Προς οριστική, πιθανόν, διευθέτηση οδεύει η υπόθεση των "αναδρομικών" που διεκδικούν οι συνταξιούχοι σε σχέση με τις περικοπές τις οποίες υπέστησαν για την περίοδο 2011-2019 λόγω των μνημονιακών νόμων, πλην του νόμου Κατρούγκαλου.
Παρασκευή 10 Ιανουαρίου, συνεδριάζει το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) προκειμένου να κρίνει την προσφυγή του ίδιου του ΕΦΚΑ, τον περασμένο Νοέμβριο, αναφορικά με τη συνταγματικότητα των μνημονιακών παρεμβάσεων στις συντάξεις, πλην βασικά εκείνων του νόμου Κατρούγκαλου οι οποίες επιδικάστηκαν τον περασμένο Οκτώβριο.
Ωστόσο, πρέπει να επισημανθεί πως οι αποφάσεις του ΣτΕ για την προσφυγή του ΕΦΚΑ δεν θα ληφθούν αύριο, αλλά τους επόμενους μήνες.
Συνεπώς, όπως επισημαίνουν κύκλοι των ταμείων με γνώση του "κλίματος" στο Υπουργείο Εργασίας, οι επερχόμενες αυτές παρεμβάσεις δεν μπορούν να επηρεάσουν άμεσα, τουλάχιστον, το νομοσχέδιο το οποίο ετοιμάζεται να φέρει στη δημόσια διαβούλευση την επόμενη εβδομάδα.
Υπενθυμίζεται πως αυτό θα αφορά αποκλειστικά και μόνο παρεμβάσεις στις συντάξεις και τις εισφορές, στη βάση των αποφάσεων του ΣτΕ, κατά τον περασμένο Οκτώβριο, σε σχέση με το νόμο Κατρούγκαλου που τέθηκε σε ισχύ από το Μάιο του 2016 και όχι σε σχέση με τις περικοπές που ψηφίστηκαν προ του Μαΐου 2016 και συγκεκριμένα της περιόδου 2011-2013 (π.χ. κατάργηση 13ης, 14ης σύνταξης), αν και η εφαρμογή τους στις "παλιές" συντάξεις σταμάτησε στο τέλος του 2018.
Το γεγονός, όμως, οι αναμενόμενες αποφάσεις του ΣτΕ για τις περικοπές που ψηφίστηκαν 2011-2013 (και όχι για εκείνες που έφερε ο ν. Κατρούγκαλου μετά το 2016 με εξαίρεση τις μνημονιακές περικοπές που συνέχισαν να ισχύουν και έως το τέλος του 2018 για τις "παλιές" συντάξεις), ενδεχομένως να εκδοθούν μετά τη δημοσιοποίηση, κατάθεση στη Βουλή ή και ψήφιση του επερχόμενου νομοσχεδίου δεν σημαίνει πως ορισμένα στελέχη του Υπ. Εργασίας κρύβουν την ανησυχία τους για την πορεία του επερχόμενου κυβερνητικού εγχειρήματος, σε περίπτωση π.χ. που το ΣτΕ κρίνει αντισυνταγματικές τις περικοπές στις συντάξεις για το 10μηνο μεταξύ Ιουνίου 2015 και Απριλίου 2015, σύμφωνα με θεωρούμενο από νομικούς κύκλους πιο πιθανό –μεταξύ εκείνων που προβλέπουν δικαίωση των συνταξιούχων – σενάριο.
Κάτι τέτοιο θα είχε δημοσιονομικό κόστος κοντά στα 2-2,5 δισ. ευρώ. Και αυτό την ώρα, που το Υπ. Εργασίας έχει στη διάθεση του, λίγο πάνω από 900 εκατ. ευρώ για τις όποιες προσαρμογές στο ασφαλιστικό, με πρώτες –πρώτες εκείνες που αφορούν τις σχεδιαζόμενες για φέτος αυξήσεις στις κύριες συντάξεις για όσους έχουν πάνω από 33 έτη ασφάλισης, αλλά και στις επικουρικές συντάξεις άνω των 170 ευρώ.
Ωστόσο,το Υπ. Εργασίας θα έχει στη διάθεση του, όχι μόνο φέτος, αλλά και έως το 2070, κονδύλι που αντιστοιχεί στο 0,5% του ΑΕΠ. Αυτό σημαίνει πως, εφόσον, επαληθευθούν οι προβλέψεις για αύξηση του ΑΕΠ τα επόμενα έτη, κάθε χρόνο θα αυξάνεται και το διαθέσιμο κονδύλι για προσαρμογές στο ασφαλιστικό.
Έτσι, επισημαίνουν κύκλοι των ταμείων στο Capital.gr, θα μπορούσαν, χρόνο με το χρόνο, να υπάρξουν μεγαλύτερα δημοσιονομικά περιθώρια, είτε για παρεμβάσεις ενίσχυσης των αποδοχών των συνταξιούχων (π.χ. μέσω μίας τροποποιημένης σε σχέση με εκείνη του 2019, δηλαδή τη "13η σύνταξη", παροχής) πέραν των επικείμενων τακτικών αυξήσεων σε κύριες –επικουρικές συντάξεις, είτε και μέσω καταβολής δόσεων από τα όποια "αναδρομικά" επιδικάσει το ΣτΕ τους επόμενους μήνες, μιας και η "εφάπαξ" καταβολή τους (ακόμα και στο ηπιότερο σενάριο των 2-2,5 δισ. ευρώ), εκτιμάται ως δημοσιονομικά ανέφικτο.
