Ακόμη και αν αποφύγει η κυβέρνηση την επιβολή του μειωμένου αφορολογήτου από το 2019 (αυτήν τη στιγμή η πιθανότητα εφαρμογής του μέτρου είναι πάρα πολύ ισχυρή), θεωρείται πολύ πιθανό ο "συμβιβασμός" που επιχειρείται με το ΔΝΤ να οδηγήσει στη "θυσία" των αντιμέτρων.
Σε πρώτη φάση αυτών του 2019 (δηλαδή των αυξήσεων στις επενδύσεις και του κοινωνικού πακέτου) και εν συνεχεία σε αυτών του 2020-2021.
Το παραπάνω σενάριο -όπως έχει αποτυπωθεί, σύμφωνα με πληροφορίες, μετά από τις διαπραγματεύσεις που έλαβαν χώρα την Πέμπτη στις Βρυξέλλες σε επίπεδο EWG και Washington Group- δεν συνδέεται πλέον τόσο με τα δημοσιονομικά μεγέθη, όσο με την πορεία του ΑΕΠ.
Η κυβέρνηση διαρρέει ότι το πρωτογενές πλεόνασμα του 2017 σε μνημονιακούς όρους θα κινείται κοντά στο 3,5% του ΑΕΠ ή ότι μπορεί σε ένα σενάριο να βρεθεί και στο φάσμα του 4% του ΑΕΠ (έναντι στόχου για 1,75% του ΑΕΠ). Τα στοιχεία θα επικυρωθούν στις 23 Απριλίου, ενώ μέσα στις επόμενες ημέρες ίσως ανακοινώσει και το ΔΝΤ τις δικές του προβλέψεις (στο πλαίσιο της συνόδου της Ουάσινγκτον).
Η ανάπτυξη όμως, κατά το ΔΝΤ, αποτελεί τον αδύναμο κρίκο. Η επίδοση του 2017 (1,4% ρυθμός ανόδου του ΑΕΠ) ήταν κατώτερη των προσδοκιών επηρεάζοντας τη "βάση" μέτρησης εσόδων, πλεονασμάτων και χρέους. Πλέον περιμένει και τα στοιχεία για το 1ο τρίμηνο του 2018 (που θα ανακοινωθούν από την ΕΛΣΤΑΤ στις 4 Ιουνίου), αλλά και τα στοιχεία για την πορεία του πληθωρισμού (κατεγράφη αποπληθωρισμός 0,2% τον προηγούμενο μήνα) που επηρεάζουν το ονομαστικό ΑΕΠ…
Τα αντίμετρα
Υπενθυμίζεται ότι τα αντίμετρα του 2019 περιλαμβάνουν το επενδυτικό πακέτο των 300 εκατ. ευρώ (επενδύσεις σε υποδομές ενέργειας, σε υποδομές του πρωτογενούς τομέα και ενίσχυση επιδοτήσεων του αναπτυξιακού Νόμου 4399/2016) αλλά και τη δημιουργία νέων μονάδων προσχολικής εκπαίδευσης/νηπιαγωγείων, τον ανασχεδιασμό των οικογενειακών επιδομάτων και του επιδόματος τέκνων, την επιδότηση ενοικίου, προγράμματα ενεργών πολιτικών για την απασχόληση από τον ΟΑΕΔ και την επιδότηση της συμμετοχής ασφαλισμένων για συνταγογραφούμενα φάρμακα.
Τα αντίμετρα του 2020 περιλαμβάνουν τη μείωση του φορολογικού συντελεστή του Φόρου Εισοδήματος Νομικών Προσώπων από 29% σε 26%, τη μείωση ΕΝΦΙΑ, τη μείωση του φορολογικού συντελεστή του Φόρου Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων και την αναμόρφωση της Ειδικής Εισφοράς Αλληλεγγύης. Υπάρχουν και οι μη προσδιορισμένες διαρθρωτικές Φορολογικές Παρεμβάσεις της περιόδου 2020-2021.
