Πέμπτη 19 Ιουλίου 2018

Κυνηγοί των προσφορών οι Έλληνες καταναλωτές

Τουλάχιστον 6 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι πάντοτε αναζητούν τις προσφορές στις αγορές τους, στο σύνολο του λιανεμπορίου, ενώ διαχρονικά σημαντικό είναι και το μερίδιο εκείνων που δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν πάντοτε τα εκπτωτικά κουπόνια και τις δωροεπιταγές (πηγή: MRB Hellas).



Την ίδια στιγμή το ποσοστό των καταναλωτών που μεταβάλλει τη συμπεριφορά του λόγω των προωθητικών ενεργειών και προσφορών, αυξάνεται συνεχώς από 60% το 2005, σε 71% το 2010 και τελικά σε 77% το 2017 (πηγή: Nielsen). Η επιρροή μάλιστα των προωθητικών ενεργειών και προσφορών ήταν τέτοια που "έκαμψε" μερικώς ακόμα και την πιστότητα στις μάρκες: πλέον σχεδόν 1 στους 3 καταναλωτές αγοράζει βάσει προσφορών και όχι μάρκας.

Αυτά είναι μερικά από τα συμπεράσματα πρόσφατης μελέτης του ΣΕΒ, στην οποία αποτυπώνεται η μεταβολή της καταναλωτικής συμπεριφοράς στην περίοδο της οικονομικής κρίσης. Όπως αναφέρεται στη μελέτη η οικονομική κρίση έχει μεταβάλλει την καταναλωτική συμπεριφορά, με τους καταναλωτές να εμφανίζονται, συγκριτικά με το παρελθόν, πολύ πιο συγκρατημένοι, αναζητώντας τον καλύτερο τρόπο να διαθέσουν το - μειούμενο - εισόδημά τους.

Στο πλαίσιο αυτό, οι προσφορές και προωθητικές ενέργειες αποτέλεσαν μια ξεκάθαρη εμπορική πολιτική των επιχειρήσεων, καθώς στη μάχη για διατήρηση των μεριδίων αγοράς και συγκράτησης των πωλήσεων, ήταν αναγκασμένες να διερευνήσουν νέους τρόπους προσέγγισης του καταναλωτικού κοινού.

Παράλληλα, οι καταναλωτές επικεντρώθηκαν σε αναζήτηση τρόπων για την καλύτερη διαχείριση των οικονομικών τους και σταδιακά εκπαιδεύθηκαν, αλλά και εξοικειώθηκαν, με την αναζήτηση των καλύτερων δυνατών επιλογών στις αγορές τους, με τις προσφορές και τις προωθητικές ενέργειες να μετατρέπονται σε κύρια επιλογή τους.

Περαιτέρω, τα στοιχεία της έρευνας "Shopperhood Study” του ECR Hellas αποδεικνύουν ότι οι προσφορές έχουν καθιερωθεί πλέον στη συμπεριφορά του καταναλωτή, με απώτερο σκοπό την αναζήτηση της καλύτερης τιμής: πάνω από το 50% συγκρίνει τιμές και ψωνίζει όπου υπάρχει η καλύτερη τιμή, ψάχνει για προσφορές και μετακινείται ανάλογα με το που θα τις βρει.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και το γεγονός ότι υπάρχει αύξηση κατά 9 ποσοστιαίες μονάδες (από 42% το 2015 σε 51% το 2017) όλων όσοι δηλώνουν ότι περιμένουν κάποια προϊόντα να βγουν σε προσφορά για να τα αγοράσουν και δεν τα αγοράζουν σε κανονική τιμή, δηλαδή με άλλα λόγια προγραμματίζουν τις αγορές τους βάσει προσφορών.

Αυτή η μεταβολή αποδεικνύει ότι, ακόμη και σήμερα, τόσα χρόνια μετά από την "εμφάνιση" των προσφορών στο λιανεμπόριο (από το 2010 περίπου πιο έντονα), υπάρχει πεδίο περαιτέρω διείσδυσης των προσφορών και φυσικά ζήτηση τέτοιων εμπορικών πολιτικών από πλευράς των καταναλωτών, διότι τις θεωρούν επωφελείς.

Ειδικότερα, ποσοστό 74% δηλώνει ότι κυνηγάει τις προσφορές στις αγορές στο super-market και ένα ιδιαίτερα υψηλό ποσοστό (63%) δηλώνει ότι οι προσφορές και εκπτώσεις αποτελούν τον κύριο λόγο επιλογής του καταστήματος που θα επισκεφθεί (πηγή: ΙΕΛΚΑ). Περαιτέρω, ιδιαίτερα σημαντικό είναι το γεγονός ότι παραπάνω από 1 στους 2 καταναλωτές (57%) δηλώνει ότι προτιμάει τις προσφορές, παρά τις χαμηλότερες τιμές.

Αν και ενδεχομένως το εν λόγω εύρημα παρουσιάζεται παράδοξο, καθώς θα ανέμενε κανείς ο καταναλωτής να προτιμά άμεσα χαμηλότερη τιμή, αυτό δεν προκύπτει από την έρευνα. Μια ερμηνεία αποτελεί ότι για τον καταναλωτή η εξοικονόμηση χρημάτων που επιτυγχάνεται μέσω των προσφορών είναι μεγαλύτερη, ενώ φαίνεται να δίνει αξία στη δυνατότητα που αποκτά να δοκιμάζει και νέα προϊόντα που δίχως κάποια προωθητική ενέργεια δεν θα μπορούσε.

Τέλος, βάσει της έρευνας "Shopperhood Study” του ECR Hellas το 2017, 6 στους 10 καταναλωτές τηρούν τον προϋπολογισμό τους στις αγορές τους στα super-markets. Ωστόσο, συγκριτικά με το 2015, διαπιστώνεται σημαντική μείωση (5 ποσοστιαίες μονάδες) όλων όσοι δήλωσαν ότι ξόδεψαν περισσότερο από ό,τι υπολόγιζαν.

Τα στοιχεία αυτά αναδεικνύουν την πίεση στα οικονομικά που εξακολουθεί να υφίσταται, τον υψηλό βαθμό προγραμματισμού των αγορών, αλλά και τον χαμηλό βαθμό παρορμητικότητας. Το τελευταίο επιβεβαιώνεται και από το γεγονός ότι πλέον ο καταναλωτής ξοδεύει λιγότερο χρόνο μέσα στο κατάστημα (17’62’’ το 2017 από 21’46’’ το 2015).
 
website counter
friend finderplentyoffish.com