Αύξηση κατά 30% του φόρου πολυτελούς διαβίωσης για αυτοκίνητα, πισίνες, επιβολή φόρου πολυτελείας και για τα σκάφη αναψυχής και ειδικού τέλους διαμονής σε ξενοδοχειακές μονάδες άνω των 3 αστέρων σε όλη των χώρα καθώς και υποχρεωτική χρήση «πλαστικού χρήματος» για συναλλαγές άνω των 70 ευρώ σε νησιά με πληθυσμό πάνω από 3.000 κατοίκους, για τα οποία εφαρμόζονται σήμερα οι μειωμένοι κατά 30% συντελεστές ΦΠΑ, περιλαμβάνει το πακέτο των μέτρων της κυβέρνησης
Από τα νησιά με πληθυσμό πάνω από 3.000 κατοίκους και στα οποία εφαρμόζονται οι μειωμένοι κατά 30% συντελεστές ΦΠΑ ξεκινά πιλοτικά το μέτρο της υποχρεωτικής χρήσης του «πλαστικού χρήματος» στις συναλλαγές.
Το «πακέτο» των φορο-μέτρων για να κλειδώσει η συμφωνία
Με στόχο την περιστολή της φοροδιαφυγής του ΦΠΑ και την ενίσχυση των εισπράξεων η κυβέρνηση προσανατολίζεται όλες οι συναλλαγές άνω των 70 ευρώ σε 23 νησιά της χώρας να γίνονται υποχρεωτικά με κάρτες, πιστωτικές, χρεωστικές ή προπληρωμένες. Το μέτρο περιλαμβάνεται στο πολυνομοσχέδιο που ετοιμάζει η κυβέρνηση, με το οποίο φιλοδοξεί να επιταχυνθούν οι διαπραγματεύσεις με τους δανειστές, να κλείσει μια ενδιάμεση συμφωνία και να «ξεκλειδώσει» κάποια υποδόση από τα 7,2 δισ. ευρώ.
Με το μέτρο αυτό συμφωνούν οι «θεσμοί» και στο υπουργείο Οικονομικών έχουν ξεκινήσει ήδη την προεργασία προκειμένου να εφαρμοστεί άμεσα στα νησιά στα οποία η φοροδιαφυγή είναι ιδιαίτερα εκτεταμένη τους καλοκαιρινούς μήνες, ενώ και οι τουρίστες είναι εξοικειωμένοι με την κουλτούρα πληρωμών μέσω πιστωτικών καρτών.
Ετσι, σε πρώτη φάση μέσω καρτών θα γίνονται οι συναλλαγές άνω των 70 ευρώ στα νησιά: Ρόδος, Λέσβος, Χίος, Κως, Σάμος, Σύρος, Νάξος, Θήρα, Λήμνος, Κάλυμνος, Θάσος, Μύκονος, Πάρος, Άνδρος, Τήνος, Ικαρία, Λέρος, Κάρπαθος, Σκιάθος, Σκόπελος, Μήλος, Πάτμος, Σύμη.
Βέβαια η επιτυχία του μέτρου θα εξαρτηθεί από τη συνεργασία των καταναλωτών και των επιχειρήσεων, γιατί μπορεί σε μεγάλο βαθμό να αντιμετωπίζεται η μη απόδοση του ΦΠΑ αλλά δεν εξασφαλίζεται η πάταξη της φοροδιαφυγής με την κλασική μέθοδο της μη έκδοσης αποδείξεων, η οποία αντιμετωπίζεται με τη χορήγηση φορολογικών κινήτρων στους πολίτες για να ζητούν και να παίρνουν απόδειξη για κάθε συναλλαγή τους.
