Την αυστηρή προειδοποίηση ότι "οποιαδήποτε καθυστέρηση" στις μεταρρυθμίσεις της περικοπής του αφορολογήτου και των συντάξεων "θα υπονόμευε σοβαρά την αξιοπιστία των παραδοχών στις οποίες βασίζονται τα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους που συμφωνήθηκαν με τους Ευρωπαίους εταίρους" στο Eurogoup της 22ας Ιουνίου, απηύθυνε το ΔΝΤ.
Στην ανακοίνωση που εξέδωσε μετά την ολοκλήρωση της αποστολής του στην Αθήνα για τη σύνταξη της έκθεσης που γίνεται με βάση το άρθρο 4 του καταστατικού του, το Ταμείο αναφέρει ότι θεωρεί δεδομένη την περικοπή συντάξεων το 2019 και του αφορολόγητου το 2020 για να διατεθούν τα αντίμετρα κάθε έτους.
Αλλά και ο επικεφαλής της αποστολής του Ταμείου στην Αθήνα Πίτερ Ντόλμαν, μιλώντας σήμερα στην Αθήνα, κατέστησε σαφές για το ίδιο θέμα ότι "η κυβέρνηση ήταν ξεκάθαρη ότι θα προχωρήσει" στην μείωση των συντάξεων από το 2019. Ξεκαθάρισε επίσης ότι η εφαρμογή των περικοπών σε αφορολόγητο και συντάξεις είναι σημαντικές και ως ένα μήνυμα που θα στείλουν οι ελληνικές αρχές στις αγορές, για το πού θα κατευθυνθούν μετά το μνημόνιο σε σχέση με τα συμφωνηθέντα.
Ξεχωριστά, ο αξιωματούχος εκτίμησε ότι μετά το 2025 είναι επιτεύξιμα πιο χαμηλά πλεονάσματα, στο 1,5% του ΑΕΠ αντί για το αισιόδοξο 2,2% του ΑΕΠ που προβλέπει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και προανήγγειλε για τις αρχές Αυγούστου την έκδοση της δικής του έκθεσης βιωσιμότητας για το χρέος (DSA).
Τι αναφέρει το ΔΝΤ στην ανακοίνωσή του – νέα απομείωση του χρέους
Στη δήλωσή του το Ταμείο προειδοποιεί ότι "οι αρχές πρέπει να είναι προσεκτικές όταν υιοθετούν μόνιμα επεκτατικά μέτρα, πέραν εκείνων που έχουν ήδη θεσπιστεί (αντίμετρα), προκειμένου να αποφευχθεί ο κίνδυνος να τεθούν σε κίνδυνο οι δημοσιονομικοί στόχοι".
Για το χρέος αναφέρει ότι δύσκολα θα διατηρήσει η Ελλάδα μακροπρόθεσμα τη πρόσβαση στις αγορές χωρίς νέα απομείωσή του. Καλωσορίζει τις δεσμεύσεις για νέες αποφάσεις αναφορικά με το χρέος. Ωστόσο, τονίζει ότι θα πρέπει να βασισθούν σε ρεαλιστικές παραδοχές για τα "εξαιρετικά" υψηλά σήμερα πρωτογενή πλεονάσματα.
Καταμετρά σειρά κινδύνων και απευθύνει αυστηρές συστάσεις για επιτάχυνση μεταρρυθμίσεων σε NPLs και NPEs αλλά και για προσεκτική χαλάρωση των κεφαλαιακών ελέγχων.
Στο πεδίο του εργασιακού βάζει βέτο στην επαναφορά της επεκτασιμότητας και της υπερίσχυσης των κλαδικών συλλογικών συμβάσεων και κάνει σαφές ότι όποια παρέμβαση γίνει στον βασικό μισθό θα πρέπει να είναι λελογισμένη και σε ευθυγράμμιση με την παραγωγικότητα.
Κριτική ασκεί και για την αργή υλοποίηση των παρεμβάσεων στην αγορά προϊόντος και για την υστέρηση της χώρας στους δείκτες παραγωγικότητας. Συστήνει επίσης περαιτέρω ενίσχυση του δημοσίου αλλά και του δικαστικού συστήματος.
Αιχμές αφήνει για την προστασία των ανεξάρτητων αρχών και των στελεχών τους με έμμεση αναφορά στο θέμα της ΕΛΣΤΑΤ, συνδέοντάς τα με την αξιοπιστία για τα δημόσια οικονομικά.
Το ΔΝΤ στην ανακοίνωση που εξέδωσε αναφέρει ότι περιγράφει τα προκαταρκτικά πορίσματα τη αποστολής που έγινε στην βάση του άρθρου IV και ότι οι (ελληνικές) αρχές έχουν συναινέσει στη δημοσίευση αυτής της δήλωσης.
Με βάση τα προκαταρκτικά πορίσματα αυτής της αποστολής, το προσωπικό θα καταρτίσει μια έκθεση η οποία θα υποβληθεί στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΔΝΤ το οποίο θα συνεδριάσει τέλη Ιουλίου για τη λήψη απόφασης.
Αναφέρει ότι "η Ελλάδα έχει προχωρήσει πολύ, αλλά εξακολουθεί να αντιμετωπίζει πολλές προκλήσεις". Αναμένει ανάπτυξη κατά 2.0% φέτος και κατά 2,4% το 2019. Επισημαίνει ότι η Ελλάδα μπορεί να πετύχει πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% ως το 2023 με κόστος στην ανάπτυξη, ωστόσο θεωρεί ιδιαίτερα φιλόδοξη την επίτευξη πλεονασμάτων 2.2% του ΑΕΠ μακροπρόθεσμα.
Οι δηλώσεις του Πίτερ Ντόλμαν
Ο επικεφαλής της αποστολής του ΔΝΤ για την Ελλάδα Πίτερ Ντόλμαν σε συνέντευξη που παρέθεσε σήμερα στην Αθήνα μετά την ολοκλήρωση της διαβούλευσης για την έκθεση που θα ανακοινωθεί από τα τέλη Ιουλίου και μετά (περιλαμβάνοντας και το τελικό κείμενο της έκθεσης βιωσιμότητας χρέους) είπε τα εξής:
Για τις συντάξεις επανέλαβε ότι είναι ένα πακέτο του 2019 που δεν είναι μόνο σημαντικό από μόνο του ως κίνηση πολιτικής αλλά και ως ένα μήνυμα που θα στείλουν οι ελληνικές αρχές στις αγορές, για το πού θα κατευθυνθούν μετά το μνημόνιο σε σχέση με τα συμφωνηθέντα.
Σε ερώτημα για το αν θα μπορέσει να υποκαταστήσει με άλλα μέτρα την δέσμευση για εύρεση 1% του ΑΕΠ περικοπών δαπανών το 2019 απάντησε ότι δεν υπάρχει αλλαγή στην πρόβλεψη για το 3,5% του ΑΕΠ πρωτογενές πλεόνασμα. "Οι ελληνικές αρχές ήταν ξεκάθαρες ότι θα προχωρήσουν το μέτρο των περικοπών των συντάξεων".
