Με τρεις διαφορετικές εκθέσεις και με πληθώρα δεικτών θα αξιολογείται η πορεία της χώρας μετά την έξοδο από το πρόγραμμα προσαρμογής τον Αύγουστο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το "πακέτο" των αρχών στη βάση των οποίων θα γίνεται η ανά τρίμηνο αξιολόγηση θα αποσταλεί στις 22 Αυγούστου. Την ενημέρωση αυτή έδωσαν τα τεχνικά κλιμάκια Κομισιόν – ΔΝΤ – ΕΚΤ – SSM κατά τις τριήμερες επαφές τους στην Αθήνα που ολοκληρώνονται σήμερα, πληροφορώντας αρμόδια στελέχη υπουργείων για το πώς θα παρακολουθείται η πορεία της ελληνικής Οικονομίας στην μετα – μνημονιακή περίοδο.
Βάσει των όσων ανέφεραν τα τεχνικά κλιμάκια των "θεσμών", συνάγεται ότι μετά τη λήξη του προγράμματος προσαρμογής, τα περιθώρια αυτόνομων αποφάσεων και δράσεων από την ελληνική κυβέρνηση θα είναι μεν θεωρητικά δυνατά, αλλά στην ουσία είτε υπό την καθοδήγηση των "θεσμών" είτε υπό την "δαμόκλειο σπάθη" αρνητικών εκθέσεων. Οι εκθέσεις αυτές δε, θα είναι τρεις και θα δημοσιεύονται ανά τρίμηνο (οι επισκέψεις των "θεσμών" θα γίνονται στο κλείσιμο κάθε τριμήνου, π.χ. Ιανουάριο για το τελευταίο τρίμηνο 2018, Απρίλιο για το α΄ τρίμηνο 2019 κ.ο.κ.).
Η πρώτη έκθεση θα αξιολογεί την πορεία της ελληνικής Οικονομίας κατόπιν πρωτοβουλιών που θα ληφθούν από την ελληνική κυβέρνηση ώστε να συνεχιστούν οι μεταρρυθμίσεις που θα εδραιώσουν την διατηρήσιμη ανάπτυξη και την εμπιστοσύνη των αγορών.
Η έκθεση αυτή θα περιλαμβάνει καταγραφή των δράσεων από την ελληνική πλευρά και σχολιασμό τους, με παράθεση της άποψης των "θεσμών" και των ενδεχόμενων σημείων διαφωνίας τους με τις δράσεις της ελληνικής κυβέρνησης. Η έκθεση θα αναρτάται στην ιστοσελίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και άρα θα είναι προσβάσιμη αυτομάτως και στους διεθνείς επενδυτές, επηρεάζοντας αναλόγως την επενδυτική στρατηγική τους.
Παράλληλα με την έκθεση αυτή, και λόγω της ελάφρυνσης χρέους που έλαβε η χώρα, οι "θεσμοί" θα καταρτίζουν και δεύτερο report. Σε αυτό θα καταγράφουν τις επιδόσεις στο κλείσιμο των "ουρών" του μνημονίου, δηλαδή των μέτρων που έχουν συμφωνηθεί και απομένει να ολοκληρωθούν, ενώ θα ελέγχουν και θα πιστοποιούν επίσης ότι δεν έχει γίνει καμία υπαναχώρηση σε μέτρα που έχουν υλοποιηθεί. Η έκθεση αυτή θα αποστέλλεται στην αρμόδια ομάδα για την παρακολούθηση των προϋποθέσεων με τις οποίες δόθηκε στην Ελλάδα η ελάφρυνση του χρέους, επιφέροντας επιπτώσεις στην περίπτωση που είναι δυσμενής.
Ξεχωριστά, μία τρίτη συνολική έκθεση, με την οποία θα αξιολογεί τις επιδόσεις στο δικό του πρόγραμμα, θα βγάζει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.
Οι ανωτέρω εκθέσεις από τους "θεσμούς" θα συντάσσονται χωρίς να επιβάλλεται στην ελληνική κυβέρνηση προηγούμενη σύμφωνη γνώμη των "θεσμών" για τις όποιες κινήσεις της. Ωστόσο στην πράξη, πλήρης ελευθερία κινήσεων δεν θα υπάρχει, αφού οι τριμηνιαίες εκθέσεις που θα δημοσιεύουν οι "θεσμοί", αφενός θα έχουν άμεσο αντίκτυπο στην διεθνή επενδυτική κοινότητα, αφετέρου δεν θα "αυτοαξιολογούνται" στην περίπτωση που τα συμπεράσματά τους αποδειχτούν εκ των υστέρων λανθασμένα.
