Υπόθεση των δήμων είναι από χθες η εφαρμογή της διπλής ρύθμισης Σκουρλέτη για τους συμβασιούχους στην καθαριότητα, την οποία ψήφισε η Βουλή.
Από εδώ και πέρα θα πρέπει οι δήμοι να προχωρήσουν στη λήξη των σημερινών συμβάσεων 6100 εργαζομένων στη ν καθαριότητα (και έτσι στην απόλυσή τους) και αμέσως μετά στην επαναπρόσληψή τους με νέες προσωρινές συμβάσεις διάρκειας έως οχτώ μηνών.
Οι δήμοι, επίσης, θα πρέπει μέχρι τις 31 Ιουλίου να καταθέσουν στο ΥΠΕΣ τις προτάσεις τους σχετικά με τις μόνιμες θέσεις τις οποίες επιθυμούν να καλύψουν με προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ με βάση και τις τελευταίες νομοτεχνικές βελτιώσεις (σ.σ. κατάργηση του ηλικιακού ορίου στη συμμετοχή στο διαγωνισμό) .
Ήδη οι δήμοι έχουν δηλώσει ότι επιθυμούν να προσλάβουν 2500 μόνιμους υπαλλήλους, ενώ εκτιμάται ότι το πλήθος αυτό θα ανέβει τον επόμενο μήνα.
Με βάση αυτά τα δεδομένα, δεν θα πρέπει να αποκλείεται η σταδιακή μεταφορά του επικέντρου της αναμέτρησης γύρω από το θέμα των συμβασιούχων από το κεντρικό πολιτικό επίπεδο στο τοπικό, δεδομένου ότι –όπως επισημάνθηκε προηγούμενα- θα είναι οι δήμοι εκείνοι που θα έχουν τον αποφασιστικό λόγο για την εφαρμογή της ψηφισμένης, πλέον, ρύθμισης Σκουρλέτη.
Η ΠΟΕ-ΟΤΑ, πάντως, αποφάσισε συνέχιση των κινητοποιήσεων τους μέχρι και την Πέμπτη 29 Ιουνίου, οπότε θα επανεξετάσει τη στάση της. Τη στάση της δεν αποκλείεται,από την άλλη μεριά, να επανεξετάσει και το ΥΠΕΣ (με την ανάληψη ενδεχομένως άλλης μίας κατευναστικής πρωτοβουλίας), σύμφωνα με μερίδα κυβερνητικών κύκλων.
Ο λόγος των Δημάρχων,πάντως, θα είναι αποφασιστικός (είτε αναλάβει το ΥΠΕΣ νέα πρωτοβουλία, είτε όχι) στη μετέπειτα φάση της αναμέτρησης στο "μέτωπο" των συμβασιούχων και για άλλο ένα εξαιρετικά κρίσιμο λόγο που δεν είναι άλλος από τον οικονομικό.
Συγκεκριμένα, με βάση την ισχύουσα νομοθεσία, τόσο οι νέες προσωρινές προσλήψεις, όσο και οι –μετέπειτα – μόνιμες προσλήψεις (οι οποίες θα σηματοδοτήσουν και το τέλος των προηγούμενων προσωρινών προσλήψεων) θα πρέπει να χρηματοδοτηθούν αποκλειστικά από ανταποδοτικά έσοδα των Δήμων και όχι από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Το γεγονός αυτό έχει δημιουργήσει επιφυλάξεις σε πολλούς δήμους, προπαντός της περιφέρειας, για το αν και κατά πόσο θα μπορέσουν να καλύψουν από εδώ και πέρα το οικονομικό κόστος των προσωρινών επαναπρόσλήψεων 6100 συμβασιούχων στην καθαριότητα.
Το ΥΠΕΣ ενθαρρύνει "εκ του ασφαλούς" την επαναπρόσληψη 6100 συμβασιούχων ανταποδοτικούς πόρους των Δήμων, δεδομένου ότι το Μνημόνιο προβλέπει πλαφόν το 2017-2018 μόνο για τους συμβασιούχους που μισθοδοτούνται από τον κρατικό προϋπολογισμό και όχι τους συμβασιούχους που χρηματοδοτούνται από άλλους πόρους (πχ ανταποδοτικά τέλη, κοινοτικούς πόρους).