Η θέση της Γερμανίας
Πέρα από τον μοχλό πίεσης του ΔΝΤ ξεδιπλώνονται και οι πιέσεις του γερμανικού άξονα. Χθες, έγινε σαφές ότι οι αποφάσεις για το ελληνικό χρέος θα ληφθούν με τη λήξη του ελληνικού προγράμματος διάσωσης. Αυτό δήλωσε εκπρόσωπος του γερμανικού υπουργείου Οικονομικών, επισημαίνοντας ότι "θα περιμένουμε την τελική ανάλυση βιωσιμότητας του χρέους", η οποία αναμένεται στα μέσα Ιουλίου. "Θα ασχοληθούμε με τη βιωσιμότητα του χρέους με το τέλος του προγράμματος", ανέφερε. Και τούτο όταν ο Επίτροπος Μοσκοβισί έχει θέσει κατ' επανάληψη ως ορόσημο για τη συνολική πολιτική συμφωνία για την 4η αξιολόγηση το χρέος και την εποπτεία μετά μνημονίου την 21η Ιουνίου (σύνοδος Eurogroup). Ένα μέρος από τα μέτρα για το χρέος πρέπει να εφαρμοσθεί πάντως "εντός" του μνημονίου, δηλαδή πριν από την 20η Αυγούστου για να γίνει εφικτό να χρησιμοποιηθούν τα 27 δισ. ευρώ περίπου των διαθέσιμων χρηματοδοτήσεων του ESM.
Η Γερμανία, πέρα από τις αναφορές για το χρέος, έκανε σαφές και ότι περιμένει την εφαρμογή του μνημονίου αλλά και ότι συμβουλεύει την ελληνική κυβέρνηση να παρουσιάσει ένα αξιόπιστο αναπτυξιακό πρόγραμμα…
Ουσιαστικά πλέον η Αθήνα καλείται να επιταχύνει στα 2 "ελληνικά" μέτωπα για να μην επιβαρύνει τις πολυεπίπεδες διαπραγματεύσεις για το ελληνικό ζήτημα που κορυφώνονται.
Μετέωρα 7 στα 8 προαπαιτούμενα, πιθανότερη ημέρα καθόδου των επικεφαλής η 7η Μαΐου
Οι θεσμοί επιθυμούν έως το Eurogroup στη Σόφια (27/4) να έχει "κλείσει" το αναπτυξιακό σχέδιο (που δέχεται τις "βολές" των θεσμών για την ασάφειά του). Απαιτείται όμως πρόοδος και στην 4η αξιολόγηση των 88 προαπαιτουμένων, καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες, ο τελευταίος απολογισμός των θεσμών αναφέρει ότι 7 στα 8 προαπαιτούμενα δεν έχουν ολοκληρωθεί.
Ουσιαστικά υπάρχει (στους αριθμούς τουλάχιστον) μία στασιμότητα εδώ και μήνες, από τον Φεβρουάριο και την προηγούμενη κάθοδο των θεσμών στην Αθήνα. Βεβαίως η ελληνική πλευρά -διά στόματος του ΥΠΟΙΚ Ευκλείδη Τσακαλώτου- εξηγεί ότι γίνονται επιμέρους κινήσεις και η αριθμητική απόδοση δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Ωστόσο, σε κάθε περίπτωση η ώρα της "κρίσης" πλησιάζει.
Οι δανειστές προγραμματίζουν να επιστρέψουν στην Αθήνα σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων ακόμη και στις 23 Απριλίου (έχουν στείλει σύμφωνα με πληροφορίες σχετική ενημέρωση στις ελληνικές αρχές, αλλά θα οριστικοποιήσουν την προσεχή εβδομάδα τον χρόνο άφιξής τους).
