Η τάση εξισορρόπησης που παρουσιάζει η ελληνική οικονομία δεν επιτρέπει κανέναν εφησυχασμό, καθώς ελλοχεύουν σημαντικές αβεβαιότητες, που μπορούν να απειλήσουν την προοπτική ανάκαμψης το 2014, όπως ο κίνδυνος νέων «λουκέτων» σε υγιείς, κατά βάση, επιχειρήσεις, οι οποίες «στραγγαλίζονται» λόγω έλλειψης ρευστότητας και της παρατεταμένης, βαθιάς, ύφεσης που αναμένεται στο 4,6% φέτος.
Αυτό υποστηρίζει η Τράπεζα της Ελλάδας, προβλέποντας έναρξη της ανάκαμψης, υπό έξι προϋποθέσεις, από το 2014, περαιτέρω αύξηση της ανεργίας στο 28% και έναρξη αποκλιμάκωσης από το 2015, ενώ συστήνει στις επιχειρήσεις να στραφούν σε νέες μορφές δανεισμού, όπως τα εταιρικά ομόλογα.
Την ίδια ώρα, ο ΟΟΣΑ υποστηρίζει πως η τρόικα θα πρέπει να δώσει περαιτέρω δάνεια ή ελάφρυνση χρέους στην Ελλάδα, εάν χρειαστεί λόγω παράτασης της ύφεσης, για να τονωθεί η οικονομία, ενώ διαφοροποιείται από κυβέρνηση, τρόικα και ΤτΕ, προβλέποντας ύφεση 1,2% για έβδομο διαδοχικό χρόνο το 2014.
Κινδυνεύουν με λουκέτο και υγιείς επιχειρήσεις
Η ΤτΕ:
- Εκτιμά πως η οικονομία εξισορροπεί πάλι, αφού απομακρύνεται ο κίνδυνος εξόδου από το ευρώ. Τονίζει, όμως, πως 3 βασικοί κίνδυνοι δεν επιτρέπουν εφησυχασμό:
1. Το ενδεχόμενο αύξησης του αριθμού των επιχειρήσεων που θα κλείσουν, ή θα καθυστερήσουν σημαντικά την ανάκαμψη των επενδύσεων, εξαιτίας περιορισμένης ρευστότητας και ύφεσης. Θεωρεί δε επιτακτική την ανάγκη διαμόρφωσης εναλλακτικών τρόπων χρηματοδότησης της επιχειρηματικής δραστηριότητας, δίνοντας έμφαση στην προσέλκυση επενδύσεων μέσω ιδιωτικοποιήσεων και την αξιοποίηση εταιρικών ομολόγων.
2. Την προβληματική λειτουργία του κράτους που οδηγεί σε πλημμελή εφαρμογή μέτρων που έχουν ψηφιστεί, προκαλώντας καθυστερήσεις σε μεταρρυθμίσεις που θα μετρίαζαν την ύφεση.
3. Τα συγκρουσιακά χαρακτηριστικά στον πολιτικό διάλογο, που αποτρέπουν τη διαμόρφωση ελάχιστου πλαισίου συνεννόησης.
- Θέτει 6 προϋποθέσεις ώστε το 2013 να αποτελέσει έτος καμπής:
1. Συνέχιση δημοσιονομικής προσαρμογής με πρωταρχικό στόχο την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος φέτος.
2. Επίσπευση μεταρρυθμίσεων, με έμφαση στη φορολογική μεταρρύθμιση και τη δημόσια διοίκηση.
3. Ολοκλήρωση ασφαλιστικής μεταρρύθμισης.
4. Επίσπευση ενεργητικών πολιτικών απασχόλησης.
5. Αποκρατικοποιήσεις με βασικά κριτήρια την αντιμετώπιση της ανεργίας και τη διαμόρφωση νέου παραγωγικού μοντέλου.
6. Αποκατάσταση ρευστότητας.
ΟΟΣΑ
Αίσθηση προκάλεσε χθες η πρόβλεψη του ΟΟΣΑ για ύφεση 1,2% το 2014, με τον Οργανισμό να προβαίνει στη διαπίστωση ότι η τρόικα θα πρέπει να δώσει νέα βοήθεια στην Ελλάδα, είτε με νέα δάνεια ή με ελάφρυνση χρέους, εάν χρειαστεί υπό το βάρος της ύφεσης, για να τονωθεί η οικονομία.
Ο ΟΟΣΑ αναμένει έκρηξη ανεργίας στο 27,8% φέτος και 28,4% το 2014, ενώ εμφανίζεται ικανοποιημένος στα δημοσιονομικά, αναμένοντας έλλειμμα 4,1% του ΑΕΠ φέτος και 3,5% το 2014. Παράλληλα, προβλέπει πλεόνασμα 0,9% του ΑΕΠ, στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών το 2014.
Θεωρεί πως θετικοί ρυθμοί ανάπτυξης δεν αναμένονται παρά κατά τη διάρκεια του 2014, ωστόσο σε μέσα επίπεδα θα έχουμε ύφεση 1,2%. «Με δεδομένο το βάθος της ύφεσης και τις κοινωνικές εντάσεις, θα πρέπει να επιτραπεί στην Ελλάδα να ενεργοποιήσει αυτόματους σταθεροποιητές. Χωρίς πρόσβαση στις αγορές, αυτό ίσως απαιτήσει πρόσθετη χρηματοδότηση από τους δανειστές ή περαιτέρω ελάφρυνση του χρέους», τονίζει. Υπογραμμίζει πως η επίτευξη βιώσιμου χρέους «απαιτεί δημοσιονομική προσαρμογή αλλά και ανάκαμψη» και επιμένει στην ανάγκη μεταρρυθμίσεων και στοχευμένα προγράμματα ενίσχυσης των ασθενέστερων.
Η οικονομία αντιμετωπίζει σήμερα «έλλειμμα ζήτησης»: Το παραγωγικό κενό σήμερα είναι περίπου στο -12%, δηλαδή η ζήτηση πρέπει να αυξηθεί 12% για να καλύψει τη δυνητική προσφορά προϊόντων.
Η πιθανότητα παραμονής στην ανεργία σε δύο διαδοχικά έτη αυξήθηκε από 69% το 2008 σε 87% το 2012, το ποσοστό μακροχρόνιας ανεργίας αυξήθηκε από 4% το 2009 σε 14,8% πέρσι, ενώ «τίθεται σε κίνδυνο το μέλλον της νέας γενιάς» καθώς αυξάνεται ο αριθμός των νέων που μεταναστεύουν στο εξωτερικό.
Το 2013 θα εκρεύσουν από την οικονομία 26 δισ. ευρώ, λόγω της μείωσης αποδοχών - απασχόλησης, της επιβολής δημοσιονομικών μέτρων και της μείωσης της τραπεζικής χρηματοδότησης, ενώ θα εισρεύσουν 13 δισ. από εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών και εισροών κοινοτικών πόρων.