Κίνητρα στους πολίτες
Στο πλαίσιο αυτό, και όταν το μέτρο επεκταθεί σε όλη τη χώρα, το υπουργείο Οικονομικών σχεδιάζει να δώσει κίνητρα που παροτρύνουν τους πολίτες να χρησιμοποιούν κάρτες για την πραγματοποίηση των συναλλαγών τους. Τα κίνητρα που εξετάζονται είναι:
Επιστροφή μετρητών. Οι καταναλωτές θα κερδίζουν επιστροφή μετρητών, που θα υπολογίζεται ως ποσοστό επί της αξίας των συναλλαγών με κάρτα. Το κέρδος θα πιστώνεται ανά τακτά διαστήματα, αυτόματα στην κάρτα τους, ενώ το ποσοστό της επιστροφής θα εξαρτάται από το είδος της επιχείρησης ή του ελεύθερου επαγγελματία με τον οποίο θα γίνεται η συναλλαγή. Οι καταναλωτές θα έχουν μεγαλύτερη επιστροφή μετρητών για τις συναλλαγές με κλάδους που βρίσκονται ψηλά στη λίστα της φοροδιαφυγής, π.χ. γιατροί, δικηγόροι, ηλεκτρολόγοι, υδραυλικοί, ενώ μικρότερο θα είναι το ποσοστό της επιστροφής σε επιχειρήσεις που ούτως ή άλλως εκδίδουν αποδείξεις π.χ. σούπερ μάρκετ, πρατήρια καυσίμων, πολυκαταστήματα.
Αφορολόγητο όριο. Το αφορολόγητο όριο θα συνδυάζεται με την υποχρέωση των φορολογούμενων να κάνουν μέρος των συναλλαγών τους μέσω καρτών. Με τον τρόπο αυτό ο φορολογούμενος θα πετυχαίνει μείωση του φόρου εισοδήματος, ενώ δεν θα χρειάζεται να συγκεντρώνει αποδείξεις.
Λοταρία. Δύο φορές κάθε μήνα θα διοργανώνονται κληρώσεις με χρηματικά έπαθλα. Κάθε αγορά με κάρτα θα ισοδυναμεί με έναν λαχνό συμμετοχής.
Για να μην επιβαρυνθούν οι επιχειρήσεις -σε πρώτη φάση των νησιών- με το κόστος αγοράς των μηχανημάτων POS αναζητούνται κονδύλια από δράσεις του ΕΣΠΑ για την επιδότηση των τερματικών για τους επιχειρηματίες και τους επαγγελματίες των περιοχών που θα επιλεγούν. Οι ελεύθεροι επαγγελματίες που δεν παρέχουν τις υπηρεσίες τους στον χώρο τους θα αποκτούν κινητά τερματικά, τα οποία θα λειτουργούν μέσω των δικτύων κινητής τηλεφωνίας.
Διασύνδεση ταμειακών μηχανών με Taxis
Σε επόμενη φάση σχεδιάζεται η διασύνδεση των ταμειακών μηχανών των επιχειρήσεων με το ηλεκτρονικό σύστημα Taxis. Το σχέδιο της online σύνδεσης των ταμειακών με τα ηλεκτρονικά συστήματα του υπουργείου Οικονομικών βρίσκεται από το 2011 στα συρτάρια της Καραγιώργη Σερβίας αλλά δεν προχώρησε ποτέ παρά το γεγονός ότι είχε γίνει προεργασία, είχαν δοθεί οι πρώτες άδειες ταμειακών μηχανών νέου τύπου και η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων διαθέτει τον server για τη συγκέντρωση των δεδομένων.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η αναπληρώτρια υπουργός Οικονομικών Ν. Βαλαβάνη έδωσε εντολή στις αρμόδιες υπηρεσίες να «τρέξουν» το σχέδιο ώστε να τεθεί σε εφαρμογή το συντομότερο δυνατόν. Σύμφωνα με πληροφορίες, σε πρώτη φάση το μέτρο θα ενεργοποιηθεί για τις επιχειρήσεις με «υψηλές υποψίες φοροδιαφυγής» και αργότερα σε όλες τις επιχειρήσεις.
Οι ταμειακές μηχανές των επιχειρήσεων θα διασυνδεθούν με τη ΓΓΠΣ του υπουργείου Οικονομικών, ώστε τα στοιχεία των αποδείξεων, τιμολογίων κ.λπ. που εκδίδονται, ύστερα από συναλλαγές, να καταγράφονται ηλεκτρονικά και να αποστέλλονται αυτόματα στη ΓΓΠΣ. Με τη διασύνδεση στο Taxis, το υπουργείο Οικονομικών θα έχει τη δυνατότητα σε πραγματικό χρόνο να βλέπει κάθε ταμειακή ροή, επομένως θα μπορεί να γνωρίζει εκ των προτέρων τα ποσά ΦΠΑ που θα πρέπει να αποδοθούν από τις επιχειρήσεις στο Δημόσιο.
