«Συναγερμό» στην αγορά έχει σημάνει η ραγδαία επιδείνωση του επιχειρηματικού κλίματος και τα απανωτά σοκ από την κατάληξη του Μαρινόπουλου και της Jetoil.
Όλοι δηλώνουν επιφυλακτικοί στις επενδυτικές κινήσεις τους, και λαμβάνουν μέτρα για να προστατευθούν από τις συνέπειες ενός ντόμινο που θα προκαλέσει η κατάρρευση του μεγαλύτερου λιανέμπορου της χώρας από πλευράς δικτύου καταστημάτων. Η αγωνία σε εργαζόμενους και προμηθευτές έχει χτυπήσει «κόκκινο», περιμένοντας να βγει λευκός καπνός από τις διαπραγματεύσεις ανάμεσα στον Σκλαβενίτη και στις τράπεζες.
Παρά την αισιοδοξία που εκφράζουν πηγές προσκείμενες στις διαπραγματεύσεις, η καθυστέρηση στην ανακοίνωση συμφωνίας επιτείνει τη σύγχυση και μεγαλώνει τους φόβους ότι η ιστορική αλυσίδα δεν θα μπορέσει να αποφύγει το μοιραίο. Είναι προφαντές ότι η οικογένεια Σκλαβενίτη επιδιώκει την καλύτερη δυνατή συμφωνία, η οποία θα μεγιστοποιεί τις πιθανότητες επιτυχίας του εγχείρηματος διάσωσης του Μαρινόπουλου. Η απαξίωση που έχει υποστεί η αλυσίδα, παρά τις προσπάθειες που κάνει ακόμη και τώρα η διοίκησή της, κάνοντας εκπτώσεις έως 70% καθιστά την σωτηρία εξαιρετικά δύσκολη και πολύ δαπανηρή υπόθεση. Πέραν του γενναίου «κουρέματος» στους προμηθευτές και των πολλών εκατομμυρίων που πρέπει να εισρεύσουν στα ταμεία της εταιρείας, η εκποίηση μεγάλου μέρους του δικτύου προς όφελος των ανταγωνιστών κρίνεται επιτακτική. «Δεν βγαίνει η εξίσωση. Είναι πολύ δύσκολο να γυρίσει ένα τόσο μεγάλο καράβι τη δεδομένη στιγμή. Έχει χάσει πολλούς πελάτες και το μεγαλύτερο μέρος του τζίρου της, ενώ πολλοί προμηθευτές έχουν σταματήσει να την προμηθεύουν. Πλέον, χρειάζονται δραστικές λύσεις», επισημαίνουν χαρακτηριστικά. Υπάρχουν και οι πιο απαισιόδοξοι που θεωρούν σχεδόν σίγουρο, ότι ο Μαρινόπουλος θα έχει την τύχη της Ατλάντικ Σούπερ Μάρκετ, η οποία παρά την ένταξή της στο άρθρο 99 και τη σταδιακή εκποίηση της περιουσίας της δεν απέφυγε το «λουκέτο». Στην καλύτερη περίπτωση όπως λένε, ο υποψήφιος επενδυτής που θα παίξει τον ρόλο του «λευκού ιππότη» θα λειτουργήσει ως ένας άτυπος σύνδικος πτώχευσης..., βγάζοντας στο σφυρί τα «ασημικά» του ομίλου για να σώσει ό,τι σώζεται.
Μεγαλώνει επικίνδυνα η λίστα με τα «λουκέτα»
Ήδη, έκλεισαν τρία καταστήματα από το δίκτυο χονδρικής, (Terra Market), μεταξύ των οποίων ένα στη Θεσσαλονίκη και ένα στα Χανιά, προκειμένου όπως λένε πηγές προσκείμενες στη διοίκηση να στηριχθεί το δίκτυο λιανικής με νέα προϊόντα. Και ενώ συμβαίνουν όλα αυτά, μακραίνει ο κατάλογος των επιχειρήσεων που έχουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα.
Από τις γνωστές περιπτώσεις είναι αυτή του συνεταιρισμού Πεζών Κρήτης, ο οποίος προσέφυγε στο άρθρο 99 για να προστατευθεί από τους πιστωτές του, αλλά και της Παγωτά Δωδώνη, αν και στελέχη της οποίας που μίλησαν στην «Η» σπεύδουν να καθησυχάσουν τους φόβους που εκφράζονται.
Ουρές στο Πρωτοδικείο
Στο μεταξύ, ιδιαίτερα αποκαλυπτικά για την πορεία της οικονομίας και τις δραματικές επιπτώσεις της κρίσης στον παραγωγικό ιστό της χώρας είναι τα στοιχεία που έδωσε χθες στη δημοσιότητα η ΕΛΣΤΑΤ για τις εταιρείες που κήρυξαν πτώχευση βάσει δικαστικών αποφάσεων από το 2004 έως το 2014. Από την ανάλυση των στοιχείων προκύπτει ότι κατά μέσο όρο ετησίως εκδίδονταν 1.061 αποφάσεις πτωχευτικής διαδικασίας, εκ των οποίων έγιναν δεκτές (μη απορριφθείσες) 914 (86% επί του συνόλου) και κηρύχθηκαν 457 πτωχεύσεις, οι οποίες αντιπροσωπεύουν κατά μέσο όρο το 50% των δεκτών αποφάσεων πτωχευτικής διαδικασίας.
Οι περισσότερες πτωχεύσεις πραγματοποιούνται στον τομέα χονδρικού και λιανικού εμπορίου - επισκευών με ποσοστό 45,7% (μέσος όρος περιόδου), ακολουθούν ο τομέας της μεταποίησης με 22,8% (μ.ό), ο τομέας των δραστηριοτήτων υπηρεσιών παροχής καταλύματος και υπηρεσιών εστίασης με 11,6% (μ.ό) και ο τομέας των κατασκευών με 5% (μ.ό). Τέλος, από τα στοιχεία των απαιτήσεων που επαληθεύτηκαν προκύπτει ότι για 130 περίπου επαληθεύσεις κατά μέσο όρο ετησίως βεβαιώνεται παθητικό κατά μέσο όρο 470 εκατ., ενώ οι απασχολούμενοι που έχουν αξιώσεις επ’ αυτών ανέρχονται σε 1.265 κατά μέσο όρο το έτος.
Η Frigoglass κλείνει μονάδα στην Κίνα
Τη διακοπή της παραγωγικής δραστηριότητας στη μονάδα της στην Guangzhou της Κίνας στο τέλος του τρίτου τριμήνου του 2016 αποφάσισε η Frigoglass. Ο όγκος παραγωγής του εργοστασίου της Κίνας θα ενσωματωθεί στις μονάδες της εταιρείας στην Ινδία και την Ινδονησία.