Αν πρέπει να διορθώσουμε κάτι, αυτό είναι στο φορολογικό πεδίο, στο οποίο παραδέχθηκε ότι υπάρχει υπερφορολόγηση. Αναφέρθηκε στο σχέδιο μείωσης των φορολογικών συντελεστών στις επιχειρήσεις το 2020 (σ.σ. αναφερόμενος στα αντίμετρα που έχουν θεσμοθετηθεί).
Πρόκληση θεωρεί την μεσοπρόθεσμη πρόβλεψη για πρωτογενές πλεόνασμα 2,2% του ΑΕΠ μετά το 2025 στην οποία βασίζεται η Επιτροπή στην έκθεση βιωσιμότητας χρέους. Εκτίμησε ότι είναι πολύ πιο διατηρήσιμο ένα πρωτογενές πλεόνασμα 1,5% του ΑΕΠ μεσοπρόθεσμα.
Το ΔΝΤ θα διατηρήσει το ρόλο του ως συμβούλου αλλά και θα ξεκινήσει την παρακολούθηση που ασκεί σε όλα τα κράτη τα οποία έχουν περάσει από πρόγραμμα και πρέπει να αποπληρώσουν το δάνειο προς το Ταμείο.
Οι αποστολές του ΔΝΤ στην Ελλάδα θα γίνονται ανά 6 μήνες και θα συντονίζονται με αυτές των θεσμών της ΕΕ. Πληροφορίες αναφέρουν όμως ότι το ΔΝΤ μπορεί να μετέχει σε όλες τις 3μηνο αποστολές των 4 θεσμών.
Αρχές Αυγούστου θα ανακοινωθεί το DSA του ΔΝΤ όπως ανέφερε, ενώ λίγο πιο πριν, τον Ιούλιο μετά την συνεδρίαση του ΔΣ θα ανακοινωθεί και η έκθεση για την Ελλάδα.
Η έκθεση της Ελλάδας προς το ΔΝΤ ανέρχεται στα περίπου 10 δισ. ευρώ. Το Ταμείο θα συνεχίσει να επιτηρεί την ελληνική οικονομία μέσω του "προγράμματος μεταπρογραμματικής επιτήρησης" και έως ότου περιοριστεί το ελληνικό χρέος προς αυτό σε περίπου 1,8 δισ. ευρώ από 10 δισ. που είναι σήμερα, ανέφερε το Ταμείο.
Σύμφωνα με τον Ντόλμαν, παρατηρείται στροφή προς τον εμπορεύσιμο τομέα της οικονομίας τα τελευταία χρόνια, με την Ελλάδα να γίνεται πλέον μια πιο εξαγωγική οικονομία. Ζήτησε ωστόσο επιτάχυνση δράσης στο πεδίο της παραγωγικότητας, της ανταγωνιστικότητας και της ανάπτυξης.
Για τις τράπεζες ανέφερε ότι δεν απαιτούνται νέες κεφαλαιοποιήσεις αλλά είναι πρόκληση η προσαρμογή στις θεσμικές αλλαγές.
Για πιθανή πρόωρη αποπληρωμή του δανείου του ΔΝΤ (που έχει προαναγγείλει ο ΥΠΟΙΚ Ευκλείδης Τσακαλώτος) ανέφερε ότι αν πληρωθεί το μισό από το δάνειο μειώνεται το επιτοκιακό κόστος στο 2% και είναι κάτι που μπορεί να συμβεί, αλλά ακόμη δεν έχει αποσαφηνιστεί από την ελληνική πλευρά.
Στις προκλήσεις περιέλαβε το υψηλό δημόσιο αλλά και ιδιωτικό χρέος, να υψηλά κόκκινα δάνεια και το δημογραφικό. Ειδικά στο δημογραφικό επισήμανε την πρόβλεψη για μείωση κατά 1% του πληθυσμού που αναδεικνύει την σημασία μεταρρυθμίσεων για την αύξηση της παραγωγικότητας.
Απηύθυνε σύσταση προς τις τράπεζες για ταχύτερη μείωση των κόκκινων δανείων και για υιοθέτηση πιο φιλόδοξων στόχων στα NPEs.
Στο χρέος οριοθέτησε ως μεσοπρόθεσμο ορίζοντα το 2032 και έδωσε σημασία σε ρεαλιστικότερες προβλέψεις για τα πρωτογενή πλεονάσματα στην συνέχεια.
Ειδική σημασία έδωσε στην πρόθεση της κυβέρνησης να επαναφέρει τις κλαδικές συλλογικές συμβάσεις και "σύστησε" στην κυβέρνηση να επανεξετάσει την πρόθεση της.
Αιχμή για καθυστερήσεις άφησε και αναφορικά με τις παρεμβάσεις στα κλειστά επαγγέλματα.
Για το ΑΕΠ ανέφερε ότι διατηρείται η μακροπρόθεσμη πρόβλεψη για άνοδο 1% μεσοσταθμικά.
Aναλυτικά η δήλωση συμπερασμάτων του ΔΝΤ
Μια Δήλωση Συμπερασμάτων περιγράφει τα πρώτα ευρήματα του προσωπικού του ΔΝΤ στο τέλος μιας επίσημης επίσκεψης (ή "αποστολής”), στις περισσότερες περιπτώσεις σε μια χώρα-μέλος. Οι αποστολές αναλαμβάνονται ως μέρος τακτικών (συνήθως ετήσιων) διαβουλεύσεων κατά το Άρθρο 4 των Άρθρων της Συμφωνίας του ΔΝΤ, στο πλαίσιο ενός αιτήματος για τη χρήση πόρων του ΔΝΤ (δανεισμός από το ΔΝΤ), ως μέρος των συζητήσεων στο πλαίσιο προγραμμάτων που παρακολουθούνται από το προσωπικό ή ως μέρος άλλου τύπου παρακολούθησης οικονομικών εξελίξεων από το προσωπικό.
Οι αρχές έχουν συναινέσει στη δημοσίευση αυτής της δήλωσης. Οι απόψεις που εκφράζονται σε αυτή τη δήλωση είναι αυτές του προσωπικού του ΔΝΤ και δεν αντιπροσωπεύουν απαραίτητα τις απόψεις του Εκτελεστικού Συμβουλίου του ΔΝΤ. Με βάση τα πρώτα ευρήματα αυτής της αποστολής, το προσωπικό θα ετοιμάσει μια έκθεση η οποία, εφόσον εγκριθεί από τη διοίκηση, θα παρουσιαστεί στο Εκτελεστικό Συμβούλιο του ΔΝΤ για συζήτηση και απόφαση.
Η Ελλάδα έχει πετύχει πολλά, αλλά βρίσκεται ακόμη αντιμέτωπη με πολλές προκλήσεις. Η Ελλάδα θα βγει από την περίοδο του προγράμματος έχοντας σε μεγάλο βαθμό εξαλείψει μακροοικονομικές ανισορροπίες. Μερικές σημαντικές μεταρρυθμίσεις έχουν εφαρμοστεί, η ανάπτυξη επέστρεψε, η ανεργία υποχωρεί (αν και είναι ακόμη πολύ υψηλή) και το προσφάτως συμφωνημένο πακέτο για την ελάφρυση του χρέους θα εξασφαλίσει την μεσοπρόθεσμη βιωσιμότητα. Όμως σημαντικές παρακαταθήκες της κρίσης και μια ατζέντα μεταρρυθμίσεων που δεν έχει ολοκληρωθεί εμποδίζουν ακόμη την ταχύτερη ανάπτυξη, ενώ η συμμετοχή ως μέλος στην νομισματική ένωση και οι στόχοι των υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων περιορίζουν τις επιλογές πολιτικής. Η ενίσχυση της ανάπτυξης και του επιπέδου διαβίωσης συνεπώς θα εξαρτηθεί από την βελτίωση του δημοσιονομικού μείγματος πολιτικής, από την επιδιόρθωση των οικονομικών ισολογισμών στον χρηματοπιστωτικό τομέα, από την περαιτέρω απελευθέρωση των αγορών προϊόντων και υπηρεσιών και από την ενδυνάμωση της αποδοτικότητας και της διακυβέρνησης στον δημόσιο τομέα.
