Νέα δεδομένα, ανακατατάξεις στην αγορά και καινούριες συμμαχίες αναμένεται να πυροδοτήσει το σχήμα της αποκρατικοποίησης της ΔΕΠΑ, που συμφώνησε η κυβέρνηση με τους θεσμούς, υπό την αίρεση βεβαίως των απαραίτητων εγκρίσεων από την επιτροπή ανταγωνισμού.
Ποιο είναι αυτό το σχήμα; Η κυβέρνηση θα προωθήσει το σπάσιμο της ΔΕΠΑ σε δύο εταιρείες, η μία για το κομμάτι της εμπορίας, στην οποία θα ενσωματωθούν οι συμμετοχές στην ΕΠΑ Αττικής και οι συμβάσεις με τους διεθνείς προμηθευτές και η δεύτερη για το κομμάτι των υποδομών όπου θα ενσωματωθούν οι συμμετοχές στις εταιρείες Διανομής (ΕΔΑ) αλλά και τα διεθνή projects.
Ήδη μάλιστα καταγράφεται έντονη κινητικότητα και ενδιαφέρον, όχι μόνο για το κομμάτι της εμπορίας αλλά και για την ΔΕΠΑ δικτύων.
Για το κομμάτι της εμπορίας έχουν δηλώσει ότι παρακολουθούν τις εξελίξεις και ενδιαφέρονται να δώσουν το παρών σε ενδεχόμενο διαγωνισμό η Μυτιληναίος, τα ΕΛΠΕ και Motor Oil Hellas.
Τελειώνουν τα ψέματα, ήρθε η ώρα της αλήθειας για το πραγματικό άνοιγμα της αγοράς, λένε πηγές που είναι κοντά στις διεργασίες και οι οποίες εκτιμούν ότι η νέα απόπειρα αποκρατικοποίησης της ΔΕΠΑ θα έχει καλύτερη τύχη από την αποτυχημένη προσπάθεια του 2013.
Εδώ να σημειωθεί ότι η Μυτιληναίος, λόγω των εργοστασίων ηλεκτροπαραγωγής είναι ο μεγαλύτερος ιδιώτης καταναλωτής αερίου, γεγονός που δίνει επιπλέον κίνητρο αλλά και δυνατότητες ευελιξίας στη χονδρική, σε σχέση με τις ρήτρες take or pay. Άλλωστε όπως έγινε γνωστό πρόσφατα, η Μυτιληναίος έχει συνάψει απευθείας σύμβαση προμήθειας από τη Gazprom, ενώ τον Ιούλιο θα φέρει στη Ρεβυθούσα το πρώτο φορτίο υγροποιημένου αερίου LNG από την Qatar gas. Πρόκειται για φορτίο που εντάσσεται σε ευρύτερη συμφωνία προμήθειας της εταιρείας.
Ανάλογες δυνατότητες έχουν και τα ΕΛΠΕ (μέσω της Elpedison) αλλά και η ΜΟΗ (σε μικρότερο βαθμό) μέσω της Κόρινθος Power ( τη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής που βρίσκεται στους Αγίους Θεοδώρους και στην οποία μετέχουν ΜΟΗ και Μυτιληναίος). Ωστόσο το βασικότερο κίνητρο για τη συμμετοχή στο διαγωνισμό για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας των διυλιστηριακών ομίλων είναι ότι το φυσικό αέριο αποτελεί έναν από τους βασικούς ανταγωνιστές του πετρελαίου κυρίως στη θέρμανση, αλλά και σε μεσοπρόθεσμη προοπτική και στις οδικές και θαλάσσιες μεταφορές. Επομένως η δραστηριοποίηση των ομίλων στην αγορά του φυσικού αερίου, αποτελεί τη φυσική συνέχεια προκειμένου να διατηρήσουν τη θέση τους στον ενεργειακό κλάδο.
Εκτός όμως από τη ΔΕΠΑ εμπορίας, πληροφορίες αναφέρουν ότι ήδη παρακολουθείται στενά από επενδυτές και η ΔΕΠΑ δικτύου. Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί η ιδιαίτερη σχέση μεταξύ της ΔΕΠΑ και της ιταλικής Edison, καθώς οι δύο εταιρείες έχουν συστήσει την κοινοπραξία IGI Poseidon, η οποία αναπτύσσει τρία διεθνή πρότζεκτ διασυνδέσεων: τον ελληνοϊταλικό αγωγό ITGI, τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό IGB και τον αγωγό Ελλάδας Κύπρου Eastmed.
