Οι πρώτες εβδομάδες του 2020 θα είναι ιδιαιτέρως πυκνές τόσο από άποψη εφαρμοστικού έργου, όσο και σε επίπεδο διαπραγματεύσεων της κυβέρνησης με τους θεσμούς. Και τούτο διότι θα βρίσκονται στα "σκαριά" 3 εκθέσεις αξιολόγησης της ελληνικής οικονομίας.
Ο λόγος για την επόμενη (5η) έκθεση Ενισχυμένης Εποπτείας, για το πόρισμα των δανειστών αναφορικά με τον κυοφορούμενο μηχανισμό αλλαγής χρήσης των κερδών ομολόγων ώστε να τροφοδοτήσουν επενδύσεις 5,1 δισ ευρώ έως τα μέσα του 2022, αλλά και για την ειδική έκθεση για τις μεγάλες μακροοικονομικές ανισορροπίες τις οποίες αντιμετωπίζει η ελληνική οικονομία.
Οι εν λόγω εκθέσεις σε μεγάλο βαθμό συνδέονται, αφού γράφονται από την ίδια ομάδα θεσμών η οποία κατεβαίνει στην Αθήνα για επιτόπιο έλεγχο με βάση τον υφιστάμενο προγραμματισμό περί τις 20 Ιανουαρίου.
Η δουλειά όμως ξεκινά πολύ πιο πριν. Η εκ νέου αποτίμηση της κατάστασης αναφορικά με την πορεία της Ελληνικής οικονομίας θα ολοκληρωθεί αμέσως μετά τις γιορτές, ενώ θα ξεκινήσουν και τεχνικές επαφές για να προετοιμαστεί το έδαφος σε όλα τα παιδιά.
1. Η 5η έκθεση Ενισχυμένης Εποπτείας. Στο επίκεντρο - όπως έγινε σαφές στο τελευταίο Eurogroup - θα τεθούν οι δεσμεύσεις που αφορούν στο κλείσιμο έτος με τις ιδιωτικοποιήσεις, τις προσλήψεις στο Δημόσιο και την εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών του Κράτους προς ιδιώτες να βρίσκονται στο επίκεντρο.
Ωστόσο, το κρίσιμο θέμα είναι αυτό των τραπεζών και της διασφάλισης ότι δεν θα υπάρξει νέα παράταση στο πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας. Η προθεσμία για το εν λόγω πλαίσιο λήγει αργότερα από τέλος της εν λόγω αξιολόγησης (η αξιολόγηση πρέπει να τελειώσει με ανακοίνωση της έκθεσης τον Φεβρουάριο η οποία θα επικυρωθεί από το Eurogroup του Μαρτίου ενώ η προστασία πρώτης κατοικίας θα πρέπει να νομοθετηθεί μέσα στο Μάρτιο).
Ωστόσο, οι θεσμοί αναμένεται να δώσουν ειδική έμφαση στην προετοιμασία του εν λόγω νομοθετήματος (η κυβέρνηση την προηγούμενη εβδομάδα έθεσε σε λειτουργία ομάδα εργασίας για τις εν λόγω αλλαγές). Και τούτο διότι οι θεσμοί θα συνδέσουν την επαρκή πρόοδο σε αυτή την αξιολόγηση (σ.σ. η οποία δεν συνδέεται με δόσεις), με τις αποφάσεις που θα πρέπει να ληφθούν σε επίπεδο Eurogroup για την αλλαγή χρήσης των κερδών ομολόγων.
2. Σε τεχνικό επίπεδο έχουν αρχίσει ήδη συζητήσεις (και θα τακτοποιηθούν τις επόμενες εβδομάδες), αναφορικά με τον μηχανισμό μέσω του οποίου θα μπορέσει να γίνει εφικτή η αλλαγή χρήσης των κερδών ομολόγων ώστε να μην φανεί ότι αποτελούν μία έμμεση μείωση των πλεονασμάτων. Δηλαδή θα πρέπει να "αφαιρεθούν" από το λογαριασμό του χρέους (στον οποίο τώρα οδεύουν) χωρίς να επηρεάζουν την πορεία απομείωσης του και να τροφοδοτήσουν επενδύσεις οι οποίες θα συμφωνηθούν με τους δανειστές απευθείας (δηλαδή χωρίς να υπολογιστούν πρώτα ως έσοδο για τον Κρατικό Προϋπολογισμό).
Ήδη ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρθηκε αλλά και ο ΥΠΟΙΚ Χρήστος Σταϊκούρας έχει αναφερθεί σε συγκεκριμένα έργα τα οποία εξετάζεται να ενταχθούν στην εν λόγω λίστα η οποία θα πρέπει να εγκριθεί από τους δανειστές. Περιλαμβάνουν τη χρηματοδότηση κρίσιμων έργων, όπως ο Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης, μονάδες διαχείρισης απορριμμάτων, δίκτυα φυσικού αερίου της Μακεδονίας, αλλά και έργα σε τομείς όπως η Παιδεία και η Υγεία.