1. Η ανάπτυξη επέστρεψε στην Ελλάδα, με τη βοήθεια μιας εντυπωσιακής προσπάθειας μακροοικονομικής σταθεροποίησης, δομικών μεταρρυθμίσεων και ενός βελτιωμένου εξωτερικού περιβάλλοντος. Η Ελλάδα αξίζει να λάβει αναγνώριση για σημαντικές προσαρμογές στο δημοσιονομικό τομέα και στον τομέα του ισοζυγίου των Τρεχουσών Συναλλαγών και για την εφαρμογή μερικών βασικών δομικών μεταρρυθμίσεων τα τελευταία χρόνια. Αυτές οι προσπάθειες, σε συνδυασμό με την σημαντική Ευρωπαϊκή υποστήριξη και ένα περισσότερο ευνοϊκό εξωτερικό περιβάλλον, επέτρεψαν την επιστροφή στην ανάπτυξη, με το πραγματικό ΑΕΠ να αυξάνεται κατά 1.4 τοις εκατό το 2017 και να αναμένεται να αυξηθεί κατά 2 τοις εκατό την τρέχουσα χρονιά και κατά 2.4 τοις εκατό το 2019. Καθώς το παραγωγικό κενό κλείνει, η ανεργία αναμένεται να πέσει από περίπου 20 τοις εκατό την τρέχουσα χρόνια σε περίπου 14 τοις εκατό μέχρι το 2023. Οι εξωτερικοί και εγχώριοι κίνδυνοι είναι σημαντικοί και συμπεριλαμβάνουν την επιβράδυνση της ανάπτυξης των εμπορικών εταίρων, τις πιο περιοριστικές παγκόσμιες οικονομικές συνθήκες, την αστάθεια στην περιοχή, το εγχώριο πολιτικό ημερολόγιο και την μεταρρυθμιστική κόπωση.
2. Η ελάφρυνση χρέους η οποία συμφωνήθηκε πρόσφατα με τους Ευρωπαίους εταίρους της Ελλάδας έχει βελτιώσει σε σημαντικό βαθμό τη βιωσιμότητα του χρέους μεσοπρόθεσμα, αλλά οι περισσότερο μακροπρόθεσμες προοπτικές παραμένουν αβέβαιες. Η επέκταση των ωριμάνσεων κατά 10 χρόνια και άλλα μέτρα για την ελάφρυνση του χρέους, σε συνδυασμό με ένα μεγάλο μαξιλάρι ρευστότητας, θα εξασφαλίσουν μια σταθερή μείωση στο χρέος και τις ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες ως ποσοστό του ΑΕΠ μεσοπρόθεσμα και αυτό θα πρέπει να βελτιώσει σημαντικά τις προοπτικές ώστε η Ελλάδα να διατηρήσει την πρόσβαση σε χρηματοδότηση από τις αγορές μεσοπρόθεσμα. Το προσωπικό, εντούτοις, ανησυχεί ότι αυτή η βελτίωση στους δείκτες του χρέους μπορεί να διατηρηθεί περισσότερο μακροπρόθεσμα μόνο υπό φαινομενικά πολύ φιλόδοξες παραδοχές αναφορικά με την αύξηση του ΑΕΠ και την ικανότητα της Ελλάδας να επιτύχει υψηλά πρωτογενή δημοσιονομικά πλεονάσματα, γεγονός που υποδεικνύει ότι θα ήταν δύσκολο να διατηρηθεί πρόσβαση στις αγορές περισσότερο μακροπρόθεσμα χωρίς περαιτέρω ελάφρυνση του χρέους. Υπό αυτό το πρίσμα, το προσωπικό καλωσορίζει τη δέσμευση των Ευρωπαίων εταίρων να παρέχουν επιπρόσθετη ελάφρυνση εάν χρειαστεί, αλλά πιστεύει πως είναι κρίσιμης σημασίας οποιαδήποτε τέτοια πρόσθετη ελάφρυνση να στηρίζεται σε ρεαλιστικές παραδοχές, ιδιαίτερα σχετικά με την ικανότητα της Ελλάδας να διατηρεί ιδιαίτερα υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα.
3. Περαιτέρω προσπάθειες χρειάζονται ώστε να ξεπεραστούν οι παρακαταθήκες της κρίσης και να ενισχυθεί η παραγωγικότητα, η ανταγωνιστικότητα και η κοινωνική ενσωμάτωση. Οι μακροοικονομικές ανισορροπίες έχουν σε μεγάλο βαθμό εξαλειφθεί, αλλά το υψηλό δημόσιο χρέος, οι αδύναμοι ισολογισμοί των τραπεζών και του υπόλοιπου ιδιωτικού τομέα, οι περιορισμοί στην κίνηση κεφαλαίων, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του δημοσίου και το μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού που βρίσκεται σε κίνδυνο βαραίνουν τις προοπτικές ανάπτυξης και η πρόοδος αναφορικά με βασικές μεταρρυθμίσεις στο δημοσιονομικό τομέα και στην αγορά έχει μείνει πίσω. Η Ελλάδα πρέπει να συνεχίσει τις μεταρρυθμιστικές προσπάθειες ώστε να επιτύχει διατηρήσιμη υψηλή ανάπτυξη και να εξασφαλίσει ανταγωνιστικότητα εντός της Ευρωζώνης, υποστηρίζοντας παράλληλα αυτούς που έχουν την μεγαλύτερη ανάγκη για προστασία. Η αναπτυξιακή στρατηγική των αρχών περιέχει υποσχόμενα στοιχεία υπό αυτό το πρίσμα και η περαιτέρω αξιολόγηση κενών, η συνέχεια με τις τρέχουσες μεταρρυθμίσεις και η εφαρμογή θα είναι κρίσιμης σημασίας.