Για να διεκπεραιώνουν συναλλαγές με χρεωστικές ή πιστωτικές κάρτες
Πάνω από 100.000 τερματικά θα χρειαστούν στα νησιά
Περισσότερα από 100.000 τερματικά που θα μπορούν να διεκπεραιώνουν συναλλαγές με χρεωστικές ή πιστωτικές κάρτες εκτιμάται ότι θα απαιτηθούν προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες σε περίπτωση που υλοποιηθεί το μέτρο της υποχρεωτικής χρήσης κάρτας για συναλλαγές άνω των 70 ευρώ στα νησιά. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, πρόκειται για έναν αριθμό που οι προμηθευτές τερματικών που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα δεν είναι σε θέση να καλύψουν άμεσα ή μέσα σε ένα χρονικό διάστημα της τάξεως του ενός μηνός.
Από την άλλη πλευρά, σε περίπτωση πάντως που το συγκεκριμένο μέτρο επεκτεινόταν σε ολόκληρη την Ελλάδα εκτιμάται ότι θα απαιτούνταν τουλάχιστον 500.000 τερματικά, αριθμός που όπως είναι προφανές είναι δύσκολο να καλυφθεί μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Σημειωτέον πως σύμφωνα με τις υπάρχουσες εκτιμήσεις, στην ελληνική αγορά λειτουργούν περίπου 150.000 τερματικά για τη διεκπεραίωση ηλεκτρονικών συναλλαγών.
Όσον αφορά το κόστος προμήθειας ενός τερματικού κινείται μεταξύ 150 και 200 ευρώ, ανάλογα με το αν η σύνδεση με το δίκτυο γίνεται με ενσύρματο τρόπο ή μέσω του δικτύου κινητής τηλεφωνίας.
Αυτό που πρέπει να επισημανθεί είναι ότι στην περίπτωση των ελεύθερων επαγγελματιών, υπάρχουν ειδικές τερματικές συσκευές μικρού μεγέθους (τα αποκαλούμενα mPOS), τα οποία συνδέονται με το smartphone και επιπλέον διαθέτουν υποδοχή για κάρτες όπως μπορούν να λειτουργήσουν και για την πραγματοποίηση ανέπαφων συναλλαγών. Το κόστος αυτό των τερματικών συσκευών κυμαίνεται μεταξύ 50 και 100 ευρώ.
Άλλες χώρες
Το μέτρο της υποχρεωτικής διεκπεραίωσης συναλλαγών πάνω από ένα όριο με ηλεκτρονικό τρόπο έχει εφαρμοστεί σε αρκετές χώρες. Η πιο «προχωρημένη» περίπτωση θεωρείται αυτής της Νοτίου Κορέας, όπου όλες οι συναλλαγές που αφορούν εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο του τουρισμού, των ταξιδιών και της ψυχαγωγίας και έχουν αξία πάνω από το ισόποσο των 45 δολαρίων γίνονται αποκλειστικά μέσω καρτών. Αντίστοιχα μέτρα υπάρχουν και σε χώρες της Λατινικής Αμερικής, όπως η Αργεντινή και το Περού.
Στη δυτική Ευρώπη ένα πολύ μεγάλο ποσοστό των συναλλαγών γίνεται με τη χρήση καρτών και υπάρχουν περιπτώσεις όπως η Σουηδία, η Βρετανία και η Δανία που πρακτικά δεν χρειάζεται να έχεις μετρητά πάνω σου. Η Ρουμανία σχετικά πρόσφατα μείωσε το όριο στα 300 ευρώ, ενώ στην Ιταλία το αντίστοιχο όριο είναι στα 500 ευρώ.
Σημειωτέον πάντως πως στην Ιταλία όλες οι επιχειρήσεις είναι υποχρεωμένες να διαθέτουν τερματικό για τη διεκπεραίωση συναλλαγών μέσω καρτών.
