Πρόοδο της τάξης του... 90% μέχρι τα τέλη του τρέχοντος έτους, 2013, θα έχει κάνει η Ελλάδα, όσον αφορά στη μείωση του εργατικού κόστους, προκειμένου να εναρμονιστεί με τα επίπεδα της Γερμανίας.
Τα ανωτέρω αναφέρει η JP Morgan σε νέα 16σέλιδη έκθεσή της για τις ευρωπαϊκές εξελίξεις, υπό τον τίτλο "Flows & Liquidity - Target 2 and convertibility risk".
Ειδικότερα, όπως ο οίκος σημειώνει στην εν λόγω έκθεσή του, με όρους σύγκρισης το γερμανικό μοντέλο περιορισμού του εργατικού κόστους, οι χώρες της ευρωπαϊκής περιφέρειας θα έχουν σημειώσει πρόοδο - μέχρι τα τέλη του 2013 - ως εξής:
- 10% η Ιταλία
- 90% η Ελλάδα
- 80% η Ιρλανδία
- 50% η Πορτογαλία
- 50% και η Ισπανία
Όπως χαρακτηριστικά εξηγεί η JP Morgan, πραγματοποιώντας μια σύντομη αναδρομή στο πρόσφατο παρελθόν, η Ελλάδα αποτέλεσε ξεκάθαρα την πιο ακραία περίπτωση της Ευρωζώνης.
"Ο Μάιος του 2011 αποτέλεσε σημείο καμπής για την ευρωπαϊκή κρίση χρέους, αφού τότε - και για πρώτη φορά - βρέθηκαν στο προσκήνιο οι φόβοι για μια ενδεχόμενη έξοδο της Ελλάδας από το ευρώ. Αλλά τον Αύγουστο του 2012, μετά την καθοριστική παρέμβαση της Γερμανίας, ο κίνδυνος για μια ελληνική αποχώρηση από το ευρώ μετριάστηκε σημαντικά", υποστηρίζει στην εν λόγω έκθεσή του ο οίκος.
Εστιάζοντας στη συνέχεια στο σήμερα, με αφορμή τις ραγδαίες πολιτικές εξελίξεις που λαμβάνουν χώρα στην Ιταλία, η JP Morgan αναλύει: Η κατάσταση της Ιταλίας δεν μπορεί να συγκριθεί με την αντίστοιχη της Ελλάδας...
Κατά τον οίκο, η μεγάλη πρόκληση για τη Ρώμη σήμερα δεν είναι δημοσιονομική, αλλά αντίθετα αφορά στο στόχο για ανάκτηση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας της...
"Μια αύξηση της παραγωγικότητας στην Ιταλία και μια ταυτόχρονη - περαιτέρω - μείωση του εργατικού κόστους στη χώρα είναι απαραίτητη, προκειμένου να υπάρξει ανάπτυξη στη Ρώμη και διασφάλιση της βιωσιμότητας του δημοσίου χρέους της", εξηγούν οι αναλυτές της JP Morgan.
Αλλά προειδοποιούν: Στην περίπτωση που το ιταλικό χρέος καταστεί προβληματικό - και επομένως σταδιακά μη βιώσιμο - μια ελληνικού τύπου αναδιάρθρωση για τη Ρώμη, ή ακόμη και για τη Μαδρίτη στη συνέχεια, δεν αποτελεί καθόλου ελκυστική επιλογή...