Την αντίθεση της για το άνοιγμα των καταστημάτων όλες τις Κυριακές εξέφρασε η πλειονότητα των εμπόρων της Θεσσαλονίκης.
Το παραπάνω προκύπτει από έρευνα που διενήργησε το ΕΒΕΘ σε συνεργασία με την εταιρία δημοσκοπήσεων και ερευνών Palmos Analysis. Ωστόσο περισσότεροι από 6 στους 10 (65%) λένε «ναι» στις Κυριακές που έχουν... ψωμί.
Ειδικότερα, η ευρεία πλειοψηφία (74%) δεν συμφωνεί με το άνοιγμα των καταστημάτων του κέντρου της Θεσσαλονίκης όλες τις Κυριακές του έτους. Το ποσοστό αυτό ανεβαίνει στο 83% και 80% στις επιχειρήσεις λιανικής και σ' αυτές του κέντρου της πόλης αντίστοιχα. Αντίθετα, οι έμποροι συμφωνούν με το άνοιγμα των καταστημάτων του κέντρου της Θεσσαλονίκης (65%) κάποιες Κυριακές του έτους, με μεγάλη δυνητική εμπορικότητα. Και στο ερώτημα αυτό ο βαθμός συμφωνίας είναι μικρότερος στα καταστήματα του κέντρου (54%) και στις επιχειρήσεις λιανικής (56%).
Σε σχέση με αντίστοιχη έρευνα που είχε διεξαχθεί το 2012 από το ΕΒΕΘ μέσω του PrimoQ, φαίνεται ότι οι επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν σήμερα πιο θετικά το άνοιγμα των καταστημάτων κάποιες Κυριακές μεγάλης δυνητικής εμπορικότητας (65% έναντι 59% το 2012), παρότι όμως θεωρούν κάτι τέτοιο λιγότερο σημαντικό για την ενίσχυση του τουρισμού και την καλύτερη εξυπηρέτηση των τουριστών σε σχέση με το 2012 (53% "Πολύ" ή "Αρκετά" σημαντικό σήμερα έναντι 64% το 2012, ενώ στις επιχειρήσεις λιανικής το αντίστοιχο ποσοστό είναι μόλις 39% και στις επιχειρήσεις του κέντρου της πόλης 41%).
Διαψεύστηκαν οι προσδοκίες το 2012
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η αποτίμηση από τους ερωτώμενους σε σχέση με την ενίσχυση του τζίρου των καταστημάτων του κέντρου από το άνοιγμα κάποιες Κυριακές του έτους: το 43% εκτιμά ότι επήλθε αύξηση του τζίρου έναντι του 53% που θεωρεί ότι δεν υπήρξε ενίσχυση του τζίρου εξ αυτού του λόγου. Μάλιστα, η εικόνα είναι ακόμα πιο αρνητική στις επιχειρήσεις του κέντρου (37% «βλέπουν» αύξηση του τζίρου) και στις επιχειρήσεις λιανικής (35%). Προκαλεί, επίσης, εντύπωση η «διάψευση» των προσδοκιών, καθώς στην έρευνα του 2012, το 65% των επιχειρήσεων δήλωνε τότε ότι το άνοιγμα των καταστημάτων κάποιες Κυριακές του έτους θα ενίσχυε το τζίρο των καταστημάτων του κέντρου της πόλης.
Έτσι, σύμφωνα με τους αναλυτές, δεν προξενεί εντύπωση ότι η μεγάλη πλειοψηφία των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα (68%) δεν πιστεύει ότι το άνοιγμα των καταστημάτων όλες τις Κυριακές του έτους θα ενισχύσει τον τζίρο τους (79% στις επιχειρήσεις λιανικής και 76% στις επιχειρήσεις του κέντρου).
Παρά την επιφυλακτική στάση έναντι του ανοίγματος των καταστημάτων τις Κυριακές, το 57% των ερωτηθέντων θεωρεί ότι κάτι τέτοιο θα βοηθούσε τους εκτός Θεσσαλονίκης κατοίκους να επισκεφθούν την πόλη για την πραγματοποίηση αγορών (σαφώς όμως μικρότερη πλειοψηφία σε σχέση με το 2012 - 69%). Κι εδώ όμως οι επιχειρήσεις λιανικής (43%) και οι επιχειρήσεις του κέντρου της πόλης (48%) εμφανίζονται σαφώς πιο επιφυλακτικές έως και αρνητικές.
