Μία καθαρά πολιτική απόφαση της κυβέρνησης είναι το τι θα προτείνει για τον κατώτατο μισθό και για το διάδοχο καθεστώς του Νόμου Κατσέλη – Σταθάκη, αλλά από τη θέση της και τις αποφάσεις που θα λάβει θα κριθεί αν τηρεί τις δεσμεύσεις που έδωσε για την μεταμνημονιακή εποχή. Το εν λόγω "μήνυμα" ήταν ξεκάθαρο στο πλαίσιο των συναντήσεων και των τοποθετήσεων που έγιναν στην Νέα Υόρκη.
Ουσιαστικά θεσμοί και αγορές πετούν την "μπάλα" στην κυβέρνηση. Πλέον το μεγάλο διακύβευμα δεν θα είναι μόνο η ενεργοποίηση των παρεμβάσεων στο χρέος που συνδέονται με προαπαιτούμενα (η απόφαση αναμένεται τον Μάρτιο με βάση την πρόταση της Επιτροπής που θα ανακοινωθεί στις 27/2), αλλά η επιστροφή στις αγορές την οποία επιχειρεί να δρομολογήσει η Ελλάδα.
Μάλιστα πλέον έχουν ξεκαθαρίσει και τα πρώτα "τεστ" για την ελληνική κυβέρνηση, η οποία προς το παρόν συνεχίζει τον "χορό" των παροχών. Μετά την χθεσινή ψήφιση του πολυνομοσχεδίου προετοιμάζει έναν ακόμη "γύρο" διατάξεων ο οποίος επιχειρείται να περιλαμβάνει την παράταση του Εξωδικαστικού για έναν χρόνο, καθώς και άλλες ρυθμίσεις/παροχές όπως το επίδομα θέρμανσης που προανήγγειλε ο ΥΠΟΙΚ από τις ΗΠΑ.
Οι προτάσεις της κυβέρνησης για την αύξηση στον κατώτατο μισθό, αλλά και οι παρεμβάσεις στις τράπεζες με πρώτο βήμα την θέση της για το σχήμα προστασίας της πρώτης κατοικίας από πλειστηριασμούς (που θα διαδεχθεί τον Ν. Κατσέλη- Σταθάκη) είναι χρονικά τα δύο πρώτα μέτωπα του… 2019.
Έγινε σαφές ότι περιμένουν από την κυβέρνηση προτάσεις άμεσα που θα αποδεικνύουν ότι είναι πολύ προσεκτικός ο σχεδιασμός. Ζητείται σύνεση με διαφύλαξη της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας στο πεδίο του κατώτατου μισθού (οι αποφάσεις αναμένονται τον Ιανουάριο-Φεβρουάριο) και διαφύλαξη της ταχείας μείωσης των NPLs στο πεδίο των κόκκινων δανείων.
Η κυβέρνηση επίσης θα κριθεί και για το μέτωπο των ιδιωτικοποιήσεων. Όπως και για τα άλλα προαπαιτούμενα της δεύτερης αποστολής των θεσμών σε καθεστώς μετά-προγραμματικής Ενισχυμένης Εποπτείας, η προθεσμία που έληγε στο τέλος Δεκεμβρίου έχει ατύπως "μεταφερθεί" για το τέλος Ιανουαρίου και για την αποστολή των θεσμών στην Αθήνα (προς το παρόν υπολογίζεται για τις 21/1). Έως τότε λοιπόν πρέπει να έχει φανεί ότι θα κλείσουν εμβληματικές κινήσεις ή ότι είναι πολύ κοντά στην γραμμή τερματισμού.
