Μειωμένες δαπάνες για νέες κύριες συντάξεις και αύξηση στην ειδική κρατική χρηματοδότηση φέρνουν υπερ -πλεόνασμα στον προϋπολογισμό του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης.
Ο λόγος για την τροποποίηση του φετινού προϋπολογισμού του ΕΦΚΑ, η οποία εγκρίθηκε χθες από το Διοικητικό Συμβούλιο του.
Έτσι αντί για πλεόνασμα 200 εκατ. ευρώ το οποίο αρχικά προέβλεπε για το 2018, ο ΕΦΚΑ προβλέπει πλέον πλεόνασμα 455 εκατ. ευρώ.
Με άλλα λόγια, το πλεόνασμα του ΕΦΚΑ αναμένεται να είναι 255 εκατ. ευρώ υψηλότερο σε σχέση με το αρχικά εκτιμώμενο.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr, αντί για έκτακτη κρατική επιχορήγηση ύψους 50 εκατ. ευρώ για εξόφληση εκκρεμών αιτήσεων συνταξιοδότησης , ο ΕΦΚΑ θα λάβει 250 εκατ. ευρώ φέτος.
Συνεπώς τα εν λόγω έσοδα του ΕΦΚΑ θα είναι κατά 200 εκατ. ευρώ υψηλότερα.
Παράλληλα, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, οι δαπάνες για συντάξεις θα είναι κατά 403 εκατ. ευρώ χαμηλότερες από τις αρχικά εκτιμώμενες.
Πιο αναλυτικά, οι δαπάνες για συντάξεις αναπηρίας ΙΚΑ, ΕΤΑΠ-ΜΜΕ, ΟΑΕΕ-ΕΤΑΑ, ΟΓΑ, αλλά για συντάξεις γήρατος και θανάτου (χηρείας) σε όλα τα παραπάνω ταμεία συν εκείνων του Δημοσίου θα ανέλθουν σε ετήσια βάση σε 26,552 δις. ευρώ, σύμφωνα με τις τελευταίες προβλέψεις του ΕΦΚΑ.
Αντίθετα, σύμφωνα με τις αρχικές προβλέψεις του ΕΦΚΑ, οι δαπάνες για κύριες συντάξεις το 2018 θα ανέρχονταν σε 26,955 δις. ευρώ.
Η μεγάλη αυτή απόκλιση ύψους 403 εκατ. ευρώ στις προβλέψεις για δαπάνες, όπως αναφέρουν αρμόδια στελέχη των ταμείων στο Capital.gr, οφείλεται στις χαμηλότερες σε σχέση με τις αρχικά προβλεπόμενες δαπάνες για νέες κύριες συντάξεις.
Και αυτό γιατί τόσο το πλήθος όσο και το ύψος των νέων κύριων συντάξεων (κυρίως εκείνων που υπολογίστηκαν με τις διατάξεις του νόμου Κατρούγκαλου) ήταν χαμηλότερο από το αρχικό εκτιμώμενο.
Εκτιμάται ότι κοντά στο 20% -30% των αιτήσεων για κύριες συντάξεις απορρίφθηκε λόγω ελλειπών δικαιολογητικών (πχ οι αιτούντες δεν είχαν συμπληρώσει τα απαιτούμενα ένσημα ή δεν είχαν συμπληρώσει τα προβλεπόμενα όρια ηλικίας).
Παράλληλα, οι μειώσεις των συντάξεων τις οποίες αιτήθηκαν οι δικαιούχοι τους από τις 13/5/2016 (σ.σ. ημερομηνία έναρξης ισχύος του νόμου Κατρούγκαλου) και έπειτα ήταν υψηλότερες από τις αναμενόμενες για εκείνους στους οποίους καταβλήθηκε σύνταξη.
Καθώς η δαπάνη για τις νέες συντάξεις προκύπτει -στην πράξη- χαμηλότερη από την αρχικά εκτιμώμενη, οδήγησε σε χαμηλότερη συνολική δαπάνη για συντάξεις (νέες και παλιές) από εκείνη που αρχικά προβλεπόταν.
Στελέχη των ταμείων προβλέπουν νέα , προς το καλύτερο, τροποποίηση του προϋπολογισμού, λόγω της πολύ καλύτερης εκ της αναμενόμενης πορείας των εσόδων από τις εισφορές στη μισθωτή απασχόληση (σ.σ. αύξηση 20%-30% το α΄ τρίμηνο 2018 έναντι πρόβλεψης για 6%).