Τα δύο σενάρια
Ειδικό τέλος διαμονής στα ξενοδοχεία
Την επιβολή ειδικού τέλους διαμονής στα ξενοδοχεία τριών αστέρων και πάνω σε όλη τη χώρα σχεδιάζει η κυβέρνηση.
Τα σενάρια που έχουν πέσει στο τραπέζι των συζητήσεων για το τέλος διαμονής είναι πολλά. Δύο όμως είναι τα επικρατέστερα.
Πιο συγκεκριμένα:
Το πρώτο προβλέπει την επιβολή τέλους που θα κυμαίνεται από 1 έως και 5 ευρώ.
Το τέλος αυτό θα επιβάλλεται κατά τη διαμονή σε ξενοδοχειακές μονάδες άνω των 3 αστέρων και δεν θα αφορά μόνο τα ξενοδοχεία των νησιών αλλά όλες τις ξενοδοχειακές μονάδες στην επικράτεια.
Το τέλος δεν θα επιβάλλεται όλο τον χρόνο αλλά για περίοδο έξι μηνών από τον Απρίλιο μέχρι τον Σεπτέμβριο, δηλαδή κατά την τουριστική σεζόν.
Το δεύτερο σενάριο προβλέπει επίσης τέλος διαμονής κατά την τουριστική περίοδο το οποίο θα ξεκινά από 3% και θα φθάνει το 5% για ξενοδοχεία πέντε αστέρων.
Το τέλος θα αφορά συγκεκριμένο αριθμό διανυκτερεύσεων, συγκεκριμένες περιοχές και συγκεκριμένα καταλύματα (σ.σ. πιθανότατα από ξενοδοχεία τριών αστέρων και άνω).
Ειδικότερα ο ειδικός φόρος προτείνεται να διαμορφώνεται σε
• 3% για ξενοδοχεία 3 αστέρων.
• 4% για ξενοδοχεία 4 αστέρων.
• 5% για ξενοδοχεία 5 αστέρων.
Το σχέδιο αυτό προβλέπει την επιβολή του τέλους μόνο στις νησιωτικές περιοχές.
Στόχος επιπλέον έσοδα 20 εκατ. ευρώ φέτος
Αυξάνεται κατά 30% ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης
Για αυτοκίνητα 1.929 κ.ε. και άνω, πισίνες, αεροσκάφη, αλλά και στα σκάφη αναψυχής
Στην αύξηση κατά 30% του φόρου πολυτελούς διαβίωσης για τα αυτοκίνητα 1.929 κυβικών εκατοστών και άνω, τις πισίνες και τα αεροσκάφη προσανατολίζεται η κυβέρνηση, ενώ υπάρχουν σκέψεις ο φόρος αυτός να επεκταθεί και στα σκάφη αναψυχής τα οποία σήμερα εξαιρούνται. Με την αύξηση του φόρου πολυτελούς διαβίωσης το υπουργείο Οικονομικών έχει υπολογίσει ότι μπορεί να εισπράξει επιπλέον έσοδα περίπου 20 εκατ. ευρώ φέτος.
Τεκμήρια
Ο φόρος υπολογίζεται με βάση το τεκμήριο διαβίωσης που ισχύει για τα αυτοκίνητα, τις πισίνες και αεροσκάφη και με την αύξηση κατά 30% θα διαμορφωθεί σε:
• 6,5% από 5% επί της αντικειμενικής δαπάνης διαβίωσης (επί του τεκμηρίου διαβίωσης) για Ι.Χ. αυτοκίνητα 1.929 κυβικών εκατοστών και άνω και μέχρι 2.500 κ.εκ. παλαιότητας μέχρι 10 ετών.
• 13% από 10% επί της αντικειμενικής δαπάνης διαβίωσης για τα Ι.Χ. αυτοκίνητα άνω των 2.500 κ.εκ. παλαιότητας μέχρι 10 ετών, τις πισίνες, τα αεροσκάφη και τα ανεμόπτερα.
