Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ η απόφαση των
Υπουργείων Εργασίας και Εσωτερικών σχετικά με την εφαρμογή πιλοτικού
προγράμματος για την διαδικασία απονομής προνοιακών παροχών σε άτομα με
αναπηρία (ΑμεΑ).
Η απόφαση προβλέπει:
Τίθεται σε εφαρμογή πιλοτικό πρόγραμμα διαδικασίας απονομής προνοιακών παροχών σε άτομα με αναπηρία (ΑμεΑ). Στο πρόγραμμα συμμετέχουν υποχρεωτικά όλοι οι ενδιαφερόμενοι να λάβουν για πρώτη φορά παροχή οποιασδήποτε μορφής που από την κείμενη νομοθεσία ορίζεται ως προνοιακή και απευθύνεται σε ΑμεΑ, εφόσον διαμένουν μόνιμα στην Περιφέρεια Αττικής.
Κατά τη διάρκεια του πιλοτικού προγράμματος η διαδικασία απονομής προνοιακών παροχών σε χρήμα σε ΑμεΑ πραγματοποιείται μέσω του Οργανισμού Γεωργικών Ασφαλίσεων (ΟΓΑ) και των Κέντρων Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.) ως εξής:
1. Ο αιτών υποβάλλει την αίτησή του στο ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης και απονομής προνοιακών παροχών του ΟΓΑ. Η αίτηση υποβάλλεται μέσω των Κέντρων Κοινότητας των Δήμων της Αττικής ή των κεντρικών υπηρεσιών του ΟΓΑ ή από προσωπική συσκευή πρόσβασης στο διαδίκτυο. Τυχόν απαιτούμενα δικαιολογητικά, υποβάλλονται στο ηλεκτρονικό σύστημα σε ηλεκτρονική μορφή μέσω σάρωσης των προσκομιζόμενων από τον αιτούντα εγγράφων.
2. Με την υποβολή της αίτησης δημιουργείται, στο Πληροφοριακό Σύστημα του ΟΓΑ, ηλεκτρονικός φάκελος αναπηρίας με τον αριθμό ΑΜΚΑ και ΑΦΜ του αιτούντος.
3. Κατά την υποβολή της αίτησης αποδίδεται και εμφανίζεται στον ηλεκτρονικό φάκελο αναπηρίας του αιτούντος στο πληροφοριακό σύστημα του ΟΓΑ, κωδικός εισόδου στο Πληροφοριακό Σύστημα των ΚΕ.Π.Α., μέσω του οποίου δύναται να πληροφορείται την πορεία της διαδικασίας πιστοποίησης της αναπηρίας του από τις αρμόδιες Υγειονομικές Επιτροπές ΚΕ.Π.Α. καθώς τα αποτελέσματα της κρίσης των εν λόγω Επιτροπών.
4. Το πληροφοριακό σύστημα του ΟΓΑ διασυνδέεται με το σύστημα "Ηλεκτρονικών ραντεβού eRDV" της εταιρίας "Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Κοινωνικής Ασφάλισης Α.Ε." (ΗΔΙΚΑ Α.Ε.) και αυτόματα προγραμματίζεται η επίσκεψη σε ιατρούς της επιλογής του αιτούντος, προκειμένου να καθοριστεί η διάγνωση της κύριας πάθησης του αιτούντος, βάσει της οποίας θα παραπεμφθεί προς κρίση στις Υγειονομικές Επιτροπές των ΚΕ.Π.Α., καθώς και τυχόν δευτερευουσών παθήσεων.
5. Οι ανωτέρω διαγνώσεις, μαζί με αποτελέσματα των ιατρικών εξετάσεων στις οποίες υποβάλλεται ο αιτών, εισάγονται σε ηλεκτρονική μορφή στον ηλεκτρονικό φάκελο αναπηρίας του αιτούντος.
6. Ο ιατρός της κύριας πάθησης του αιτούντος οριστικοποιεί το ιατρικό περιεχόμενο του ηλεκτρονικού φακέλου, αφού συμπληρωθεί η εισαγωγή των ως άνω διαγνώσεων και ιατρικών εξετάσεων και αποστέλλει ηλεκτρονικά τον φάκελο στα ΚΕ.Π.Α., με το πληροφοριακό σύστημα των οποίων διασυνδέεται το πληροφοριακό σύστημα του ΟΓΑ.
7. Ο ηλεκτρονικός φάκελος αναπηρίας του αιτούντος λαμβάνει ηλεκτρονικό αριθμό πρωτοκόλλου από το πληροφοριακό σύστημα των ΚΕ.Π.Α. και διεκπεραιώνεται όπως προβλέπεται στις διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας περί ΚΕΠΑ.
