«Στον αέρα» κινδυνεύουν να βρεθούν πολλά πρόστιμα και άλλου είδους κυρώσεις ή ενέργειες των Ανεξάρτητων Αρχών, εφόσον η θητεία των μελών τους έχει παραταθεί για υπερβολικό διάστημα μετά τη λήξη, καθώς η Διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής καθυστερεί να ολοκληρώσει τις σχετικές επιλογές και αντικαταστάσεις.
Η ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας έκρινε αντισυνταγματική την παράταση της θητείας όταν ξεπερνά ένα εύλογο χρονικό διάστημα. Μολονότι δεν προσδιόρισε με σαφήνεια ποιο ακριβώς μπορεί να είναι αυτό το διάστημα, το ΣτΕ (με αφορμή υπόθεση που αφορούσε τη σύνθεση του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης - ΕΣΡ) έκρινε αντισυνταγματικό το νόμο 3979/11 που επέτρεψε την αυτοδίκαιη παράταση της θητείας των μελών του για μία τετραετία, ενώ την ίδια στιγμή δέχθηκε (με οριακή πλειοψηφία) ως συνταγματικά ανεκτή την επί 22 μήνες καθυστέρηση αντικατάστασης μέλους του και τη συμμετοχή του ως τακτικού μέλους.
Μεγάλο πρόβλημα
Η δικαστική απόφαση (3515/13) ανοίγει τον δρόμο για ακύρωση πολλών πράξεων όχι μόνο του ΕΣΡ αλλά και άλλων Ανεξάρτητων Αρχών, αφού είναι εξαιρετικά συνηθισμένο το φαινόμενο των συνεχών παρατάσεων της θητείας μελών που έχει λήξει, καθώς είναι δύσκολη η εξασφάλιση της απαιτούμενης πλειοψηφίας των 4/5 στη Διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής λόγω της διαφωνίας των κομμάτων, με συνέπεια η διαδικασία αντικατάστασης να γίνεται εξαιρετικά χρονοβόρα. Ειδικά στην περίπτωση του ΕΣΡ εκκρεμεί σωρεία αιτήσεων ακύρωσης (σε βάρος προστίμων, ανάκλησης αδειών κ.λπ.) που θα γίνουν δεκτές στη συντριπτική τους πλειοψηφία μετά τη διαπίστωση της αντισυνταγματικότητας, αφού πάντα τίθεται το ζήτημα της νόμιμης συγκρότησης της σύνθεσής του.
Ανάλογη επιχειρηματολογία διατυπώνεται και σε άλλες αιτήσεις ακύρωσης για πρόστιμα κ.λπ. που έχουν επιβάλει η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, η ΑΔΑΕ κ.λπ. όπου τίθεται παράλληλα και ζήτημα μη νόμιμης σύνθεσης, όταν υπάρχει υπερβολική παράταση της θητείας των μελών τους.