4. Είναι προτεραιότητα να ισορροπηθεί εκ νέου το δημοσιονομικό μείγμα πολιτικής με έναν τρόπο φιλικό προς την ανάπτυξη. Η επίτευξη του υψηλού 3.5 τοις εκατό του ΑΕΠ στόχου πρωτογενούς πλεονάσματος για την περίοδο 2018-2022 που έχει συμφωνηθεί με τους Ευρωπαϊκούς Θεσμούς θα απαιτήσει υψηλή φορολογία και θα περιορίσει την κοινωνική δαπάνη και τις επενδύσεις. Για να υποστηρίξουν την ανάπτυξη χωρίς αποκλεισμούς παράλληλα με την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων, οι αρχές θα πρέπει να στοχεύσουν σε δημοσιονομικά ουδέτερες βελτιώσεις στο δημοσιονομικό μείγμα πολιτικής, αρχίζοντας με το ήδη νομοθετημένο δημοσιονομικό πακέτο για το 2019-2020. Το 2019, η κυβέρνηση θα πρέπει να προχωρήσει με σχεδιασμένες αυξήσεις στην στοχευμένη κοινωνική προστασία και στην επενδυτική δαπάνη, με χρηματοδότηση που θα προέρχεται από εξοικονομήσεις στο συνταξιοδοτικό σύστημα. Το 2020, θα πρέπει να μειώσει τους υψηλούς φορολογικούς συντελεστές ενώ παράλληλα θα πρέπει να διευρύνει τη φορολογική βάση του φόρου εισοδήματος με έναν δημοσιονομικά ουδέτερο τρόπο. Αυτά τα μέτρα, υποστηριζόμενα από μεταρρυθμίσεις στο δημοσιονομικό-δομικό τομέα με σκοπό την ενίσχυση της αποδοτικότητας και της εφαρμογής, θα βοηθήσουν στη μείωση των ποσοστών φτώχειας και των οικονομικών στρεβλώσεων και θα στηρίξουν την ανάπτυξη. Οποιαδήποτε καθυστέρηση σε αυτές τις μεταρρυθμίσεις θα υπέσκαπτε σε σημαντικό βαθμό την αξιοπιστία των παραδοχών των μέτρων για την ελάφρυνση του χρέους που έχουν συμφωνηθεί με τους Ευρωπαίους εταίρους. Οι αρχές θα πρέπει να είναι προσεκτικές αναφορικά με την υιοθέτηση μονίμων επεκτατικών μέτρων πέρα από αυτά που έχουν ήδη νομοθετηθεί προκειμένου να αποφευχθεί η διακινδύνευση των δημοσιονομικών τους στόχων.
5.Η αναβίωση της πιστωτικής δυνατότητας των τραπεζών, συμπεριλαμβανομένης της αντιμετώπισης των πολύ υψηλών μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων (NPEs), είναι κρίσιμης σημασίας για την υποστήριξη της οικονομίας. Σημαντικές νομικές μεταρρυθμίσεις με στόχο την μείωση των NPEs έχουν υιοθετηθεί και έχουν γίνει βήματα για την ανάπτυξη μιας δευτερογενούς αγοράς NPEs αλλά περαιτέρω προσπάθειες εφαρμογής είναι απαραίτητες για να παγιωθούν . Για την επιτάχυνση της εξυγίανσης των ισολογισμών των τραπεζών χρειάζονται περισσότερο φιλόδοξοι στόχοι μείωσης των NPEs, προληπτική δημιουργία κεφαλαιακών μαξιλαριών, περαιτέρω βήματα για την άμβλυνση των κινδύνων ρευστότητας και χρηματοδότησης και πιο ισχυρή εσωτερική τραπεζική διακυβέρνηση. Οι εναπομείναντες περιορισμοί στην κίνηση κεφαλαίων πρέπει να αρθούν κατά τρόπο συνετό με βάση τον συμφωνημένο οδικό χάρτη, με το ρυθμό που υπαγορεύουν οι συνθήκες στους τομείς της οικονομίας και των τραπεζών αλλά και το επίπεδο της εμπιστοσύνης των καταθετών.
6. Περαιτέρω μεταρρυθμίσεις θα ενίσχυαν την παραγωγικότητα και τη συμμετοχή στο εργατικό δυναμικό. Η πρόοδος στη μεταρρύθμιση της αγοράς προϊόντων ήταν ανομοιόμορφη και σε κάποιους τομείς αργή, με την Ελλάδα να βρίσκεται ακόμη πίσω σε σχέση άλλες Ευρωπαϊκές χώρες με βάση αρκετούς δείκτες ανταγωνιστικότητας. Προηγούμενες μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας συνεισέφεραν στην ανάκτηση της απασχόλησης και της ανταγωνιστικότητας αλλά η νομοθεσία που θα εισάγει εκ νέου την επεκτασιμότητα και τους ευνοϊκότερους όρους των συλλογικών συμβάσεων αρχίζοντας από αργότερα φέτος διακινδυνεύει να αναιρέσει όσα κερδήθηκαν. Το προσωπικό του Ταμείου παροτρύνει με σθένος τις αρχές να μην αναστρέψουν αυτές τις μεταρρυθμίσεις. Οποιαδήποτε προσαρμογή του κατώτατου μισθού θα πρέπει να είναι συνετή και να εναρμονίζεται με κέρδη σε ανταγωνιστικότητα με στόχο να διατηρηθεί η δυναμική της ανάκτησης της απασχόλησης και να αποφευχθεί οποιαδήποτε απώλεια ανταγωνιστικότητας. Η βελτίωση στην εφαρμογή και η καλύτερη στόχευση των ενεργών πολιτικών απασχόλησης θα βοηθούσαν στην επανένταξη των μακροχρόνια ανέργων στην αγορά εργασίας.
7. Η αποδοτικότητα του δημοσίου τομέα και η διακυβέρνηση χρήζουν περαιτέρω ενίσχυσης και η ανεξαρτησία της στατιστικής αρχής θα πρέπει να προστατευτεί. Παρά την κάποια σημαντική (αλλά ανομοιόμορφη) πρόοδο, προσπάθειες χρειάζονται για τον εκσυγχρονισμό των δημόσιων θεσμών, την ενίσχυση της φορολογικής συμμόρφωσης και της νοοτροπίας πληρωμής και για τη βελτίωση των διαδικασιών αδειοδότησης. της ταμειακής διαχείρισης, των προμηθείων και των πρακτικών αναφοράς. Ένας περισσότερο αποδοτικός δικαστικός κλάδος είναι απαραίτητος για την επιτυχία των νομικών μεταρρυθμίσεων σε όλους τους τομείς. Η βελτίωση της διακυβέρνησης και της ανεξαρτησίας των δημόσιων θεσμών, συμπεριλαμβανομένης της επαρκούς προστασίας των αξιωματούχων- όπως αυτών που είναι υπεύθυνοι για τις στατιστικές εκθέσεις- είναι απαραίτητη για την ενίσχυση της εμπιστοσύνης στα δημόσια οικονομικά και για τη διασφάλιση της αξιοπιστίας των δεδομένων.
8. Καθώς εξέρχεται από την εποχή των προγραμμάτων, η Ελλάδα θα πρέπει να διατηρήσει τη δυναμική προς τα εμπρός και να συνεχίσει να επιδιώκει πολιτικές που υποστηρίζουν την ευημερία και την συμπερίληψη. Η Ελλάδα έχει φτάσει σε αυτό το σημείο χάρη στις τεράστιες προσπάθειες κατά τη διάρκεια των προγραμμάτων προσαρμογής. Οι Ευρωπαίοι εταίροι έχουν επιδείξει την υποστήριξή τους με την παροχή περαιτέρω δανεισμού και πρόσθετης ελάφρυνσης του χρέους. Η Eλλάδα θα πρέπει τώρα να παγιώσει και να επεκτείνει την επιτυχία της με το να αντιμετωπίσει με αποφασιστικότητα τις προκλήσεις που παραμένουν.