Πηγές της Edison περιορίζονται να τονίσουν ότι η εταιρεία, δεδομένων των κοινών δραστηριοτήτων με τη ΔΕΠΑ, παρακολουθεί στενά την αποκρατικοποίηση και αναμένει να αποσαφηνιστεί πλήρως και να επισημοποιηθεί το σχήμα. Να σημειωθεί ότι την Παρασκευή στο συνέδριο του Economist θα δώσει το παρών και ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος αρμόδιος για τον κλάδο μεταφοράς αερίου, ενεργειακής διαχείρισης και βελτιστοποίησης Pierre Vergerio. Η παρουσία του στην Ελλάδα πιθανόν να ξεκαθαρίσει πολλά για το πως θα κινηθεί η ιταλική εταιρεία, που όμως μετοχικά ανήκει στην γαλλική ενεργειακή εταιρεία EdF.
Το γεγονός πάντως ότι επίσημα ή ανεπίσημα και ενώ ακόμη δεν υπάρχει επίσημα διαγωνισμός, δηλώνουν παρόντες και παρακολουθούν τα τεκταινόμενα τουλάχιστον 4 ελληνικοί και διεθνείς όμιλοι, δίνει και το στίγμα της σημασίας της συγκεκριμένης αποκρατικοποίησης, η οποία έχει ως χρονικό ορόσημο το φθινόπωρο, όταν και θα προχωρήσει ο διαχωρισμός της ΔΕΠΑ σε δύο κομμάτια προκειμένου στη συνέχεια να ξεκινήσει ο διαγωνισμός πώλησης. Ρεαλιστικά πάντως, αποτέλεσμα δεν μπορεί να υπάρξει νωρίτερα από τις αρχές του 2019.
Να σημειωθεί τέλος ότι η σοβαρότερη αίρεση γύρω από τις εξελίξεις αφορά στην έγκριση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού της απόκτησης του 100% της ΕΠΑ Αττικής από τη ΔΕΠΑ, για την οποία εκφράζονται ανησυχίες ότι μπορεί να απορριφθεί ή να εγκριθεί υπό αυστηρούς όρους. Πάντως από την πλευρά της κυβέρνησης εκπέμπεται η βεβαιότητα ότι δε θα υπάρξουν προβλήματα και ότι μπορεί να βρεθεί φόρμουλα έγκρισης με συγκεκριμένα μέτρα συμμόρφωσης (πχ ένα κομμάτι του αερίου που προμηθεύεται η ΕΠΑ Αττικής να αγοράζεται υποχρεωτικά από τρίτο προμηθευτή).
Ποιο είναι αυτό το σχήμα; Η κυβέρνηση θα προωθήσει το σπάσιμο της ΔΕΠΑ σε δύο εταιρείες, η μία για το κομμάτι της εμπορίας, στην οποία θα ενσωματωθούν οι συμμετοχές στην ΕΠΑ Αττικής και οι συμβάσεις με τους διεθνείς προμηθευτές και η δεύτερη για το κομμάτι των υποδομών όπου θα ενσωματωθούν οι συμμετοχές στις εταιρείες Διανομής (ΕΔΑ) αλλά και τα διεθνή projects.
Ήδη μάλιστα καταγράφεται έντονη κινητικότητα και ενδιαφέρον, όχι μόνο για το κομμάτι της εμπορίας αλλά και για την ΔΕΠΑ δικτύων.
Για το κομμάτι της εμπορίας έχουν δηλώσει ότι παρακολουθούν τις εξελίξεις και ενδιαφέρονται να δώσουν το παρών σε ενδεχόμενο διαγωνισμό η Μυτιληναίος, τα ΕΛΠΕ και Motor Oil Hellas.
Τελειώνουν τα ψέματα, ήρθε η ώρα της αλήθειας για το πραγματικό άνοιγμα της αγοράς, λένε πηγές που είναι κοντά στις διεργασίες και οι οποίες εκτιμούν ότι η νέα απόπειρα αποκρατικοποίησης της ΔΕΠΑ θα έχει καλύτερη τύχη από την αποτυχημένη προσπάθεια του 2013.
Εδώ να σημειωθεί ότι η Μυτιληναίος, λόγω των εργοστασίων ηλεκτροπαραγωγής είναι ο μεγαλύτερος ιδιώτης καταναλωτής αερίου, γεγονός που δίνει επιπλέον κίνητρο αλλά και δυνατότητες ευελιξίας στη χονδρική, σε σχέση με τις ρήτρες take or pay. Άλλωστε όπως έγινε γνωστό πρόσφατα, η Μυτιληναίος έχει συνάψει απευθείας σύμβαση προμήθειας από τη Gazprom, ενώ τον Ιούλιο θα φέρει στη Ρεβυθούσα το πρώτο φορτίο υγροποιημένου αερίου LNG από την Qatar gas. Πρόκειται για φορτίο που εντάσσεται σε ευρύτερη συμφωνία προμήθειας της εταιρείας.