3. Έκθεση υπερβολικών μακροοικονομικών ανισορροπιών. Την προηγούμενη εβδομάδα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε το δεύτερο πακέτο της δέσμης εκθέσεων που συντάσσονται στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού εξαμήνου. Ανάμεσα σε αυτές είναι και η ετήσια αναφορά περί μακροοικονομικών ανισορροπιών. Σε αυτή τη διαδικασία εντάχθηκε πέρυσι η Ελλάδα λόγω των μεγάλων ανοιγμάτων που έχει στη διεθνή επενδυτική της θέση, στις εξαγωγές, στην παραγωγικότητα, στα κόκκινα δάνεια αλλά και σε πεδία όπως είναι η ενέργεια και η φτώχεια. Αναγνωρίστηκε ότι ναι μεν υπάρχει κάποια πρόοδος σε συγκεκριμένα πεδία, αλλά βαθιά δομικά προβλήματα παραμένουν στην Ελληνική οικονομία και τροφοδοτήθηκαν σε ένα βαθμό και από την ίδια την κρίση.
Για το λόγο αυτό ζητήθηκε να υπάρξει εμπεριστατωμένη μελέτη η οποία θα ολοκληρωθεί τον Φεβρουάριο από τις υπηρεσίες της Κομισιόν. Η εν λόγω μελέτη θα καταλήξει σε συστάσεις πολιτικής για τις οποίες θα κριθεί η ελληνική οικονομία. Ουσιαστικά θα ενσωματωθούν με αυτές της ενισχυμένης εποπτείας.
Προετοιμασία
Η κυβέρνηση οργανώνει τις επόμενες τις κινήσεις της και μέσα από τον σημερινό προγραμματισμό για το Εθνικό Σχέδιο Μεταρρυθμίσεων του 2020 που συζητείται στο Υπουργικό Συμβούλιο και θα εξειδικευτεί το επόμενο διάστημα, αλλά και μέσα από τις επόμενες νομοθετικές πρωτοβουλίες που δρομολογούνται.
Στόχος είναι να διατηρηθεί η καλή εικόνα προς το εξωτερικό. Προς τους δανειστές εν όψει του μεγάλου στόχου αλλαγής τους ύψους των πρωτογενών πλεονασμάτων, αλλά και προς τις αγορές στις οποίες απευθύνεται ο ΟΟΔΗΧ ο οποίος αναμένεται αυτές τις μέρες να ανακοινώσει επισήμως το σχεδιασμό του για το 2020 ο οποίος σε μεγάλο βαθμό θα βασίζεται στο πλαίσιο που είχε ενσωματωθεί στον Προϋπολογισμό.
Ο λόγος για την επόμενη (5η) έκθεση Ενισχυμένης Εποπτείας, για το πόρισμα των δανειστών αναφορικά με τον κυοφορούμενο μηχανισμό αλλαγής χρήσης των κερδών ομολόγων ώστε να τροφοδοτήσουν επενδύσεις 5,1 δισ ευρώ έως τα μέσα του 2022, αλλά και για την ειδική έκθεση για τις μεγάλες μακροοικονομικές ανισορροπίες τις οποίες αντιμετωπίζει η ελληνική οικονομία.
Οι εν λόγω εκθέσεις σε μεγάλο βαθμό συνδέονται, αφού γράφονται από την ίδια ομάδα θεσμών η οποία κατεβαίνει στην Αθήνα για επιτόπιο έλεγχο με βάση τον υφιστάμενο προγραμματισμό περί τις 20 Ιανουαρίου.
Η δουλειά όμως ξεκινά πολύ πιο πριν. Η εκ νέου αποτίμηση της κατάστασης αναφορικά με την πορεία της Ελληνικής οικονομίας θα ολοκληρωθεί αμέσως μετά τις γιορτές, ενώ θα ξεκινήσουν και τεχνικές επαφές για να προετοιμαστεί το έδαφος σε όλα τα παιδιά.
1. Η 5η έκθεση Ενισχυμένης Εποπτείας. Στο επίκεντρο - όπως έγινε σαφές στο τελευταίο Eurogroup - θα τεθούν οι δεσμεύσεις που αφορούν στο κλείσιμο έτος με τις ιδιωτικοποιήσεις, τις προσλήψεις στο Δημόσιο και την εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών του Κράτους προς ιδιώτες να βρίσκονται στο επίκεντρο.
Ωστόσο, το κρίσιμο θέμα είναι αυτό των τραπεζών και της διασφάλισης ότι δεν θα υπάρξει νέα παράταση στο πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας. Η προθεσμία για το εν λόγω πλαίσιο λήγει αργότερα από τέλος της εν λόγω αξιολόγησης (η αξιολόγηση πρέπει να τελειώσει με ανακοίνωση της έκθεσης τον Φεβρουάριο η οποία θα επικυρωθεί από το Eurogroup του Μαρτίου ενώ η προστασία πρώτης κατοικίας θα πρέπει να νομοθετηθεί μέσα στο Μάρτιο).