Η αποστολή εκφράζει την ευγνωμοσύνη της απέναντι στις αρχές για τη φιλοξενία και τις εποικοδομητικές συζητήσεις.
Στην ανακοίνωση που εξέδωσε μετά την ολοκλήρωση της αποστολής του στην Αθήνα για τη σύνταξη της έκθεσης που γίνεται με βάση το άρθρο 4 του καταστατικού του, το Ταμείο αναφέρει ότι θεωρεί δεδομένη την περικοπή συντάξεων το 2019 και του αφορολόγητου το 2020 για να διατεθούν τα αντίμετρα κάθε έτους.
Αλλά και ο επικεφαλής της αποστολής του Ταμείου στην Αθήνα Πίτερ Ντόλμαν, μιλώντας σήμερα στην Αθήνα, κατέστησε σαφές για το ίδιο θέμα ότι "η κυβέρνηση ήταν ξεκάθαρη ότι θα προχωρήσει" στην μείωση των συντάξεων από το 2019. Ξεκαθάρισε επίσης ότι η εφαρμογή των περικοπών σε αφορολόγητο και συντάξεις είναι σημαντικές και ως ένα μήνυμα που θα στείλουν οι ελληνικές αρχές στις αγορές, για το πού θα κατευθυνθούν μετά το μνημόνιο σε σχέση με τα συμφωνηθέντα.
Ξεχωριστά, ο αξιωματούχος εκτίμησε ότι μετά το 2025 είναι επιτεύξιμα πιο χαμηλά πλεονάσματα, στο 1,5% του ΑΕΠ αντί για το αισιόδοξο 2,2% του ΑΕΠ που προβλέπει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και προανήγγειλε για τις αρχές Αυγούστου την έκδοση της δικής του έκθεσης βιωσιμότητας για το χρέος (DSA).
Τι αναφέρει το ΔΝΤ στην ανακοίνωσή του – νέα απομείωση του χρέους
Στη δήλωσή του το Ταμείο προειδοποιεί ότι "οι αρχές πρέπει να είναι προσεκτικές όταν υιοθετούν μόνιμα επεκτατικά μέτρα, πέραν εκείνων που έχουν ήδη θεσπιστεί (αντίμετρα), προκειμένου να αποφευχθεί ο κίνδυνος να τεθούν σε κίνδυνο οι δημοσιονομικοί στόχοι".
Για το χρέος αναφέρει ότι δύσκολα θα διατηρήσει η Ελλάδα μακροπρόθεσμα τη πρόσβαση στις αγορές χωρίς νέα απομείωσή του. Καλωσορίζει τις δεσμεύσεις για νέες αποφάσεις αναφορικά με το χρέος. Ωστόσο, τονίζει ότι θα πρέπει να βασισθούν σε ρεαλιστικές παραδοχές για τα "εξαιρετικά" υψηλά σήμερα πρωτογενή πλεονάσματα.
Καταμετρά σειρά κινδύνων και απευθύνει αυστηρές συστάσεις για επιτάχυνση μεταρρυθμίσεων σε NPLs και NPEs αλλά και για προσεκτική χαλάρωση των κεφαλαιακών ελέγχων.
Στο πεδίο του εργασιακού βάζει βέτο στην επαναφορά της επεκτασιμότητας και της υπερίσχυσης των κλαδικών συλλογικών συμβάσεων και κάνει σαφές ότι όποια παρέμβαση γίνει στον βασικό μισθό θα πρέπει να είναι λελογισμένη και σε ευθυγράμμιση με την παραγωγικότητα.
Κριτική ασκεί και για την αργή υλοποίηση των παρεμβάσεων στην αγορά προϊόντος και για την υστέρηση της χώρας στους δείκτες παραγωγικότητας. Συστήνει επίσης περαιτέρω ενίσχυση του δημοσίου αλλά και του δικαστικού συστήματος.
Αιχμές αφήνει για την προστασία των ανεξάρτητων αρχών και των στελεχών τους με έμμεση αναφορά στο θέμα της ΕΛΣΤΑΤ, συνδέοντάς τα με την αξιοπιστία για τα δημόσια οικονομικά.
Το ΔΝΤ στην ανακοίνωση που εξέδωσε αναφέρει ότι περιγράφει τα προκαταρκτικά πορίσματα τη αποστολής που έγινε στην βάση του άρθρου IV και ότι οι (ελληνικές) αρχές έχουν συναινέσει στη δημοσίευση αυτής της δήλωσης.
Με βάση τα προκαταρκτικά πορίσματα αυτής της αποστολής, το προσωπικό θα καταρτίσει μια έκθεση η οποία θα υποβληθεί στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΔΝΤ το οποίο θα συνεδριάσει τέλη Ιουλίου για τη λήψη απόφασης.
Αναφέρει ότι "η Ελλάδα έχει προχωρήσει πολύ, αλλά εξακολουθεί να αντιμετωπίζει πολλές προκλήσεις". Αναμένει ανάπτυξη κατά 2.0% φέτος και κατά 2,4% το 2019. Επισημαίνει ότι η Ελλάδα μπορεί να πετύχει πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% ως το 2023 με κόστος στην ανάπτυξη, ωστόσο θεωρεί ιδιαίτερα φιλόδοξη την επίτευξη πλεονασμάτων 2.2% του ΑΕΠ μακροπρόθεσμα.
Οι δηλώσεις του Πίτερ Ντόλμαν
Ο επικεφαλής της αποστολής του ΔΝΤ για την Ελλάδα Πίτερ Ντόλμαν σε συνέντευξη που παρέθεσε σήμερα στην Αθήνα μετά την ολοκλήρωση της διαβούλευσης για την έκθεση που θα ανακοινωθεί από τα τέλη Ιουλίου και μετά (περιλαμβάνοντας και το τελικό κείμενο της έκθεσης βιωσιμότητας χρέους) είπε τα εξής:
Για τις συντάξεις επανέλαβε ότι είναι ένα πακέτο του 2019 που δεν είναι μόνο σημαντικό από μόνο του ως κίνηση πολιτικής αλλά και ως ένα μήνυμα που θα στείλουν οι ελληνικές αρχές στις αγορές, για το πού θα κατευθυνθούν μετά το μνημόνιο σε σχέση με τα συμφωνηθέντα.
Σε ερώτημα για το αν θα μπορέσει να υποκαταστήσει με άλλα μέτρα την δέσμευση για εύρεση 1% του ΑΕΠ περικοπών δαπανών το 2019 απάντησε ότι δεν υπάρχει αλλαγή στην πρόβλεψη για το 3,5% του ΑΕΠ πρωτογενές πλεόνασμα. "Οι ελληνικές αρχές ήταν ξεκάθαρες ότι θα προχωρήσουν το μέτρο των περικοπών των συντάξεων".
Αν πρέπει να διορθώσουμε κάτι, αυτό είναι στο φορολογικό πεδίο, στο οποίο παραδέχθηκε ότι υπάρχει υπερφορολόγηση. Αναφέρθηκε στο σχέδιο μείωσης των φορολογικών συντελεστών στις επιχειρήσεις το 2020 (σ.σ. αναφερόμενος στα αντίμετρα που έχουν θεσμοθετηθεί).
