Με σφιχτό χρονοδιάγραμμα προχωρούν οι διαδικασίες ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Rosco, με στόχο η πώληση και των δύο εταιρειών να έχει ολοκληρωθεί μέσα στον Μάιο του 2014.
Την ερχόμενη εβδομάδα το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει στην έγκριση των μη δεσμευτικών προσφορών τόσο των τριών ενδιαφερομένων για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ όσο και για τη Rosco, οι οποίοι περνούν στην επόμενη φάση του διαγωνισμού, καθώς όπως προέκυψε από τον σχετικό έλεγχο πληρούν όλοι τα απαραίτητα κριτήρια συμμετοχής. Οι ενδιαφερόμενοι θα κληθούν να καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές στις αρχές Ιανουαρίου 2014, οπότε στο τέλος του ίδιου μήνα θα υπάρξει προσωρινός ανάδοχος και για τους δύο διαγωνισμούς.
Υπενθυμίζεται ότι τα επενδυτικά σχήματα, που εκδήλωσαν ενδιαφέρον να αποκτήσουν το 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, είναι οι ρουμανικοί (Caile Ferate Romane - CFR), οι γαλλικοί SNCF (Societe Nationale des Chemins de fer Francais) και οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι (RZD), που κατέβηκαν μαζί με τον ελληνικό όμιλο της ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ.
Για το 100% της εταιρείας συντήρησης τροχαίου υλικού, τη Rosco, υποψήφιοι μνηστήρες είναι η γαλλική Alstom σε σύμπραξη με την Demco Energy (Ομιλος Κοπελούζου), η ρωσική RZD σε σύμπραξη με την ΓΕΚ-Τέρνα και η γερμανική Siemens.
Στο πλαίσιο της διαδικασίας μέχρι το τέλος Νοεμβρίου το ΤΑΙΠΕΔ θα δημιουργήσει ένα εικονικό data room, όπου θα υπάρχουν διαθέσιμα όλα τα σχέδια συμβάσεων μεταξύ των εταιρειών του ομίλου (ΟΣΕ - ΤΡΑΙΝΟΣΕ - ROSCO - ΕΡΓΟΣΕ), τα οποία αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε φάση επεξεργασίας. Έτσι οι υποψήφιοι αγοραστές θα μπορούν να τα συμβουλευτούν ώστε να είναι σε θέση να καταθέσουν τη δεσμευτική τους προσφορά.
Το Ταμείο στο τέλος Δεκεμβρίου θα οριστικοποιήσει τους όρους της επόμενης φάσης του διαγωνισμού ώστε το αμέσως προσεχές διάστημα να κατατεθούν οι φάκελοι των δεσμευτικών προσφορών.
Στο τέλος Ιανουαρίου αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η αξιολόγηση των προσφορών και να αναδειχθεί προτεινόμενος αγοραστής, ωστόσο η ολοκλήρωση της διαδικασίας αναμένεται να γίνει τον Μάιο του 2014 οπότε και θα ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις με τους δικηγόρους των δύο πλευρών.
Το data room
Η δημιουργία του συγκεκριμένου data room αναμένεται να προσελκύσει τους ενδιαφερόμενους επενδυτές, καθώς θα περιλαμβάνει όλες τις συμβάσεις και θα καθορίσει την οικονομική σχέση των εταιρειών του ομίλου.
Συγκεκριμένα, όπως έχει ήδη ανακοινωθεί, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ πωλείται με «προίκα» τις εξής συμβάσεις:
Πενταετής σύμβαση Υποχρέωσης παροχής δημόσιων υπηρεσιών με το Δημόσιο για την παροχή υπηρεσιών σιδηροδρομικής μεταφοράς επιβατών, έναντι ετήσιας αμοιβής που δεν θα υπερβαίνει το ποσό των 50 εκατ. ευρώ. Κατ' αυτόν τον τρόπο θα διασφαλίζεται η εξυπηρέτηση των «άγονων γραμμών».
Σύμβαση με τον ΟΣΕ (υπό την ιδιότητά του ως διαχειριστή της Εθνικής Σιδηροδρομικής Υποδομής) για την πρόσβαση στο εγχώριο σιδηροδρομικό δίκτυο, που φθάνει τα 2.500 χλμ.
Μακροχρόνια σύμβαση με τον ΟΣΕ (υπό την τρέχουσα ιδιότητά του ως κυρίου του τροχαίου υλικού) για τη μίσθωση τροχαίου υλικού.
Μακροχρόνια σύμβαση υπηρεσιών συντήρησης με τη Rosco για τη συντήρηση του τροχαίου υλικού.
Μακροχρόνια συμφωνητικά για τη μίσθωση επιλεγμένων ακινήτων σε τιμές αγοράς.
