Από τα 88 προαπαιτούμενα της 4ης αξιολόγησης, πολύ λίγα είναι έτοιμα. Μόλις 3 σύμφωνα με την κατάσταση όπως είχε διαμορφωθεί στις αρχές της εβδομάδας και η οποία, σύμφωνα με πληροφορίες, ελάχιστα φαίνεται να έχει εν τω μεταξύ διαφοροποιηθεί.
Ωστόσο, κάποιες από αυτές τις εκκρεμότητες έχουν πολύ υψηλό βαθμό "επικινδυνότητας", όπως εκτιμούν ελληνικές διαπραγματευτικές πηγές. Ο λόγος, σύμφωνα με πληροφορίες, για τις αντικειμενικές αξίες και για τις πιθανές αλλαγές στον ΕΝΦΙΑ, για τον διαγωνισμό της ΔΕΗ και για τον ΔΕΣΦΑ, για τη συμφωνία παραχώρησης του Ελληνικού, για τις αλλαγές στο Δημόσιο, τα αναπηρικά επιδόματα, αλλά και για το εργασιακό.
Σε αυτά τα "αγκάθια" προστίθενται "δύσκολα" μέτωπα που απαιτούν "αιματηρές" διαπραγματεύσεις και περιλαμβάνουν την υπεραξιολόγηση του ΔΝΤ για το αφορολόγητο και τα αντίμετρα του 2018, που θα πρέπει να οδηγήσουν σε νέο Μεσοπρόθεσμο, στα "αντισταθμιστικά" για την κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά, αλλά και στις αλλαγές που πρέπει να γίνουν στον ν. Κατσέλη/Σταθάκη.
Έχει σημάνει, σύμφωνα με πληροφορίες, "συναγερμός", αφού, αν η κατάσταση δεν αναστραφεί, τα "κόκκινα" προαπαιτούμενα μπορεί να προκαλέσουν είτε καθυστερήσεις στην επιχειρούμενη συμφωνία (σ.σ.: αν οι δανειστές επιμείνουν στην εδώ και τώρα ολοκλήρωσή τους) ή να βαρύνουν τη μετά μνημονίου επιτήρηση, η οποία παράλληλα δομείται μέσα από μια τριπλή "θεσμική" επιτήρηση της Κομισιόν, αλλά και από 2 ασαφείς -προς το παρόν- άλλους άξονες που προοιωνίζονται πολυετή αυστηρή εποπτεία αν ενεργοποιηθούν: από τις απαιτήσεις της Γερμανίας για αξιολογήσεις που θα συνδέονται με παρεμβάσεις στο χρέος και από την επιτήρηση που (ίσως) θα ασκεί το ΔΝΤ.
Επιπλέον "βαρίδι" προκαλούν τα 14 προαπαιτούμενα του ΔΝΤ, εκ των οποίων 1 στα 3 σύμφωνα με πληροφορίες εκκρεμεί. Και πρέπει να κλείσουν παράλληλα για να μην υπάρξουν επιπλέον εμπόδια στη μεγάλη πολιτική διαπραγμάτευση για το χρέος και την επόμενη ημέρα.
Οι διαπραγματεύσεις αρχίζουν σταδιακά από Δευτέρα σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων (σ.σ.: καθώς λαμβάνει χώρα EWG στις Βρυξέλλες), ενώ από την Τρίτη ή (το πιθανότερο) από την Τετάρτη ξεκινούν οι υπουργικές διαβουλεύσεις σε επίπεδο επικεφαλής των κλιμακίων των θεσμών.
Στόχος είναι να ολοκληρωθεί η αποστολή στις 19 Μαΐου… εκτός απροόπτου. Δεν αποκλείουν δηλαδή να χρειαστεί λίγο παραπάνω χρόνος...
Σε κάθε περίπτωση, στόχος είναι η τεχνική συμφωνία (SLA) πριν από τις 24 Μαΐου, που συνεδριάζει το Eurogroup, για να ακολουθήσει ένας "εφαρμοστικός" μαραθώνιος ενός μήνα.
Σύμφωνα με πληροφορίες από ελληνικές διαπραγματευτικές πηγές, στο "κόκκινο" είναι μια σειρά από προαπαιτούμενα της 4ης αξιολόγησης.