Ωστόσο, οι θεσμοί αναμένεται να δώσουν ειδική έμφαση στην προετοιμασία του εν λόγω νομοθετήματος (η κυβέρνηση την προηγούμενη εβδομάδα έθεσε σε λειτουργία ομάδα εργασίας για τις εν λόγω αλλαγές). Και τούτο διότι οι θεσμοί θα συνδέσουν την επαρκή πρόοδο σε αυτή την αξιολόγηση (σ.σ. η οποία δεν συνδέεται με δόσεις), με τις αποφάσεις που θα πρέπει να ληφθούν σε επίπεδο Eurogroup για την αλλαγή χρήσης των κερδών ομολόγων.
2. Σε τεχνικό επίπεδο έχουν αρχίσει ήδη συζητήσεις (και θα τακτοποιηθούν τις επόμενες εβδομάδες), αναφορικά με τον μηχανισμό μέσω του οποίου θα μπορέσει να γίνει εφικτή η αλλαγή χρήσης των κερδών ομολόγων ώστε να μην φανεί ότι αποτελούν μία έμμεση μείωση των πλεονασμάτων. Δηλαδή θα πρέπει να "αφαιρεθούν" από το λογαριασμό του χρέους (στον οποίο τώρα οδεύουν) χωρίς να επηρεάζουν την πορεία απομείωσης του και να τροφοδοτήσουν επενδύσεις οι οποίες θα συμφωνηθούν με τους δανειστές απευθείας (δηλαδή χωρίς να υπολογιστούν πρώτα ως έσοδο για τον Κρατικό Προϋπολογισμό).
Ήδη ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρθηκε αλλά και ο ΥΠΟΙΚ Χρήστος Σταϊκούρας έχει αναφερθεί σε συγκεκριμένα έργα τα οποία εξετάζεται να ενταχθούν στην εν λόγω λίστα η οποία θα πρέπει να εγκριθεί από τους δανειστές. Περιλαμβάνουν τη χρηματοδότηση κρίσιμων έργων, όπως ο Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης, μονάδες διαχείρισης απορριμμάτων, δίκτυα φυσικού αερίου της Μακεδονίας, αλλά και έργα σε τομείς όπως η Παιδεία και η Υγεία.
3. Έκθεση υπερβολικών μακροοικονομικών ανισορροπιών. Την προηγούμενη εβδομάδα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε το δεύτερο πακέτο της δέσμης εκθέσεων που συντάσσονται στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού εξαμήνου. Ανάμεσα σε αυτές είναι και η ετήσια αναφορά περί μακροοικονομικών ανισορροπιών. Σε αυτή τη διαδικασία εντάχθηκε πέρυσι η Ελλάδα λόγω των μεγάλων ανοιγμάτων που έχει στη διεθνή επενδυτική της θέση, στις εξαγωγές, στην παραγωγικότητα, στα κόκκινα δάνεια αλλά και σε πεδία όπως είναι η ενέργεια και η φτώχεια. Αναγνωρίστηκε ότι ναι μεν υπάρχει κάποια πρόοδος σε συγκεκριμένα πεδία, αλλά βαθιά δομικά προβλήματα παραμένουν στην Ελληνική οικονομία και τροφοδοτήθηκαν σε ένα βαθμό και από την ίδια την κρίση.
Για το λόγο αυτό ζητήθηκε να υπάρξει εμπεριστατωμένη μελέτη η οποία θα ολοκληρωθεί τον Φεβρουάριο από τις υπηρεσίες της Κομισιόν. Η εν λόγω μελέτη θα καταλήξει σε συστάσεις πολιτικής για τις οποίες θα κριθεί η ελληνική οικονομία. Ουσιαστικά θα ενσωματωθούν με αυτές της ενισχυμένης εποπτείας.
Προετοιμασία
Η κυβέρνηση οργανώνει τις επόμενες τις κινήσεις της και μέσα από τον σημερινό προγραμματισμό για το Εθνικό Σχέδιο Μεταρρυθμίσεων του 2020 που συζητείται στο Υπουργικό Συμβούλιο και θα εξειδικευτεί το επόμενο διάστημα, αλλά και μέσα από τις επόμενες νομοθετικές πρωτοβουλίες που δρομολογούνται.
Στόχος είναι να διατηρηθεί η καλή εικόνα προς το εξωτερικό. Προς τους δανειστές εν όψει του μεγάλου στόχου αλλαγής τους ύψους των πρωτογενών πλεονασμάτων, αλλά και προς τις αγορές στις οποίες απευθύνεται ο ΟΟΔΗΧ ο οποίος αναμένεται αυτές τις μέρες να ανακοινώσει επισήμως το σχεδιασμό του για το 2020 ο οποίος σε μεγάλο βαθμό θα βασίζεται στο πλαίσιο που είχε ενσωματωθεί στον Προϋπολογισμό.