Με την αύξηση κατά 30% του φόρου πολυτελούς διαβίωσης ένας ιδιοκτήτης Ι.Χ. αυτοκινήτου 2.000 κ.εκ. και παλαιότητας τεσσάρων ετών θα πληρώσει φόρο 572 ευρώ από 440 ευρώ σήμερα. Ένας άλλος ιδιοκτήτης Ι.Χ. αυτοκινήτου 2.500 κ.εκ. και παλαιότητας 4,5 ετών θα πληρώνει για φόρο πολυτελούς διαβίωσης 864,50 ευρώ από 665 ευρώ σήμερα.
Τέλος παραμονής και πλοών
Στο υπουργείο Οικονομικών σχεδιάζουν να επιβάλουν φόρο πολυτελούς διαβίωσης και στα σκάφη αναψυχής. Για τα σκάφη αναψυχής προβλέπεται η επιβολή τέλους παραμονής και πλόων, μέτρο το οποίο μέχρι σήμερα δεν έχει ενεργοποιηθεί και δεν έχει εισπραχθεί από τους ιδιοκτήτες των σκαφών αναψυχής. Το τέλος ανέρχεται σε:
• 200 ευρώ/έτος για σκάφος μήκους 7 ως και 8 μέτρων
• 300 ευρώ/έτος για σκάφος μήκους 8 ως και 10 μέτρων
• 400 ευρώ/έτος για σκάφος μήκους 10 ως και 12 μέτρων.
Για τα σκάφη άνω των 12 μέτρων, το τέλος υπολογίζεται:
• σε ετήσια βάση: 100 ευρώ ανά μέτρο από το πρώτο μέτρο
• σε μηνιαία βάση: 10 ανά μέτρο από το πρώτο μέτρο.
ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
Αντιδράσεις για εισήγηση επιβολής φόρου 20% στις online διαφημίσεις
Εντονη είναι η αντίδραση των εκδοτών που δραστηριοποιούνται στον χώρο του Διαδικτύου στην πρόταση που φέρεται να υπάρχει για επιβολή φόρου 20% στις online διαφημίσεις. Κίνηση που εκτιμάται ότι θα δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα στις εταιρείες του κλάδου και θα έχει περιορισμένα αποτελέσματα, δεδομένου ότι το μεγαλύτερο μέρος των διαφημίσεων στο ελληνικό διαδίκτυο διακινείται μέσω πλατφορμών όπως είναι αυτές της Google και του Facebook, που έχουν έδρα στο εξωτερικό και τα διαφημιστικά έσοδα τους δεν φορολογούνται στην Ελλάδα!
Χθες, η Ένωση Εκδοτών Διαδικτύου (ΕΝΕΔ) απέστειλε, μάλιστα, επιστολή στον υπουργό Επικρατείας Νίκο Παππά, όπου τονίζεται ότι μία τέτοια κίνηση θα έβαζε ανάχωμα στη λειτουργία των ελληνικών online media, που έχουν πληγεί ιδιαίτερα από την οικονομική ύφεση και θα οδηγούσε στην κατάργηση χιλιάδων θέσεων εργασίας.
Στην επιστολή γίνεται λόγος για δημιουργία εταιρειών δύο ταχυτήτων με ευρεία αναφορά στις πολυεθνικές εταιρείες που έχουν εισέλθει στην ελληνική online διαφημιστική αγορά και έχουν αποσπάσει τη μερίδα του λέοντος, χωρίς να συνεισφέρουν στα δημόσια έσοδα και χωρίς να υπόκεινται στα ίδια φορολογικά δεδομένα. Η ΕΝΕΔ ζητά την αναθεώρηση της απόφασης και καλεί την κυβέρνηση σε διαβούλευση για την ορθή λειτουργία του κλάδου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το μέγεθος της ελληνικής online διαφημιστικής αγοράς, χωρίς να περιλαμβάνονται τα έσοδα της Google και του Facebook, δεν θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ιδιαίτερα μεγάλο ώστε και τα φορολογικά έσοδα να είναι αντίστοιχα σημαντικά. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Interactive Advertising Bureau (IAB) Hellas, το 2014 η online διαφήμιση (το αποκαλούμενο digital display) έφθασε στα 80 εκατ. ευρώ για το σύνολο της ελληνικής αγοράς.