Στο Προσχέδιο του Προϋπολογισμού που
συζητείται αυτές τις ημέρες στη Βουλή το μέρισμα του 2017 αναγράφεται
στα 800 εκατ ευρώ ή στο 0,4% του ΑΕΠ. Ωστόσο, έχει ήδη "ξεπεραστεί" από
τις δηλώσεις του οικονομικού επιτελείου.
Ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης
Τσακαλώτος (όπως και άλλοι κυβερνητικοί αξιωματούχοι) προανήγγειλαν προ
ημερών μέρισμα τουλάχιστο 1,1 δισ. ευρώ. Χθες ο αναπληρωτής ΥΠΟΙΚ Γ.
Χουλιαράκης υπερασπιζόμενος το Προσχέδιο στη Βουλή, πήγε ένα βήμα
παραπέρα: προανήγγειλε μέρισμα 1,1-1,3 δισ. ευρώ (0,6%- 0,7% του ΑΕΠ) το
οποίο όπως είπε, αν προστεθεί στις δημοσιονομικές επιδόσεις οδηγεί σε
πρωτογενές πλεόνασμα 2,8% του ΑΕΠ (σ.σ. το μνημόνιο ορίζει στο 1,75% του
ΑΕΠ πρωτογενές πλεόνασμα). Και εξήγησε ότι ένα μέρος της υπεραπόδοσης
θα μείνει στα "ταμεία" ως "μαξιλάρι ασφαλείας" για πιθανές εκ των
υστέρων αναθεωρήσεις της Eurostat.
Η "ζαλάδα" των αριθμών, οι εξαγγελίες
"ακορντεόν" για το μέρισμα (σ.σ. που τελεί υπό διαπραγμάτευση με τους
Θεσμούς αναφορικά με τον τρόπο διανομής του) και οι φήμες για ακόμη
καλύτερο δημοσιονομικό αποτέλεσμα φέτος, συνιστούν την μία όψη του
Προϋπολογισμού.
Η άλλη όψη εκφράζεται από την παραδοχή
του οικονομικού επιτελείου για την μεγάλη φορολογική επιβάρυνση της
μεσαίας τάξης. Σήμερα ο ΥΠΟΙΚ Ευκλείδης Τσακαλώτος παραδέχθηκε ότι δεν
ήθελαν να πάρουν τα μέτρα "αλλά ζοριστήκαμε" γιατί οι δανειστές "υποτιμούν την απόδοση των μέτρων για την κάθε φορολογία" και δεν παίρνουν υπόψη τα "μη παραμετρικά μέτρα" για την φοροδιαφυγή. Υπερασπίστηκε μάλιστα τις σχετικές χθεσινές δηλώσεις
του αναπληρωτή ΥΠΟΙΚ Γ. Χουλιαράκη. "Η αλήθεια είναι – και δεν κρύβομαι
– ότι η φορολογική επιβάρυνση που συνεπάγεται ο προϋπολογισμός του 2017
και του 2018 είναι μεγάλη για κρίσιμες κατηγορίες της κοινωνίας. Είναι
μεγάλη για τους έντιμους και τους συνεπείς φορολογούμενους. Είναι μεγάλη
για τη μεσαία τάξη. Είναι μεγάλη για τους ελεύθερους επαγγελματίες.
Είναι μια συνειδητή επιλογή, που μεταβατικά πήρε η κυβέρνηση, ώστε να
καταφέρει να ενισχύσει οικονομικά τα πιο αδύναμα, τα πιο ευάλωτα
στρώματα της κοινωνίας, οικογένειες με δύο ανέργους και παιδιά και
οικογένειες με εισοδήματα κάτω των 4.800 ευρώ το χρόνο, κάτι που η
προηγούμενη κυβέρνηση δεν έκανε" ανέφερε χθες ο κ. Χουλιαράκης.
Αλλά και ο επικεφαλής του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στην Βουλή καθ. Π. Λιαργκόβας, μίλησε για φοροκεντρική δημοσιονομική προσαρμογή,
και για σαφή προτίμηση υπέρ των έμμεσων φόρων, ειδικά όσο οι έμμεσοι
φόροι δεν χρηματοδοτούν αναδιανεμητικές μεταβιβάσεις, για την κατάργηση
των μειωμένων συντελεστών στα νησιά, για την μείωση του επιδόματος
θέρμανσης και άλλες παρεμβάσεις που τροφοδοτούν τα πλεονάσματα.
Το μέρισμα, είναι ουσιαστικά το
"γλυκαντικό" της διαπραγμάτευσης που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη με τους
Θεσμούς να περιμένουν αποτελέσματα από την ελληνική πλευρά στο σκέλος
των περίπου 100 εκκρεμών προαπαιτούμενων για να υπάρξει τεχνική συμφωνία φέτος και πολιτική συμφωνία τον Ιανουάριο.
Άλλωστε αυτό το χρονολόγιο περιέγραψε
χθες και ο αναπληρωτής ΥΠΟΙΚ. Μίλησε για ολοκλήρωση της 3ης αξιολόγησης
τον Ιανουάριο του 2018 και για μία τελευταία αξιολόγηση τον Μάιο -
Ιούνιο του 2018. Και τοποθέτησε "τη συζήτηση για τα μέτρα ελάφρυνσης του
χρέους το διάστημα Ιανουαρίου - Μαρτίου του 2018".
Αναφέρθηκε και σε δόσεις του ESM αξίας 9
δισ. ευρώ με στόχο "μαξιλάρι" διαθεσίμων για να αποφευχθεί μία νέα
προληπτική γραμμή στήριξης στα οποία θα πρέπει να συνδράμει και η Ελλάδα
(μέσα από τα κρατικά ταμεία και τις αγορές) με στόχο να υπάρχει
ταμειακή κάλυψη 12 - 18 μηνών με ένα "μαξιλάρι" 12 - 15 δισεκατομμυρίων
ευρώ.
Ουσιαστικά η περιγραφή του κ. Χουλιαράκη συμπίπτει με την περιγραφή κοινοτικού αξιωματούχου
για την μετά μνημονίου εποχή και για τα βήματα που θα πρέπει να
διανύσει το ελληνικό πρόγραμμα. Ο λόγος για την συγκρότηση ενός
"πακέτου" που θα πρέπει να συζητηθεί ταυτόχρονα με την τέταρτη
αξιολόγηση την άνοιξη του 2018 και το οποίο πέραν της ολοκλήρωσης της
υλοποίησης των δεσμεύσεων του προγράμματος θα συμπεριλαμβάνει την
ενεργοποίηση της ρήτρας αναδιάρθρωσης του χρέους που είχε τεθεί ήδη από
τον Νοέμβριο του 2012. Προβλέπει την "εγγυημένη" (με ένα κεφαλαιακό
"μαξιλάρι") επιστροφή στις αγορές και την συνέχιση της υλοποίησης των
ήδη αποφασισμένων και δρομολογημένων μεταρρυθμιστικών πολιτικών,
παράλληλα με την περαιτέρω αναδιάρθρωση (επιμήκυνση) του χρέους και θα
πρέπει να έχει ολοκληρωθεί και "πακεταρισθεί" πριν από το καλοκαίρι.