Ανάλογες δυνατότητες έχουν και τα ΕΛΠΕ (μέσω της Elpedison) αλλά και η ΜΟΗ (σε μικρότερο βαθμό) μέσω της Κόρινθος Power ( τη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής που βρίσκεται στους Αγίους Θεοδώρους και στην οποία μετέχουν ΜΟΗ και Μυτιληναίος). Ωστόσο το βασικότερο κίνητρο για τη συμμετοχή στο διαγωνισμό για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας των διυλιστηριακών ομίλων είναι ότι το φυσικό αέριο αποτελεί έναν από τους βασικούς ανταγωνιστές του πετρελαίου κυρίως στη θέρμανση, αλλά και σε μεσοπρόθεσμη προοπτική και στις οδικές και θαλάσσιες μεταφορές. Επομένως η δραστηριοποίηση των ομίλων στην αγορά του φυσικού αερίου, αποτελεί τη φυσική συνέχεια προκειμένου να διατηρήσουν τη θέση τους στον ενεργειακό κλάδο.
Εκτός όμως από τη ΔΕΠΑ εμπορίας, πληροφορίες αναφέρουν ότι ήδη παρακολουθείται στενά από επενδυτές και η ΔΕΠΑ δικτύου. Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί η ιδιαίτερη σχέση μεταξύ της ΔΕΠΑ και της ιταλικής Edison, καθώς οι δύο εταιρείες έχουν συστήσει την κοινοπραξία IGI Poseidon, η οποία αναπτύσσει τρία διεθνή πρότζεκτ διασυνδέσεων: τον ελληνοϊταλικό αγωγό ITGI, τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό IGB και τον αγωγό Ελλάδας Κύπρου Eastmed.
Πηγές της Edison περιορίζονται να τονίσουν ότι η εταιρεία, δεδομένων των κοινών δραστηριοτήτων με τη ΔΕΠΑ, παρακολουθεί στενά την αποκρατικοποίηση και αναμένει να αποσαφηνιστεί πλήρως και να επισημοποιηθεί το σχήμα. Να σημειωθεί ότι την Παρασκευή στο συνέδριο του Economist θα δώσει το παρών και ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος αρμόδιος για τον κλάδο μεταφοράς αερίου, ενεργειακής διαχείρισης και βελτιστοποίησης Pierre Vergerio. Η παρουσία του στην Ελλάδα πιθανόν να ξεκαθαρίσει πολλά για το πως θα κινηθεί η ιταλική εταιρεία, που όμως μετοχικά ανήκει στην γαλλική ενεργειακή εταιρεία EdF.
Το γεγονός πάντως ότι επίσημα ή ανεπίσημα και ενώ ακόμη δεν υπάρχει επίσημα διαγωνισμός, δηλώνουν παρόντες και παρακολουθούν τα τεκταινόμενα τουλάχιστον 4 ελληνικοί και διεθνείς όμιλοι, δίνει και το στίγμα της σημασίας της συγκεκριμένης αποκρατικοποίησης, η οποία έχει ως χρονικό ορόσημο το φθινόπωρο, όταν και θα προχωρήσει ο διαχωρισμός της ΔΕΠΑ σε δύο κομμάτια προκειμένου στη συνέχεια να ξεκινήσει ο διαγωνισμός πώλησης. Ρεαλιστικά πάντως, αποτέλεσμα δεν μπορεί να υπάρξει νωρίτερα από τις αρχές του 2019.
Να σημειωθεί τέλος ότι η σοβαρότερη αίρεση γύρω από τις εξελίξεις αφορά στην έγκριση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού της απόκτησης του 100% της ΕΠΑ Αττικής από τη ΔΕΠΑ, για την οποία εκφράζονται ανησυχίες ότι μπορεί να απορριφθεί ή να εγκριθεί υπό αυστηρούς όρους. Πάντως από την πλευρά της κυβέρνησης εκπέμπεται η βεβαιότητα ότι δε θα υπάρξουν προβλήματα και ότι μπορεί να βρεθεί φόρμουλα έγκρισης με συγκεκριμένα μέτρα συμμόρφωσης (πχ ένα κομμάτι του αερίου που προμηθεύεται η ΕΠΑ Αττικής να αγοράζεται υποχρεωτικά από τρίτο προμηθευτή).