Με ρυθμό 300 εκατομμυρίων ευρώ το μήνα διαγράφει φορολογικές οφειλές η εφορία. Πρόκειται για τον χαρακτηρισμό φορολογικών οφειλών ως ανεπίδεκτων είσπραξης όταν αποδεδειγμένα ο οφειλέτης δεν έχει τη δυνατότητα να τις εξοφλήσει.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων για την παρακολούθηση της φορολογικής διοίκησης από την αρχή του έτους οι αρμόδιες υπηρεσίες προχώρησαν στον χαρακτηρισμό ως ανεπίδεκτων είσπραξης συνολικών οφειλών 1,516 δισ ευρώ. Με βάση αυτήν την εξέλιξη το συνολικό ποσό των οφειλών που έχει χαρακτηριστεί ως ανεπίδεκτο είσπραξης ανέρχεται σε 15,008 δισ ευρώ. Λόγω του ότι 15 δισ. ευρώ έχουν χαρακτηριστεί ως ανεπίδεκτα είσπραξης οι "πραγματικές” ληξιπρόθεσμες οφειλές των φορολογούμενων προς στο δημόσιο ανέρχονται σε 86,4 δισ. ευρώ ενώ οι συνολικές οφειλές (ανεπίδεκτες είσπραξης και εισπράξιμες) ανέρχονται σε 101,4 δισ. ευρω.
Όταν μια οφειλή χαρακτηρίζεται ως ανεπίδεκτη είσπραξης καταχωρείται σε ειδικό βιβλίο της φορολογικής διοίκηση και η τελευταία δεν προχωρά πλέον σε ενέργειες για την είσπραξή της. Ο οφειλέτης, ωστόσο, παραμένει στη δύσκολη θέση να μην μπορεί να λάβει αποδεικτικό φορολογικής ενημερότητας ενώ παραμένουν σε ισχύ και τα μέτρα αναγκαστικής είσπραξης που έχουν ληφθεί εναντίον του (πάγωμα τραπεζικών λογαριασμών, δέσμευση τραπεζικών θυρίδων κλπ).
Μια οφειλή χαρακτηρίζεται ως ανεπίδεκτη είσπραξης όταν συντρέχουν οι εξής προϋποθέσεις:
α) Λήφθηκαν όλα τα προβλεπόμενα ασφαλιστικά, διοικητικά, δικαστικά και αναγκαστικά μέτρα σε βάρος του οφειλέτη.
β) Διενεργήθηκε εκτεταμένη έρευνα για τον εντοπισμό κάθε κινητής ή ακίνητης περιουσίας και λήφθηκε αντίγραφο της μερίδας του οφειλέτη τουλάχιστον από τα υποθηκοφυλακεία και τα κτηματολογικά γραφεία του τόπου κατοικίας, επαγγελματικής δραστηριότητας και του τόπου καταγωγής.
γ) Διερευνήθηκε και διαπιστώθηκε ότι δεν υπόκεινται σε διάρρηξη, λόγω καταδολίευσης, μεταβιβάσεις περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη.
δ) Ολοκληρώθηκε η έρευνα για τον εντοπισμό χρηματικών απαιτήσεων, όπως μισθωμάτων, μισθών, συντάξεων, απαιτήσεων στις τράπεζες και τα λοιπά πιστωτικά ιδρύματα, τη μεταφορά χρημάτων ή άλλων περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη στο εξωτερικό και την απόληψη τόκων από το εξωτερικό.
ε) Διερευνήθηκε κάθε στοιχείο που περιλαμβάνεται στα εκάστοτε πρόσφορα διαθέσιμα ηλεκτρονικά μέσα στη Φορολογική Διοίκηση και στο φυσικό φάκελο του οφειλέτη, όπως φορολογικές δηλώσεις, δηλώσεις μητρώου, ισολογισμοί και λοιπές χρηματοοικονομικές καταστάσεις, έντυπα πληροφοριών για περιουσιακά στοιχεία.
στ) Σε περίπτωση πτώχευσης του οφειλέτη, έχει κηρυχθεί η παύση των εργασιών της πτώχευσης ή έχει επέλθει περάτωσή της, τα οποία διαπιστώνονται με κάθε πρόσφορο μέσο, όπως κοινοποίηση δικαστικής απόφασης και έλεγχος τελεσιδικίας αυτής, όταν απαιτείται από το νόμο, λήψη πιστοποιητικού από το αρμόδιο πτωχευτικό δικαστήριο σχετικά με την πορεία της πτώχευσης ή έρευνα στη μερίδα του οφειλέτη που τηρείται στο ανωτέρω δικαστήριο.
