Απώλεια ή σημαντική μείωση του «κοινωνικού
μερίσματος» για χιλιάδες οικογένειες και λοιπά νοικοκυριά με πολύ χαμηλά
πραγματικά εισοδήματα και σοβαρά οικονομικά προβλήματα μπορεί να
προκαλέσουν οι διατάξεις της υπουργικής απόφασης για τους όρους και τις
προϋποθέσεις καταβολής της συγκεκριμένης εισοδηματικής ενίσχυσης.
Η πρώτη περίπτωση είναι ο συνυπολογισμός όλων σχεδόν των δηλωθέντων εισοδημάτων και εσόδων των φορολογουμένων που επιθυμούν να λάβουν το «μέρισμα» στα συνολικά ποσά ετήσιου εισοδήματος που λαμβάνονται υπόψη, σε κάθε περίπτωση, για να κριθεί εάν πληρούνται τα προβλεπόμενα εισοδηματικά κριτήρια. Συγκεκριμένα, προκειμένου να κριθεί εάν πληρούνται τα προβλεπόμενα εισοδηματικά κριτήρια, ως συνολικό ετήσιο εισόδημα κάθε μονοπρόσωπου νοικοκυριού και κάθε «νοικοκυριού» με περισσότερα του ενός μέλη λαμβάνεται υπ’ όψιν το συνολικό εισόδημα του έτους 2016 από όλες τις πηγές κι από όλες τις κατηγορίες, συμπεριλαμβανομένων και όλων των επιδομάτων, των κάθε μορφής χρηματικών μεταβιβάσεων, καθώς και όλων των αφορολόγητων ή ειδικώς φορολογούμενων ποσών (όπως τα επιδόματα στήριξης τέκνων του ΟΓΑ, τα επιδόματα τριτέκνων ή πολυτέκνων, το φοιτητικό επίδομα των 1.000 ευρώ, το ΕΚΑΣ, το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης, τα επιδόματα ανεργίας, τα προνοιακά επιδόματα και οι συντάξεις αναπηρίας, τα επιδόματα επικινδυνότητας, οι τόκοι καταθέσεων, τα ποσά των αγροτικών επιδοτήσεων και αποζημιώσεων κ.λπ.). Εξαιρούνται μόνο οι αποζημιώσεις απολύσεων και τα ποσά της διατροφής που δίδονται σε διαζευγμένες συζύγους, καθώς επίσης και τα ποσά που έχουν δηλωθεί στους κωδικούς 781-782 του πίνακα 6 των φετινών δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος (εφάπαξ παροχές, λόγω συνταξιοδότησης, κέρδη από λαχεία ή τυχερά παιχνίδια του ΟΠΑΠ, ΟΠΑΠ δάνεια, δωρεές κ.λπ.)
Με τον συνυπολογισμό όλων σχεδόν των δηλωθέντων ποσών εισοδήματος και εσόδων, τα συνολικά ποσά ετήσιου εισοδήματος, τα οποία λαμβάνονται υπ’ όψιν για να κριθεί εάν δικαιούνται ή όχι το «μέρισμα» εκατοντάδες χιλιάδες φτωχά «νοικοκυριά» (αποτελούμενα από άνεργους, χαμηλοσυνταξιούχους, ανάπηρους, τρίτεκνους και πολύτεκνους με πενιχρά πραγματικά ετήσια εισοδήματα) εμφανίζονται υπέρμετρα «φουσκωμένα» και είτε ανεβαίνουν σε πιο υψηλά εισοδηματικά κλιμάκια στα οποία αντιστοιχούν ποσά «μερισμάτων» μειωμένα κατά 22,2% ή και κατά 44,4% είτε ξεπερνούν τα ανώτατα εισοδηματικά όρια που προβλέπονται, οπότε το «μέρισμα» χάνεται.
Η δεύτερη περίπτωση είναι ο συνυπολογισμός των τεκμηρίων διαβίωσης στον προσδιορισμό του ετήσιου συνολικού εισοδήματος κάθε ατόμου ή κάθε «νοικοκυριού» που θέλει να υποβάλει αίτηση για την είσπραξη του «κοινωνικού μερίσματος». Συγκεκριμένα, για τον προσδιορισμό του συνολικού ετήσιου εισοδήματος κάθε μεμονωμένου ατόμου ή κάθε «νοικοκυριού» που ζητά την είσπραξη του «μερίσματος», λαμβάνεται υπ’ όψιν το μεγαλύτερο ποσό μεταξύ του τεκμαρτού εισοδήματος, όπως αυτό προσδιορίζεται κυρίως με βάση τα τεκμήρια διαβίωσης, και του δηλωθέντος, όπως αυτό προκύπτει από το άθροισμα όλων ανεξαιρέτως των εισπραχθέντων εισοδημάτων.
