Διαφθορά, γραφειοκρατία και κακοδιοίκηση που φτάνει τα 14 δις ευρώ, καταστρέφει την Ελλάδα. Αυτό τονίστηκε σε συνέδριο της Διεθνούς Διαφάνειας Ελλάς, με τίτλο «Κράτος και Διαφθορά-Θεσμοί: Από την πτώση στην ανόρθωση».
Σύμφωνα με τα στοιχεία από το 1975 και μέσα σε 30 χρόνια, έχουν κατατεθεί 3.430 νόμοι, ενώ παράλληλα έχουν εκδοθεί 17.5000 ρυθμίσεις, 20.580 Προεδρικά Διατάγματα και 111.905 Υπουργικές Αποφάσεις.
Η κατάσταση έχει χειροτερέψει τα τελευταία χρόνια με τις εγκυκλίους που έχουν υποκαταστήσει τη νομοθεσία, ενώ παρατήρησε ότι γίνεται κατάχρηση και των Πράξεων Νομοθετικού Περιεχομένου.
Επιπλέον, έγινε αναφορά στην ύπαρξη -ουσιαστικά- ακόμη και σήμερα 78 υπουργείων (όσοι είναι οι γενικοί και ειδικοί γραμματείς της κυβέρνησης) που τυπικώς έχουν ενωθεί σε 15 υπουργεία και το διορισμό πάνω από 1.200 υπουργικών συμβούλων, για να αισθάνονται «μια ασφάλεια» οι υπουργοί, όπως σημείωσε, για να ολοκληρώσει δηλώνοντας απαισιόδοξος για την αποτελεσματική και διάφανη λειτουργία του κράτους.
Από την πλευρά της κυβέρνησης, ο υφυπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Μανούσος Βολουδάκης, στη σύντομη παρέμβασή του, αναφέρθηκε στις προσπάθειες της Πολιτείας για την καταπολέμηση της διαφθοράς και της αδιαφάνειας, για τις πρωτοβουλίες που λαμβάνονται για την απλούστευση των διαδικασιών και τη μείωση των δομών και των υπηρεσιών του κράτους που αλληλοκαλύπτονται και δημιουργούν οικονομικό βάρος και γραφειοκρατία στους πολίτες, καθώς και το σχέδιο για την ψηφιακή υπογραφή.
Η καταπολέμηση της διαφθοράς είναι «αναποτελεσματική» και η πρόληψη στα «σπάργανα», επισήμανε ο πρώην εισαγγελέας και τέως ειδικός γραμματέας ΣΔΟΕ, Ιωάννης Διώτης, ο οποίος διαπίστωσε, με τη σειρά του, ότι η Πολιτεία εμφανίζεται διστακτική να λάβει μέτρα κατά της διαφθοράς και την αναγκαιότητα συντονισμού. Πρότεινε μάλιστα ότι θα πρέπει οι προϊστάμενοι να είναι συνυπεύθυνοι σε κρούσματα διαφθοράς των υφισταμένων τους, δεδομένου ότι δεν κατάφεραν να τους ελέγξουν αποτελεσματικά.
Ο γενικός επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης, Λέανδρος Ρακιντζής, επισήμανε κι αυτός την ανάγκη εθνικού συντονιστή, αλλά «να μην είναι ούτε πολιτικός ούτε από το επιχειρηματικό κόσμο, να μην έχει βαρίδια», όπως είπε χαρακτηριστικά, ενώ αναφέρθηκε και στην περικοπή των αρμοδιοτήτων του, μετά τη νομοθέτηση του νέου πειθαρχικού δικαίου στο Δημόσιο, όπου στα πειθαρχικά συμβούλια δεν θα υπάρχουν συνδικαλιστές, αλλά δικαστικοί. Κάτι, όμως, όπως είπε, δεν έχει γίνει ακόμη.
Αντίθετος με τον εθνικό συντονιστή, δήλωσε ο αντιεισαγγελέας Αρείου Πάγου και πρόεδρος της αρχής καταπολέμησης της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και ελέγχου των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης, Παναγιώτης Νικολούδης. Και δικαιολόγησε την άποψή του λέγοντας ότι οι πολλές αρχές και επιτροπές για την καταπολέμηση της διαφθοράς έχουν πλεονεκτήματα, όπως να είναι πιο ανταγωνιστικές και να κάνουν τη δουλειά τους όσο πιο έντιμα μπορούν, ενώ διερωτήθηκε ποιος θα ελέγχει τον εθνικό συντονιστή.
Ο πρόεδρος του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου, Γ. Γραμματίδης, συντάχθηκε πλήρως με τις προτάσεις του κ. Στράικερ και πρότεινε και την άμεση καταγραφή των εξόδων του κράτους στο Διαδίκτυο, ενώ ο τέως διευθυντής Εσωτερικών Υποθέσεων της ΕΛ.ΑΣ., Βασίλης Σερδάρης, εκτίμησε ότι έχει χαθεί ο «ηθικός ιστός» στην Ελλάδα.
Τέλος, ο καθηγητής Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Διομήδης Σπινέλης, αναφέρθηκε στην πρωτοβουλία «Τελεία και Παύλα στη Διαφθορά», μια προσπάθεια χαρτογράφησης της διαφθοράς στο Δημόσιο και ευαισθητοποίησης των πολιτών, καθώς και ανάδειξης των φορέων που τάσσονται στη μάχη κατά της διαφθοράς.