- Αλλαγές σε αντικειμενικές και σε ΕΝΦΙΑ. Πλέον επαναπροσδιορίζεται για τον Ιούνιο η ανακοίνωση των νέων αντικειμενικών αξιών, αν και οι δανειστές επιμένουν να λάβουν στοιχεία για το πώς διαμορφώνονται οι τιμές των ακινήτων και πώς επηρεάζονται τα έσοδα του ΕΝΦΙΑ κατά την κάθοδό τους στην Αθήνα. Το μέτρο έχει για τους "θεσμούς" πολύ σοβαρό δημοσιονομικό/εισπρακτικό υπόβαθρο, και μια παράτασή του για μετά το Μνημόνιο θεωρείται ανεπιθύμητη. Η συμφωνία που έχει γίνει ορίζει ότι έως και τον Μάιο οι ελληνικές Αρχές θα πρέπει διά νόμου να προσαρμόσουν τους φορολογικούς συντελεστές του ΕΝΦΙΑ "αν αυτό κριθεί αναγκαίο", ούτως ώστε να διασφαλιστούν τα ετήσια έσοδα με βάση τις νέες αντικειμενικές αξίες.
- ΔΕΣΦΑ. Η ανακήρυξη του προτιμητέου επενδυτή οριζόταν ότι έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί τον Φεβρουάριο, αλλά η συμφωνία επιτεύχθηκε στα τέλη Απριλίου. Πρέπει, πλέον, να επικυρωθεί η συμφωνία από τους αρμόδιους φορείς και από τη Βουλή πριν από την 21η Ιουνίου.
- Ελληνικό. Ο στόχος ολοκλήρωσης της συμφωνίας για το Ελληνικό τον Ιούνιο θεωρείται ανέφικτος και το ορόσημο μετατίθεται για το τέλος του έτους.
- ΔΕΗ. Μέχρι τον Ιούνιο θα έπρεπε να ξεκινήσει ο διαγωνισμός για την πώληση του 17% της ΔΕΗ. Σύμφωνα με τον νόμο, ο διαγωνισμός αναμένεται να προκηρυχθεί έως τις 31/5 και να έχει ολοκληρωθεί εντός του 2018. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, εκφράζονται φόβοι ότι η διαδικασία μπορεί να καθυστερήσει.
- Στελέχωση Δημοσίου. Η τοποθέτηση των γενικών και των ειδικών γραμματέων θα πρέπει να ολοκληρωθεί το αργότερο μέχρι τον Ιούνιο, αλλά εκτιμάται ότι θα διαρκέσει και μετά τον Αύγουστο. Αντιθέτως, οι διορισμοί των γενικών διευθυντών (που ήταν να γίνουν έως τον Μάρτιο) υπολογίζεται ότι μπορεί να ολοκληρωθούν έως και τον Ιούνιο.
- Επιδόματα. Περισσότερο χρόνο ενδεχομένως να χρειαστεί τόσο το σύστημα επιδότησης μεταφορών σε όλη την Ελλάδα, μέσα από την εφαρμογή του μέτρου των ηλεκτρονικών εισιτηρίων, όσο και η αξιολόγηση της λειτουργικής αναπηρίας σε όλα τα επιδόματα/παροχές αναπηρίας και κοινωνικής μέριμνας, που πρέπει να εφαρμοστεί από τον Ιούνιο, με βάση και τις συστάσεις της Παγκόσμιας Τράπεζας. Προς το παρόν τρέχει το πιλοτικό πρόγραμμα αναπηρίας και εκτιμάται ότι οι παρεμβάσεις μπορεί να χρειαστεί να ολοκληρωθούν μετά το Μνημόνιο.
- Μηχανισμός αντιπροσωπευτικότητας και διαιτησία στις συλλογικές διαπραγματεύσεις. Γίνεται λόγος για δυσκολίες και σε πολιτικό επίπεδο στο θέμα της επανεξέτασης του πλαισίου διαμεσολάβησης και διαιτησίας μεταξύ εργοδοτών και εργαζομένων (στο Μνημόνιο ορίζεται ότι η επανεξέταση θα πρέπει να γίνει σε συμφωνία με την απόφαση του ΣτΕ, που έκρινε αντισυνταγματική την κατάργηση της δυνατότητας μονομερούς προσφυγής των εργαζομένων ή των εργοδοτών στον Οργανισμό Μεσολάβησης και Διαιτησίας).
Επίσης, στο θέμα της αντιπροσωπευτικότητας θεωρείται ότι υπάρχουν τεχνικές δυσκολίες στην ανάπτυξη του συστήματος για την εκτίμησή της. Βάσει Μνημονίου, το σύστημα θα μετρά αν οι επιχειρήσεις που είναι μέλη μιας κλαδικής εργοδοτικής ένωσης απασχολούν το 50+1% των εργαζομένων του κλάδου. Σε περίπτωση που σε έναν κλάδο δεν πιάνεται το όριο, ορίζεται πως θα θεωρείται ότι οι όροι της κλαδικής συλλογικής σύμβασης δεν θα είναι υποχρεωτικοί για τα μη μέλη της (σ.σ.: δεν θα είναι επεκτάσιμοι). Ήδη, κοινωνικοί φορείς αναφέρουν ότι το μέτρο θα εισαγάγει "φραγμούς" στην επαναφορά της επεκτασιμότητας των κλαδικών συλλογικών συμβάσεων μετά το τέλος του Μνημονίου (η οποία θεσπίστηκε πέρυσι με εφαρμογή μετά τον Αύγουστο του 2018).