Από τη στιγμή που λαμβάνονται υπ’ όψιν τα τεκμαρτά εισοδήματα, όλοι οι φορολογούμενοι με ετήσια δηλωθέντα εισοδήματα κάτω των 5.000 ευρώ εμφανίζονται ως έχοντες υψηλά ετήσια εισοδήματα, μεγαλύτερα από τις 5.000 ευρώ, δεδομένου ότι το ελάχιστο ποσό τεκμαρτού εισοδήματος που λαμβάνεται υπ’ όψιν για καθέναν απ’ αυτούς ανέρχεται σε 5.000 ευρώ για τους έγγαμους και σε 3.000 ευρώ για τους άγαμους. Στη συνέχεια δε, το τεκμαρτό εισόδημα κάθε φορολογούμενου αυτής της περίπτωσης αυξάνεται περαιτέρω κατά ποσά της τάξεως των 2.000-10.000 ευρώ, λόγω της προσθήκης των τεκμηρίων διαβίωσης για τα σπίτια στα οποία διαμένουν και για τα ΙΧ αυτοκίνητα που τυχόν κατέχουν.
Η τρίτη περίπτωση είναι η μη αναγνώριση ως δικαιούχων είσπραξης του «κοινωνικού μερίσματος» των ατόμων τα οποία πληρούν μεν όλα τα προβλεπόμενα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια, αλλά κατά τη διάρκεια του 2016 δεν έμεναν σε σπίτια ιδιόκτητα, δωρεάν παραχωρηθέντα ή ενοικιαζόμενα, αλλά απλώς «φιλοξενούνταν» σε σπίτια γονέων, λοιπών συγγενών ή φίλων. Ο αποκλεισμός από το δικαίωμα είσπραξης του «μερίσματος» ισχύει έστω κι αν η «φιλοξενία» πραγματοποιήθηκε μέσα στο 2016, αλλά τώρα πλέον η διαμονή πραγματοποιείται σε σπίτι ιδιόκτητο, δωρεάν παραχωρηθέν ή ενοικιαζόμενο.
Η τέταρτη περίπτωση είναι ο αποκλεισμός από τους δικαιούχους του «κοινωνικού μερίσματος» των ατόμων ή των νοικοκυριών, τα οποία κατείχαν έστω και για έναν μόνο μήνα εντός του 2016 Ι.Χ. αυτοκίνητο άνω των 1.928 κ.εκ., παλαιότητας έως 10 ετών, ακόμη κι αν δεν τα έχουν σήμερα στην κατοχή τους.
Η πέμπτη περίπτωση είναι ο αποκλεισμός των ανέργων, οι οποίοι όμως κατά τη διάρκεια του 2016 εργάστηκαν για περισσότερους από έξι μήνες ή ήταν μεν άνεργοι το 2016 για περισσότερους από 6 μήνες αλλά όχι συνεχόμενους και δεν καλύπτονται από τα εισοδηματικά όρια.
Η πρώτη περίπτωση είναι ο συνυπολογισμός όλων σχεδόν των δηλωθέντων εισοδημάτων και εσόδων των φορολογουμένων που επιθυμούν να λάβουν το «μέρισμα» στα συνολικά ποσά ετήσιου εισοδήματος που λαμβάνονται υπόψη, σε κάθε περίπτωση, για να κριθεί εάν πληρούνται τα προβλεπόμενα εισοδηματικά κριτήρια. Συγκεκριμένα, προκειμένου να κριθεί εάν πληρούνται τα προβλεπόμενα εισοδηματικά κριτήρια, ως συνολικό ετήσιο εισόδημα κάθε μονοπρόσωπου νοικοκυριού και κάθε «νοικοκυριού» με περισσότερα του ενός μέλη λαμβάνεται υπ’ όψιν το συνολικό εισόδημα του έτους 2016 από όλες τις πηγές κι από όλες τις κατηγορίες, συμπεριλαμβανομένων και όλων των επιδομάτων, των κάθε μορφής χρηματικών μεταβιβάσεων, καθώς και όλων των αφορολόγητων ή ειδικώς φορολογούμενων ποσών (όπως τα επιδόματα στήριξης τέκνων του ΟΓΑ, τα επιδόματα τριτέκνων ή πολυτέκνων, το φοιτητικό επίδομα των 1.000 ευρώ, το ΕΚΑΣ, το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης, τα επιδόματα ανεργίας, τα προνοιακά επιδόματα και οι συντάξεις αναπηρίας, τα επιδόματα επικινδυνότητας, οι τόκοι καταθέσεων, τα ποσά των αγροτικών επιδοτήσεων και αποζημιώσεων κ.λπ.). Εξαιρούνται μόνο οι αποζημιώσεις απολύσεων και τα ποσά της διατροφής που δίδονται σε διαζευγμένες συζύγους, καθώς επίσης και τα ποσά που έχουν δηλωθεί στους κωδικούς 781-782 του πίνακα 6 των φετινών δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος (εφάπαξ παροχές, λόγω συνταξιοδότησης, κέρδη από λαχεία ή τυχερά παιχνίδια του ΟΠΑΠ, ΟΠΑΠ δάνεια, δωρεές κ.λπ.)