Σε επίπεδο επικεφαλής, η πιο πιθανή ημερομηνία άφιξης είναι η 7η Μαΐου (για να ξεκινήσουν οι διαπραγματεύσεις από τις 8/5), αν και δεν αποκλείεται να υπάρξει αναβολή κατά μία εβδομάδα (ανάλογα και με τον χρόνο δημοσίευσης των στοιχείων για τα τεστ αντοχής). Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με ελληνικές πηγές, έχει γίνει σαφές ότι η κάθοδος θα έχει καταστεί εφικτή το αργότερο στις 14 Μαΐου…
Σε πρώτη φάση αυτών του 2019 (δηλαδή των αυξήσεων στις επενδύσεις και του κοινωνικού πακέτου) και εν συνεχεία σε αυτών του 2020-2021.
Το παραπάνω σενάριο -όπως έχει αποτυπωθεί, σύμφωνα με πληροφορίες, μετά από τις διαπραγματεύσεις που έλαβαν χώρα την Πέμπτη στις Βρυξέλλες σε επίπεδο EWG και Washington Group- δεν συνδέεται πλέον τόσο με τα δημοσιονομικά μεγέθη, όσο με την πορεία του ΑΕΠ.
Η κυβέρνηση διαρρέει ότι το πρωτογενές πλεόνασμα του 2017 σε μνημονιακούς όρους θα κινείται κοντά στο 3,5% του ΑΕΠ ή ότι μπορεί σε ένα σενάριο να βρεθεί και στο φάσμα του 4% του ΑΕΠ (έναντι στόχου για 1,75% του ΑΕΠ). Τα στοιχεία θα επικυρωθούν στις 23 Απριλίου, ενώ μέσα στις επόμενες ημέρες ίσως ανακοινώσει και το ΔΝΤ τις δικές του προβλέψεις (στο πλαίσιο της συνόδου της Ουάσινγκτον).
Η ανάπτυξη όμως, κατά το ΔΝΤ, αποτελεί τον αδύναμο κρίκο. Η επίδοση του 2017 (1,4% ρυθμός ανόδου του ΑΕΠ) ήταν κατώτερη των προσδοκιών επηρεάζοντας τη "βάση" μέτρησης εσόδων, πλεονασμάτων και χρέους. Πλέον περιμένει και τα στοιχεία για το 1ο τρίμηνο του 2018 (που θα ανακοινωθούν από την ΕΛΣΤΑΤ στις 4 Ιουνίου), αλλά και τα στοιχεία για την πορεία του πληθωρισμού (κατεγράφη αποπληθωρισμός 0,2% τον προηγούμενο μήνα) που επηρεάζουν το ονομαστικό ΑΕΠ…
Τα αντίμετρα
Υπενθυμίζεται ότι τα αντίμετρα του 2019 περιλαμβάνουν το επενδυτικό πακέτο των 300 εκατ. ευρώ (επενδύσεις σε υποδομές ενέργειας, σε υποδομές του πρωτογενούς τομέα και ενίσχυση επιδοτήσεων του αναπτυξιακού Νόμου 4399/2016) αλλά και τη δημιουργία νέων μονάδων προσχολικής εκπαίδευσης/νηπιαγωγείων, τον ανασχεδιασμό των οικογενειακών επιδομάτων και του επιδόματος τέκνων, την επιδότηση ενοικίου, προγράμματα ενεργών πολιτικών για την απασχόληση από τον ΟΑΕΔ και την επιδότηση της συμμετοχής ασφαλισμένων για συνταγογραφούμενα φάρμακα.
Τα αντίμετρα του 2020 περιλαμβάνουν τη μείωση του φορολογικού συντελεστή του Φόρου Εισοδήματος Νομικών Προσώπων από 29% σε 26%, τη μείωση ΕΝΦΙΑ, τη μείωση του φορολογικού συντελεστή του Φόρου Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων και την αναμόρφωση της Ειδικής Εισφοράς Αλληλεγγύης. Υπάρχουν και οι μη προσδιορισμένες διαρθρωτικές Φορολογικές Παρεμβάσεις της περιόδου 2020-2021.
