Ο υπερδιπλασιασμός ξένων τουριστών, οι νέες αεροπορικές συνδέσεις με 34 πόλεις της Ρωσίας, οι καθημερινές πτήσεις από και προς Κωνσταντινούπολη, το επιχειρούμενο άνοιγμα στην αγορά της Κίνας και οι επαγγελματίες της πόλης που... «κάθονται στα θρανία» προκειμένου να μάθουν Ρώσικα είναι ορισμένα από τα στοιχεία που συνθέτουν το νέο τουριστικό προφίλ της Θεσσαλονίκης.
Ρώσοι, Τούρκοι, Ισραηλίτες και Βαλκάνιοι καταφθάνουν μαζικά σε μια πόλη που, όπως λένε φορείς του τουρισμού “αλλάζει και αποκτά ένα πιο εξωστρεφές, ελκυστικό, σύγχρονο και κοσμοπολίτικο πρόσωπο”.
“Τα τελευταία χρόνια καταβλήθηκε μια έντονη προσπάθεια για την προσέλκυση ξένων τουριστών, κάτι που -για πρώτη φορά- έγινε τόσο μεθοδικά και οργανωμένα. Ετσι, για παράδειγμα, για την προσέλκυση Τούρκων τουριστών ασχολήθηκε μια ομάδα εξειδικευμένων ατόμων, τα μέλη της οποίας γνωρίζουν καλά την τούρκικη νοοτροπία. Καταφέραμε να μετράμε σήμερα 75.000 διανυκτερεύσεις, σημαντικά αυξημένες σε σχέση με τις 46.000 που ήταν το 2012. Συγκριτικά μάλιστα με 3-4 χρόνια πριν, η αύξηση είναι ακόμη πιο εντυπωσιακή καθώς ο αντίστοιχος αριθμός έφτανε μόλις τις 10.000”, τόνισε μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο αντιπρόεδρος της Ένωσης Τουριστικών Γραφείων Μακεδονίας Θράκης και εκπρόσωπος του Οργανισμού Τουρισμού Χαλκιδικής, Στέφανος Χατζημανώλης.
Λεωφορεία με τουρίστες από την Τουρκία -τα περισσότερα από Κωνσταντινούπολη- είναι, πλέον, μια καθημερινή εικόνα στη Θεσσαλονίκη. Πόλος έλξης το σπίτι του Κεμάλ στη διασταύρωση των οδών Αγίου Δημητρίου και Αποστόλου Παύλου. Παρά το γεγονός ότι ακόμη παραμένει κλειστό -λόγω ανακαίνισης- αυτοί που επιθυμούν να το δουν και να το φωτογραφίσουν, έστω απ΄έξω, είναι εκατοντάδες. “Εκτός από τον Κεμάλ, εδώ γεννήθηκε και ο Ναζίμ Χικμέτ. Η Θεσσαλονίκη έχει πολλά οθωμανικά μνημεία που έλκουν τους Τούρκους τουρίστες. Πιστέψτε με, όμως, αυτό που τους αρέσει περισσότερο είναι ο “αέρας” της πόλης, η διασκέδαση, ο επισιτισμός και η ομορφιά της”, τόνισε ο κ.Χατζημανώλης.
“Οι Τούρκοι και στο παρελθόν εκδήλωναν οργανωμένα την επιθυμία να επισκεφθούν τη Θεσσαλονίκη αλλά οι συνθήκες δεν ήταν γενικώς τόσο ευνοϊκές”, πρόσθεσε ο κ.Χατζημανώλης και επεσήμανε: “ευτυχώς αυτό τώρα έχει αλλάξει. Άλλωστε η πόλη χρειάζεται χρήμα, ζωντάνια και να ξεφύγει από την παθογένειά της”.
“Υπάρχει πλέον πολιτική τουρισμού”, αναφέρει ο εντεταλμένος σύμβουλος Τουρισμού και Διεθνών Σχέσεων του δήμου Θεσσαλονίκης, Σπύρος Πέγκας, επισημαίνοντας ότι στο πλαίσιο αυτής της πολιτικής δόθηκε έμφαση στην στοχευμένη προσέγγιση τεσσάρων αγορών: Των Βαλκανίων, της Ρωσίας, της Τουρκίας και του Ισραήλ.