Έτσι, τα περιθώρια της ελεύθερης δράσης για την ελληνική κυβέρνηση θα έχουν όρια, τα οποία σηματοδοτούνται από όσα, σύμφωνα με τις πληροφορίες, είπαν χθες και προχθές τα τεχνικά κλιμάκια των "θεσμών": "Θα μπορείτε να ενεργείτε όπως θέλετε. Εμείς θα λέμε εκ των υστέρων την άποψή μας και θα σας αξιολογούμε με τις εκθέσεις μας. Αν θέλετε, μπορείτε να μας ρωτάτε πριν κινηθείτε σε κάποια θέματα και εμείς θα σας λέμε τι έκαναν αντιστοίχως οι άλλες χώρες που είχαν υπάρξει σε πρόγραμμα προσαρμογής".
Πιο απόλυτα ήταν τα τεχνικά κλιμάκια των "θεσμών" στο θέμα της ψήφισης νέων νόμων. Όπως είπαν, πριν να νομοθετήσει, η ελληνική κυβέρνηση δια των αρμόδιων υπουργείων θα πρέπει να απευθύνεται στη Γενική Διεύθυνση της Κομισιόν, η οποία θα ελέγχει αν ο προωθούμενος νόμος είναι σε συμφωνία με τις κοινοτικές Οδηγίες. Αν ναι, θα δίνει το πράσινο φως για τον νόμο, αν όχι, θα επιβάλλει πρόστιμα στη χώρα εάν αυτή νομοθετήσει, αψηφώντας το "απαγορευτικό".
Για θέματα του τραπεζικού τομέα, θα πρέπει να ζητείται έγκριση από την ΕΚΤ. Σημειώνεται ότι στις 22 Αυγούστου, μαζί με τις αρχές που θα διέπουν την μετα - μνημονιακή παρακολούθηση, θα αποσταλεί και πληθώρα δεικτών παρακολούθησης των επιδόσεων του τραπεζικού τομέα, με έμφαση στην πορεία των "κόκκινων" δανείων, των πλειστηριασμών, των πωλήσεων NPLs κ.λπ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το "πακέτο" των αρχών στη βάση των οποίων θα γίνεται η ανά τρίμηνο αξιολόγηση θα αποσταλεί στις 22 Αυγούστου. Την ενημέρωση αυτή έδωσαν τα τεχνικά κλιμάκια Κομισιόν – ΔΝΤ – ΕΚΤ – SSM κατά τις τριήμερες επαφές τους στην Αθήνα που ολοκληρώνονται σήμερα, πληροφορώντας αρμόδια στελέχη υπουργείων για το πώς θα παρακολουθείται η πορεία της ελληνικής Οικονομίας στην μετα – μνημονιακή περίοδο.
Βάσει των όσων ανέφεραν τα τεχνικά κλιμάκια των "θεσμών", συνάγεται ότι μετά τη λήξη του προγράμματος προσαρμογής, τα περιθώρια αυτόνομων αποφάσεων και δράσεων από την ελληνική κυβέρνηση θα είναι μεν θεωρητικά δυνατά, αλλά στην ουσία είτε υπό την καθοδήγηση των "θεσμών" είτε υπό την "δαμόκλειο σπάθη" αρνητικών εκθέσεων. Οι εκθέσεις αυτές δε, θα είναι τρεις και θα δημοσιεύονται ανά τρίμηνο (οι επισκέψεις των "θεσμών" θα γίνονται στο κλείσιμο κάθε τριμήνου, π.χ. Ιανουάριο για το τελευταίο τρίμηνο 2018, Απρίλιο για το α΄ τρίμηνο 2019 κ.ο.κ.).
Η πρώτη έκθεση θα αξιολογεί την πορεία της ελληνικής Οικονομίας κατόπιν πρωτοβουλιών που θα ληφθούν από την ελληνική κυβέρνηση ώστε να συνεχιστούν οι μεταρρυθμίσεις που θα εδραιώσουν την διατηρήσιμη ανάπτυξη και την εμπιστοσύνη των αγορών.