Γιατί λένε «όχι»
Το υψηλό κόστος υπερωριακής απασχόλησης, η μειωμένη αγοραστική δύναμη των καταναλωτών και η ενίσχυση της δεσπόζουσας θέσης των μεγάλων καταστημάτων αναφέρονται ως κυριότεροι ανασταλτικοί παράγοντες με ποσοστά απαντήσεων περί το 60%. Το 81% των επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου που συμμετείχαν στην έρευνα απασχολούν προσωπικό πέραν της οικογενειακής απασχόλησης. Ωστόσο, όταν ρωτήθηκαν με ποιες προϋποθέσεις θα άνοιγαν όλες τις Κυριακές του έτους, μόνο το 6% ανέφερε χωρίς υπερωριακό κόστος και το 2% εφόσον υπήρχε αύξηση του τζίρου, ενώ με καμία προϋπόθεση απάντησε το 17% και το 75% δεν ανέφερε κάτι συγκεκριμένο.
Πάντως, στις ανοικτού τύπου ερωτήσεις δίνουν ενδιαφέρουσες απαντήσεις που αιτιολογούν την έλλειψη διάθεσης να ανοίξουν: Κυρίως αιτιολογούν την άρνησή τους προβάλλοντας το δικαίωμα ανάπαυσής τους την Κυριακή και αλλά και με τη μη προσδοκία αύξησης τζίρου λόγω μειωμένης ζήτησης.
Συντριπτικό «όχι» από την περιφέρεια
Τέλος, η συντριπτική πλειοψηφία των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα (85%) είναι κατά του ανοίγματος των καταστημάτων στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης όλες τις Κυριακές του έτους.
Η έρευνα διεξήχθη με τη μέθοδο PrimoQ κατά το χρονικό διάστημα από 22 Μαΐου έως 7 Ιουνίου 2017. Απάντησαν συνολικά 161 επιχειρήσεις (εκ των οποίων το 34% είναι εγκατεστημένες στο κέντρο). Το 64% απασχολούν 1-5 εργαζόμενους και το 29% από 6-25 εργαζόμενους. Το 26% έχουν ετήσιο κύκλο εργασιών μέχρι 100.000 €, το 46% από 100.000 € μέχρι 1 εκατ. € και το 18% πάνω από 1 εκατ. €.
Το παραπάνω προκύπτει από έρευνα που διενήργησε το ΕΒΕΘ σε συνεργασία με την εταιρία δημοσκοπήσεων και ερευνών Palmos Analysis. Ωστόσο περισσότεροι από 6 στους 10 (65%) λένε «ναι» στις Κυριακές που έχουν... ψωμί.
Ειδικότερα, η ευρεία πλειοψηφία (74%) δεν συμφωνεί με το άνοιγμα των καταστημάτων του κέντρου της Θεσσαλονίκης όλες τις Κυριακές του έτους. Το ποσοστό αυτό ανεβαίνει στο 83% και 80% στις επιχειρήσεις λιανικής και σ' αυτές του κέντρου της πόλης αντίστοιχα. Αντίθετα, οι έμποροι συμφωνούν με το άνοιγμα των καταστημάτων του κέντρου της Θεσσαλονίκης (65%) κάποιες Κυριακές του έτους, με μεγάλη δυνητική εμπορικότητα. Και στο ερώτημα αυτό ο βαθμός συμφωνίας είναι μικρότερος στα καταστήματα του κέντρου (54%) και στις επιχειρήσεις λιανικής (56%).
Σε σχέση με αντίστοιχη έρευνα που είχε διεξαχθεί το 2012 από το ΕΒΕΘ μέσω του PrimoQ, φαίνεται ότι οι επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν σήμερα πιο θετικά το άνοιγμα των καταστημάτων κάποιες Κυριακές μεγάλης δυνητικής εμπορικότητας (65% έναντι 59% το 2012), παρότι όμως θεωρούν κάτι τέτοιο λιγότερο σημαντικό για την ενίσχυση του τουρισμού και την καλύτερη εξυπηρέτηση των τουριστών σε σχέση με το 2012 (53% "Πολύ" ή "Αρκετά" σημαντικό σήμερα έναντι 64% το 2012, ενώ στις επιχειρήσεις λιανικής το αντίστοιχο ποσοστό είναι μόλις 39% και στις επιχειρήσεις του κέντρου της πόλης 41%).
