Η υποχρεωτική αναγραφή του Αριθμού Ταυτότητας Ακινήτου (ΑΤΑΚ) στην Ενιαία Αίτηση Ενίσχυσης 2018 (ΟΣΔΕ) των αγροτών, είναι αναγκαία για να καταγραφούν οι πραγματικά καλλιεργούμενες εκτάσεις, διευκρινίζει το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης.
Μεταξύ άλλων αναφέρεται ότι η αναγκαιότητα της χρήσης του ΑΤΑΚ προέκυψε μετά και από την σύσταση του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης προς το ΥΠΑΑΤ, τον αρμόδιος οργανισμό ΟΠΕΚΕΠΕ και την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, προς αποφυγή χρήσης πλαστών μισθωτηρίων και κατ’ επέκταση περιπτώσεων απάτης σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου.
Σύμφωνα με τη σύσταση του Γενικού Επιθεωρητή, είναι αναγκαίο να περιλαμβάνονται στα συμφωνητικά αγρομίσθωσης όλα τα στοιχεία των αγροτεμαχίων, για να μπορούν να διασταυρώνονται ηλεκτρονικά με τα στοιχεία περιουσιακής κατάστασης του ιδιοκτήτη-μισθωτή.
Αφορμή αποτέλεσαν τα ευρήματα ελέγχων τόσο από τον ΟΠΕΚΕΠΕ όσο και άλλων υπηρεσιών όπου διαπιστώθηκε η χρήση πλαστών/παράτυπων μισθωτηρίων και παραστατικών χρήσης αγροτεμαχίων.
Η υποχρεωτική αναγραφή του αριθμού ταυτότητας ακινήτου (Α.Τ.ΑΚ) του ιδιοκτήτη σε ειδικό πεδίο της ενιαίας αίτησης έχει ως στόχο να καταστεί δυνατή:
η επιβεβαίωση του κριτηρίου επιλεξιμότητας των αγροτεμαχίων ως προς τη διάθεσή τους από τους παραγωγούς την 31η Μαΐου 2018
η σαφής αναγνώριση και τεκμηρίωση της χρήσης των αγροτεμαχίων
η απλοποίηση των διαδικασιών υποβολής της Ενιαίας Αίτησης Ενίσχυσης, με τη μη προσκόμιση και επισύναψη εκ μέρους του παραγωγού των σχετικών νομιμοποιητικών δικαιολογητικών νομής και κατοχής των δηλούμενων αγροτεμαχίων
η μείωση του κόστους των διοικητικών ελέγχων εφόσον δεν θα υπάρχει ανάγκη διενέργειας οπτικού διοικητικού έλεγχου των σχετικών δικαιολογητικών
η ενίσχυση της διαφάνειας των διαδικασιών και η διασφάλιση της αναγκαίας ίσης μεταχείρισης των γεωργών,
η διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος
«Καθόσον τα στοιχεία που δηλώνονται από τους γεωργούς είναι αληθή και τα αγροτεμάχια είναι επιλέξιμα και στη διάθεσή τους, δεν επηρεάζεται η ενεργοποίηση των δικαιωμάτων ενίσχυσης και κατ’ επέκταση διασφαλίζεται η απορρόφηση των κοινοτικών κονδυλίων με πλήρη διαφάνεια, χωρίς να διακυβεύονται καταλογισμοί από τους ελέγχους των κοινοτικών οργάνων» επισημαίνει το ΥπΑΑΤ.
Τέλος, σημειώνεται ότι το χαρτογραφικό υπόβαθρο του ΟΣΔΕ δεν αποτελεί βάση καταγραφής δεδομένων κτηματογράφησης για την κατάρτιση του Εθνικού Κτηματολογίου, αλλά προσδιορισμού επιλέξιμης προς ενίσχυση έκτασης, βάσει της ενωσιακής νομοθεσίας και της αγροτικής δραστηριότητας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο αρμόδιος οργανισμός ΟΠΕΚΕΠΕ αναμένεται να γνωστοποιήσει έναν ενδεικτικό κατάλογο περιπτώσεων για τις οποίες θα εξαιρείται η υποχρέωση αναγραφής του ΑΤΑΚ, ενώ τυχόν άλλες μεμονωμένες περιπτώσεις που θα προκύψουν κατά το διάστημα υποβολής των αιτήσεων θα αξιολογηθούν εκ νέου.
