Το γόρδιο δεσμό που θα οδηγήσει στο κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης επιχειρεί να λύσει η κυβέρνηση ενόψει του κρίσιμου Eurogroup της Πέμπτης.
Σε αυτή τη συνεδρίαση ο Ευκλ. Τσακαλώτος θα αναζητήσει έναν «έντιμο συμβιβασμό» με τους Θεσμούς για να μπορέσει να υπάρξει συμφωνία σε τεχνικό επίπεδο.
Μετά την ευθεία απειλή Σόιμπλε ότι χωρίς το ΔΝΤ δεν υπάρχει άλλο πρόγραμμα η ελληνική πλευρά ετοιμάζει σχέδιο προτάσεων προκειμένου να ικανοποιήσει τους Ευρωπαίους εταίρους, το οποίο ο Ελληνας υπουργός Οικονομικών θα το παρουσιάσει στους ομολόγους του στο Eurogroup της προσεχής Πέμπτης και νωρίτερα θα σταλεί σε Γιούνκερ, Ντάισελμπλουμ, Ρέγκλινγκ και Βίζερ.
Η πρόταση Τσακαλώτου θα παρέχει τις αυξημένες εγγυήσεις της ελληνικής πλευράς για την περίοδο μετά το 2018 με τα μέτρα που θα διασφαλίζουν τον στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ και θα επιδιώξει να τα συνδυάσει με τον καθορισμό του «οδικού χάρτη» για τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος.
Στο Eurogroup με σχέδιο για έντιμο συμβιβασμό
Αρση αδιεξόδου
Με τον «μηχανισμό αυξημένων εγγυήσεων» η Αθήνα θα επιχειρήσει να καλύψει ακόμη και τις πιο απαισιόδοξες εκτιμήσεις του ΔΝΤ για την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων από τη λήξη του τρέχοντος δανειακού προγράμματος.
Χθες πάντως η διευθύντρια του ΔΝΤ Κριστίν Λαγκάρντ είπε ότι το Ταμείο θα συνεχίσει τις συνομιλίες για μία γρήγορη συμφωνία.
Το πακέτο των μέτρων θα περιλαμβάνει δύσκολες δεσμεύσεις όπως παράταση του «κόφτη», μείωση του αφορολογήτου ορίου και ενδεχομένως παρεμβάσεις στις συντάξεις μέσω της προσωπικής διαφοράς.
Από το οικονομικό επιτελείο διαβεβαιώνουν ότι ο «μηχανισμός» θα ψηφιστεί από τη Βουλή, αλλά τα μέτρα που θα περιλαμβάνει δεν θα νομοθετηθούν τώρα, αν και όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές κανένα μέτρο δεν θα χρειαστεί να εφαρμοστεί, ούτε καν ο κόφτης να ενεργοποιηθεί, διότι ήδη η χώρα θα βρίσκεται σε αναπτυξιακή τροχιά.
Επιστροφή στην Αθήνα(;)
Με τις πληροφορίες, να αναφέρουν ότι τα τεχνικά κλιμάκια των θεσμών ετοιμάζουν βαλίτσες για να επιστρέψουν στην Αθήνα στο τέλος της επόμενης εβδομάδας για τη συνέχιση των διαπραγματεύσεων, στην κυβέρνηση εκτιμούν ότι η δεύτερη αξιολόγηση μπορεί να κλείσει στις 20 Φεβρουαρίου, οπότε και είναι προγραμματισμένη η επόμενη συνεδρίαση του Eurogroup.
Εάν συμβεί αυτό, δηλαδή κλείσει η δεύτερη αξιολόγηση στις 20 Φεβρουαρίου τότε το Μαξίμου εκτιμά ότι μπορεί στις αρχές Μαρτίου το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΚΤ να συμπεριλάβει στις αποφάσεις του την ένταξη της Ελλάδας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης.