Παρασκευή 10 Ιανουαρίου, συνεδριάζει το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) προκειμένου να κρίνει την προσφυγή του ίδιου του ΕΦΚΑ, τον περασμένο Νοέμβριο, αναφορικά με τη συνταγματικότητα των μνημονιακών παρεμβάσεων στις συντάξεις, πλην βασικά εκείνων του νόμου Κατρούγκαλου οι οποίες επιδικάστηκαν τον περασμένο Οκτώβριο.
Ωστόσο, πρέπει να επισημανθεί πως οι αποφάσεις του ΣτΕ για την προσφυγή του ΕΦΚΑ δεν θα ληφθούν αύριο, αλλά τους επόμενους μήνες.
Συνεπώς, όπως επισημαίνουν κύκλοι των ταμείων με γνώση του "κλίματος" στο Υπουργείο Εργασίας, οι επερχόμενες αυτές παρεμβάσεις δεν μπορούν να επηρεάσουν άμεσα, τουλάχιστον, το νομοσχέδιο το οποίο ετοιμάζεται να φέρει στη δημόσια διαβούλευση την επόμενη εβδομάδα.
Υπενθυμίζεται πως αυτό θα αφορά αποκλειστικά και μόνο παρεμβάσεις στις συντάξεις και τις εισφορές, στη βάση των αποφάσεων του ΣτΕ, κατά τον περασμένο Οκτώβριο, σε σχέση με το νόμο Κατρούγκαλου που τέθηκε σε ισχύ από το Μάιο του 2016 και όχι σε σχέση με τις περικοπές που ψηφίστηκαν προ του Μαΐου 2016 και συγκεκριμένα της περιόδου 2011-2013 (π.χ. κατάργηση 13ης, 14ης σύνταξης), αν και η εφαρμογή τους στις "παλιές" συντάξεις σταμάτησε στο τέλος του 2018.
Το γεγονός, όμως, οι αναμενόμενες αποφάσεις του ΣτΕ για τις περικοπές που ψηφίστηκαν 2011-2013 (και όχι για εκείνες που έφερε ο ν. Κατρούγκαλου μετά το 2016 με εξαίρεση τις μνημονιακές περικοπές που συνέχισαν να ισχύουν και έως το τέλος του 2018 για τις "παλιές" συντάξεις), ενδεχομένως να εκδοθούν μετά τη δημοσιοποίηση, κατάθεση στη Βουλή ή και ψήφιση του επερχόμενου νομοσχεδίου δεν σημαίνει πως ορισμένα στελέχη του Υπ. Εργασίας κρύβουν την ανησυχία τους για την πορεία του επερχόμενου κυβερνητικού εγχειρήματος, σε περίπτωση π.χ. που το ΣτΕ κρίνει αντισυνταγματικές τις περικοπές στις συντάξεις για το 10μηνο μεταξύ Ιουνίου 2015 και Απριλίου 2015, σύμφωνα με θεωρούμενο από νομικούς κύκλους πιο πιθανό –μεταξύ εκείνων που προβλέπουν δικαίωση των συνταξιούχων – σενάριο.
Κάτι τέτοιο θα είχε δημοσιονομικό κόστος κοντά στα 2-2,5 δισ. ευρώ. Και αυτό την ώρα, που το Υπ. Εργασίας έχει στη διάθεση του, λίγο πάνω από 900 εκατ. ευρώ για τις όποιες προσαρμογές στο ασφαλιστικό, με πρώτες –πρώτες εκείνες που αφορούν τις σχεδιαζόμενες για φέτος αυξήσεις στις κύριες συντάξεις για όσους έχουν πάνω από 33 έτη ασφάλισης, αλλά και στις επικουρικές συντάξεις άνω των 170 ευρώ.
Ωστόσο,το Υπ. Εργασίας θα έχει στη διάθεση του, όχι μόνο φέτος, αλλά και έως το 2070, κονδύλι που αντιστοιχεί στο 0,5% του ΑΕΠ. Αυτό σημαίνει πως, εφόσον, επαληθευθούν οι προβλέψεις για αύξηση του ΑΕΠ τα επόμενα έτη, κάθε χρόνο θα αυξάνεται και το διαθέσιμο κονδύλι για προσαρμογές στο ασφαλιστικό.
Έτσι, επισημαίνουν κύκλοι των ταμείων στο Capital.gr, θα μπορούσαν, χρόνο με το χρόνο, να υπάρξουν μεγαλύτερα δημοσιονομικά περιθώρια, είτε για παρεμβάσεις ενίσχυσης των αποδοχών των συνταξιούχων (π.χ. μέσω μίας τροποποιημένης σε σχέση με εκείνη του 2019, δηλαδή τη "13η σύνταξη", παροχής) πέραν των επικείμενων τακτικών αυξήσεων σε κύριες –επικουρικές συντάξεις, είτε και μέσω καταβολής δόσεων από τα όποια "αναδρομικά" επιδικάσει το ΣτΕ τους επόμενους μήνες, μιας και η "εφάπαξ" καταβολή τους (ακόμα και στο ηπιότερο σενάριο των 2-2,5 δισ. ευρώ), εκτιμάται ως δημοσιονομικά ανέφικτο.