Στην επαναφορά των βιβλίων πελατών προσανατολίζεται το υπουργείο Οικονομικών για κλάδους ελευθέρων επαγγελματιών που εμφανίζουν υψηλή επικινδυνότητα για φοροδιαφυγή.
Πρόκειται για τυπική φορολογική υποχρέωση η οποία είχε καταργηθεί από το 2014 στο πλαίσιο της κατάργησης του αναχρονιστικού Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων και την αντικατάστασή του με τον νέο Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών. Μόνο που πλέον στο υπουργείο Οικονομικών θεωρούν ότι αυτή η "απλοποίηση” άνοιξε ένα μεγάλο παράθυρο για φοροδιαφυγή μέσω της μη έκδοσης αποδείξεων από επαγγελματίες κλάδων που, σύμφωνα με τους ελέγχους που έχουν πραγματοποιηθεί, εμφανίζουν υψηλή απόκρυψη εισοδήματος.
Σύμφωνα με όσα ίσχυαν με τον Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων οι επαγγελματίες από περισσότερους από δέκα κλάδους ήταν υποχρεωμένοι να τηρούν βιβλία πελατών. Στους κλάδους αυτούς συμπεριλαμβάνονταν γιατροί, φροντιστήρια, γυμναστήρια, κέντρα αισθητικής, συνεργεία οχημάτων και ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα δωμάτια. Δηλαδή όταν εισερχόταν ένας πελάτης στην επαγγελματική εγκατάσταση των παραπάνω κλάδων, ο επαγγελματίας ήταν υποχρεωμένος να καταγράψει τα στοιχεία του πελάτη σε ειδικό βιβλίο πελατών. Η ουσία αυτής της υποχρέωσης ήταν ότι ο επαγγελματίας προχωρούσε κατά κανόνα στην έκδοση απόδειξης παροχής υπηρεσιών καθώς σε περίπτωση ελέγχου του βιβλίου θα διαπιστωνόταν εύκολα η φορολογική παράβαση. Παράλληλα, κατά τους αιφνιδιαστικούς φορολογικούς ελέγχους στην επαγγελματική εγκατάσταση θα έπρεπε όλοι οι παρόντες πελάτες να έχουν καταγραφεί στο βιβλίο ακόμη και αν δεν είχε ολοκληρωθεί η παροχή της υπηρεσίας. Για παράδειγμα, κατά την αιφνιδιαστική είσοδο των ελεγκτών σε συνεργείο οχημάτων θα έπρεπε να έχουν καταγραφεί στο πρόσθετο βιβλίο τα στοιχεία των οχημάτων. Αυτό οδηγούσε ουσιαστικά στην έκδοση απόδειξης παροχής υπηρεσιών και για κάθε όχημα στον οποίο παρέχονταν υπηρεσίες αφού το ρίσκο εντοπισμού του επαγγελματία για τη μη έκδοση απόδειξης ήταν μεγαλύτερο.
Με την κατάργηση του βιβλίου πελατών ακόμη και αν εισέρχονταν οι ελεγκτές στην επαγγελματική εγκατάσταση ο επαγγελματίες που δεν εξέδιδε απόδειξη είχε το επιχείρημα ότι θα την εξέδιδε με την ολοκλήρωση της παροχής υπηρεσιών. Ο μόνος τρόπος για να διαπιστωθούν παραβάσεις ήταν να στήσουν "καρτέρι” οι ελεγκτές εκτός της επαγγελματικής εγκατάστασης και να περιμένουν την έξοδο των πελατών για τους ζητήσουν την επίδειξη της σχετικής απόδειξης. Βέβαια και αυτή η μέθοδος παρουσιάζει δυσκολίες διότι πολλές φορές γίνονταν αντιληπτοί οι ελεγκτές και ξεκινούσε η έκδοση αποδείξεων κατά τη διάρκεια της παρουσίας των ελεγκτών.
Σύμφωνα με όσα εξετάζει το ΥΠΟΙΚ η τήρηση των πρόσθετων βιβλίων θα γίνεται ηλεκτρονικά από τους επαγγελματίες. Δηλαδή θα πρέπει σε ειδική εφαρμογή στο taxisnet να καταχωρούνται τα στοιχεία κάθε πελάτη. Με αυτόν τον τρόπο, όπως υποστηρίζουν στο ΥΠΟΙΚ, όχι μόνο θα αυξάνεται η πιθανότητα έκδοσης απόδειξης αλλά θα γίνεται και ευκολότερα η επιλογή των στόχων για φορολογικό έλεγχο καθώς θα εντοπίζονται περιπτώσεις που αυξάνεται η έκδοση αποδείξεων όταν οι ελεγκτές είναι παρόντες.