Μεταξύ άλλων αναφέρεται ότι η αναγκαιότητα της χρήσης του ΑΤΑΚ προέκυψε μετά και από την σύσταση του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης προς το ΥΠΑΑΤ, τον αρμόδιος οργανισμό ΟΠΕΚΕΠΕ και την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, προς αποφυγή χρήσης πλαστών μισθωτηρίων και κατ’ επέκταση περιπτώσεων απάτης σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου.
Σύμφωνα με τη σύσταση του Γενικού Επιθεωρητή, είναι αναγκαίο να περιλαμβάνονται στα συμφωνητικά αγρομίσθωσης όλα τα στοιχεία των αγροτεμαχίων, για να μπορούν να διασταυρώνονται ηλεκτρονικά με τα στοιχεία περιουσιακής κατάστασης του ιδιοκτήτη-μισθωτή.
Αφορμή αποτέλεσαν τα ευρήματα ελέγχων τόσο από τον ΟΠΕΚΕΠΕ όσο και άλλων υπηρεσιών όπου διαπιστώθηκε η χρήση πλαστών/παράτυπων μισθωτηρίων και παραστατικών χρήσης αγροτεμαχίων.
Η υποχρεωτική αναγραφή του αριθμού ταυτότητας ακινήτου (Α.Τ.ΑΚ) του ιδιοκτήτη σε ειδικό πεδίο της ενιαίας αίτησης έχει ως στόχο να καταστεί δυνατή:
η επιβεβαίωση του κριτηρίου επιλεξιμότητας των αγροτεμαχίων ως προς τη διάθεσή τους από τους παραγωγούς την 31η Μαΐου 2018
η σαφής αναγνώριση και τεκμηρίωση της χρήσης των αγροτεμαχίων
η απλοποίηση των διαδικασιών υποβολής της Ενιαίας Αίτησης Ενίσχυσης, με τη μη προσκόμιση και επισύναψη εκ μέρους του παραγωγού των σχετικών νομιμοποιητικών δικαιολογητικών νομής και κατοχής των δηλούμενων αγροτεμαχίων
η μείωση του κόστους των διοικητικών ελέγχων εφόσον δεν θα υπάρχει ανάγκη διενέργειας οπτικού διοικητικού έλεγχου των σχετικών δικαιολογητικών
η ενίσχυση της διαφάνειας των διαδικασιών και η διασφάλιση της αναγκαίας ίσης μεταχείρισης των γεωργών,
η διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος
«Καθόσον τα στοιχεία που δηλώνονται από τους γεωργούς είναι αληθή και τα αγροτεμάχια είναι επιλέξιμα και στη διάθεσή τους, δεν επηρεάζεται η ενεργοποίηση των δικαιωμάτων ενίσχυσης και κατ’ επέκταση διασφαλίζεται η απορρόφηση των κοινοτικών κονδυλίων με πλήρη διαφάνεια, χωρίς να διακυβεύονται καταλογισμοί από τους ελέγχους των κοινοτικών οργάνων» επισημαίνει το ΥπΑΑΤ.
Τέλος, σημειώνεται ότι το χαρτογραφικό υπόβαθρο του ΟΣΔΕ δεν αποτελεί βάση καταγραφής δεδομένων κτηματογράφησης για την κατάρτιση του Εθνικού Κτηματολογίου, αλλά προσδιορισμού επιλέξιμης προς ενίσχυση έκτασης, βάσει της ενωσιακής νομοθεσίας και της αγροτικής δραστηριότητας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο αρμόδιος οργανισμός ΟΠΕΚΕΠΕ αναμένεται να γνωστοποιήσει έναν ενδεικτικό κατάλογο περιπτώσεων για τις οποίες θα εξαιρείται η υποχρέωση αναγραφής του ΑΤΑΚ, ενώ τυχόν άλλες μεμονωμένες περιπτώσεις που θα προκύψουν κατά το διάστημα υποβολής των αιτήσεων θα αξιολογηθούν εκ νέου.