Πάγια τακτική αποτελεί πλέον στην αγορά των μεταχειρισμένων εισαγόμενων αυτοκινήτων το «γύρισμα» των χιλιομέτρων με θύματα τους καταναλωτές που αποκτούν ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο έναντι κάποιων χιλιάδων ευρώ, χωρίς όμως να διατηρεί τα χαρακτηριστικά που δηλώνει ο πωλητής του. Η τακτική που ακολουθούν οι επιτήδειοι είναι γνωστή εδώ και πολλά χρόνια.
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Γιώργος Βασιλάκης, περιέγραψε χθες μια εικόνα με πολλές στρεβλώσεις, στην αγορά μεταχειρισμένων σημειώνοντας ότι τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα αποτελούν «τροχοπέδη» στα έσοδα του κράτους, ενώ κατήγγειλε τις μεθόδους παραπλάνησης των καταναλωτών προτείνοντας παράλληλα δέσμη μέτρων για την αποκατάσταση των κανόνων στην αγορά αυτοκινήτου.
Αναφερόμενος στην απάτη με τα «γυρισμένα» χιλιόμετρα, είπε ότι αγοράζονται αυτοκίνητα με εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα από εταιρείες του εξωτερικού και αφού εκτελωνιστούν στην Ελλάδα, «γυρίζουν» τα κοντέρ.
Επικαλούμενος στοιχεία από δημοπρασίες αυτοκινήτων σε ξένες χώρες, υποστήριξε, για παράδειγμα, ότι εταιρικά αυτοκίνητα με 90.000 έως και 110.000 χιλιόμετρα από τη Γερμανία, πωλούνται στην Ελλάδα με τον πίνακα οργάνων του οχήματος να δείχνει έως 50.000 χιλιόμετρα.
ΚΤΕΟ
Μάλιστα, η παραπλάνηση σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκη είναι διπλή. Κατά τον εκτελωνισμό, με μια βεβαίωση από ΚΤΕΟ τα αυτοκίνητα αυτά εμφανίζονται να έχουν πολλαπλάσια χιλιόμετρα των πραγματικών, ώστε να περιορίζονται όσο το δυνατόν περισσότερο τα τέλη ταξινόμησης, ενώ στη συνέχεια μεσολαβεί «γύρισμα» του κοντέρ που οδηγεί σε αύξηση της τιμής πώλησης.
Για παράδειγμα, σε μια δημοπρασία μεταχειρισμένων εταιρικών αυτοκινήτων στη Γερμανία, πωλείται ένα αυτοκίνητο του 2012 με 180.000 χιλιόμετρα. Το αυτοκίνητο αυτό, κατά τον εκτελωνισμό του στην Ελλάδα, με ένα χαρτί ΚΤΕΟ φαίνεται ότι έχει 300.000 χιλιόμετρα, επομένως δικαιούται μεγαλύτερη μείωση των τελών ταξινόμησης. Μετά τον εκτελωνισμό, το κοντέρ χιλιομέτρων γυρίζει, στα 80.000 χιλιόμετρα και ο καταναλωτής θεωρεί ότι έχει πετύχει μια μεγάλη ευκαιρία έναντι 8.500 ευρώ, αντί των 10.000 ευρώ που κοστίζει το αντίστοιχο μεταχειρισμένο στην εγχώρια αγορά.
Ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αυτοκινήτων, όπως ανέφερε ο κ. Βασιλάκης είναι αντίθετος σε ενδεχόμενη αύξηση της φορολογίας των καυσίμων, αλλά και σε ενδεχόμενη επέκταση του ευνοϊκού καθεστώτος φορολόγησης το οποίο ίσχυε έως τις 31 Μαρτίου για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα παλαιότερης τεχνολογίας (Euro5 και Euro 4).
Τέλη
Κατά τις πληροφορίες που επικαλέστηκαν μέλη του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, η κυβέρνηση φέρεται να σχεδιάζει πρωτοβουλίες για παράταση των μειωμένων τελών ταξινόμησης για παλαιότερης τεχνολογίας εισαγόμενα μεταχειρισμένα.
Κατά τις εκτιμήσεις του Συνδέσμου, τυχόν παράταση των μειωμένων συντελεστών τελών ταξινόμησης για εισαγόμενα μεταχειρισμένα παλαιότερης τεχνολογίας θα επέφερε ετήσια απώλεια εσόδων της τάξεως των 50 εκατ. ευρώ, δεδομένου ότι θα αυξάνονταν οι πωλήσεις των μεταχειρισμένων, οι οποίες αποδίδουν λιγότερα έσοδα στο Δημόσιο, σε σχέση με τις πωλήσεις καινούργιων.
Σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκη, στην Ελλάδα τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αποτελούσαν παραδοσιακά το 8%-9% των συνολικών εισαγωγών.
Από τις αρχές του 2014 εξαιτίας της ευνοϊκής φορολόγησης των εισαγόμενων μεταχειρισμένων σε βάρος των εγχώριων μεταχειρισμένων είχε ως αποτέλεσμα τον τετραπλασιασμό των πωλήσεων των πρώτων και της βαρύτητας αυτών επί του συνόλου της αγοράς.