Με τον συνυπολογισμό όλων σχεδόν των δηλωθέντων ποσών εισοδήματος και εσόδων, τα συνολικά ποσά ετήσιου εισοδήματος, τα οποία λαμβάνονται υπ’ όψιν για να κριθεί εάν δικαιούνται ή όχι το «μέρισμα» εκατοντάδες χιλιάδες φτωχά «νοικοκυριά» (αποτελούμενα από άνεργους, χαμηλοσυνταξιούχους, ανάπηρους, τρίτεκνους και πολύτεκνους με πενιχρά πραγματικά ετήσια εισοδήματα) εμφανίζονται υπέρμετρα «φουσκωμένα» και είτε ανεβαίνουν σε πιο υψηλά εισοδηματικά κλιμάκια στα οποία αντιστοιχούν ποσά «μερισμάτων» μειωμένα κατά 22,2% ή και κατά 44,4% είτε ξεπερνούν τα ανώτατα εισοδηματικά όρια που προβλέπονται, οπότε το «μέρισμα» χάνεται.
Η δεύτερη περίπτωση είναι ο συνυπολογισμός των τεκμηρίων διαβίωσης στον προσδιορισμό του ετήσιου συνολικού εισοδήματος κάθε ατόμου ή κάθε «νοικοκυριού» που θέλει να υποβάλει αίτηση για την είσπραξη του «κοινωνικού μερίσματος». Συγκεκριμένα, για τον προσδιορισμό του συνολικού ετήσιου εισοδήματος κάθε μεμονωμένου ατόμου ή κάθε «νοικοκυριού» που ζητά την είσπραξη του «μερίσματος», λαμβάνεται υπ’ όψιν το μεγαλύτερο ποσό μεταξύ του τεκμαρτού εισοδήματος, όπως αυτό προσδιορίζεται κυρίως με βάση τα τεκμήρια διαβίωσης, και του δηλωθέντος, όπως αυτό προκύπτει από το άθροισμα όλων ανεξαιρέτως των εισπραχθέντων εισοδημάτων.
Από τη στιγμή που λαμβάνονται υπ’ όψιν τα τεκμαρτά εισοδήματα, όλοι οι φορολογούμενοι με ετήσια δηλωθέντα εισοδήματα κάτω των 5.000 ευρώ εμφανίζονται ως έχοντες υψηλά ετήσια εισοδήματα, μεγαλύτερα από τις 5.000 ευρώ, δεδομένου ότι το ελάχιστο ποσό τεκμαρτού εισοδήματος που λαμβάνεται υπ’ όψιν για καθέναν απ’ αυτούς ανέρχεται σε 5.000 ευρώ για τους έγγαμους και σε 3.000 ευρώ για τους άγαμους. Στη συνέχεια δε, το τεκμαρτό εισόδημα κάθε φορολογούμενου αυτής της περίπτωσης αυξάνεται περαιτέρω κατά ποσά της τάξεως των 2.000-10.000 ευρώ, λόγω της προσθήκης των τεκμηρίων διαβίωσης για τα σπίτια στα οποία διαμένουν και για τα ΙΧ αυτοκίνητα που τυχόν κατέχουν.
Η τρίτη περίπτωση είναι η μη αναγνώριση ως δικαιούχων είσπραξης του «κοινωνικού μερίσματος» των ατόμων τα οποία πληρούν μεν όλα τα προβλεπόμενα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια, αλλά κατά τη διάρκεια του 2016 δεν έμεναν σε σπίτια ιδιόκτητα, δωρεάν παραχωρηθέντα ή ενοικιαζόμενα, αλλά απλώς «φιλοξενούνταν» σε σπίτια γονέων, λοιπών συγγενών ή φίλων. Ο αποκλεισμός από το δικαίωμα είσπραξης του «μερίσματος» ισχύει έστω κι αν η «φιλοξενία» πραγματοποιήθηκε μέσα στο 2016, αλλά τώρα πλέον η διαμονή πραγματοποιείται σε σπίτι ιδιόκτητο, δωρεάν παραχωρηθέν ή ενοικιαζόμενο.
Η τέταρτη περίπτωση είναι ο αποκλεισμός από τους δικαιούχους του «κοινωνικού μερίσματος» των ατόμων ή των νοικοκυριών, τα οποία κατείχαν έστω και για έναν μόνο μήνα εντός του 2016 Ι.Χ. αυτοκίνητο άνω των 1.928 κ.εκ., παλαιότητας έως 10 ετών, ακόμη κι αν δεν τα έχουν σήμερα στην κατοχή τους.
Η πέμπτη περίπτωση είναι ο αποκλεισμός των ανέργων, οι οποίοι όμως κατά τη διάρκεια του 2016 εργάστηκαν για περισσότερους από έξι μήνες ή ήταν μεν άνεργοι το 2016 για περισσότερους από 6 μήνες αλλά όχι συνεχόμενους και δεν καλύπτονται από τα εισοδηματικά όρια.