Πρόκληση θεωρεί την μεσοπρόθεσμη πρόβλεψη για πρωτογενές πλεόνασμα 2,2% του ΑΕΠ μετά το 2025 στην οποία βασίζεται η Επιτροπή στην έκθεση βιωσιμότητας χρέους. Εκτίμησε ότι είναι πολύ πιο διατηρήσιμο ένα πρωτογενές πλεόνασμα 1,5% του ΑΕΠ μεσοπρόθεσμα.
Το ΔΝΤ θα διατηρήσει το ρόλο του ως συμβούλου αλλά και θα ξεκινήσει την παρακολούθηση που ασκεί σε όλα τα κράτη τα οποία έχουν περάσει από πρόγραμμα και πρέπει να αποπληρώσουν το δάνειο προς το Ταμείο.
Οι αποστολές του ΔΝΤ στην Ελλάδα θα γίνονται ανά 6 μήνες και θα συντονίζονται με αυτές των θεσμών της ΕΕ. Πληροφορίες αναφέρουν όμως ότι το ΔΝΤ μπορεί να μετέχει σε όλες τις 3μηνο αποστολές των 4 θεσμών.
Αρχές Αυγούστου θα ανακοινωθεί το DSA του ΔΝΤ όπως ανέφερε, ενώ λίγο πιο πριν, τον Ιούλιο μετά την συνεδρίαση του ΔΣ θα ανακοινωθεί και η έκθεση για την Ελλάδα.
Η έκθεση της Ελλάδας προς το ΔΝΤ ανέρχεται στα περίπου 10 δισ. ευρώ. Το Ταμείο θα συνεχίσει να επιτηρεί την ελληνική οικονομία μέσω του "προγράμματος μεταπρογραμματικής επιτήρησης" και έως ότου περιοριστεί το ελληνικό χρέος προς αυτό σε περίπου 1,8 δισ. ευρώ από 10 δισ. που είναι σήμερα, ανέφερε το Ταμείο.
Σύμφωνα με τον Ντόλμαν, παρατηρείται στροφή προς τον εμπορεύσιμο τομέα της οικονομίας τα τελευταία χρόνια, με την Ελλάδα να γίνεται πλέον μια πιο εξαγωγική οικονομία. Ζήτησε ωστόσο επιτάχυνση δράσης στο πεδίο της παραγωγικότητας, της ανταγωνιστικότητας και της ανάπτυξης.
Για τις τράπεζες ανέφερε ότι δεν απαιτούνται νέες κεφαλαιοποιήσεις αλλά είναι πρόκληση η προσαρμογή στις θεσμικές αλλαγές.
Για πιθανή πρόωρη αποπληρωμή του δανείου του ΔΝΤ (που έχει προαναγγείλει ο ΥΠΟΙΚ Ευκλείδης Τσακαλώτος) ανέφερε ότι αν πληρωθεί το μισό από το δάνειο μειώνεται το επιτοκιακό κόστος στο 2% και είναι κάτι που μπορεί να συμβεί, αλλά ακόμη δεν έχει αποσαφηνιστεί από την ελληνική πλευρά.
Στις προκλήσεις περιέλαβε το υψηλό δημόσιο αλλά και ιδιωτικό χρέος, να υψηλά κόκκινα δάνεια και το δημογραφικό. Ειδικά στο δημογραφικό επισήμανε την πρόβλεψη για μείωση κατά 1% του πληθυσμού που αναδεικνύει την σημασία μεταρρυθμίσεων για την αύξηση της παραγωγικότητας.
Απηύθυνε σύσταση προς τις τράπεζες για ταχύτερη μείωση των κόκκινων δανείων και για υιοθέτηση πιο φιλόδοξων στόχων στα NPEs.
Στο χρέος οριοθέτησε ως μεσοπρόθεσμο ορίζοντα το 2032 και έδωσε σημασία σε ρεαλιστικότερες προβλέψεις για τα πρωτογενή πλεονάσματα στην συνέχεια.
Ειδική σημασία έδωσε στην πρόθεση της κυβέρνησης να επαναφέρει τις κλαδικές συλλογικές συμβάσεις και "σύστησε" στην κυβέρνηση να επανεξετάσει την πρόθεση της.
Αιχμή για καθυστερήσεις άφησε και αναφορικά με τις παρεμβάσεις στα κλειστά επαγγέλματα.
Για το ΑΕΠ ανέφερε ότι διατηρείται η μακροπρόθεσμη πρόβλεψη για άνοδο 1% μεσοσταθμικά.
Aναλυτικά η δήλωση συμπερασμάτων του ΔΝΤ
Μια Δήλωση Συμπερασμάτων περιγράφει τα πρώτα ευρήματα του προσωπικού του ΔΝΤ στο τέλος μιας επίσημης επίσκεψης (ή "αποστολής”), στις περισσότερες περιπτώσεις σε μια χώρα-μέλος. Οι αποστολές αναλαμβάνονται ως μέρος τακτικών (συνήθως ετήσιων) διαβουλεύσεων κατά το Άρθρο 4 των Άρθρων της Συμφωνίας του ΔΝΤ, στο πλαίσιο ενός αιτήματος για τη χρήση πόρων του ΔΝΤ (δανεισμός από το ΔΝΤ), ως μέρος των συζητήσεων στο πλαίσιο προγραμμάτων που παρακολουθούνται από το προσωπικό ή ως μέρος άλλου τύπου παρακολούθησης οικονομικών εξελίξεων από το προσωπικό.
Οι αρχές έχουν συναινέσει στη δημοσίευση αυτής της δήλωσης. Οι απόψεις που εκφράζονται σε αυτή τη δήλωση είναι αυτές του προσωπικού του ΔΝΤ και δεν αντιπροσωπεύουν απαραίτητα τις απόψεις του Εκτελεστικού Συμβουλίου του ΔΝΤ. Με βάση τα πρώτα ευρήματα αυτής της αποστολής, το προσωπικό θα ετοιμάσει μια έκθεση η οποία, εφόσον εγκριθεί από τη διοίκηση, θα παρουσιαστεί στο Εκτελεστικό Συμβούλιο του ΔΝΤ για συζήτηση και απόφαση.
Η Ελλάδα έχει πετύχει πολλά, αλλά βρίσκεται ακόμη αντιμέτωπη με πολλές προκλήσεις. Η Ελλάδα θα βγει από την περίοδο του προγράμματος έχοντας σε μεγάλο βαθμό εξαλείψει μακροοικονομικές ανισορροπίες. Μερικές σημαντικές μεταρρυθμίσεις έχουν εφαρμοστεί, η ανάπτυξη επέστρεψε, η ανεργία υποχωρεί (αν και είναι ακόμη πολύ υψηλή) και το προσφάτως συμφωνημένο πακέτο για την ελάφρυση του χρέους θα εξασφαλίσει την μεσοπρόθεσμη βιωσιμότητα. Όμως σημαντικές παρακαταθήκες της κρίσης και μια ατζέντα μεταρρυθμίσεων που δεν έχει ολοκληρωθεί εμποδίζουν ακόμη την ταχύτερη ανάπτυξη, ενώ η συμμετοχή ως μέλος στην νομισματική ένωση και οι στόχοι των υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων περιορίζουν τις επιλογές πολιτικής. Η ενίσχυση της ανάπτυξης και του επιπέδου διαβίωσης συνεπώς θα εξαρτηθεί από την βελτίωση του δημοσιονομικού μείγματος πολιτικής, από την επιδιόρθωση των οικονομικών ισολογισμών στον χρηματοπιστωτικό τομέα, από την περαιτέρω απελευθέρωση των αγορών προϊόντων και υπηρεσιών και από την ενδυνάμωση της αποδοτικότητας και της διακυβέρνησης στον δημόσιο τομέα.
