Ελεγχο «πόθεν έσχες» στους δημοσίους υπαλλήλους που διαχειρίστηκαν τα προηγούμενα χρόνια κοινοτικά κονδύλια σχεδιάζει, σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Οικονομικών.
Προτείνεται να εξεταστούν τα περιουσιακά στοιχεία και τα εισοδήματα όχι μόνο όσων τώρα διαχειρίζονται εθνικά ή κοινοτικά έργα, αλλά και όσων στο παρελθόν «πέρασαν» από θέσεις διανομής και ελέγχου αναθέσεων έργου και επιδοτήσεων, ακόμη και αν πλέον είναι συνταξιούχοι.
Το «μέλι» είναι μεγάλο, περίπου 10 δισ. ευρώ το χρόνο, όσα δίδει ο προϋπολογισμός για το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, δηλαδή για τα κοινοτικά πακέτα, τον αναπτυξιακό νόμο, τα εθνικά έργα υποδομής. Και πρέπει να προστεθούν στο ποσόν οι αναθέσεις έργων σε ιδιώτες.
Στο οικονομικό επιτελείο έχουν φτάσει δεκάδες καταγγελίες από επιχειρηματίες που τους ζητήθηκε «μπαξίσι» για να εγκριθεί η επιδότησή τους, να ξεπεραστούν μικρές ή μεγάλες «ατέλειες» στην πρόταση, να ολοκληρωθεί γρήγορα και σωστά ο έλεγχος και να δοθούν τα χρήματα. Εχουν ακουστεί επίσης ιστορίες, που δεν μπορούν προς το παρόν να επιβεβαιωθούν για υπαλλήλους, ακόμη και συνταξιούχους που ασκούν το ρόλο του επιχειρηματικού «συμβούλου» ή για «ομάδες» που προωθούν επενδύσεις, ακόμη και για κυβερνητικά στελέχη που είχαν εμπλοκή σε παρόμοια θέματα.
Σήμερα το «πόθεν έσχες» ισχύει τυπικά για τους δημοσίους υπαλλήλους, όπως και για άλλες κατηγορίες (δημοσιογράφους, βουλευτές, αστυνομικούς κ.λπ.). Ωστόσο, στην πράξη έχει ατονήσει. Πλέον επανέρχεται και πιθανώς ως πρότυπο προτείνεται ο αντίστοιχος έλεγχος στους υπαλλήλους που εργάζονται στον φοροεισπρακτικό μηχανισμό.
Υπενθυμίζεται ότι με τον νόμο που πέρασε πρόσφατα από τη Βουλή, οι υπόχρεοι δήλωσης δεν θα ελέγχονται από υπηρεσία της Εισαγγελίας του Αρείου Πάγου αλλά από την Επιτροπή για το «ξέπλυμα χρήματος». Εχει τη δυνατότητα άμεσου ανοίγματος και ελέγχου τραπεζικών λογαριασμών, καθώς και τη δυνατότητα και εμπειρία διασταύρωσης κάθε είδους οικονομικών στοιχείων.
Διασταύρωση στοιχείων
Θα γίνουν διασταυρώσεις εισοδήματος και ακίνητης περιουσίας για να βρεθούν τυχόν αναντιστοιχίες που πρέπει να ελεγχθούν. Θα εξεταστούν όλα τα περιουσιακά στοιχεία, τα εισοδήματα από κάθε πηγή, οι καταθέσεις σε τράπεζες, οι αγορές μετοχών και οι τοποθετήσεις σε αμοιβαία κεφάλαια και η αγορά ομολόγων.
Σε ανάλογη έρευνα που έγινε τον Μάιο στο υπουργείο Οικονομικών βρέθηκαν 70 υπάλληλοι που, ενώ δηλώνουν ετήσιο εισόδημα 50.000 ευρώ, έχουν ακίνητη περιουσία από 800.000 ευρώ έως 3 εκατ. ευρώ ο καθένας.
Στο πεδίο των επιδοτήσεων, η Ελλάδα «παραδοσιακά» λαμβάνει την πρώτη θέση σε παρατυπίες και απάτες. Το 2008 αναγκάστηκε από την Ε.Ε. να επιστρέψει 29,1 εκατ. ευρώ, ποσό που είναι το ένα τρίτο σε αξία όλων των παρατυπιών της Ε.Ε. (92,7 εκατ. ευρώ). Κάθε χρόνο διαπιστώνονται ανεπαρκείς έλεγχοι διαχείρισης, παρατυπίες σε επιλέξιμες δαπάνες και παραβιάσεις των κανόνων περί δημοσίων συμβάσεων.
Σε δειγματοληπτικούς ελέγχους που έκανε η Κομισιόν τον ίδιο χρόνο κατέγραψε συγκεκριμένα «κρούσματα» διαφθοράς ή έστω αδιαφορίας που κόστισαν στο ελληνικό Δημόσιο, καθώς οι επιδοτήσεις δεν κατέληξαν εκεί που έπρεπε για να δημιουργήσουν ανάπτυξη και να «φέρουν» ξένες επενδύσεις.
Στον όμιλο Ρόκα και στην Αλουμίνιον της Ελλάδος δόθηκαν μεγαλύτερες επιδοτήσεις από τις επιτρεπόμενες από διαφορετικά υπουργεία. Στην ΕΔΕΛ (ελεγκτικό όργανο των κοινοτικών κονδυλίων) καταγράφηκαν «σοβαρές παρατυπίες».
Οι υπάλληλοι στο Πρόγραμμα Ανταγωνιστικότητας, όπως φάνηκε, δεν έλεγχαν τις εταιρείες που είχαν επιδοτηθεί για το αν οι επιδοτούμενοι διατηρούσαν, όπως ήταν υποχρεωμένοι, τις θέσεις εργασίας. Δηλαδή όποιος ήθελε (ή θέλει) μπορεί να πάρει τα κονδύλια και μετά να απολύσει το προσωπικό για το οποίο χρηματοδοτήθηκε από το κράτος, αρκεί να διασφαλίσει ότι δεν θα τον καταγγείλουν...