8. Αποκλειστικά για τις ανάγκες της πιλοτικής εφαρμογής, στο ΚΕ.Π.Α. Αθηνών συγκροτούνται Υγειονομικές Επιτροπές ΚΕ.Π.Α. αμιγώς για την εξέταση των εν λόγω αιτημάτων.
9. Ο αιτών ενημερώνεται με μήνυμα κειμένου κινητής τηλεφωνίας και ηλεκτρονικό μήνυμα για την ημέρα και ώρα που θα εμφανιστεί ενώπιον της Υγειονομικής Επιτροπής του ΚΕ.Π.Α. για την εκτίμηση αναπηρίας.
10. Για τις ανάγκες εφαρμογής του πιλοτικού προγράμματος, η Υγειονομική Επιτροπή ΚΕ.Π.Α. συνεπικουρείται από ιατρό ειδικότητας φυσιάτρου ή ιατρού εργασίας ή άλλης ειδικότητας, κατά προτίμηση με εξειδίκευση ή εμπειρία σε εργασιακά θέματα.
11. Ο ως άνω ιατρός προβαίνει, σε συνεργασία με τον εξεταζόμενο, σε συμπλήρωση ερωτηματολογίου σχετικά με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει σε καθημερινές λειτουργίες (όπως η όρθια στάση, η βάδιση, η νοητική συγκέντρωση, η προσωπική υγιεινή και φροντίδα, οι οικιακές εργασίες, η συμμετοχή σε κοινωνικές εκδηλώσεις, η εργασία και η μόρφωση), τις τρέχουσες συνθήκες διαβίωσής του, τη φύση και το εύρος αυτών των συνθηκών και τα εμπόδια για πλήρη κοινωνική του ένταξη. Στη διαδικασία αυτή, ο προαναφερθείς ιατρός θα χρησιμοποιήσει έναν κατάλογο δώδεκα (12) ερωτήσεων βασισμένο σε ένα διεθνώς επικυρωμένο ερωτηματολόγιο του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για την εκτίμηση των λειτουργιών του ατόμου με αναπηρία, γνωστό ως WHO DAS 2.0, μεταφρασμένο, κατάλληλα επαυξημένο και προσαρμοσμένο για την Ελλάδα. Τα πορίσματα του ως άνω ερωτηματολογίου θα αποτελούν παράρτημα της γνωστοποίησης του αποτελέσματος πιστοποίησης της αναπηρίας.
12. Η απόφαση της Υγειονομικής Επιτροπής εμφανίζεται στο ηλεκτρονικό σύστημα των ΚΕ.Π.Α. Ο αιτών ενημερώνεται με μήνυμα κειμένου κινητής τηλεφωνίας και ηλεκτρονικό μήνυμα για την έκδοση της απόφασης εκτίμησης της αναπηρίας του, ώστε να εισέλθει στο ηλεκτρονικό σύστημα των ΚΕ.Π.Α. και να λάβει γνώση. Ο αιτών δύναται εκείνη τη στιγμή να δηλώσει αν αποδέχεται την απόφαση ή άλλως δύναται εντός προθεσμίας δέκα (10) ημερών να προσφύγει σε δευτεροβάθμια υγειονομική επιτροπή.
13. Η ενώπιον της δευτεροβάθμιας υγειονομικής επιτροπής εξέταση της προσφυγής διεκπεραιώνεται επίσης μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος των ΚΕ.Π.Α. με τον ίδιο τρόπο με την εκτίμηση σε πρώτο βαθμό.
14. Η απόφαση που έγινε αποδεκτή από τον αιτούντα ή η τελεσίδικη απόφαση σε περίπτωση προσφυγής αποστέλλεται ηλεκτρονικά από το πληροφοριακό σύστημα των ΚΕ.Π.Α. στο αντίστοιχο σύστημα του ΟΓΑ. Εφόσον στον ηλεκτρονικό φάκελο της αναπηρίας εμφανίζονται να πληρούνται όλες οι προϋποθέσεις για την απονομή της προνοιακής παροχής σε χρήμα εμφανίζεται η έγκριση της αίτησης καθώς και το δικαιούμενο ποσό.
15. Εάν, για την παροχή συγκεκριμένων παροχών αναπηρίας σε χρήμα, η ισχύουσα νομοθεσία δεν προβλέπει εκτίμηση του αναπήρου από τα ΚΕ.Π.Α.
16. Η καταβολή της οικονομικής ενίσχυσης γίνεται από τον ΟΓΑ μέσω τραπεζικού λογαριασμού που δηλώνεται από τον αιτούντα, του οποίου εγκρίθηκε η αίτηση, και στον οποίο εμφανίζεται ως δικαιούχος ή συνδικαιούχος. Η καταβολή της παροχής σε χρήμα ισχύει από την 1η του επόμενου μήνα από αυτόν κατά τον οποίο υποβλήθηκε η αίτηση.