Δευτέρα 25 Αυγούστου 2014

«Αντεπίθεση» με κοινωνικό πακέτο

Το κλίμα που διαμορφώθηκε, τόσο στην κοινωνία όσο και στο εσωτερικό της ΝΔ, με τον ΕΝΦΙΑ, θορύβησε ιδιαιτέρως τον Αντ. Σαμαρά, ο οποίος από την Πύλο όπου βρισκόταν έδωσε εντολή στον Γκ. Χαρδούβελη να επανεξεταστούν όλες οι περιπτώσεις όπου υπήρξε κακή ή λανθασμένη εφαρμογή του νόμου.




Παράλληλα ζήτησε να γίνουν διορθωτικές κινήσεις και να υπάρξουν «ορατές» και ουσιαστικές οι βελτιώσεις, στο ύψος του φόρου ώστε να περιοριστεί η αναμφισβήτητη «ζημιά» που προκλήθηκε στην εικόνα της κυβέρνησης, την ώρα μάλιστα που ο ίδιος ο πρωθυπουργός ετοιμάζεται να ανακοινώσει -από το βήμα της ΔΕΘ- ένα πακέτο φοροελαφρύνσεων και αναπτυξιακών μέτρων ώστε αλλάξει το κλίμα τόσο σε πολιτικό επίπεδο όσο και στην κοινή γνώμη. Το πρόβλημα που δημιουργήθηκε με τα «φουσκωμένα» εκκαθαριστικά του ΕΝΦΙΑ χαρακτηρίστηκε γκάφα, «αυτογκόλ» ακόμη και προβοκάτσια, από κάποιους βουλευτές της ΝΔ, ενώ τα μηνύματα που έφτασαν στο Μέγαρο Μαξίμου -αμέσως μετά τον Δεκαπενταύγουστο- από τους βουλευτές που βρέθηκαν στη Περιφέρεια, προκάλεσαν ταραχή. Πολλοί «γαλάζιοι» βουλευτές άκουσαν τα... σχολιανά τους από τους πολίτες, με την Φ. Πιπιλή να περιγράφει με το δικό της τρόπο το κλίμα λέγοντας... «φάγαμε το ξύλο της αρκούδας».

Ανάλογες εμπειρίες μετέφεραν στο γραφείο του πρωθυπουργού αλλά και δημόσια ο υφυπουργός Ανάπτυξης Γερ. Γιακουμάτος και ο πρώην υπουργός Ευρ. Στυλιανίδης, ενώ κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ, Αδ. Γεωργιάδης έκανε λόγο για «αυτογκόλ», καθώς η πλέον προσφιλής συζήτηση του Δεκαπενταύγουστου ήταν η αύξηση της φορολογίας, η ανεργία, τα προβλήματα ρευστότητας των ελεύθερων επαγγελματικών και η ανάπτυξη που... δεν έρχεται.

Κάποιοι άλλοι βουλευτές, σε κατ΄ ιδίαν συζητήσεις τους, μιλούσαν ακόμη και για προβοκάτσια εκ μέρους κάποιων πρώην κυβερνητικών στελεχών, ενώ βουλευτές όπως ο Μαξ. Χαρακόπουλος, ο Ιορδ. Τζαμτζής, ο Μ. Ταμήλος και ο Ανδρ. Ψυχάρης απέφυγαν τον χαρακτηρισμό «προβοκάτσια», αλλά έκαναν λόγο για πολιτικές ευθύνες και ονομάτισαν ή «φωτογράφισαν» τον πρώην γενικό γραμματέα Πληροφοριακών Συστημάτων Χ. Θεοχάρη και τον Ν. Καραβίτη, σύμβουλο του πρώην υπουργού Οικονομικών Γ. Στουρνάρα.

