Κυριακή 8 Δεκεμβρίου 2013

Στροφή των Ελλήνων στις online αγορές

Χαμηλότερες τιμές, ευκολία σε αγορές όπως είναι τα εισιτήρια για εκδηλώσεις ή ταξίδια, αλλά και οι περισσότερες επιλογές που υπάρχουν στο Διαδίκτυο. Αυτοί είναι ορισμένοι από τους βασικούς λόγους που οι Έλληνες καταναλωτές -με αρκετή καθυστέρηση πάντως σε σχέση με τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρώπη- έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούν το Internet για να κάνουν τις αγορές τους. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Focus Bari, τρεις στους πέντε Έλληνες χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο σε καθημερινή βάση και γενικότερα αξιοποιούν τις δυνατότητες των ψηφιακών τεχνολογιών. Την ίδια στιγμή, η κρίση έχει αρχίσει να αλλάζει το προφίλ του Έλληνα καταναλωτή. Η Focus Bari κάνει λόγο για μία καταναλωτική ισορροπία, κύρια χαρακτηριστικά της οποίας είναι ένας καταναλωτής που είναι περισσότερο απαιτητικός και ταυτόχρονα συγκρατημένος, ενώ να κάνει «έξυπνες» και όχι «αυθόρμητες» αγορές. Τι λένε οι έρευνες Στροφή των Ελλήνων στις online αγορές Σύμφωνα με τα στοιχεία από την ετήσια έρευνα για το ηλεκτρονικό εμπόριο που ολοκλήρωσε πρόσφατα το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, η αξία των online αγορών των Ελλήνων καταναλωτών φθάνει το 2013 τα 3,2 δισ. ευρώ, σημειώνοντας 25% άνοδο σε σχέση με το 2012, που εκτιμάται πως είχε κινηθεί τελικώς λίγο πάνω από τα 2,5 δισ. ευρώ, όταν το 2009 ο τζίρος ήταν μόλις στα 800 εκατ. ευρώ. Οι καταναλωτές που έκαναν τουλάχιστον μία αγορά προϊόντος/υπηρεσίας online τη φετινή χρονιά έφθασαν τα 2,2 εκατ., όταν το 2012 ήταν στο 1,9 εκατομμύριο. Πρακτικά, πρόκειται για το 35% των Ελλήνων χρηστών του Διαδικτύου, ποσοστό που είναι όμως μικρό σε σχέση με την Ε.Ε., όπου το 70% των χρηστών Internet κάνει online αγορές. Στροφή των Ελλήνων στις online αγορές Γιατί online Ο βασικός λόγος που οι Έλληνες καταναλωτές έχουν στραφεί προς το Διαδίκτυο είναι ότι βρίσκουν πολύ χαμηλότερες τιμές σε σχέση με τα παραδοσιακά καταστήματα σε πάρα πολλές περιπτώσεις. Για παράδειγμα, ένα από τα τελευταία μοντέλα smartphone, το οποίο κοστίζει στις «παραδοσιακές» αλυσίδες ηλεκτρονικών ειδών 799 ευρώ, στο Διαδίκτυο μπορεί να το αγοράσει κάποιος από ελληνικό, μάλιστα, online κατάστημα με 524,50 ευρώ! Η διαφορά είναι τέτοια που ο καταναλωτής μπορεί να περιμένει και 3-4 ημέρες μέχρι να το παραλάβει αλλά και να δεχτεί να πληρώσει 3 ευρώ για τα μεταφορικά. Στροφή των Ελλήνων στις online αγορές Δεν είναι, όμως, μόνο τα ηλεκτρονικά προϊόντα, τα οποία ήταν και τα πρώτα που διετέθησαν μέσω Διαδικτύου. Πλέον, στο Ιnternet μπορεί να αγοράσει ρούχα, βρεφικά είδη, είδη για το σπίτι, ακόμη και έπιπλα σε τιμές που είναι μέχρι και 50% χαμηλότερες σε σχέση με το τι θα πλήρωνε αν πήγαινε σε ένα φυσικό κατάστημα. Επίσης, μπορεί να βρει κάποιος προϊόντα σε stock και γενικότερα οι καταναλωτές μπορούν να έχουν μία σημαντική εξοικονόμηση κόστους. Βέβαια, υπάρχει πάντα ο κίνδυνος το προϊόν να μην είναι αυτό που φαίνεται στην εικόνα, αλλά οι περιπτώσεις έχουν μειωθεί σημαντικά. Αφενός γιατί στο Διαδίκτυο είναι πολύ εύκολο