Προς πλήρη διαγραφή οφειλών
Στο πλαίσιο της επικαιροποίησης του μνημονίου για την τέταρτη αξιολόγηση και τη μεταμνημονιακή εποπτεία προβλέπεται η πραγματοποίηση μελέτης για τον καθορισμό κριτηρίων που εφόσον πληρούνται θα οδηγούν σε πλήρη διαγραφή της οφειλής η οποία θα δίνει στην ουσία και την ευκαιρία στον οφειλέτη για μια καινούρια αρχή.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων για την παρακολούθηση της φορολογικής διοίκησης από την αρχή του έτους οι αρμόδιες υπηρεσίες προχώρησαν στον χαρακτηρισμό ως ανεπίδεκτων είσπραξης συνολικών οφειλών 1,516 δισ ευρώ. Με βάση αυτήν την εξέλιξη το συνολικό ποσό των οφειλών που έχει χαρακτηριστεί ως ανεπίδεκτο είσπραξης ανέρχεται σε 15,008 δισ ευρώ. Λόγω του ότι 15 δισ. ευρώ έχουν χαρακτηριστεί ως ανεπίδεκτα είσπραξης οι "πραγματικές” ληξιπρόθεσμες οφειλές των φορολογούμενων προς στο δημόσιο ανέρχονται σε 86,4 δισ. ευρώ ενώ οι συνολικές οφειλές (ανεπίδεκτες είσπραξης και εισπράξιμες) ανέρχονται σε 101,4 δισ. ευρω.
Όταν μια οφειλή χαρακτηρίζεται ως ανεπίδεκτη είσπραξης καταχωρείται σε ειδικό βιβλίο της φορολογικής διοίκηση και η τελευταία δεν προχωρά πλέον σε ενέργειες για την είσπραξή της. Ο οφειλέτης, ωστόσο, παραμένει στη δύσκολη θέση να μην μπορεί να λάβει αποδεικτικό φορολογικής ενημερότητας ενώ παραμένουν σε ισχύ και τα μέτρα αναγκαστικής είσπραξης που έχουν ληφθεί εναντίον του (πάγωμα τραπεζικών λογαριασμών, δέσμευση τραπεζικών θυρίδων κλπ).
Μια οφειλή χαρακτηρίζεται ως ανεπίδεκτη είσπραξης όταν συντρέχουν οι εξής προϋποθέσεις:
α) Λήφθηκαν όλα τα προβλεπόμενα ασφαλιστικά, διοικητικά, δικαστικά και αναγκαστικά μέτρα σε βάρος του οφειλέτη.
β) Διενεργήθηκε εκτεταμένη έρευνα για τον εντοπισμό κάθε κινητής ή ακίνητης περιουσίας και λήφθηκε αντίγραφο της μερίδας του οφειλέτη τουλάχιστον από τα υποθηκοφυλακεία και τα κτηματολογικά γραφεία του τόπου κατοικίας, επαγγελματικής δραστηριότητας και του τόπου καταγωγής.
γ) Διερευνήθηκε και διαπιστώθηκε ότι δεν υπόκεινται σε διάρρηξη, λόγω καταδολίευσης, μεταβιβάσεις περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη.
δ) Ολοκληρώθηκε η έρευνα για τον εντοπισμό χρηματικών απαιτήσεων, όπως μισθωμάτων, μισθών, συντάξεων, απαιτήσεων στις τράπεζες και τα λοιπά πιστωτικά ιδρύματα, τη μεταφορά χρημάτων ή άλλων περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη στο εξωτερικό και την απόληψη τόκων από το εξωτερικό.
ε) Διερευνήθηκε κάθε στοιχείο που περιλαμβάνεται στα εκάστοτε πρόσφορα διαθέσιμα ηλεκτρονικά μέσα στη Φορολογική Διοίκηση και στο φυσικό φάκελο του οφειλέτη, όπως φορολογικές δηλώσεις, δηλώσεις μητρώου, ισολογισμοί και λοιπές χρηματοοικονομικές καταστάσεις, έντυπα πληροφοριών για περιουσιακά στοιχεία.
στ) Σε περίπτωση πτώχευσης του οφειλέτη, έχει κηρυχθεί η παύση των εργασιών της πτώχευσης ή έχει επέλθει περάτωσή της, τα οποία διαπιστώνονται με κάθε πρόσφορο μέσο, όπως κοινοποίηση δικαστικής απόφασης και έλεγχος τελεσιδικίας αυτής, όταν απαιτείται από το νόμο, λήψη πιστοποιητικού από το αρμόδιο πτωχευτικό δικαστήριο σχετικά με την πορεία της πτώχευσης ή έρευνα στη μερίδα του οφειλέτη που τηρείται στο ανωτέρω δικαστήριο.
Προς πλήρη διαγραφή οφειλών
Στο πλαίσιο της επικαιροποίησης του μνημονίου για την τέταρτη αξιολόγηση και τη μεταμνημονιακή εποπτεία προβλέπεται η πραγματοποίηση μελέτης για τον καθορισμό κριτηρίων που εφόσον πληρούνται θα οδηγούν σε πλήρη διαγραφή της οφειλής η οποία θα δίνει στην ουσία και την ευκαιρία στον οφειλέτη για μια καινούρια αρχή.