Η θέση της Γερμανίας
Πέρα από τον μοχλό πίεσης του ΔΝΤ ξεδιπλώνονται και οι πιέσεις του γερμανικού άξονα. Χθες, έγινε σαφές ότι οι αποφάσεις για το ελληνικό χρέος θα ληφθούν με τη λήξη του ελληνικού προγράμματος διάσωσης. Αυτό δήλωσε εκπρόσωπος του γερμανικού υπουργείου Οικονομικών, επισημαίνοντας ότι "θα περιμένουμε την τελική ανάλυση βιωσιμότητας του χρέους", η οποία αναμένεται στα μέσα Ιουλίου. "Θα ασχοληθούμε με τη βιωσιμότητα του χρέους με το τέλος του προγράμματος", ανέφερε. Και τούτο όταν ο Επίτροπος Μοσκοβισί έχει θέσει κατ' επανάληψη ως ορόσημο για τη συνολική πολιτική συμφωνία για την 4η αξιολόγηση το χρέος και την εποπτεία μετά μνημονίου την 21η Ιουνίου (σύνοδος Eurogroup). Ένα μέρος από τα μέτρα για το χρέος πρέπει να εφαρμοσθεί πάντως "εντός" του μνημονίου, δηλαδή πριν από την 20η Αυγούστου για να γίνει εφικτό να χρησιμοποιηθούν τα 27 δισ. ευρώ περίπου των διαθέσιμων χρηματοδοτήσεων του ESM.
Η Γερμανία, πέρα από τις αναφορές για το χρέος, έκανε σαφές και ότι περιμένει την εφαρμογή του μνημονίου αλλά και ότι συμβουλεύει την ελληνική κυβέρνηση να παρουσιάσει ένα αξιόπιστο αναπτυξιακό πρόγραμμα…
Ουσιαστικά πλέον η Αθήνα καλείται να επιταχύνει στα 2 "ελληνικά" μέτωπα για να μην επιβαρύνει τις πολυεπίπεδες διαπραγματεύσεις για το ελληνικό ζήτημα που κορυφώνονται.
Μετέωρα 7 στα 8 προαπαιτούμενα, πιθανότερη ημέρα καθόδου των επικεφαλής η 7η Μαΐου
Οι θεσμοί επιθυμούν έως το Eurogroup στη Σόφια (27/4) να έχει "κλείσει" το αναπτυξιακό σχέδιο (που δέχεται τις "βολές" των θεσμών για την ασάφειά του). Απαιτείται όμως πρόοδος και στην 4η αξιολόγηση των 88 προαπαιτουμένων, καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες, ο τελευταίος απολογισμός των θεσμών αναφέρει ότι 7 στα 8 προαπαιτούμενα δεν έχουν ολοκληρωθεί.
Ουσιαστικά υπάρχει (στους αριθμούς τουλάχιστον) μία στασιμότητα εδώ και μήνες, από τον Φεβρουάριο και την προηγούμενη κάθοδο των θεσμών στην Αθήνα. Βεβαίως η ελληνική πλευρά -διά στόματος του ΥΠΟΙΚ Ευκλείδη Τσακαλώτου- εξηγεί ότι γίνονται επιμέρους κινήσεις και η αριθμητική απόδοση δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Ωστόσο, σε κάθε περίπτωση η ώρα της "κρίσης" πλησιάζει.
Οι δανειστές προγραμματίζουν να επιστρέψουν στην Αθήνα σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων ακόμη και στις 23 Απριλίου (έχουν στείλει σύμφωνα με πληροφορίες σχετική ενημέρωση στις ελληνικές αρχές, αλλά θα οριστικοποιήσουν την προσεχή εβδομάδα τον χρόνο άφιξής τους).
Σε επίπεδο επικεφαλής, η πιο πιθανή ημερομηνία άφιξης είναι η 7η Μαΐου (για να ξεκινήσουν οι διαπραγματεύσεις από τις 8/5), αν και δεν αποκλείεται να υπάρξει αναβολή κατά μία εβδομάδα (ανάλογα και με τον χρόνο δημοσίευσης των στοιχείων για τα τεστ αντοχής). Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με ελληνικές πηγές, έχει γίνει σαφές ότι η κάθοδος θα έχει καταστεί εφικτή το αργότερο στις 14 Μαΐου…