“Αρχίσαμε με απλά πράγματα. Τοποθετήσαμε, λόγου χάρη, ένα τουριστικό περίπτερο Info-kiosk) στην πλατεία Αριστοτέλους. Φέτος, είναι η δεύτερη σεζόν που λειτουργεί”, επισημαίνει ο κ.Πέγκας.
Η προβολή της πόλης στο εξωτερικό έγινε και συνεχίζει να γίνεται με ταξίδια ενημέρωσης, επισκέψεις, πολιτιστικές ανταλλαγές, εκδηλώσεις και συνεργασίες για να γίνει η Θεσσαλονίκη γνωστή ως τουριστικός προορισμός, σύμφωνα με τον εντεταλμένο σύμβουλο Τουρισμού και Διεθνών Σχέσεων.
Το άνοιγμα προς τη Ρωσία έφερε πιο κοντά τη Θεσσαλονίκη με την αδελφοποιημένη Αγία Πετρούπολη. Μάλιστα, για τον εορτασμό του 2013 ως έτους των Αγίων Κυρίλλου και Μεθοδίου, ο δήμος Θεσσαλονίκης πραγματοποιεί σειρά συντονισμένων δράσεων, στις οποίες περιλαμβάνεται και η λειτουργία Αγιορείτικης Εστίας στην Αγία Πετρούπολη.
Οι Έλληνες της Αγίας Πετρούπολης δώρισαν στο δήμο Θεσσαλονίκης μνημείο των δύο Αγίων, που έχει τοποθετηθεί στον αύλιο χώρο της Εκκλησίας Κυρίλλου και Μεθοδίου.
Αποκορύφωμα αυτών των δράσεων είναι τα μαθήματα ρώσικων! Σύμφωνα με τον κ.Πέγκα “ο δήμος Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με ένα από τα μεγαλύτερα γραφεία incoming τουρισμού θα παρέχει δωρεάν μαθήματα ρώσικων στους επαγγελματίες της πόλης”.
Άλλωστε η Θεσσαλονίκη, εκτός από το ενδιαφέρον που παρουσιάζει η ίδια ως προορισμός, αποτελεί “βήμα” ή αλλιώς “πύλη” για τον προσκυνηματικό - θρησκευτικό τουρισμό στην ευρύτερη περιοχή. Πληθώρα πιστών έρχονται για να προσκυνήσουν στο Άγιον Όρος αλλά και στα Μετέωρα, καθώς η ορθοδοξία αποτελεί έναν ακόμη σύνδεσμο μεταξύ Ελλάδας, Ρωσίας, Βουλγαρίας και Σερβίας.
Το νέο μεγάλο στοίχημα που θέτει τώρα η Θεσσαλονίκη είναι να “κατακτήσει” την αγορά της Κίνας.
“Είναι μια τεράστια αγορά με μεγάλες προοπτικές και κάνουμε ένα βήμα – σε συνεργασία με την Turkish airlines- για να φέρουμε στην πόλη πέντε Κινέζους δημοσιογράφους ώστε να ενημερωθούν, να τη γνωρίσουν και στη συνέχεια να γράψουν για αυτήν”, είπε ο κ.Πέγκας.
Η Θεσσαλονίκη του χθες
“Η πόλη ήταν έτσι φτιαγμένη, σαν να μην περίμενε κανέναν”. Σε αυτήν τη φράση συμπυκνώνει την περιγραφή του για τη Θεσσαλονίκη του κοντινού παρελθόντος ο εντεταλμένος σύμβουλος Τουρισμού και Διεθνών Σχέσεων του δήμου Θεσσαλονίκης, Σπύρος Πέγκας.
“Δεν υπήρχε σχεδόν πουθενά σήμανση στα αγγλικά. Ακόμη και στα παρκόμετρα. Κι όλα αυτά μόλις λίγα χρόνια πριν”, πρόσθεσε.
Η Θεσσαλονίκη ήταν όπως, επισημαίνει, προσανατολισμένη στον εσωτερικό τουρισμό, κυρίως στον εμπορικό. Σήμερα, λόγω της ύφεσης που βιώνει η χώρα οι Έλληνες δεν ταξιδεύουν. Με τη δύναμη των αριθμών αυτό αποτυπώνεται ως εξής: πριν από τρία χρόνια οι Έλληνες τουρίστες άγγιζαν το 80% ενώ οι ξένοι το 20%. Το 2012 η αναλογία Ελλήνων και ξένων τουριστών διαμορφώθηκε σε 60% και 40% αντιστοίχως. Φέτος υπολογίζεται ότι θα γίνει 50% - 50%.