Συντήρηση γραμμής
Την ίδια στιγμή με γοργούς ρυθμούς αναμένεται να προωθηθεί και η συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου σε όλη τη χώρα για την επόμενη επταετία, η οποία αναμένεται να γίνει με τρεις ΣΔΙΤ.
Η κατάθεση στη Γενική Γραμματεία ΣΔΙΤ του φακέλου για την προκήρυξη του διαγωνισμού αναμένεται μέσα στον Νοέμβριο.
Πρόκειται για έργο συνολικού προϋπολογισμού 350 εκατομμυρίων ευρώ, καθώς σε ετήσια βάση το ποσό που υπολογίζεται ότι θα δίνεται για τη συντήρηση θα είναι 50 εκατομμύρια.
Στόχος της εκχώρησης της συντήρησης του δικτύου σε ιδιώτες είναι η ελαχιστοποίηση των οχλήσεων στην κυκλοφορία της γραμμής κατά τη συντήρηση, ώστε τα δρομολόγια να πραγματοποιούνται χωρίς καθυστερήσεις και να αποτραπεί η διεκδίκηση ρητρών αποζημίωσης από τους χρήστες (της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ή άλλου) σε βάρος του ΟΣΕ.
Εξάλλου η διατήρηση της υποδομής σε άριστη κατάσταση θεωρείται σημαντική για τον ΟΣΕ, ο οποίος είναι ο διαχειριστής του δικτύου, τα επόμενα χρόνια, αφού αναμένεται κατακόρυφη αύξηση των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών.
Το προσωπικό του ΟΣΕ, που υπολογίζεται σε περίπου 450 άτομα, τα οποία σήμερα απασχολούνται στη συντήρηση του δικτύου, αναμένεται σύμφωνα με τη διοίκηση να απορροφηθεί σε θέσεις που σχετίζονται με τη σηματοδότηση και τη διαχείριση της κυκλοφορίας, ενώ ένας αριθμός θα αναλάβει ρόλο ελεγκτή της συντήρησης, συνεπικουρώντας το έργο που θα παρέχουν οι ιδιώτες. Ωστόσο αναμένονται και απολύσεις καθώς πολλοί από αυτούς έχουν εκπαιδευτεί αποκλειστικά για τη συντήρηση της γραμμής.
Στελέχη του Οργανισμού εκτιμούν ότι οι υποχρεώσεις του ΟΣΕ για τη διατήρηση της υποδομής θα αυξηθούν γεωμετρικά τα επόμενα χρόνια, καθώς αναμένεται κατακόρυφη αύξηση των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών.
Διασύνδεση
Η αύξηση αυτή προέρχεται από την αποκατάσταση των συνδέσεων του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου με τα γειτονικά δίκτυα (διευρωπαϊκός άξονας 10, μέσω Σκοπίων και Σερβίας, διευρωπαϊκός άξονας 22, μέσω Βουλγαρίας) και από την ολοκλήρωση των έργων εκσυγχρονισμού του άξονα Αθήνας - Θεσσαλονίκης (2017), που θα αυξήσει τη χωρητικότητα της γραμμής.
Στόχος του ΟΣΕ είναι να έχει δύο πηγές εσόδων και δύο εξόδων: έσοδα από την κρατική επιχορήγηση (περίπου 100 εκατ. ετησίως) και τα τέλη χρήσης και έξοδα από τη μισθοδοσία (συν τα πάγια) και τη σύμβαση για τη συντήρηση της γραμμής.
To χρονολόγιο
Επόμενη εβδομάδα
Το ΤΑΙΠΕΔ εγκρίνει τη συμμετοχή στην επόμενη δάση του διαγωνισμού των τριών υποψηφίων τόσο στην περίπτωση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ όσο και της ROSCO.
Τέλος Νοεμβρίου
Το ΤΑΙΠΕΔ θα δημιουργήσει ένα εικονικό data room όπου θα υπάρχουν διαθέσιμα όλα τα σχέδια συμβάσεων μεταξύ των εταιρειών του Ομίλου (ΟΣΕ - ΤΡΑΙΝΟΣΕ- ROSCO - ΕΡΓΟΣΕ).
Μέσα Δεκεμβρίου
Οριστικοποιούνται από το Ταμείο οι όροι της επόμενης φάσης του διαγωνισμού.
Αρχές Ιανουαρίου
Οι ενδιαφερόμενοι θα κληθούν να καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές.
Τέλος Ιανουαρίου
Αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η αξιολόγηση των προσφορών και να αναδειχθεί προτεινόμενος αγοραστής.
Τέλη Μαΐου
Ολοκληρώνεται η διαδικασία πώλησης των δύο εταιρειών.