Φορο-μπλόκο στις επιχειρήσεις που χρωστούν στο Δημόσιο και σχεδιάζουν να υποβάλουν αίτηση υπαγωγής σε «προπτωχευτική διαδικασία εξυγίανσης» προκειμένου να προστατευθούν από το άρθρο 99 του Πτωχευτικού Κώδικα στήνει το υπουργείο Οικονομικών.
Με εγκύκλιο του Γενικού Γραμματέα Εσόδων Χ. Θεοχάρη, καλούνται οι εφοριακοί με το που θα υποπέσει στην αντίληψή τους ότι επιχειρηματίας εξέδωσε παράβολα από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων εντός της Δ.Ο.Υ για την υποβολή αίτησης πτώχευσης να λαμβάνουν κατ' απόλυτη προτεραιότητα ασφαλιστικά, ποινικά ή μέτρα αναγκαστικής είσπραξης για τη διασφάλιση των εσόδων του Δημοσίου και να ολοκληρώνουν τυχόν εκκρεμείς φορολογικούς ελέγχους σε βάρος αυτών των επιχειρήσεων.
Σύμφωνα με τις οδηγίες του κ. Θεοχάρη, οι εφορίες με το που λαμβάνουν γνώση της αίτησης εξυγίανσης θα πρέπει να προχωρούν στις εξής ενέργειες:
Να εντοπίζουν τον ΑΦΜ της αιτούσας επιχείρησης και τυχόν συνυπόχρεων προσώπων και να εξετάζουν τις βεβαιωμένες οφειλές με βάση τα τα στοιχεία του Taxis. Σε περίπτωση που υπάρχουν οφειλές και σε άλλες Δ.Ο.Υ., αυτές θα πρέπει να ενημερώνονται άμεσα. Επειδή κρίσιμος χρόνος για την υπαγωγή οφειλών σε συμφωνία εξυγίανσης είναι η έκδοση της απόφασης για το άνοιγμα της διαδικασίας εξυγίανσης, η εφορία πρέπει να παρακολουθεί καθ΄όλη τη διάρκεια της διαδικασίας εξυγίανσης τη βεβαίωση νέων οφειλών που ανάγονται σε χρόνο μέχρι το άνοιγμα της διαδικασίας. Τα τμήματα Ελέγχου και Δικαστικού της Δ.Ο.Υ. αναλαμβάνουν να εντοπίσουν το ακριβές ύψος των οφειλών προς το Δημόσιο, ιδίως στις περιπτώσεις όπου επίκειται η βεβαίωση νέων ποσών ως αποτέλεσμα φορολογικών ελέγχων και τα ποσά αυτά περιλαμβάνονται στις προβλέψεις της συμφωνίας εξυγίανσης.
Να εξετάζουν άμεσα τη δυνατότητα λήψης μέτρων διασφάλισης των απαιτήσεων του Δημοσίου κατά του αιτούντος ή συνυπόχρεων προσώπων, εφόσον αυτό δεν αντιβαίνει σε σχετική χορηγηθείσα προσωρινή διαταγή ή δικαστική απόφαση λήψης προληπτικών μέτρων.
Η Δ.Ο.Υ. πρέπει να εξετάζει κατά προτεραιότητα τα εξής:
- τη δυνατότητα λήψης μέτρων άμεσης είσπραξης, όπως ιδίως της κατάσχεσης εις χείρας τρίτου και
- τη δυνατότητα λήψης ασφαλιστικών μέτρων, όπως ιδίως της εγγραφής υποθήκης σε τυχόν ακίνητη περιουσία της αιτούσας επιχείρησης, προκειμένου να βελτιωθεί η θέση του Δημοσίου είτε στο στάδιο της διαδικασίας εξυγίανσης ως ενυπόθηκου πλέον δανειστή είτε σε μεταγενέστερο στάδιο της διαδικασίας πτώχευσης με την προνομιακή κατάταξη αυτού.
Με την εγκύκλιο επιχειρείται και «παράκαμψη» τυχόν δικαστικών αποφάσεων για την αναστολή μέτρων αναγκαστικής είσπραξης. Ορίζεται ότι όταν με δικαστική απόφαση αναστέλλονται μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης κατά της αιτούσας επιχείρησης, η Δ.Ο.Υ. έχει τη δυνατότητα να στραφεί κατά τυχόν συνυπόχρεων προσώπων, λαμβάνοντας μέτρα π.χ. κατά του διευθύνοντος συμβούλου οφειλέτριας Α.Ε.