1. Η ανάπτυξη επέστρεψε στην Ελλάδα, με τη βοήθεια μιας εντυπωσιακής προσπάθειας μακροοικονομικής σταθεροποίησης, δομικών μεταρρυθμίσεων και ενός βελτιωμένου εξωτερικού περιβάλλοντος. Η Ελλάδα αξίζει να λάβει αναγνώριση για σημαντικές προσαρμογές στο δημοσιονομικό τομέα και στον τομέα του ισοζυγίου των Τρεχουσών Συναλλαγών και για την εφαρμογή μερικών βασικών δομικών μεταρρυθμίσεων τα τελευταία χρόνια. Αυτές οι προσπάθειες, σε συνδυασμό με την σημαντική Ευρωπαϊκή υποστήριξη και ένα περισσότερο ευνοϊκό εξωτερικό περιβάλλον, επέτρεψαν την επιστροφή στην ανάπτυξη, με το πραγματικό ΑΕΠ να αυξάνεται κατά 1.4 τοις εκατό το 2017 και να αναμένεται να αυξηθεί κατά 2 τοις εκατό την τρέχουσα χρονιά και κατά 2.4 τοις εκατό το 2019. Καθώς το παραγωγικό κενό κλείνει, η ανεργία αναμένεται να πέσει από περίπου 20 τοις εκατό την τρέχουσα χρόνια σε περίπου 14 τοις εκατό μέχρι το 2023. Οι εξωτερικοί και εγχώριοι κίνδυνοι είναι σημαντικοί και συμπεριλαμβάνουν την επιβράδυνση της ανάπτυξης των εμπορικών εταίρων, τις πιο περιοριστικές παγκόσμιες οικονομικές συνθήκες, την αστάθεια στην περιοχή, το εγχώριο πολιτικό ημερολόγιο και την μεταρρυθμιστική κόπωση.
2. Η ελάφρυνση χρέους η οποία συμφωνήθηκε πρόσφατα με τους Ευρωπαίους εταίρους της Ελλάδας έχει βελτιώσει σε σημαντικό βαθμό τη βιωσιμότητα του χρέους μεσοπρόθεσμα, αλλά οι περισσότερο μακροπρόθεσμες προοπτικές παραμένουν αβέβαιες. Η επέκταση των ωριμάνσεων κατά 10 χρόνια και άλλα μέτρα για την ελάφρυνση του χρέους, σε συνδυασμό με ένα μεγάλο μαξιλάρι ρευστότητας, θα εξασφαλίσουν μια σταθερή μείωση στο χρέος και τις ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες ως ποσοστό του ΑΕΠ μεσοπρόθεσμα και αυτό θα πρέπει να βελτιώσει σημαντικά τις προοπτικές ώστε η Ελλάδα να διατηρήσει την πρόσβαση σε χρηματοδότηση από τις αγορές μεσοπρόθεσμα. Το προσωπικό, εντούτοις, ανησυχεί ότι αυτή η βελτίωση στους δείκτες του χρέους μπορεί να διατηρηθεί περισσότερο μακροπρόθεσμα μόνο υπό φαινομενικά πολύ φιλόδοξες παραδοχές αναφορικά με την αύξηση του ΑΕΠ και την ικανότητα της Ελλάδας να επιτύχει υψηλά πρωτογενή δημοσιονομικά πλεονάσματα, γεγονός που υποδεικνύει ότι θα ήταν δύσκολο να διατηρηθεί πρόσβαση στις αγορές περισσότερο μακροπρόθεσμα χωρίς περαιτέρω ελάφρυνση του χρέους. Υπό αυτό το πρίσμα, το προσωπικό καλωσορίζει τη δέσμευση των Ευρωπαίων εταίρων να παρέχουν επιπρόσθετη ελάφρυνση εάν χρειαστεί, αλλά πιστεύει πως είναι κρίσιμης σημασίας οποιαδήποτε τέτοια πρόσθετη ελάφρυνση να στηρίζεται σε ρεαλιστικές παραδοχές, ιδιαίτερα σχετικά με την ικανότητα της Ελλάδας να διατηρεί ιδιαίτερα υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα.
3. Περαιτέρω προσπάθειες χρειάζονται ώστε να ξεπεραστούν οι παρακαταθήκες της κρίσης και να ενισχυθεί η παραγωγικότητα, η ανταγωνιστικότητα και η κοινωνική ενσωμάτωση. Οι μακροοικονομικές ανισορροπίες έχουν σε μεγάλο βαθμό εξαλειφθεί, αλλά το υψηλό δημόσιο χρέος, οι αδύναμοι ισολογισμοί των τραπεζών και του υπόλοιπου ιδιωτικού τομέα, οι περιορισμοί στην κίνηση κεφαλαίων, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του δημοσίου και το μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού που βρίσκεται σε κίνδυνο βαραίνουν τις προοπτικές ανάπτυξης και η πρόοδος αναφορικά με βασικές μεταρρυθμίσεις στο δημοσιονομικό τομέα και στην αγορά έχει μείνει πίσω. Η Ελλάδα πρέπει να συνεχίσει τις μεταρρυθμιστικές προσπάθειες ώστε να επιτύχει διατηρήσιμη υψηλή ανάπτυξη και να εξασφαλίσει ανταγωνιστικότητα εντός της Ευρωζώνης, υποστηρίζοντας παράλληλα αυτούς που έχουν την μεγαλύτερη ανάγκη για προστασία. Η αναπτυξιακή στρατηγική των αρχών περιέχει υποσχόμενα στοιχεία υπό αυτό το πρίσμα και η περαιτέρω αξιολόγηση κενών, η συνέχεια με τις τρέχουσες μεταρρυθμίσεις και η εφαρμογή θα είναι κρίσιμης σημασίας.