Μάλιστα στο συμπληρωματικό Μνημόνιο δεν φαίνεται να καταγράφεται αρνητική στάση των θεσμών ακόμα και για τη μετατροπή των συμβάσεων ορισμένου χρόνου σε αορίστου χρόνου (όπως έχει ήδη προτείνει ο Π. Σκουρλέτης), αρκεί η πράξη αυτή να μην αμφισβητεί τις προβλέψεις για τα ανώτατα όρια της δαπάνης της γενικής κυβέρνησης για μισθούς τα επόμενα τέσσερα χρόνια, όπως αυτά προβλέπονται στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Πολιτικής 2018- 2021, το οποίο ψήφισε η κυβέρνηση πριν 1 ½ μήνα περίπου.
Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί πως όχι μόνο το θεσμικό (δηλαδή η καθεαυτή εφαρμογή της ψηφισμένης ρύθμισης Σκουρλέτη) και το οικονομικό (δηλ. η κάλυψη της μισθοδοσίας της νέας γενιάς συμβασιούχων), αλλά και το πολιτικό σκέλος της ρύθμισης βαραίνει ιδιαίτερα τους Δημάρχους. Και αυτό γιατί την ώρα που οι Δήμοι θα ετοιμάζονται να προχωρήσουν σε μόνιμες προσλήψεις (δηλ. το αργότερο έως τις 31 Μαρτίου 2018) θα έχει ξεκινήσει άτυπα η προεκλογική περίοδος για τους ΟΤΑ (σ.σ. οι δημοτικές εκλογές είναι προγραμματισμένες για το Φθινόπωρο του 2019).
Παράλληλα, εκκρεμεί η κατάθεση του νομοσχεδίου Σκουρλέτη που προβλέπει αλλαγές στον τρόπο εκλογής των δημάρχων (σ.σ. καθιέρωση απλής αναλογικής, κατάργηση της γ΄ συνεχόμενης θητείας), δυνατότητες επέκτασης ωραρίου εργαζομένων, μετατροπές συμβάσεων από μερικής απασχόλησης σε πλήρους απασχόλησης στις Περιφέρειες αλλά αποζημίωση στους δημοτικούς συμβούλους.
Εξάλλου, στις δηλωμένες προθέσεις του ΥΠΕΣ είναι η αλλαγή των κριτηρίων κατανομής της κρατικής χρηματοδότησης με ενίσχυση των μη πληθυσμιακών κριτηρίων μέσω της κατάθεσης ενός ακόμα νομοσχεδίου προς το Φθινόπωρο.
Από εδώ και πέρα θα πρέπει οι δήμοι να προχωρήσουν στη λήξη των σημερινών συμβάσεων 6100 εργαζομένων στη ν καθαριότητα (και έτσι στην απόλυσή τους) και αμέσως μετά στην επαναπρόσληψή τους με νέες προσωρινές συμβάσεις διάρκειας έως οχτώ μηνών.
Οι δήμοι, επίσης, θα πρέπει μέχρι τις 31 Ιουλίου να καταθέσουν στο ΥΠΕΣ τις προτάσεις τους σχετικά με τις μόνιμες θέσεις τις οποίες επιθυμούν να καλύψουν με προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ με βάση και τις τελευταίες νομοτεχνικές βελτιώσεις (σ.σ. κατάργηση του ηλικιακού ορίου στη συμμετοχή στο διαγωνισμό) .
Ήδη οι δήμοι έχουν δηλώσει ότι επιθυμούν να προσλάβουν 2500 μόνιμους υπαλλήλους, ενώ εκτιμάται ότι το πλήθος αυτό θα ανέβει τον επόμενο μήνα.
Με βάση αυτά τα δεδομένα, δεν θα πρέπει να αποκλείεται η σταδιακή μεταφορά του επικέντρου της αναμέτρησης γύρω από το θέμα των συμβασιούχων από το κεντρικό πολιτικό επίπεδο στο τοπικό, δεδομένου ότι –όπως επισημάνθηκε προηγούμενα- θα είναι οι δήμοι εκείνοι που θα έχουν τον αποφασιστικό λόγο για την εφαρμογή της ψηφισμένης, πλέον, ρύθμισης Σκουρλέτη.
Η ΠΟΕ-ΟΤΑ, πάντως, αποφάσισε συνέχιση των κινητοποιήσεων τους μέχρι και την Πέμπτη 29 Ιουνίου, οπότε θα επανεξετάσει τη στάση της. Τη στάση της δεν αποκλείεται,από την άλλη μεριά, να επανεξετάσει και το ΥΠΕΣ (με την ανάληψη ενδεχομένως άλλης μίας κατευναστικής πρωτοβουλίας), σύμφωνα με μερίδα κυβερνητικών κύκλων.
