Επισκέπτεται συχνότερα το σούπερ μάρκετ, ωστόσο αγοράζει λιγότερα και πιο οικονομικά προϊόντα.
Αυτό είναι σήμερα το προφίλ του Ελληνα καταναλωτή, ο οποίος, σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ, έχει αλλάξει άρδην αγοραστική συμπεριφορά και έχει προσαρμοσθεί στα νέα δεδομένα που δημιούργησε η παρατεταμένη κρίση στην ελληνική οικονομία. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της ετήσιας έρευνας καταναλωτών του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) σε δείγμα 2.000 ατόμων από όλη τη χώρα, την τελευταία τετραετία ο καταναλωτής πηγαίνει πιο συχνά στο σούπερ μάρκετ και σε κάθε επίσκεψη αγοράζει λιγότερα προϊόντα σε σχέση με το παρελθόν, ενώ ακόμα και το 2014, οπότε και η συνολική δαπάνη των νοικοκυριών σε είδη σούπερ μάρκετ φαίνεται ότι σταθεροποιήθηκε, η εβδομαδιαία δαπάνη μοιράστηκε σε περισσότερες επισκέψεις ανά εβδομάδα με μικρότερη δαπάνη ανά επίσκεψη.
Χαρακτηριστικό είναι ότι η εβδομαδιαία δαπάνη σε είδη παντοπωλείου μειώθηκε από τα 57,7 ευρώ το 2010 την εβδομάδα σε 50,2 το 2014 (κατά 13%), ενώ η δαπάνη ανά καλάθι/επίσκεψη μειώθηκε από 26,1 ευρώ το 2010 σε 18,5 το 2014 (κατά 29%). Αξιοσημείωτο είναι επίσης ότι ενώ από το 2013 στο 2014 η μηνιαία δαπάνη έμεινε πρακτικά αμετάβλητη, η δαπάνη ανά καλάθι/επίσκεψη μειώθηκε, λόγω της αύξησης των επισκέψεων, οι οποίες έφτασαν κατά μέσο όρο τις δώδεκα κάθε μήνα ανά νοικοκυριό.
Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, η εικόνα του παρελθόντος με γεμάτα καρότσια σούπερ μάρκετ κυρίως το Σάββατο έχει δώσει τη θέση της στην εικόνα μικρών καλαθιών ανά χείρας πολλές φορές και στα μέσα της εβδομάδας. Από τη στατιστική ανάλυση των αποτελεσμάτων της έρευνας καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ, συνολικά η εβδομαδιαία δαπάνη στο σούπερ μάρκετ, συμπεριλαμβανομένων και των ειδών παντοπωλείου και των λοιπών ειδών, εκτιμάται από τους ίδιους τους καταναλωτές για το 2014 στα 77,3 ευρώ.
Οπως επισημαίνεται στην έρευνα, η αύξηση επισκεψιμότητας σχετίζεται και με τη έντονη αύξηση των προσφορών και παρεχόμενων εκπτώσεων στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Οι καταναλωτές πλέον «κυνηγούν» πολύ περισσότερο τις προσφορές και έχουν σαφή εικόνα για το πόσα χρήματα εξοικονομούν πραγματοποιώντας «έξυπνες αγορές». Οι περισσότεροι θεωρούν ότι εξοικονομούν κατά μέσο όρο 11,7% της αξίας των αγορών τους μέσω των προσφορών/κουπονιών/δωροεπιταγών που προφέρουν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ και προμηθευτές, με έναν στους πέντε καταναλωτές να εξοικονομεί πάνω από 20% και δύο στους πέντε τουλάχιστον 10%.
Επισκέψεις
Οσον αφορά στις επισκέψεις στα διάφορα κανάλια πώλησης τροφίμων, η τυπική εβδομαδιαία συνήθεια περιλαμβάνει από 3 έως 5 επισκέψεις στο σούπερ μάρκετ, 6 έως 7 φορές επίσκεψη σε κάποιο φούρνο, μία φορά επίσκεψη στη λαϊκή αγορά και ίσως μία φορά ακόμα σε κάποιο εξειδικευμένο κατάστημα πώλησης, π.χ. οπωροπωλείο, κρεοπωλείο, ιχθυοπωλείο κ.λπ. Χαρακτηριστικό είναι ότι το σούπερ μάρκετ είναι το σημείο πώλησης το οποίο επισκέπτεται τουλάχιστον μία φορά εβδομαδιαίως το 99% των καταναλωτών, ενώ υπάρχει ένα σημαντικό ποσοστό καταναλωτών, πάνω από 20%, που μπορεί να επισκέπτεται κατάστημα σούπερ μάρκετ και δύο φορές μέσα στην ίδια ημέρα.