Ωστόσο, κάποιες από αυτές τις εκκρεμότητες έχουν πολύ υψηλό βαθμό "επικινδυνότητας", όπως εκτιμούν ελληνικές διαπραγματευτικές πηγές. Ο λόγος, σύμφωνα με πληροφορίες, για τις αντικειμενικές αξίες και για τις πιθανές αλλαγές στον ΕΝΦΙΑ, για τον διαγωνισμό της ΔΕΗ και για τον ΔΕΣΦΑ, για τη συμφωνία παραχώρησης του Ελληνικού, για τις αλλαγές στο Δημόσιο, τα αναπηρικά επιδόματα, αλλά και για το εργασιακό.
Σε αυτά τα "αγκάθια" προστίθενται "δύσκολα" μέτωπα που απαιτούν "αιματηρές" διαπραγματεύσεις και περιλαμβάνουν την υπεραξιολόγηση του ΔΝΤ για το αφορολόγητο και τα αντίμετρα του 2018, που θα πρέπει να οδηγήσουν σε νέο Μεσοπρόθεσμο, στα "αντισταθμιστικά" για την κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά, αλλά και στις αλλαγές που πρέπει να γίνουν στον ν. Κατσέλη/Σταθάκη.
Έχει σημάνει, σύμφωνα με πληροφορίες, "συναγερμός", αφού, αν η κατάσταση δεν αναστραφεί, τα "κόκκινα" προαπαιτούμενα μπορεί να προκαλέσουν είτε καθυστερήσεις στην επιχειρούμενη συμφωνία (σ.σ.: αν οι δανειστές επιμείνουν στην εδώ και τώρα ολοκλήρωσή τους) ή να βαρύνουν τη μετά μνημονίου επιτήρηση, η οποία παράλληλα δομείται μέσα από μια τριπλή "θεσμική" επιτήρηση της Κομισιόν, αλλά και από 2 ασαφείς -προς το παρόν- άλλους άξονες που προοιωνίζονται πολυετή αυστηρή εποπτεία αν ενεργοποιηθούν: από τις απαιτήσεις της Γερμανίας για αξιολογήσεις που θα συνδέονται με παρεμβάσεις στο χρέος και από την επιτήρηση που (ίσως) θα ασκεί το ΔΝΤ.
Επιπλέον "βαρίδι" προκαλούν τα 14 προαπαιτούμενα του ΔΝΤ, εκ των οποίων 1 στα 3 σύμφωνα με πληροφορίες εκκρεμεί. Και πρέπει να κλείσουν παράλληλα για να μην υπάρξουν επιπλέον εμπόδια στη μεγάλη πολιτική διαπραγμάτευση για το χρέος και την επόμενη ημέρα.
Οι διαπραγματεύσεις αρχίζουν σταδιακά από Δευτέρα σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων (σ.σ.: καθώς λαμβάνει χώρα EWG στις Βρυξέλλες), ενώ από την Τρίτη ή (το πιθανότερο) από την Τετάρτη ξεκινούν οι υπουργικές διαβουλεύσεις σε επίπεδο επικεφαλής των κλιμακίων των θεσμών.
Στόχος είναι να ολοκληρωθεί η αποστολή στις 19 Μαΐου… εκτός απροόπτου. Δεν αποκλείουν δηλαδή να χρειαστεί λίγο παραπάνω χρόνος...
Σε κάθε περίπτωση, στόχος είναι η τεχνική συμφωνία (SLA) πριν από τις 24 Μαΐου, που συνεδριάζει το Eurogroup, για να ακολουθήσει ένας "εφαρμοστικός" μαραθώνιος ενός μήνα.
Σύμφωνα με πληροφορίες από ελληνικές διαπραγματευτικές πηγές, στο "κόκκινο" είναι μια σειρά από προαπαιτούμενα της 4ης αξιολόγησης.
- Αλλαγές σε αντικειμενικές και σε ΕΝΦΙΑ. Πλέον επαναπροσδιορίζεται για τον Ιούνιο η ανακοίνωση των νέων αντικειμενικών αξιών, αν και οι δανειστές επιμένουν να λάβουν στοιχεία για το πώς διαμορφώνονται οι τιμές των ακινήτων και πώς επηρεάζονται τα έσοδα του ΕΝΦΙΑ κατά την κάθοδό τους στην Αθήνα. Το μέτρο έχει για τους "θεσμούς" πολύ σοβαρό δημοσιονομικό/εισπρακτικό υπόβαθρο, και μια παράτασή του για μετά το Μνημόνιο θεωρείται ανεπιθύμητη. Η συμφωνία που έχει γίνει ορίζει ότι έως και τον Μάιο οι ελληνικές Αρχές θα πρέπει διά νόμου να προσαρμόσουν τους φορολογικούς συντελεστές του ΕΝΦΙΑ "αν αυτό κριθεί αναγκαίο", ούτως ώστε να διασφαλιστούν τα ετήσια έσοδα με βάση τις νέες αντικειμενικές αξίες.