Ο λόγος των Δημάρχων,πάντως, θα είναι αποφασιστικός (είτε αναλάβει το ΥΠΕΣ νέα πρωτοβουλία, είτε όχι) στη μετέπειτα φάση της αναμέτρησης στο "μέτωπο" των συμβασιούχων και για άλλο ένα εξαιρετικά κρίσιμο λόγο που δεν είναι άλλος από τον οικονομικό.
Συγκεκριμένα, με βάση την ισχύουσα νομοθεσία, τόσο οι νέες προσωρινές προσλήψεις, όσο και οι –μετέπειτα – μόνιμες προσλήψεις (οι οποίες θα σηματοδοτήσουν και το τέλος των προηγούμενων προσωρινών προσλήψεων) θα πρέπει να χρηματοδοτηθούν αποκλειστικά από ανταποδοτικά έσοδα των Δήμων και όχι από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Το γεγονός αυτό έχει δημιουργήσει επιφυλάξεις σε πολλούς δήμους, προπαντός της περιφέρειας, για το αν και κατά πόσο θα μπορέσουν να καλύψουν από εδώ και πέρα το οικονομικό κόστος των προσωρινών επαναπρόσλήψεων 6100 συμβασιούχων στην καθαριότητα.
Το ΥΠΕΣ ενθαρρύνει "εκ του ασφαλούς" την επαναπρόσληψη 6100 συμβασιούχων ανταποδοτικούς πόρους των Δήμων, δεδομένου ότι το Μνημόνιο προβλέπει πλαφόν το 2017-2018 μόνο για τους συμβασιούχους που μισθοδοτούνται από τον κρατικό προϋπολογισμό και όχι τους συμβασιούχους που χρηματοδοτούνται από άλλους πόρους (πχ ανταποδοτικά τέλη, κοινοτικούς πόρους).
Μάλιστα στο συμπληρωματικό Μνημόνιο δεν φαίνεται να καταγράφεται αρνητική στάση των θεσμών ακόμα και για τη μετατροπή των συμβάσεων ορισμένου χρόνου σε αορίστου χρόνου (όπως έχει ήδη προτείνει ο Π. Σκουρλέτης), αρκεί η πράξη αυτή να μην αμφισβητεί τις προβλέψεις για τα ανώτατα όρια της δαπάνης της γενικής κυβέρνησης για μισθούς τα επόμενα τέσσερα χρόνια, όπως αυτά προβλέπονται στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Πολιτικής 2018- 2021, το οποίο ψήφισε η κυβέρνηση πριν 1 ½ μήνα περίπου.
Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί πως όχι μόνο το θεσμικό (δηλαδή η καθεαυτή εφαρμογή της ψηφισμένης ρύθμισης Σκουρλέτη) και το οικονομικό (δηλ. η κάλυψη της μισθοδοσίας της νέας γενιάς συμβασιούχων), αλλά και το πολιτικό σκέλος της ρύθμισης βαραίνει ιδιαίτερα τους Δημάρχους. Και αυτό γιατί την ώρα που οι Δήμοι θα ετοιμάζονται να προχωρήσουν σε μόνιμες προσλήψεις (δηλ. το αργότερο έως τις 31 Μαρτίου 2018) θα έχει ξεκινήσει άτυπα η προεκλογική περίοδος για τους ΟΤΑ (σ.σ. οι δημοτικές εκλογές είναι προγραμματισμένες για το Φθινόπωρο του 2019).
Παράλληλα, εκκρεμεί η κατάθεση του νομοσχεδίου Σκουρλέτη που προβλέπει αλλαγές στον τρόπο εκλογής των δημάρχων (σ.σ. καθιέρωση απλής αναλογικής, κατάργηση της γ΄ συνεχόμενης θητείας), δυνατότητες επέκτασης ωραρίου εργαζομένων, μετατροπές συμβάσεων από μερικής απασχόλησης σε πλήρους απασχόλησης στις Περιφέρειες αλλά αποζημίωση στους δημοτικούς συμβούλους.
Εξάλλου, στις δηλωμένες προθέσεις του ΥΠΕΣ είναι η αλλαγή των κριτηρίων κατανομής της κρατικής χρηματοδότησης με ενίσχυση των μη πληθυσμιακών κριτηρίων μέσω της κατάθεσης ενός ακόμα νομοσχεδίου προς το Φθινόπωρο.