Σενάρια για αλλαγές ακόμη και από φέτος στα τέλη κυκλοφορίας των οχημάτων τροφοδότησαν δηλώσεις του υπουργού Μεταφορών κ. Νίκου Μαυραγάνη.
Ωστόσο, πριν φύγει η χθεσινή ημέρα το υπουργείο Οικονομικών, μέσω πηγών του, έσπευσε να διαψεύσει ότι θα γίνουν αλλαγές ξεκαθαρίζοντας ότι οι κάτοχοι οχημάτων θα πληρώσουν και φέτος τα ίδια τέλη κυκλοφορίας που πλήρωσαν πέρυσι και το 2016.
Πίσω από τις χθεσινές εξελίξεις στο μέτωπο των τελών κυκλοφορίας κρύβεται παρασκήνιο που έχει να κάνει με την πίεση που έχει δεχτεί κατά καιρούς το υπουργείο Οικονομικών από διάφορες πλευρές προκειμένου να καθιερώσει ένα "πιο δίκαιο και πιο αποτελεσματικό” σύστημα υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας.
Η αλήθεια είναι ότι το σημερινό σύστημα εμφανίζει κάποιες κραυγαλέες αδικίες και στρεβλώσεις που χρήζουν διόρθωσης, αλλά αυτή η διόρθωση στοιχίζει δημοσιονομικά και, όπως λένε στο υπουργείο Οικονομικών, "λεφτά δεν υπάρχουν”. Ή τουλάχιστον υπάρχουν αλλά για άλλες προτεραιότητες.
Τα βασικά προβλήματα που οδηγούν σε αδικίες στον υπολογισμό των τελών κυκλοφορίας είναι, όπως έχουν καταγραφεί από το ΥΠΟΙΚ, τα εξής:
-τα τέλη δυο ταχυτήτων με κριτήριο μόνο την ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας του οχήματος. Οχήματα τα οποία πρωτοκυκλοφόρησαν έως και τις 30 Οκτωβρίου 2010 βαρύνονται με τέλη κυκλοφορίας τα οποία υπολογίζονται με βάση τον κυβισμό του οχήματος και το έτος κυκλοφορίας. Όσο πιο μεγάλος είναι ο κυβισμός τόσο "ψηλώνουν” τα τέλη τέλη ενώ όσο πιο παλιό είναι το αυτοκίνητο (είναι χωρισμένες σε 5ετίες οι σχετικές κλίμακες) τού χορηγείται μια μικρή έκπτωση που συνήθως είναι της τάξης του 5-10%. Από την άλλη οχήματα τα οποία έχουν πρωτοκυκλοφορήσει από την 1η Νοεμβρίου 2010 και μετά βαρύνονται με τέλη κυκλοφορίας τα οποία υπολογίζονται αποκλειστικά με βάση τους ρύπους που εκπέμπουν. Τα τέλη στα οχήματα αυτής της κατηγορίας είναι κατά κανόνα χαμηλότερα από τα τέλη των οχημάτων που πρωτοκυκλοφόρησαν έως τις 30 Οκτωβρίου 2010. Μάλιστα, έχουν καταγραφεί χιλιάδες περιπτώσεις ΙΧ ίδιων χαρακτηριστικών που βαρύνονται με διαφορετικά τέλη μόνο και μόνο επειδή πρωτοκυκλοφόρησαν με διαφορά μερικών ημερών
-δεν λαμβάνεται υπόψη η εμπορική αξία των οχημάτων αλλά μόνο ο κυβισμός, η παλαιότητα και οι ρύποι. Έχει παρατηρηθεί ότι οχήματα πολύ υψηλού κυβισμού που λόγω της εξοντωτικής φορολογίας έχουν απαξιωθει και η εμπορική τους αξία είναι αμελητέα να βαρύνονται με τέλη κυκλοφορίας που ξεπερνούν τα χίλια ευρώ. Δηλαδή, τα τέλη κυκλοφορίας δυο ή τριών ετών είναι σε ορισμένες περιπτώσεις περισσότερα από την αξία του οχήματος
-δεν βαρύνονται με τέλη κυκλοφορίας τα οχήματα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους με ξένες πινακίδες κυκλοφορίας. Έτσι, ακόμη και φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας που διαθέτουν επιχειρήσεις σε γειτονικές χώρες κυκλοφορούν στην Ελλάδα με ξένες πινακίδες χωρίς να καταβάλλουν τέλη ενώ το ίδιο συμβαίνει και με τους πολυάριθμους τουρίστες που επισκέπτονται οδικώς με ΙΧ τη χώρα μας.
Από τη εξέταση όλων των "αδικιών” και των σεναρίων για την αποκατάστασή τους προέκυψε, όπως λένε στο ΥΠΟΙΚ, ότι δεν υπάρχουν αξιόπιστες λύσεις. Συγκεκριμένα, σημειώνουν ότι δεν υπάρχει αξιόπιστο σύστημα υπολογισμού της εμπορικής αξίας για κάθε όχημα. Από την άλλη, η μείωση των τελών για οχήματα με βάση την ηλικία θα οδηγούσε σε απώλειες εσόδων από τα τέλη που θα έπρεπε να αντισταθμιστούν με αύξηση άλλων φόρων (π.χ. στα καύσιμα).