4. Είναι προτεραιότητα να ισορροπηθεί εκ νέου το δημοσιονομικό μείγμα πολιτικής με έναν τρόπο φιλικό προς την ανάπτυξη. Η επίτευξη του υψηλού 3.5 τοις εκατό του ΑΕΠ στόχου πρωτογενούς πλεονάσματος για την περίοδο 2018-2022 που έχει συμφωνηθεί με τους Ευρωπαϊκούς Θεσμούς θα απαιτήσει υψηλή φορολογία και θα περιορίσει την κοινωνική δαπάνη και τις επενδύσεις. Για να υποστηρίξουν την ανάπτυξη χωρίς αποκλεισμούς παράλληλα με την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων, οι αρχές θα πρέπει να στοχεύσουν σε δημοσιονομικά ουδέτερες βελτιώσεις στο δημοσιονομικό μείγμα πολιτικής, αρχίζοντας με το ήδη νομοθετημένο δημοσιονομικό πακέτο για το 2019-2020. Το 2019, η κυβέρνηση θα πρέπει να προχωρήσει με σχεδιασμένες αυξήσεις στην στοχευμένη κοινωνική προστασία και στην επενδυτική δαπάνη, με χρηματοδότηση που θα προέρχεται από εξοικονομήσεις στο συνταξιοδοτικό σύστημα. Το 2020, θα πρέπει να μειώσει τους υψηλούς φορολογικούς συντελεστές ενώ παράλληλα θα πρέπει να διευρύνει τη φορολογική βάση του φόρου εισοδήματος με έναν δημοσιονομικά ουδέτερο τρόπο. Αυτά τα μέτρα, υποστηριζόμενα από μεταρρυθμίσεις στο δημοσιονομικό-δομικό τομέα με σκοπό την ενίσχυση της αποδοτικότητας και της εφαρμογής, θα βοηθήσουν στη μείωση των ποσοστών φτώχειας και των οικονομικών στρεβλώσεων και θα στηρίξουν την ανάπτυξη. Οποιαδήποτε καθυστέρηση σε αυτές τις μεταρρυθμίσεις θα υπέσκαπτε σε σημαντικό βαθμό την αξιοπιστία των παραδοχών των μέτρων για την ελάφρυνση του χρέους που έχουν συμφωνηθεί με τους Ευρωπαίους εταίρους. Οι αρχές θα πρέπει να είναι προσεκτικές αναφορικά με την υιοθέτηση μονίμων επεκτατικών μέτρων πέρα από αυτά που έχουν ήδη νομοθετηθεί προκειμένου να αποφευχθεί η διακινδύνευση των δημοσιονομικών τους στόχων.
5.Η αναβίωση της πιστωτικής δυνατότητας των τραπεζών, συμπεριλαμβανομένης της αντιμετώπισης των πολύ υψηλών μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων (NPEs), είναι κρίσιμης σημασίας για την υποστήριξη της οικονομίας. Σημαντικές νομικές μεταρρυθμίσεις με στόχο την μείωση των NPEs έχουν υιοθετηθεί και έχουν γίνει βήματα για την ανάπτυξη μιας δευτερογενούς αγοράς NPEs αλλά περαιτέρω προσπάθειες εφαρμογής είναι απαραίτητες για να παγιωθούν . Για την επιτάχυνση της εξυγίανσης των ισολογισμών των τραπεζών χρειάζονται περισσότερο φιλόδοξοι στόχοι μείωσης των NPEs, προληπτική δημιουργία κεφαλαιακών μαξιλαριών, περαιτέρω βήματα για την άμβλυνση των κινδύνων ρευστότητας και χρηματοδότησης και πιο ισχυρή εσωτερική τραπεζική διακυβέρνηση. Οι εναπομείναντες περιορισμοί στην κίνηση κεφαλαίων πρέπει να αρθούν κατά τρόπο συνετό με βάση τον συμφωνημένο οδικό χάρτη, με το ρυθμό που υπαγορεύουν οι συνθήκες στους τομείς της οικονομίας και των τραπεζών αλλά και το επίπεδο της εμπιστοσύνης των καταθετών.
6. Περαιτέρω μεταρρυθμίσεις θα ενίσχυαν την παραγωγικότητα και τη συμμετοχή στο εργατικό δυναμικό. Η πρόοδος στη μεταρρύθμιση της αγοράς προϊόντων ήταν ανομοιόμορφη και σε κάποιους τομείς αργή, με την Ελλάδα να βρίσκεται ακόμη πίσω σε σχέση άλλες Ευρωπαϊκές χώρες με βάση αρκετούς δείκτες ανταγωνιστικότητας. Προηγούμενες μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας συνεισέφεραν στην ανάκτηση της απασχόλησης και της ανταγωνιστικότητας αλλά η νομοθεσία που θα εισάγει εκ νέου την επεκτασιμότητα και τους ευνοϊκότερους όρους των συλλογικών συμβάσεων αρχίζοντας από αργότερα φέτος διακινδυνεύει να αναιρέσει όσα κερδήθηκαν. Το προσωπικό του Ταμείου παροτρύνει με σθένος τις αρχές να μην αναστρέψουν αυτές τις μεταρρυθμίσεις. Οποιαδήποτε προσαρμογή του κατώτατου μισθού θα πρέπει να είναι συνετή και να εναρμονίζεται με κέρδη σε ανταγωνιστικότητα με στόχο να διατηρηθεί η δυναμική της ανάκτησης της απασχόλησης και να αποφευχθεί οποιαδήποτε απώλεια ανταγωνιστικότητας. Η βελτίωση στην εφαρμογή και η καλύτερη στόχευση των ενεργών πολιτικών απασχόλησης θα βοηθούσαν στην επανένταξη των μακροχρόνια ανέργων στην αγορά εργασίας.
7. Η αποδοτικότητα του δημοσίου τομέα και η διακυβέρνηση χρήζουν περαιτέρω ενίσχυσης και η ανεξαρτησία της στατιστικής αρχής θα πρέπει να προστατευτεί. Παρά την κάποια σημαντική (αλλά ανομοιόμορφη) πρόοδο, προσπάθειες χρειάζονται για τον εκσυγχρονισμό των δημόσιων θεσμών, την ενίσχυση της φορολογικής συμμόρφωσης και της νοοτροπίας πληρωμής και για τη βελτίωση των διαδικασιών αδειοδότησης. της ταμειακής διαχείρισης, των προμηθείων και των πρακτικών αναφοράς. Ένας περισσότερο αποδοτικός δικαστικός κλάδος είναι απαραίτητος για την επιτυχία των νομικών μεταρρυθμίσεων σε όλους τους τομείς. Η βελτίωση της διακυβέρνησης και της ανεξαρτησίας των δημόσιων θεσμών, συμπεριλαμβανομένης της επαρκούς προστασίας των αξιωματούχων- όπως αυτών που είναι υπεύθυνοι για τις στατιστικές εκθέσεις- είναι απαραίτητη για την ενίσχυση της εμπιστοσύνης στα δημόσια οικονομικά και για τη διασφάλιση της αξιοπιστίας των δεδομένων.
8. Καθώς εξέρχεται από την εποχή των προγραμμάτων, η Ελλάδα θα πρέπει να διατηρήσει τη δυναμική προς τα εμπρός και να συνεχίσει να επιδιώκει πολιτικές που υποστηρίζουν την ευημερία και την συμπερίληψη. Η Ελλάδα έχει φτάσει σε αυτό το σημείο χάρη στις τεράστιες προσπάθειες κατά τη διάρκεια των προγραμμάτων προσαρμογής. Οι Ευρωπαίοι εταίροι έχουν επιδείξει την υποστήριξή τους με την παροχή περαιτέρω δανεισμού και πρόσθετης ελάφρυνσης του χρέους. Η Eλλάδα θα πρέπει τώρα να παγιώσει και να επεκτείνει την επιτυχία της με το να αντιμετωπίσει με αποφασιστικότητα τις προκλήσεις που παραμένουν.
Η αποστολή εκφράζει την ευγνωμοσύνη της απέναντι στις αρχές για τη φιλοξενία και τις εποικοδομητικές συζητήσεις.