Ο λόγος για την τροποποίηση του φετινού προϋπολογισμού του ΕΦΚΑ, η οποία εγκρίθηκε χθες από το Διοικητικό Συμβούλιο του.
Έτσι αντί για πλεόνασμα 200 εκατ. ευρώ το οποίο αρχικά προέβλεπε για το 2018, ο ΕΦΚΑ προβλέπει πλέον πλεόνασμα 455 εκατ. ευρώ.
Με άλλα λόγια, το πλεόνασμα του ΕΦΚΑ αναμένεται να είναι 255 εκατ. ευρώ υψηλότερο σε σχέση με το αρχικά εκτιμώμενο.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr, αντί για έκτακτη κρατική επιχορήγηση ύψους 50 εκατ. ευρώ για εξόφληση εκκρεμών αιτήσεων συνταξιοδότησης , ο ΕΦΚΑ θα λάβει 250 εκατ. ευρώ φέτος.
Συνεπώς τα εν λόγω έσοδα του ΕΦΚΑ θα είναι κατά 200 εκατ. ευρώ υψηλότερα.
Παράλληλα, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, οι δαπάνες για συντάξεις θα είναι κατά 403 εκατ. ευρώ χαμηλότερες από τις αρχικά εκτιμώμενες.
Πιο αναλυτικά, οι δαπάνες για συντάξεις αναπηρίας ΙΚΑ, ΕΤΑΠ-ΜΜΕ, ΟΑΕΕ-ΕΤΑΑ, ΟΓΑ, αλλά για συντάξεις γήρατος και θανάτου (χηρείας) σε όλα τα παραπάνω ταμεία συν εκείνων του Δημοσίου θα ανέλθουν σε ετήσια βάση σε 26,552 δις. ευρώ, σύμφωνα με τις τελευταίες προβλέψεις του ΕΦΚΑ.
Αντίθετα, σύμφωνα με τις αρχικές προβλέψεις του ΕΦΚΑ, οι δαπάνες για κύριες συντάξεις το 2018 θα ανέρχονταν σε 26,955 δις. ευρώ.
Η μεγάλη αυτή απόκλιση ύψους 403 εκατ. ευρώ στις προβλέψεις για δαπάνες, όπως αναφέρουν αρμόδια στελέχη των ταμείων στο Capital.gr, οφείλεται στις χαμηλότερες σε σχέση με τις αρχικά προβλεπόμενες δαπάνες για νέες κύριες συντάξεις.
Και αυτό γιατί τόσο το πλήθος όσο και το ύψος των νέων κύριων συντάξεων (κυρίως εκείνων που υπολογίστηκαν με τις διατάξεις του νόμου Κατρούγκαλου) ήταν χαμηλότερο από το αρχικό εκτιμώμενο.
Εκτιμάται ότι κοντά στο 20% -30% των αιτήσεων για κύριες συντάξεις απορρίφθηκε λόγω ελλειπών δικαιολογητικών (πχ οι αιτούντες δεν είχαν συμπληρώσει τα απαιτούμενα ένσημα ή δεν είχαν συμπληρώσει τα προβλεπόμενα όρια ηλικίας).
Παράλληλα, οι μειώσεις των συντάξεων τις οποίες αιτήθηκαν οι δικαιούχοι τους από τις 13/5/2016 (σ.σ. ημερομηνία έναρξης ισχύος του νόμου Κατρούγκαλου) και έπειτα ήταν υψηλότερες από τις αναμενόμενες για εκείνους στους οποίους καταβλήθηκε σύνταξη.
Καθώς η δαπάνη για τις νέες συντάξεις προκύπτει -στην πράξη- χαμηλότερη από την αρχικά εκτιμώμενη, οδήγησε σε χαμηλότερη συνολική δαπάνη για συντάξεις (νέες και παλιές) από εκείνη που αρχικά προβλεπόταν.
Στελέχη των ταμείων προβλέπουν νέα , προς το καλύτερο, τροποποίηση του προϋπολογισμού, λόγω της πολύ καλύτερης εκ της αναμενόμενης πορείας των εσόδων από τις εισφορές στη μισθωτή απασχόληση (σ.σ. αύξηση 20%-30% το α΄ τρίμηνο 2018 έναντι πρόβλεψης για 6%).