήρωσαν τα σχετικά κριτήρια, καθώς και τα κριτήρια αυτά.