Ιδιαιτέρως δηκτικό ήταν και το σχόλιο -μέσω twitter- του Ευάγγ. Αντώναρου (του στενότερου συνεργάτη του Κ. Καραμανλή), σημειώνοντας: «Κοίτα να δεις. Ξαφνικά διαπίστωσαν όλοι ότι ο ΕΝΦΙΑ βασίζεται στις αντικειμενικές αξίες που είναι πλασματικές. Ακόμη κι οι φωστήρες του ΥΠΟΙΚ. Εμείς φωνάζαμε εδώ και μήνες. Και τώρα μας λένε απ' το ΥΠΟΙΚ ότι θέλουν δύο χρόνια για να τις αναπροσαρμόσουν. Α, ρε ξύλο που θέλουν κάποιοι».

Παρά ταύτα συνεργάτες του πρωθυπουργού εκτιμούν ότι η ζημιά που προκλήθηκε «είναι αναστρέψιμη», αφού όπως υποστηρίζουν «όταν εκδοθούν τα νέα εκκαθαριστικά για τον ΕΝΦΙΑ οι πολίτες θα καταλάβουν ότι επρόκειτο πράγματι, για λάθη στο υπολογισμό και πως δεν είναι στις προθέσεις της κυβέρνησης να αυξήσει τη φορολόγηση των ακινήτων, αλλά αντιθέτως να μειώσει τη φορολογία στην πλειοψηφία των πολιτών».

Το... Grand Plan
Τη μεγάλη αντεπίθεση, ωστόσο, θα σηματοδοτήσει το Grand Plan που θα μπει στη φθινοπωρινή διαπραγμάτευση με την τρόικα στο Παρίσι και θα έχει ως βασικούς άξονες τις φοροελαφρύνσεις, την αναδιάρθρωση του χρέους, τη χαλάρωση της εποπτείας και των στόχων του προγράμματος προσαρμογής, την αποφυγή ενός τρίτου πακέτου στήριξης και την παροχή ρευστότητας στην αγορά μέσω και μιας γενναίας ρύθμισης για τα «κόκκινα δάνεια».

Ειδικά για τις φοροελαφρύνσεις ο σχεδιασμός του Μαξίμου εστιάζεται στη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης από το Οκτώβριο, στη μείωση (ίσως και κατά 50%) της εισφοράς αλληλεγγύης από τις αρχές του 2015 και στη σταδιακή μείωση των φορολογικών συντελεστών, ώστε στο τέλος του 2016 να έχει διαμορφωθεί στο 15% για τις επιχειρήσεις και στο 33% η ανώτερη κλίμακα για τα φυσικά πρόσωπα.

Πρακτικά πρόκειται για μια διαπραγμάτευση που υπό προϋποθέσεις μπορεί να σηματοδοτήσει το τέλος της εποχής της τρόικας και των Μνημονίων στην Ελλάδα, τουλάχιστον με τη μορφή που γνωρίζαμε έως σήμερα. Κάτι απολύτως ευκταίο για την κυβέρνηση, αλλά και απολύτως... ακανθώδες στην πράξη. Και αυτό επειδή το πόσα ακριβώς θα κερδίσει η ελληνική πλευρά είναι συνάρτηση πολλών αστάθμητων παραγόντων, που λειτουργούν ως συγκοινωνούντα δοχεία, με την οικονομία να παραμένει σε εξαιρετικά κρίσιμη καμπή.

Ο προβληματισμός είναι κυρίαρχος για τη δυναμική της ανάκαμψης από το 2015 και μετά. Ο στόχος για ανάπτυξη 0,6% φέτος θεωρείται εφικτός. Ωστόσο για τα επόμενα χρόνια υπάρχει ανησυχία για το πόσο δυνατή θα αποδειχθεί η ανάπτυξη. Μία παράμετρος εξαιρετικά σημαντική στις υποθέσεις πάνω στις οποίες θα στηριχθεί η νέα λύση για το χρέος αλλά και για τους στόχους των πρωτογενών πλεονασμάτων. Ταυτόχρονα «κλειδί» για το εάν η χώρα θα πάρει ή όχι τρίτο δάνειο είναι η έκβαση των ευρωπαϊκών stress tests για τις τράπεζες αφού εάν απαιτηθούν πρόσθετα κεφάλαια «ψαλιδίζονται» αντίστοιχα και τα ποσά που είναι διαθέσιμα μέσω του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.

