Φρένο στις πολύ μεγάλες αυξήσεις τιμών ζώνης που πρότειναν οι πιστοποιημένοι εκτιμητές, αναζητούν στο υπουργείο Οικονομικών.
Σε μια προσπάθεια να αποφύγουν την υπέρμετρη αύξηση των τιμών σε περιοχές που θα μπορούσαν να προκαλέσουν αντιδράσεις για επιβάρυνση της "λαϊκής κατοικίας" στο ΥΠΟΙΚ ετοιμάζονται να παραπέμψουν στη δευτεροβάθμια επιτροπή τον καθορισμό τιμών σε "λαϊκές" περιοχές στις οποίες προτάθηκαν σημαντικές αυξήσεις.
Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με πληροφορίες, σε ορισμένες περιοχές της δυτικής Αττικής οι προτεινόμενες αυξήσεις έφθασαν ή και ξεπέρασαν το 50% καθώς σαν βασικό κριτήριο καθορισμού των τιμών λειτούργησε στους εκτιμητές το ελάχιστο κατασκευαστικό κόστος.
Έτσι σε περιοχές με τιμή ζώνης στα επίπεδα των 600-650 ευρώ προτάθηκαν αυξήσεις στο επίπεδο των 850 έως 900 ευρώ ανά τετραγωνικό. Στο ΥΠΟΙΚ ξεκαθαρίζουν ότι αυτού του μεγέθους οι αυξήσεις δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτές υποστηρίζοντας, μάλιστα, ότι δεν δικαιολογούνται και από τις συνθήκες στην κτηματαγορά αφού στις περιοχές αυτές δεν καταγράφονται αξιόλογες συναλλαγές και γενικά αυξημένη εμπορική δραστηριότητα.
Δεν ισχύει βέβαια το ίδιο για τις αυξήσεις στις τιμές ζώνης που πρότειναν οι εκτιμητές στις παραλιακές και τουριστικές περιοχές της περιφέρειας που σε ορισμένες περιπτώσεις φθάνουν ακόμη και το 60%. Ειδικότερα οι πιστοποιημένοι εκτιμητές πρότειναν αλλαγές τριών ταχυτήτων στις τιμές ζώνης:
-αυξήσεις τιμών ζώνης κυρίως στις παραθαλάσσιες και τουριστικές περιοχές της περιφέρειας αλλά και σε περιοχές της λεγόμενης "λαϊκής" κατοικίας, όπως είναι οι περιοχές της δυτικής Αττικής και της δυτικής Θεσσαλονίκης. Οι σημαντικότερες αυξήσεις που προτείνονται από τους εκτιμητές εντοπίζονται, πάντως, σε τουριστικές και παραθαλάσσιες περιοχές όπως, για παράδειγμα, στα Ιόνια Νησιά και το Βόρειο Αιγαίο ενώ ακολουθούν σε αυξήσεις και οι παραθαλάσσιες περιοχές της Πελοποννήσου, Κρήτης και νοτίου Ελλάδας γενικότερα πουν φθάνουν ή και ξεπερνούν ακόμη και το 60%.
-μειώσεις προτείνονται από τους εκτιμητές κυρίως σε περιοχές των μεγάλων πολεοδομικών συγκροτημάτων που η εικόνα τους δέχτηκε πλήγμα τις τελευταίες δυο δεκαετίες λόγω κυρίως του μεταναστευτικού ρεύματος (π.χ. Πατήσια, Κυψέλη) καθώς και σε μεγάλες περιοχές της Βορείου Ελλάδας, όπως στη δυτική Μακεδονία, στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη καθώς και στη Στερεά Ελλάδα.
-στις υπόλοιπες περιοχές οι τιμές ζώνης που προτάθηκαν είναι ουσιαστικά αυτές που ισχύουν σήμερα
-ασανσέρ είναι οι προτάσεις των εκτιμητών για τις μεσαίες περιοχές της Αττικής και της Θεσσαλονίκης καθώς προτείνονται ανάλογα με την περιοχή αυξήσεις ή μειώσεις που κυμαίνονται από 5% έως 10%.
Το χρονοδιάγραμμα προβλέπει ότι οι νέες τιμές θα ισχύσουν έως τις 31 Μαρτίου αλλά είναι δεδομένο ότι θα πάνε τουλάχιστον μερικές εβδομάδες πίσω. Σε ό,τι αφορά στον ΕΝΦΙΑ, η μνημονιακή πρόβλεψη είναι να υπολογιστεί φέτος με τις νέες τιμές ζώνης αν και ήδη υπάρχουν σκέψεις στην ηγεσία του ΥΠΟΙΚ να υπολογιστεί με τις παλιές τιμές καθώς απαιτείται χρόνος για να γίνει αναρρύθμισή του για να εξακολουθήσει να φέρνει ετήσια βεβαίωση 3,2 δις ευρώ.