Πρόκειται για τυπική φορολογική υποχρέωση η οποία είχε καταργηθεί από το 2014 στο πλαίσιο της κατάργησης του αναχρονιστικού Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων και την αντικατάστασή του με τον νέο Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών. Μόνο που πλέον στο υπουργείο Οικονομικών θεωρούν ότι αυτή η "απλοποίηση” άνοιξε ένα μεγάλο παράθυρο για φοροδιαφυγή μέσω της μη έκδοσης αποδείξεων από επαγγελματίες κλάδων που, σύμφωνα με τους ελέγχους που έχουν πραγματοποιηθεί, εμφανίζουν υψηλή απόκρυψη εισοδήματος.
Σύμφωνα με όσα ίσχυαν με τον Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων οι επαγγελματίες από περισσότερους από δέκα κλάδους ήταν υποχρεωμένοι να τηρούν βιβλία πελατών. Στους κλάδους αυτούς συμπεριλαμβάνονταν γιατροί, φροντιστήρια, γυμναστήρια, κέντρα αισθητικής, συνεργεία οχημάτων και ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα δωμάτια. Δηλαδή όταν εισερχόταν ένας πελάτης στην επαγγελματική εγκατάσταση των παραπάνω κλάδων, ο επαγγελματίας ήταν υποχρεωμένος να καταγράψει τα στοιχεία του πελάτη σε ειδικό βιβλίο πελατών. Η ουσία αυτής της υποχρέωσης ήταν ότι ο επαγγελματίας προχωρούσε κατά κανόνα στην έκδοση απόδειξης παροχής υπηρεσιών καθώς σε περίπτωση ελέγχου του βιβλίου θα διαπιστωνόταν εύκολα η φορολογική παράβαση. Παράλληλα, κατά τους αιφνιδιαστικούς φορολογικούς ελέγχους στην επαγγελματική εγκατάσταση θα έπρεπε όλοι οι παρόντες πελάτες να έχουν καταγραφεί στο βιβλίο ακόμη και αν δεν είχε ολοκληρωθεί η παροχή της υπηρεσίας. Για παράδειγμα, κατά την αιφνιδιαστική είσοδο των ελεγκτών σε συνεργείο οχημάτων θα έπρεπε να έχουν καταγραφεί στο πρόσθετο βιβλίο τα στοιχεία των οχημάτων. Αυτό οδηγούσε ουσιαστικά στην έκδοση απόδειξης παροχής υπηρεσιών και για κάθε όχημα στον οποίο παρέχονταν υπηρεσίες αφού το ρίσκο εντοπισμού του επαγγελματία για τη μη έκδοση απόδειξης ήταν μεγαλύτερο.
Με την κατάργηση του βιβλίου πελατών ακόμη και αν εισέρχονταν οι ελεγκτές στην επαγγελματική εγκατάσταση ο επαγγελματίες που δεν εξέδιδε απόδειξη είχε το επιχείρημα ότι θα την εξέδιδε με την ολοκλήρωση της παροχής υπηρεσιών. Ο μόνος τρόπος για να διαπιστωθούν παραβάσεις ήταν να στήσουν "καρτέρι” οι ελεγκτές εκτός της επαγγελματικής εγκατάστασης και να περιμένουν την έξοδο των πελατών για τους ζητήσουν την επίδειξη της σχετικής απόδειξης. Βέβαια και αυτή η μέθοδος παρουσιάζει δυσκολίες διότι πολλές φορές γίνονταν αντιληπτοί οι ελεγκτές και ξεκινούσε η έκδοση αποδείξεων κατά τη διάρκεια της παρουσίας των ελεγκτών.
Σύμφωνα με όσα εξετάζει το ΥΠΟΙΚ η τήρηση των πρόσθετων βιβλίων θα γίνεται ηλεκτρονικά από τους επαγγελματίες. Δηλαδή θα πρέπει σε ειδική εφαρμογή στο taxisnet να καταχωρούνται τα στοιχεία κάθε πελάτη. Με αυτόν τον τρόπο, όπως υποστηρίζουν στο ΥΠΟΙΚ, όχι μόνο θα αυξάνεται η πιθανότητα έκδοσης απόδειξης αλλά θα γίνεται και ευκολότερα η επιλογή των στόχων για φορολογικό έλεγχο καθώς θα εντοπίζονται περιπτώσεις που αυξάνεται η έκδοση αποδείξεων όταν οι ελεγκτές είναι παρόντες.