Η ποσοτική χαλάρωση είναι αυτή η οποία θα δώσει σήμα στις αγορές ότι η ελληνική οικονομία επιστρέφει στην ομαλότητα στρώνοντας έτσι το χαλί για έξοδο στις αγορές στο τέλος του έτους. Κανονικά η ένταξη των ομολόγων στο QE θα έπρεπε να είχε γίνει από τον Δεκέμβριο που ήταν και το αρχικό ορόσημο που είχε θέσει η ελληνική πλευρά, πλην όμως η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης παρέτεινε τις αποφάσεις του Μάριο Ντράγκι στριμώχνοντας έτσι την ελληνική πλευρά.
Το αρνητικό σενάριο
Στην περίπτωση όμως που παρέλθει άκαρπο και το Eurogroup του Φεβρουαρίου, τότε το ελληνικό ζήτημα θα παραμείνει σε εκκρεμότητα, καθώς θα ανοίγει ο εκλογικός κύκλος σε Ολλανδία, Γαλλία και Γερμανία.
Χρηματοδοτικά, η Ελλάδα μπορεί να αντέξει την καθυστέρηση στην επίτευξη συμφωνίας καθώς οι λήξεις του Φεβρουαρίου (συμπεριλαμβανομένων των τόκων) είναι της τάξεως του 1,5 δισ. ευρώ, τον Μάρτιο οι υποχρεώσεις πέφτουν κάτω από το 1 δισ., ενώ τον Απρίλιο ανεβαίνουν στα 2 δισ. ευρώ. Μάιος και Ιούνιος δεν έχουν σημαντικές λήξεις, αλλά ο Ιούλιος είναι γεμάτος υποχρεώσεις καθώς οι λήξεις χρεολυσίων και οι τόκοι αγγίζουν τα 7,5 δισ. ευρώ, ποσό που είναι αδύνατο να καλυφθεί χωρίς εκταμίευση δόσεων από τον ESM.
Δημοσιονομικό Συμβούλιο
Το κίνδυνο ότι τυχόν καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης θα εκτροχιάσει τον προϋπολογισμό του 2017, επισημαίνει το Δημοσιονομικό Συμβούλιο. Παράλληλα εκτιμά ότι το 2016 θα κλείσει με πρωτογενές πλεόνασμα 2% έναντι στόχου για 0,53% του ΑΕΠ, ωστόσο εκφράζει αμφιβολίες για το πλεόνασμα του 2017 (1,75%) και του 2018 (3,5%).
Όπως τονίζεται στην έκθεση οι καλύτερες των αρχικών προβλέψεων επιδόσεις του 2016 θα έχουν θετικό αντίκτυπο (carry over effect) το 2017. Παρόλα αυτά, ο στόχος για αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,5% θεωρείται αρκετά αισιόδοξος.
Ωστόσο για την επίτευξη του στόχου του 2017 αναγκαία, αλλά όχι ικανή, προϋπόθεση είναι η ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης του Προγράμματος Δημοσιονομικής Προσαρμογής. Άλλες πηγές κινδύνου είναι η έκταση που θα παρουσιάσει η προσφυγική κρίση και το αντίκτυπό της στον τουρισμό, η αντιμετώπιση των «κόκκινων» δανείων, η αργή πορεία των ιδιωτικοποιήσεων, καθώς και η παγκόσμια αβεβαιότητα.
Από την άλλη πλευρά, η αισιόδοξη προοπτική (upside risks) στηρίζεται στην ταχύτερη από τις προβλέψεις ανάκτηση της επενδυτικής και καταναλωτικής εμπιστοσύνης.
Όπως σημειώνει το ΕΔΣ, η καθυστέρηση ολοκλήρωσης της δεύτερης αξιολόγησης του Προγράμματος Δημοσιονομικής Προσαρμογής ενισχύει την αβεβαιότητα και τη μεταβλητότητα, καθιστώντας την πορεία ένταξης της Ελλάδας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης επισφαλή. Η χαμηλή αβεβαιότητα και η ένταξη στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης είναι βασικές προϋποθέσεις για την σημαντική αύξηση των επενδύσεων που αναμένεται να πραγματοποιηθεί το 2017, 2018 και 2019.