Σε μια προσπάθεια να αποφύγουν την υπέρμετρη αύξηση των τιμών σε περιοχές που θα μπορούσαν να προκαλέσουν αντιδράσεις για επιβάρυνση της "λαϊκής κατοικίας" στο ΥΠΟΙΚ ετοιμάζονται να παραπέμψουν στη δευτεροβάθμια επιτροπή τον καθορισμό τιμών σε "λαϊκές" περιοχές στις οποίες προτάθηκαν σημαντικές αυξήσεις.
Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με πληροφορίες, σε ορισμένες περιοχές της δυτικής Αττικής οι προτεινόμενες αυξήσεις έφθασαν ή και ξεπέρασαν το 50% καθώς σαν βασικό κριτήριο καθορισμού των τιμών λειτούργησε στους εκτιμητές το ελάχιστο κατασκευαστικό κόστος.
Έτσι σε περιοχές με τιμή ζώνης στα επίπεδα των 600-650 ευρώ προτάθηκαν αυξήσεις στο επίπεδο των 850 έως 900 ευρώ ανά τετραγωνικό. Στο ΥΠΟΙΚ ξεκαθαρίζουν ότι αυτού του μεγέθους οι αυξήσεις δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτές υποστηρίζοντας, μάλιστα, ότι δεν δικαιολογούνται και από τις συνθήκες στην κτηματαγορά αφού στις περιοχές αυτές δεν καταγράφονται αξιόλογες συναλλαγές και γενικά αυξημένη εμπορική δραστηριότητα.
Δεν ισχύει βέβαια το ίδιο για τις αυξήσεις στις τιμές ζώνης που πρότειναν οι εκτιμητές στις παραλιακές και τουριστικές περιοχές της περιφέρειας που σε ορισμένες περιπτώσεις φθάνουν ακόμη και το 60%. Ειδικότερα οι πιστοποιημένοι εκτιμητές πρότειναν αλλαγές τριών ταχυτήτων στις τιμές ζώνης:
-αυξήσεις τιμών ζώνης κυρίως στις παραθαλάσσιες και τουριστικές περιοχές της περιφέρειας αλλά και σε περιοχές της λεγόμενης "λαϊκής" κατοικίας, όπως είναι οι περιοχές της δυτικής Αττικής και της δυτικής Θεσσαλονίκης. Οι σημαντικότερες αυξήσεις που προτείνονται από τους εκτιμητές εντοπίζονται, πάντως, σε τουριστικές και παραθαλάσσιες περιοχές όπως, για παράδειγμα, στα Ιόνια Νησιά και το Βόρειο Αιγαίο ενώ ακολουθούν σε αυξήσεις και οι παραθαλάσσιες περιοχές της Πελοποννήσου, Κρήτης και νοτίου Ελλάδας γενικότερα πουν φθάνουν ή και ξεπερνούν ακόμη και το 60%.
-μειώσεις προτείνονται από τους εκτιμητές κυρίως σε περιοχές των μεγάλων πολεοδομικών συγκροτημάτων που η εικόνα τους δέχτηκε πλήγμα τις τελευταίες δυο δεκαετίες λόγω κυρίως του μεταναστευτικού ρεύματος (π.χ. Πατήσια, Κυψέλη) καθώς και σε μεγάλες περιοχές της Βορείου Ελλάδας, όπως στη δυτική Μακεδονία, στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη καθώς και στη Στερεά Ελλάδα.
-στις υπόλοιπες περιοχές οι τιμές ζώνης που προτάθηκαν είναι ουσιαστικά αυτές που ισχύουν σήμερα
-ασανσέρ είναι οι προτάσεις των εκτιμητών για τις μεσαίες περιοχές της Αττικής και της Θεσσαλονίκης καθώς προτείνονται ανάλογα με την περιοχή αυξήσεις ή μειώσεις που κυμαίνονται από 5% έως 10%.
Το χρονοδιάγραμμα προβλέπει ότι οι νέες τιμές θα ισχύσουν έως τις 31 Μαρτίου αλλά είναι δεδομένο ότι θα πάνε τουλάχιστον μερικές εβδομάδες πίσω. Σε ό,τι αφορά στον ΕΝΦΙΑ, η μνημονιακή πρόβλεψη είναι να υπολογιστεί φέτος με τις νέες τιμές ζώνης αν και ήδη υπάρχουν σκέψεις στην ηγεσία του ΥΠΟΙΚ να υπολογιστεί με τις παλιές τιμές καθώς απαιτείται χρόνος για να γίνει αναρρύθμισή του για να εξακολουθήσει να φέρνει ετήσια βεβαίωση 3,2 δις ευρώ.