Ωστόσο, πριν φύγει η χθεσινή ημέρα το υπουργείο Οικονομικών, μέσω πηγών του, έσπευσε να διαψεύσει ότι θα γίνουν αλλαγές ξεκαθαρίζοντας ότι οι κάτοχοι οχημάτων θα πληρώσουν και φέτος τα ίδια τέλη κυκλοφορίας που πλήρωσαν πέρυσι και το 2016.
Πίσω από τις χθεσινές εξελίξεις στο μέτωπο των τελών κυκλοφορίας κρύβεται παρασκήνιο που έχει να κάνει με την πίεση που έχει δεχτεί κατά καιρούς το υπουργείο Οικονομικών από διάφορες πλευρές προκειμένου να καθιερώσει ένα "πιο δίκαιο και πιο αποτελεσματικό” σύστημα υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας.
Η αλήθεια είναι ότι το σημερινό σύστημα εμφανίζει κάποιες κραυγαλέες αδικίες και στρεβλώσεις που χρήζουν διόρθωσης, αλλά αυτή η διόρθωση στοιχίζει δημοσιονομικά και, όπως λένε στο υπουργείο Οικονομικών, "λεφτά δεν υπάρχουν”. Ή τουλάχιστον υπάρχουν αλλά για άλλες προτεραιότητες.
Τα βασικά προβλήματα που οδηγούν σε αδικίες στον υπολογισμό των τελών κυκλοφορίας είναι, όπως έχουν καταγραφεί από το ΥΠΟΙΚ, τα εξής:
-τα τέλη δυο ταχυτήτων με κριτήριο μόνο την ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας του οχήματος. Οχήματα τα οποία πρωτοκυκλοφόρησαν έως και τις 30 Οκτωβρίου 2010 βαρύνονται με τέλη κυκλοφορίας τα οποία υπολογίζονται με βάση τον κυβισμό του οχήματος και το έτος κυκλοφορίας. Όσο πιο μεγάλος είναι ο κυβισμός τόσο "ψηλώνουν” τα τέλη τέλη ενώ όσο πιο παλιό είναι το αυτοκίνητο (είναι χωρισμένες σε 5ετίες οι σχετικές κλίμακες) τού χορηγείται μια μικρή έκπτωση που συνήθως είναι της τάξης του 5-10%. Από την άλλη οχήματα τα οποία έχουν πρωτοκυκλοφορήσει από την 1η Νοεμβρίου 2010 και μετά βαρύνονται με τέλη κυκλοφορίας τα οποία υπολογίζονται αποκλειστικά με βάση τους ρύπους που εκπέμπουν. Τα τέλη στα οχήματα αυτής της κατηγορίας είναι κατά κανόνα χαμηλότερα από τα τέλη των οχημάτων που πρωτοκυκλοφόρησαν έως τις 30 Οκτωβρίου 2010. Μάλιστα, έχουν καταγραφεί χιλιάδες περιπτώσεις ΙΧ ίδιων χαρακτηριστικών που βαρύνονται με διαφορετικά τέλη μόνο και μόνο επειδή πρωτοκυκλοφόρησαν με διαφορά μερικών ημερών
-δεν λαμβάνεται υπόψη η εμπορική αξία των οχημάτων αλλά μόνο ο κυβισμός, η παλαιότητα και οι ρύποι. Έχει παρατηρηθεί ότι οχήματα πολύ υψηλού κυβισμού που λόγω της εξοντωτικής φορολογίας έχουν απαξιωθει και η εμπορική τους αξία είναι αμελητέα να βαρύνονται με τέλη κυκλοφορίας που ξεπερνούν τα χίλια ευρώ. Δηλαδή, τα τέλη κυκλοφορίας δυο ή τριών ετών είναι σε ορισμένες περιπτώσεις περισσότερα από την αξία του οχήματος
-δεν βαρύνονται με τέλη κυκλοφορίας τα οχήματα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους με ξένες πινακίδες κυκλοφορίας. Έτσι, ακόμη και φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας που διαθέτουν επιχειρήσεις σε γειτονικές χώρες κυκλοφορούν στην Ελλάδα με ξένες πινακίδες χωρίς να καταβάλλουν τέλη ενώ το ίδιο συμβαίνει και με τους πολυάριθμους τουρίστες που επισκέπτονται οδικώς με ΙΧ τη χώρα μας.
Από τη εξέταση όλων των "αδικιών” και των σεναρίων για την αποκατάστασή τους προέκυψε, όπως λένε στο ΥΠΟΙΚ, ότι δεν υπάρχουν αξιόπιστες λύσεις. Συγκεκριμένα, σημειώνουν ότι δεν υπάρχει αξιόπιστο σύστημα υπολογισμού της εμπορικής αξίας για κάθε όχημα. Από την άλλη, η μείωση των τελών για οχήματα με βάση την ηλικία θα οδηγούσε σε απώλειες εσόδων από τα τέλη που θα έπρεπε να αντισταθμιστούν με αύξηση άλλων φόρων (π.χ. στα καύσιμα).