Η έκθεση αυτή θα περιλαμβάνει καταγραφή των δράσεων από την ελληνική πλευρά και σχολιασμό τους, με παράθεση της άποψης των "θεσμών" και των ενδεχόμενων σημείων διαφωνίας τους με τις δράσεις της ελληνικής κυβέρνησης. Η έκθεση θα αναρτάται στην ιστοσελίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και άρα θα είναι προσβάσιμη αυτομάτως και στους διεθνείς επενδυτές, επηρεάζοντας αναλόγως την επενδυτική στρατηγική τους.
Παράλληλα με την έκθεση αυτή, και λόγω της ελάφρυνσης χρέους που έλαβε η χώρα, οι "θεσμοί" θα καταρτίζουν και δεύτερο report. Σε αυτό θα καταγράφουν τις επιδόσεις στο κλείσιμο των "ουρών" του μνημονίου, δηλαδή των μέτρων που έχουν συμφωνηθεί και απομένει να ολοκληρωθούν, ενώ θα ελέγχουν και θα πιστοποιούν επίσης ότι δεν έχει γίνει καμία υπαναχώρηση σε μέτρα που έχουν υλοποιηθεί. Η έκθεση αυτή θα αποστέλλεται στην αρμόδια ομάδα για την παρακολούθηση των προϋποθέσεων με τις οποίες δόθηκε στην Ελλάδα η ελάφρυνση του χρέους, επιφέροντας επιπτώσεις στην περίπτωση που είναι δυσμενής.
Ξεχωριστά, μία τρίτη συνολική έκθεση, με την οποία θα αξιολογεί τις επιδόσεις στο δικό του πρόγραμμα, θα βγάζει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.
Οι ανωτέρω εκθέσεις από τους "θεσμούς" θα συντάσσονται χωρίς να επιβάλλεται στην ελληνική κυβέρνηση προηγούμενη σύμφωνη γνώμη των "θεσμών" για τις όποιες κινήσεις της. Ωστόσο στην πράξη, πλήρης ελευθερία κινήσεων δεν θα υπάρχει, αφού οι τριμηνιαίες εκθέσεις που θα δημοσιεύουν οι "θεσμοί", αφενός θα έχουν άμεσο αντίκτυπο στην διεθνή επενδυτική κοινότητα, αφετέρου δεν θα "αυτοαξιολογούνται" στην περίπτωση που τα συμπεράσματά τους αποδειχτούν εκ των υστέρων λανθασμένα.
Έτσι, τα περιθώρια της ελεύθερης δράσης για την ελληνική κυβέρνηση θα έχουν όρια, τα οποία σηματοδοτούνται από όσα, σύμφωνα με τις πληροφορίες, είπαν χθες και προχθές τα τεχνικά κλιμάκια των "θεσμών": "Θα μπορείτε να ενεργείτε όπως θέλετε. Εμείς θα λέμε εκ των υστέρων την άποψή μας και θα σας αξιολογούμε με τις εκθέσεις μας. Αν θέλετε, μπορείτε να μας ρωτάτε πριν κινηθείτε σε κάποια θέματα και εμείς θα σας λέμε τι έκαναν αντιστοίχως οι άλλες χώρες που είχαν υπάρξει σε πρόγραμμα προσαρμογής".
Πιο απόλυτα ήταν τα τεχνικά κλιμάκια των "θεσμών" στο θέμα της ψήφισης νέων νόμων. Όπως είπαν, πριν να νομοθετήσει, η ελληνική κυβέρνηση δια των αρμόδιων υπουργείων θα πρέπει να απευθύνεται στη Γενική Διεύθυνση της Κομισιόν, η οποία θα ελέγχει αν ο προωθούμενος νόμος είναι σε συμφωνία με τις κοινοτικές Οδηγίες. Αν ναι, θα δίνει το πράσινο φως για τον νόμο, αν όχι, θα επιβάλλει πρόστιμα στη χώρα εάν αυτή νομοθετήσει, αψηφώντας το "απαγορευτικό".
Για θέματα του τραπεζικού τομέα, θα πρέπει να ζητείται έγκριση από την ΕΚΤ. Σημειώνεται ότι στις 22 Αυγούστου, μαζί με τις αρχές που θα διέπουν την μετα - μνημονιακή παρακολούθηση, θα αποσταλεί και πληθώρα δεικτών παρακολούθησης των επιδόσεων του τραπεζικού τομέα, με έμφαση στην πορεία των "κόκκινων" δανείων, των πλειστηριασμών, των πωλήσεων NPLs κ.λπ.