Στα δύο αυτά «αγκάθια' θα πρέπει να προστεθεί και το ασταθές πεδίο που χαρακτηρίζει ακόμη τη δυνατότητα άντλησης από το δημόσιο φθηνών κεφαλαίων από τις αγορές. Η αρχή έγινε, αλλά η συνέχεια θα κριθεί σε πολλά σημεία αφού οι αγορές θα παρακολουθούν στενά την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων, τη δυναμική προώθησης των μεταρρυθμίσεων αλλά και την πολιτική αβεβαιότητα στη χώρα. Εννοείται φυσικά πως, ακόμη και εάν η χώρα δεν λάβει τελικά τρίτο δάνειο, αυτό δεν σημαίνει πως δεν θα πρέπει να δεσμευθεί σε ένα νέο, πολυετές Σύμφωνο Μεταρρυθμίσεων, που θα αποτελέσει προαπαιτούμενο για την αναδιάρθρωση του χρέους και αυτό είναι ένα θέμα που μένει να αποδειχθεί πώς θα το διαχειριστεί η κυβέρνηση τόσο σε πολιτικό όσο και επικοινωνιακό επίπεδο.

Σε «κρυφό χαρτί» της κυβέρνησης μπορεί να εξελιχθεί, ωστόσο, η νέα αναθεώρηση του ελληνικού ΑΕΠ που ολοκληρώνεται με ταχείες διαδικασίες από την Ελληνική Στατιστική Αρχή και τα αποτελέσματα αναμένεται να γνωστοποιηθούν στις 10 Οκτωβρίου. Αν και η ΕΛΣΤΑΤ κρατά ερμητικά κλειστά τα χαρτιά της για το αποτέλεσμα της αναθεώρησης, είναι πιθανόν τελικά αυτή να οδηγήσει σε βελτίωση των στοιχείων του ΑΕΠ, ενισχύοντας έτσι κρίσιμα δημοσιονομικά μεγέθη σε μια ιδιαίτερα λεπτή φάση των διαπραγματεύσεων για το χρέος και τα πρωτογενή πλεονάσματα των επόμενων ετών.

Το σχέδιο των φορο­ελαφρύνσεων

1. Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στα καύσιμα: Η μείωση του φόρου βρίσκεται στην πρώτη γραμμή, αφού οι αλλαγές πρέπει να ισχύσουν από τις 15 Οκτωβρίου. Στα σενάρια είναι η μείωση του ΕΦΚ κατά 10% - 20%.

2. Ειδική εισφορά αλληλεγγύης. Η ισχύς του μέτρου λήγει στο τέλος του 2014, η τρόικα επιμένει να διατηρηθεί τουλάχιστον και το 2015, ενώ η κυβέρνηση επιδιώκει τη μείωση κατά 50% των συντελεστών και αύξηση του αφορολογήτου ορίου των 12.000 ευρώ που εφαρμόζεται για την ειδική εισφορά.

3. Επιχειρηματικά κέρδη. Σταδιακή μείωση του συντελεστή φορολόγησης των επιχειρήσεων από 26% - 33%, σήμερα, στο 15%.

4. Σταδιακή αποκλιμάκωση του ανώτατου συντελεστή φορολόγησης των φυσικών προσώπων από 42% στο 33%.

5. ΦΠΑ στην εστίαση. Δεδομένη πρέπει να θεωρείαι η διατήρηση και μετά το τέλος του 2014 της εφαρμογής του μειωμένου ΦΠΑ 13% στην εστίαση. Επίσης ο Αντ. Σαμαράς είχε εξαγγείλει και σταδιακή μείωση του κανονικού συντελεστή ΦΠΑ από το 23% στο 12%, με τα σενάρια να προβλέπουν σε πρώση φάση τη μείωσή του στο 18% - 19%.

6. Κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος για ελεύθερους επαγγελματίες και επιτηδευματίες με μηδενικά ακαθάριστα έσοδα.

7. Κατάργηση του φόρου πολυτελείας στα ΙΧ αυτοκίνητα.

8. Αύξηση του πλαφόν 5% που ισχύει για την έκπτωση φόρου για ιατρικά έξοδα.


 
website counter
friend finderplentyoffish.com