Διαψεύστηκαν οι προσδοκίες το 2012
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η αποτίμηση από τους ερωτώμενους σε σχέση με την ενίσχυση του τζίρου των καταστημάτων του κέντρου από το άνοιγμα κάποιες Κυριακές του έτους: το 43% εκτιμά ότι επήλθε αύξηση του τζίρου έναντι του 53% που θεωρεί ότι δεν υπήρξε ενίσχυση του τζίρου εξ αυτού του λόγου. Μάλιστα, η εικόνα είναι ακόμα πιο αρνητική στις επιχειρήσεις του κέντρου (37% «βλέπουν» αύξηση του τζίρου) και στις επιχειρήσεις λιανικής (35%). Προκαλεί, επίσης, εντύπωση η «διάψευση» των προσδοκιών, καθώς στην έρευνα του 2012, το 65% των επιχειρήσεων δήλωνε τότε ότι το άνοιγμα των καταστημάτων κάποιες Κυριακές του έτους θα ενίσχυε το τζίρο των καταστημάτων του κέντρου της πόλης.
Έτσι, σύμφωνα με τους αναλυτές, δεν προξενεί εντύπωση ότι η μεγάλη πλειοψηφία των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα (68%) δεν πιστεύει ότι το άνοιγμα των καταστημάτων όλες τις Κυριακές του έτους θα ενισχύσει τον τζίρο τους (79% στις επιχειρήσεις λιανικής και 76% στις επιχειρήσεις του κέντρου).
Παρά την επιφυλακτική στάση έναντι του ανοίγματος των καταστημάτων τις Κυριακές, το 57% των ερωτηθέντων θεωρεί ότι κάτι τέτοιο θα βοηθούσε τους εκτός Θεσσαλονίκης κατοίκους να επισκεφθούν την πόλη για την πραγματοποίηση αγορών (σαφώς όμως μικρότερη πλειοψηφία σε σχέση με το 2012 - 69%). Κι εδώ όμως οι επιχειρήσεις λιανικής (43%) και οι επιχειρήσεις του κέντρου της πόλης (48%) εμφανίζονται σαφώς πιο επιφυλακτικές έως και αρνητικές.
Γιατί λένε «όχι»
Το υψηλό κόστος υπερωριακής απασχόλησης, η μειωμένη αγοραστική δύναμη των καταναλωτών και η ενίσχυση της δεσπόζουσας θέσης των μεγάλων καταστημάτων αναφέρονται ως κυριότεροι ανασταλτικοί παράγοντες με ποσοστά απαντήσεων περί το 60%. Το 81% των επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου που συμμετείχαν στην έρευνα απασχολούν προσωπικό πέραν της οικογενειακής απασχόλησης. Ωστόσο, όταν ρωτήθηκαν με ποιες προϋποθέσεις θα άνοιγαν όλες τις Κυριακές του έτους, μόνο το 6% ανέφερε χωρίς υπερωριακό κόστος και το 2% εφόσον υπήρχε αύξηση του τζίρου, ενώ με καμία προϋπόθεση απάντησε το 17% και το 75% δεν ανέφερε κάτι συγκεκριμένο.
Πάντως, στις ανοικτού τύπου ερωτήσεις δίνουν ενδιαφέρουσες απαντήσεις που αιτιολογούν την έλλειψη διάθεσης να ανοίξουν: Κυρίως αιτιολογούν την άρνησή τους προβάλλοντας το δικαίωμα ανάπαυσής τους την Κυριακή και αλλά και με τη μη προσδοκία αύξησης τζίρου λόγω μειωμένης ζήτησης.
Συντριπτικό «όχι» από την περιφέρεια
Τέλος, η συντριπτική πλειοψηφία των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα (85%) είναι κατά του ανοίγματος των καταστημάτων στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης όλες τις Κυριακές του έτους.
Η έρευνα διεξήχθη με τη μέθοδο PrimoQ κατά το χρονικό διάστημα από 22 Μαΐου έως 7 Ιουνίου 2017. Απάντησαν συνολικά 161 επιχειρήσεις (εκ των οποίων το 34% είναι εγκατεστημένες στο κέντρο). Το 64% απασχολούν 1-5 εργαζόμενους και το 29% από 6-25 εργαζόμενους. Το 26% έχουν ετήσιο κύκλο εργασιών μέχρι 100.000 €, το 46% από 100.000 € μέχρι 1 εκατ. € και το 18% πάνω από 1 εκατ. €.