Ο Έλληνας ΥΠΟΙΚ δεσμεύθηκε ότι η προκήρυξη για το Ελληνικό θα βγει μέσα στον μήνα. Παράλληλα επιχειρείται επιτάχυνση σε άλλες κινήσεις με τη συμφωνία του Eurogroup να ορίζει ότι πρέπει να ολοκληρωθεί έως το τέλος του έτους η μεταφορά του ΟΑΚΑ στην Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε, και η υπογραφή των συμβάσεων παραχώρησης στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών. Οι δανειστές "παρακολουθούν" και άλλες μνημονιακές υποχρεώσεις όπως είναι η Εγνατία Οδός. Στις κατ' ιδίαν συζητήσεις εκφράζουν εδώ και καιρό την ενόχλησή τους για τη μεγάλη καθυστέρηση.
Οι θεσμοί περιμένουν και το σχέδιο για τα ΝPEs καθώς η σημασία που δίδεται από τους ίδιους αλλά και από τις αγορές στις τράπεζες είναι εξαιρετικά υψηλή. Αναμένουν (όπως και στον ν. Κατσέλη) την ελληνική πρόταση για τα μη εξυπηρετούμενα ανοίγματα παρ όλο που θεωρούν ότι μπορεί να προκύψουν θέματα από πλευράς Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναφορικά με το νομικό πλαίσιο περί κρατικών ενισχύσεων (σ.σ. σχετικά με την παροχή εγγυήσεων για την μαζική εκκαθάριση κόκκινων δανείων που προβλέπει το σχέδιο).
Στα ανοικτά μέτωπα των 16 δεσμεύσεων του Eurogroup που λήγουν φέτος πέρα από τις ιδιωτικοποιήσεις υπάρχει το ζήτημα των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Κράτους προς ιδιώτες (πλέον θεωρείται αδύνατο να μηδενιστούν έως το τέλος του έτους και πρέπει να αποδειχθεί ότι δεν δημιουργούνται νέες κάτι που δεν συνέβη τον Οκτώβριο αφού αυξήθηκαν κατά 80 εκατ. ευρώ), αλλά και η ταχύτερη αδειοδότηση (οι κανονιστικές διατάξεις για την οποία, έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί ως το τέλος Οκτωβρίου).
Επίσης υπάρχει και η τοποθέτηση των γενικών γραμματέων και διευθυντών μέχρι το τέλος του 2018 στο οποίο παρατηρείται καθυστέρηση (ειδικά στον διορισμό Γενικών Γραμματέων), η ενίσχυση της ΑΑΔΕ, η συγκράτηση των δαπανών υγείας και άλλα πεδία.
Ουσιαστικά θεσμοί και αγορές πετούν την "μπάλα" στην κυβέρνηση. Πλέον το μεγάλο διακύβευμα δεν θα είναι μόνο η ενεργοποίηση των παρεμβάσεων στο χρέος που συνδέονται με προαπαιτούμενα (η απόφαση αναμένεται τον Μάρτιο με βάση την πρόταση της Επιτροπής που θα ανακοινωθεί στις 27/2), αλλά η επιστροφή στις αγορές την οποία επιχειρεί να δρομολογήσει η Ελλάδα.
Μάλιστα πλέον έχουν ξεκαθαρίσει και τα πρώτα "τεστ" για την ελληνική κυβέρνηση, η οποία προς το παρόν συνεχίζει τον "χορό" των παροχών. Μετά την χθεσινή ψήφιση του πολυνομοσχεδίου προετοιμάζει έναν ακόμη "γύρο" διατάξεων ο οποίος επιχειρείται να περιλαμβάνει την παράταση του Εξωδικαστικού για έναν χρόνο, καθώς και άλλες ρυθμίσεις/παροχές όπως το επίδομα θέρμανσης που προανήγγειλε ο ΥΠΟΙΚ από τις ΗΠΑ.
Οι προτάσεις της κυβέρνησης για την αύξηση στον κατώτατο μισθό, αλλά και οι παρεμβάσεις στις τράπεζες με πρώτο βήμα την θέση της για το σχήμα προστασίας της πρώτης κατοικίας από πλειστηριασμούς (που θα διαδεχθεί τον Ν. Κατσέλη- Σταθάκη) είναι χρονικά τα δύο πρώτα μέτωπα του… 2019.