- ΔΕΣΦΑ. Η ανακήρυξη του προτιμητέου επενδυτή οριζόταν ότι έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί τον Φεβρουάριο, αλλά η συμφωνία επιτεύχθηκε στα τέλη Απριλίου. Πρέπει, πλέον, να επικυρωθεί η συμφωνία από τους αρμόδιους φορείς και από τη Βουλή πριν από την 21η Ιουνίου.
- Ελληνικό. Ο στόχος ολοκλήρωσης της συμφωνίας για το Ελληνικό τον Ιούνιο θεωρείται ανέφικτος και το ορόσημο μετατίθεται για το τέλος του έτους.
- ΔΕΗ. Μέχρι τον Ιούνιο θα έπρεπε να ξεκινήσει ο διαγωνισμός για την πώληση του 17% της ΔΕΗ. Σύμφωνα με τον νόμο, ο διαγωνισμός αναμένεται να προκηρυχθεί έως τις 31/5 και να έχει ολοκληρωθεί εντός του 2018. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, εκφράζονται φόβοι ότι η διαδικασία μπορεί να καθυστερήσει.
- Στελέχωση Δημοσίου. Η τοποθέτηση των γενικών και των ειδικών γραμματέων θα πρέπει να ολοκληρωθεί το αργότερο μέχρι τον Ιούνιο, αλλά εκτιμάται ότι θα διαρκέσει και μετά τον Αύγουστο. Αντιθέτως, οι διορισμοί των γενικών διευθυντών (που ήταν να γίνουν έως τον Μάρτιο) υπολογίζεται ότι μπορεί να ολοκληρωθούν έως και τον Ιούνιο.
- Επιδόματα. Περισσότερο χρόνο ενδεχομένως να χρειαστεί τόσο το σύστημα επιδότησης μεταφορών σε όλη την Ελλάδα, μέσα από την εφαρμογή του μέτρου των ηλεκτρονικών εισιτηρίων, όσο και η αξιολόγηση της λειτουργικής αναπηρίας σε όλα τα επιδόματα/παροχές αναπηρίας και κοινωνικής μέριμνας, που πρέπει να εφαρμοστεί από τον Ιούνιο, με βάση και τις συστάσεις της Παγκόσμιας Τράπεζας. Προς το παρόν τρέχει το πιλοτικό πρόγραμμα αναπηρίας και εκτιμάται ότι οι παρεμβάσεις μπορεί να χρειαστεί να ολοκληρωθούν μετά το Μνημόνιο.
- Μηχανισμός αντιπροσωπευτικότητας και διαιτησία στις συλλογικές διαπραγματεύσεις. Γίνεται λόγος για δυσκολίες και σε πολιτικό επίπεδο στο θέμα της επανεξέτασης του πλαισίου διαμεσολάβησης και διαιτησίας μεταξύ εργοδοτών και εργαζομένων (στο Μνημόνιο ορίζεται ότι η επανεξέταση θα πρέπει να γίνει σε συμφωνία με την απόφαση του ΣτΕ, που έκρινε αντισυνταγματική την κατάργηση της δυνατότητας μονομερούς προσφυγής των εργαζομένων ή των εργοδοτών στον Οργανισμό Μεσολάβησης και Διαιτησίας).
Επίσης, στο θέμα της αντιπροσωπευτικότητας θεωρείται ότι υπάρχουν τεχνικές δυσκολίες στην ανάπτυξη του συστήματος για την εκτίμησή της. Βάσει Μνημονίου, το σύστημα θα μετρά αν οι επιχειρήσεις που είναι μέλη μιας κλαδικής εργοδοτικής ένωσης απασχολούν το 50+1% των εργαζομένων του κλάδου. Σε περίπτωση που σε έναν κλάδο δεν πιάνεται το όριο, ορίζεται πως θα θεωρείται ότι οι όροι της κλαδικής συλλογικής σύμβασης δεν θα είναι υποχρεωτικοί για τα μη μέλη της (σ.σ.: δεν θα είναι επεκτάσιμοι). Ήδη, κοινωνικοί φορείς αναφέρουν ότι το μέτρο θα εισαγάγει "φραγμούς" στην επαναφορά της επεκτασιμότητας των κλαδικών συλλογικών συμβάσεων μετά το τέλος του Μνημονίου (η οποία θεσπίστηκε πέρυσι με εφαρμογή μετά τον Αύγουστο του 2018).