να γίνει γνωστό ότι ένα online κατάστημα δεν προσφέρει αυτά που υπόσχεται και αφετέρου γιατί ιστοσελίδες σύγκρισης τιμών προϊόντων, όπως το skroutz.gr και το bestprice.gr, φροντίζουν ώστε να υπάρχουν όσο το δυνατόν περισσότερα στοιχεία για ένα ηλεκτρονικό κατάστημα. Στροφή των Ελλήνων στις online αγορές Οσον αφορά το πώς επιτυγχάνονται οι χαμηλότερες τιμές, υπάρχουν αρκετοί λόγοι. Ο κυριότερος είναι πως οι χαμηλές τιμές προσφέρονται από ηλεκτρονικά καταστήματα με πολύ χαμηλό κόστος λειτουργίας, από τη στιγμή που δεν έχουν έδρα σε κεντρικές λεωφόρους και εμπορικά κέντρα και είναι οικογενειακές επιχειρήσεις, δεν έχουν απόθεμα -γι' αυτό και καθυστερούν στην αποστολή των προϊόντων- και εκμεταλλεύονται τις χαμηλότερες τιμές χονδρικής που υπάρχουν σε μεγαλύτερες αγορές της Ευρώπης, όπως π.χ. αυτή της Γερμανίας. Υπηρεσίες Ενα ενδιαφέρον σημείο τα τελευταία δύο χρόνια είναι η εντυπωσιακή άνοδος που παρατηρείται στην αγορά υπηρεσιών μέσω του Διαδικτύου. Η έρευνα του ELTRUN επισημαίνει ότι στις κατηγορίες που είχαν τη μεγαλύτερη ανάπτυξη το 2013 είναι: Στροφή των Ελλήνων στις online αγορές η διαμονή σε καταλύματα (λόγω πολλών sites που προσφέρουν τις υπηρεσίες αυτές αλλά και της μείωσης του σχετικού budget των καταναλωτών που ψάχνουν ευκαιρίες στο Internet), εισιτήρια για εκδηλώσεις (πλέον υπάρχουν πολύ καλές υπηρεσίες που προσφέρονται με ασφάλεια από εταιρείες), υπηρεσίες τηλεπικοινωνιών (όλοι οι τηλεπικοινωνιακοί οργανισμοί προσφέρουν προχωρημένες υπηρεσίες on-line στους πελάτες τους που φθάνουν μέχρι και προσωποποιημένες) και ασφάλειες (είναι πλέον η κύρια στρατηγική όλου του κλάδου λόγω της εισόδου δυναμικών νέων on-line εταιρειών). Επιπλέον, η συντριπτική πλειονότητα των κρατήσεων αεροπορικών εισιτηρίων γίνεται μέσω Διαδικτύου, ενώ ακόμη και εισιτήρια για αγώνες ποδοσφαίρου και μπάσκετ μπορεί κάποιος να «κλείσει» online. Ειδικά στα μεγάλα multiplex κινηματογράφων, οι ουρές στα ταμεία έχουν μειωθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Ο λόγος που υπάρχει αύξηση των αγορών υπηρεσιών δεν είναι μόνο οι καλύτερες τιμές. Αλλωστε, σε πολλές περιπτώσεις εισιτηρίων για εκδηλώσεις υπάρχει και επιπλέον κόστος. Αλλά η ευκολία που προσφέρει η δυνατότητα να κρατήσει κάποιος τη θέση που θέλει χωρίς να χρειαστεί να πάει στο ταμείο ή να περιμένει σε ουρές έχει -ακόμη και στην Ελλάδα της κρίσης- σημαντική προστιθέμενη αξία. Ελληνικές ιδιαιτερότητσες Η πλειονότητα των online καταναλωτών επισκέπτεται μία ιστοσελίδα σύγκρισης τιμών προϊόντων πριν προβεί σε οποιαδήποτε αγορά. Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα όπου υπάρχει το μοντέλο της αντικαταβολής. Ο λόγος δεν είναι άλλος από τη χαμηλή χρήση των πιστωτικών και χρεωστικών καρτών. Οι Έλληνες online αγοραστές συνήθως αγοράζουν από 4-5 ελληνικά sites και 3-4 ξένα sites. Μία βασική συμβουλή είναι ότι οι αγορές προϊόντων θα πρέπει να γίνονται σε ηλεκτρονικά καταστήματα που προβλέπουν τη δυνατότητα επιστροφής των προϊόντων. Οι ομάδες των Ελλήνων online καταναλωτών Οι «ανερχόμενες», οι «προχωρημένοι» και οι «πιτσιρικάδες» Οι άνδρες προτιμούν περισσότερο από τις γυναίκες τις online αγορές, αλλά γενικότερα οι Έλληνες καταναλωτές προτιμούν το Διαδίκτυο επειδή τους δίνει τη δυνατότητα να κάνουν «έξυπνες» αγορές. Αυτό είναι ένα από τα βασικά συμπεράσματα των τελευταίων στοιχείων όσον αφορά το ηλεκτρονικό εμπόριο της έρευνας Web ID της Focus Bari. Ρούχα Σύμφωνα με την έρευνα, το 25% των Ελλήνων και το 16% των Ελληνίδων χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο για αγορές προϊόντων και υπηρεσιών. Ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι, σύμφωνα πάντα με τη Focus Bari, η πιο δημοφιλής κατηγορία προϊόντων μεταξύ των ανδρών είναι (με 25%) τα... ρούχα/αξεσουάρ. Ακολουθούν, τα εισιτήρια/ταξίδια με 24% και έπονται τα gadgets (20%), οι ηλεκτρικές συσκευές (17%), το hardware (17%) και τα παπούτσια (16%). Αντίστοιχα, στις γυναίκες, η πιο δημοφιλής κατηγορία, όπως μάλλον αναμενόταν, είναι τα ρούχα/αξεσουάρ (32%), με τα εισιτήρια/ταξίδια να ακολουθούν σε αρκετή απόσταση (21%), τα παπούτσια να είναι στην τρίτη θέση (18%), ενώ προϊόντα ομορφιάς έχει αγοράσει online το 16% των Ελληνίδων χρηστών του Διαδικτύου. Οι άνδρες αγοράζουν περισσότερα και δαπανούν περισσότερα σε σχέση με τις γυναίκες όσον αφορά τις αγορές μέσω Διαδικτύου. Συγκεκριμένα, οι άνδρες έκαναν 6,5 αγορές κατά μέσο όρο το τελευταίο εξάμηνο έναντι 4,9 αγορών στις γυναίκες. Επίσης, οι άνδρες δαπάνησαν κατά μέσο όρο 601 ευρώ έναντι 302 ευρώ των γυναικών. Εκεί που υπάρχει συμφωνία είναι στο τι είναι το πιο σημαντικό τόσο για τους άνδρες όσο και στις γυναίκες αναφορικά με τις online αγορές. Για το 36% των ανδρών αποτελούν πηγή ικανοποίησης οι έξυπνες αγορές, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στις γυναίκες είναι στο 35%. Σύμφωνα με τη Focus Bari, στις online αγορές αποδίδεται απ' όλους πολύ περισσότερο η προσδοκία της «έξυπνης αγοράς» σε σχέση με τις αγορές σε φυσικά καταστήματα. Ομάδες Η Focus Bari υποστηρίζει ότι έχουν πλέον δημιουργηθεί τρεις «τυπολογίες» online καταναλωτών. Η πιο μεγάλη είναι οι «ανερχόμενες», που αντιπροσωπεύουν το 41% των online καταναλωτών. Πρόκειται κυρίως για γυναίκες, ηλικίας 18-34 ετών, που κατοικούν κατά κύριο λόγο σε επαρχιακές περιοχές. Αγοράζουν προϊόντα μόδας, ομορφιάς και υγείας, αλλά κάνουν αραιές αγορές και δαπανούν ποσά συνήθως κάτω των 200 ευρώ. Προβληματίζονται που δίνουν προσωπικά στοιχεία. Η δεύτερη ομάδα που αντιπροσωπεύει το 35% είναι οι «προχωρημένοι» και περιλαμβάνει κυρίως άντρες ηλικίας άνω των 35 ετών που κατοικούν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, οι οποίοι αγοράζουν τα πάντα και πιο συχνά από όλους. Είναι αυτή που ξοδεύουν τα περισσότερα (πάνω από 500 ευρώ) και προβληματίζονται για την πιθανή υποκλοπή των στοιχείων τους. Τέλος, η τρίτη ομάδα που αντιστοιχεί στο 24% των online καταναλωτών είναι οι «πιτσιρικάδες». Η ομάδα αυτή αποτελείται κυρίως από αγόρια έως 24 ετών που ζουν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη κατά κύριο λόγο, αγοράζουν παιχνίδια, μουσική και ταινίες, δεν κάνουν συχνές αγορές και οι δαπάνες τους κινούνται μεταξύ 50 και 200 ευρώ. Εδώ το πρόβλημα είναι ότι ένα μεγάλο ποσοστό δεν διαθέτει πιστωτική κάρτα.
 
website counter
friend finderplentyoffish.com