Έγινε σαφές ότι περιμένουν από την κυβέρνηση προτάσεις άμεσα που θα αποδεικνύουν ότι είναι πολύ προσεκτικός ο σχεδιασμός. Ζητείται σύνεση με διαφύλαξη της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας στο πεδίο του κατώτατου μισθού (οι αποφάσεις αναμένονται τον Ιανουάριο-Φεβρουάριο) και διαφύλαξη της ταχείας μείωσης των NPLs στο πεδίο των κόκκινων δανείων.
Η κυβέρνηση επίσης θα κριθεί και για το μέτωπο των ιδιωτικοποιήσεων. Όπως και για τα άλλα προαπαιτούμενα της δεύτερης αποστολής των θεσμών σε καθεστώς μετά-προγραμματικής Ενισχυμένης Εποπτείας, η προθεσμία που έληγε στο τέλος Δεκεμβρίου έχει ατύπως "μεταφερθεί" για το τέλος Ιανουαρίου και για την αποστολή των θεσμών στην Αθήνα (προς το παρόν υπολογίζεται για τις 21/1). Έως τότε λοιπόν πρέπει να έχει φανεί ότι θα κλείσουν εμβληματικές κινήσεις ή ότι είναι πολύ κοντά στην γραμμή τερματισμού.
Ο Έλληνας ΥΠΟΙΚ δεσμεύθηκε ότι η προκήρυξη για το Ελληνικό θα βγει μέσα στον μήνα. Παράλληλα επιχειρείται επιτάχυνση σε άλλες κινήσεις με τη συμφωνία του Eurogroup να ορίζει ότι πρέπει να ολοκληρωθεί έως το τέλος του έτους η μεταφορά του ΟΑΚΑ στην Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε, και η υπογραφή των συμβάσεων παραχώρησης στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών. Οι δανειστές "παρακολουθούν" και άλλες μνημονιακές υποχρεώσεις όπως είναι η Εγνατία Οδός. Στις κατ' ιδίαν συζητήσεις εκφράζουν εδώ και καιρό την ενόχλησή τους για τη μεγάλη καθυστέρηση.
Οι θεσμοί περιμένουν και το σχέδιο για τα ΝPEs καθώς η σημασία που δίδεται από τους ίδιους αλλά και από τις αγορές στις τράπεζες είναι εξαιρετικά υψηλή. Αναμένουν (όπως και στον ν. Κατσέλη) την ελληνική πρόταση για τα μη εξυπηρετούμενα ανοίγματα παρ όλο που θεωρούν ότι μπορεί να προκύψουν θέματα από πλευράς Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναφορικά με το νομικό πλαίσιο περί κρατικών ενισχύσεων (σ.σ. σχετικά με την παροχή εγγυήσεων για την μαζική εκκαθάριση κόκκινων δανείων που προβλέπει το σχέδιο).
Στα ανοικτά μέτωπα των 16 δεσμεύσεων του Eurogroup που λήγουν φέτος πέρα από τις ιδιωτικοποιήσεις υπάρχει το ζήτημα των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Κράτους προς ιδιώτες (πλέον θεωρείται αδύνατο να μηδενιστούν έως το τέλος του έτους και πρέπει να αποδειχθεί ότι δεν δημιουργούνται νέες κάτι που δεν συνέβη τον Οκτώβριο αφού αυξήθηκαν κατά 80 εκατ. ευρώ), αλλά και η ταχύτερη αδειοδότηση (οι κανονιστικές διατάξεις για την οποία, έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί ως το τέλος Οκτωβρίου).
Επίσης υπάρχει και η τοποθέτηση των γενικών γραμματέων και διευθυντών μέχρι το τέλος του 2018 στο οποίο παρατηρείται καθυστέρηση (ειδικά στον διορισμό Γενικών Γραμματέων), η ενίσχυση της ΑΑΔΕ, η συγκράτηση των δαπανών υγείας και άλλα πεδία.