Σε κατάσταση αναμονής που συνδυάζεται, όμως, με έντονη δυσαρέσκεια και ανησυχία, βρίσκεται ο τουριστικός κλάδος, και ιδίως οι ξενοδόχοι, όσον αφορά το θέμα της αύξησης του ΦΠΑ στη διαμονή από 6,5% στο 13%.
Το σενάριο που παρουσίασε στις αρχές της εβδομάδας ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ακόμη και ως εφιαλτικό όσον αφορά την πορεία του τουριστικού ρεύματος το 2015.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΣΕΤΕ, η εφαρμογή του συγκεκριμένου μέτρου μπορεί να φέρει άμεσα έσοδα σχεδόν 300 εκατ. ευρώ στα ταμεία του Δημοσίου το 2015, αλλά ταυτόχρονα θα έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση του ΑΕΠ της χώρας κατά τουλάχιστον 2 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με τα φετινά επίπεδα, πτώση που αντιστοιχεί σε απώλειες 3,8 δισ. ευρώ.
Παράλληλα, αναμένεται μία σημαντικότατη μείωση των τουριστών. Από τα 21,8 εκατ. αφίξεις τουριστών το 2014 (σ.σ. αυτή είναι η τελική εκτίμηση για το κλείσιμο της χρονιάς) ο ΣΕΤΕ εκτιμούσε με τα προηγούμενα δεδομένα ότι το 2015 θα μπορούσε να αυξηθεί στα 22,8 εκατομμύρια. Όμως, αν προχωρήσει το μέτρο της αύξησης του ΦΠΑ τότε οι αφίξεις θα μειωθούν κατά 2,5 εκατ. την επόμενη χρονιά και πολύ περισσότερο το 2016! Η Πανελλήνια Ένωση Ξενοδόχων, σε δική της ανακοίνωση, έκανε λόγο για απώλειες 2,6 εκατ. αφίξεων και 1,6 δισ. ευρώ άμεσων εσόδων, αναμένοντας και αυτή ότι το 2016 οι απώλειες θα είναι ακόμη μεγαλύτερες.
Χρονική στιγμή
Ενα σημείο που οι φορείς του τουριστικού κλάδου τονίζουν είναι η χρονική στιγμή που γνωστοποιείται η πρόθεση για αύξηση του ΦΠΑ. Οι συμφωνίες με τους tour operators για τα πακέτα του 2015 έχουν ήδη αρχίσει να κλείνουν και πολλά ξενοδοχεία έχουν ξεκινήσει τον προγραμματισμό τους για την επόμενη χρονιά. Τώρα, όμως, τα δεδομένα αλλάζουν σημαντικά και αυτό είναι ένα σημαντικό πρόβλημα. «Ενας επιπλέον φόρος σε τιμές ήδη συμφωνηθέντες είναι μάλλον προφανές τι μπορεί να κάνει» υπογραμμίζει στην «Η» ο Γιώργος Τσακίρης, πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ). Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ΠΟΞ, η αύξηση του ΦΠΑ θα επιβαρύνει αιφνίδια το μέσο πακέτο για την Ελλάδα κατά 5% την περίοδο ακριβώς που ξεκινά ο κύριος όγκος κρατήσεων και ενώ οι τιμές με τους tour operators έχουν συμφωνηθεί με συμβόλαια από το καλοκαίρι. «Προκαλείται, επομένως, ένα βαρύ πλήγμα στην ανταγωνιστικότητα του τουρισμού μας, στην πιο κρίσιμη περίοδο, ενώ ακυρώνονται και οι ελπίδες ανάκαμψης του εσωτερικού τουρισμού, που είχαν αναπτερωθεί φέτος», τονίζεται στην ανακοίνωση.
Πρόβλημα η κακή εικόνα
Η αλλαγή των δεδομένων στα τουριστικά πακέτα είναι η μία παράμετρος του ζητήματος, η οποία, όμως, είναι αρκετά σημαντική. Από την άλλη πλευρά, όμως, ορισμένοι παρατηρητές της αγορές εκτιμούν ότι αρκετοί ξενοδόχοι θα καταφέρουν να απορροφήσουν αυτή την αύξηση που υπάρχει, ελαχιστοποιώντας τα περιθώρια κέρδους που έχουν. Βέβαια, αυτό δεν μπορούν να το κάνουν όλες οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, ιδίως οι πιο μικρές, οι οποίες τα προηγούμενα χρόνια είχαν πληγεί περισσότερο από την κρίση και είχαν αρχίσει τη φετινή χρονιά να βλέπουν το μέλλον με μεγαλύτερη αισιοδοξία. «Η δεύτερη παράμετρος είναι ότι βγαίνει μία εικόνα προς τα έξω ότι η Ελλάδα είναι ακριβή», σημειώνει ο κ. Τσακίρης.
Επιπτώσεις
Σύμφωνα με το ΞΕΕ, η προσαρμογή των συντελεστών ΦΠΑ των παρεχομένων ξενοδοχειακών υπηρεσιών στα επίπεδα των ανταγωνιστριών χωρών, είχε ως αποτέλεσμα τη μεγάλη άνοδο του αριθμού επισκεπτών στη χώρα μας και την παράλληλη αύξηση των τουριστικών εσόδων. Οι αυξήσεις αυτές είχαν, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, θετική επίπτωση στην εθνική οικονομική δραστηριότητα, με άμεσο αποτέλεσμα την καταγραφή θετικής ανάπτυξης το γ' τρίμηνο του 2014, για πρώτη φορά μετά από το 2008.
Από την άλλη πλευρά, ο κ. Τσακίρης υποστηρίζει ότι θα πρέπει να ζυγιστούν προσεκτικά όλα τα δεδομένα. «Ας γίνει πρώτα η αύξηση του ΦΠΑ και στη συνέχεια θα μπορέσουμε να προβούμε σε εκτιμήσεις και να συζητήσουμε με τους συνεργάτες μας για τις κινήσεις μας. Έχει μεγάλη σημασία να μη δημιουργήσουμε άσχημη εικόνα στο εξωτερικό γιατί σε αυτή την περίπτωση το πρόβλημα μπορεί να διευρυνθεί», τονίζει ο πρόεδρος του ΞΕΕ.