Με ένα μοναδικό case study βρίσκονται αντιμέτωπες οι εταιρείες διαχείρισης εμπορικών κέντρων, καθώς ο Μάιος θα είναι ο δεύτερος, κατά σειρά, μήνας που βρίσκει με κατεβασμένα ρολά τα malls. Κατ’ εφαρμογή των μέτρων περιορισμού του κορονοϊού, τα εμπορικά κέντρα έχουν αναστείλει την λειτουργία τους από τα μέσα Μαρτίου και αναμένεται να επαναλειτουργήσουν 1η Ιουνίου, σύμφωνα με τον κυβερνητικό σχεδιασμό.
"Δεν συναντάται ούτε παγκοσμίως ούτε στην Ελλάδα ανάλογη περίπτωση όπου τα εμπορικά κέντρα να έχουν κλείσει για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα, εφαρμόζοντας τα αναγκαία μέτρα για τον περιορισμό της εξάπλωσης του ιού. Στο εξωτερικό έχουν υπάρξει προβληματικά εμπορικά κέντρα με μηδενικές εισπράξεις από ενοίκια όπου η διαχειρίστρια εταιρεία χρηματοδοτεί, κατά κάποιο τρόπο, την λειτουργία τους. Ωστόσο, ποτέ δεν έχουν κλείσει, κατ’ εντολή της πολιτείας. Και αυτό όταν η συγκυρία για τα malls, σε διεθνές επίπεδο, δεν είναι η καλύτερη δυνατή λόγω της επέλασης του ηλεκτρονικού εμπορίου, αλλά κι επειδή, ιδίως, στις ΗΠΑ η καταναλωτική δαπάνη δεν κατάφερε να βρεθεί ποτέ στα επίπεδα πριν από το 2009" σημειώνει ο Θεόδωρος Χαραγκιώνης, που είναι πρόεδρος της ελληνικής επιτροπής του διεθνούς συμβουλίου εμπορικών κέντρων.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, η θεμελιώδης παράμετρος που προσδιορίζει το ύψος του ενοικίου σχετίζεται με τον όγκο των πωλήσεων που πραγματοποιεί ένας λιανέμπορος ανά τετραγωνικό μέτρο χώρου. Για παράδειγμα, ετήσιο ενοίκιο της τάξης των 2.400 ευρώ, ανά τ.μ., θεωρείται βιώσιμο, εάν υπάρχουν ετήσια έσοδα ύψους 24.000 ευρώ
Η επόμενη μέρα
Σύμφωνα με πληροφορίες, στα εμπορικά κέντρα της Lamda και στο Athens Metro Mall στον Άγιο Δημήτριο, για τον Απρίλιο, έχει προσφερθεί στους χρήστες έκπτωση ενοικίου της τάξεως του 70%, συνδυαστικά με το κρατικό μέτρο της μείωσης κατά 40% του μισθώματος. Το έκτακτο αυτό μέτρο ενδέχεται να συνεχιστεί και για τον Μάιο, όμως, τα βλέμματα είναι στραμμένα στην 1η Ιουνίου, οπότε αναμένεται να ξεκινήσουν την λειτουργία τους τα malls. Και κυρίως στο πόσο γρήγορα θα επανέλθει η επισκεψιμότητα και ο κύκλος εργασιών στα προ Covid-19 επίπεδα. Πρόκειται όμως, για δύσκολο εγχείρημα, δεδομένου ότι τα malls της χώρας μετά και το πέρας του Μαΐου θα απαριθμούν δυόμιση μήνες με κατεβασμένα ρολά και χωρίς την παραδοσιακά αυξημένη επισκεψιμότητα της πασχαλινής περιόδου.
Το 2019, τα εμπορικά κέντρα της Lamda Development (The Mall Athens, Golden Hall και Mediterranean Cosmos), παρουσίασαν για έβδομη συνεχόμενη χρονιά αύξηση της λειτουργικής κερδοφορίας (EBITDA) τους, που διαμορφώθηκε σε 64,3 εκατ. ευρώ (+8,6%). Σε σχέση με το 2018, πέρυσι ο συνολικός κύκλος εργασιών των καταστημάτων και η συνολική επισκεψιμότητα των εμπορικών κέντρων, παρουσίασαν αύξηση 2,5% και 0,2% αντίστοιχα.
Η εισηγμένη έχει περιγράψει την επίδραση στα μεγέθη της λόγω της αναστολής λειτουργίας των εμπορικών κέντρων, με δύο σενάρια. Εάν συνεχίζει να εισπράττει το 60% των ενοικίων, η μηνιαία απώλεια στην λειτουργική κερδοφορία και στο NAV τοποθετείται σε 2,6 εκατ. ευρώ και 2 εκατ. ευρώ, αντίστοιχα. Εάν δεν θα εισπράξει το 60% των μισθωμάτων, η επίδραση στο Ebitda και το NAV τοποθετείται σε 5,3 εκατ. ευρώ και 4 εκατ. ευρώ, αντίστοιχα.
Βελτιωμένες επιδόσεις εμφάνισαν και τα εμπορικά κέντρα της Noval Property το 2019. Τα έσοδα από μισθώματα και η επισκεψιμότητα σε River West και Mare West αυξήθηκαν κατά 18% και 10% και 31% και 17%, αντίστοιχα, σε σχέση με το 2018.
"Δεν συναντάται ούτε παγκοσμίως ούτε στην Ελλάδα ανάλογη περίπτωση όπου τα εμπορικά κέντρα να έχουν κλείσει για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα, εφαρμόζοντας τα αναγκαία μέτρα για τον περιορισμό της εξάπλωσης του ιού. Στο εξωτερικό έχουν υπάρξει προβληματικά εμπορικά κέντρα με μηδενικές εισπράξεις από ενοίκια όπου η διαχειρίστρια εταιρεία χρηματοδοτεί, κατά κάποιο τρόπο, την λειτουργία τους. Ωστόσο, ποτέ δεν έχουν κλείσει, κατ’ εντολή της πολιτείας. Και αυτό όταν η συγκυρία για τα malls, σε διεθνές επίπεδο, δεν είναι η καλύτερη δυνατή λόγω της επέλασης του ηλεκτρονικού εμπορίου, αλλά κι επειδή, ιδίως, στις ΗΠΑ η καταναλωτική δαπάνη δεν κατάφερε να βρεθεί ποτέ στα επίπεδα πριν από το 2009" σημειώνει ο Θεόδωρος Χαραγκιώνης, που είναι πρόεδρος της ελληνικής επιτροπής του διεθνούς συμβουλίου εμπορικών κέντρων.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, η θεμελιώδης παράμετρος που προσδιορίζει το ύψος του ενοικίου σχετίζεται με τον όγκο των πωλήσεων που πραγματοποιεί ένας λιανέμπορος ανά τετραγωνικό μέτρο χώρου. Για παράδειγμα, ετήσιο ενοίκιο της τάξης των 2.400 ευρώ, ανά τ.μ., θεωρείται βιώσιμο, εάν υπάρχουν ετήσια έσοδα ύψους 24.000 ευρώ
Η επόμενη μέρα
Σύμφωνα με πληροφορίες, στα εμπορικά κέντρα της Lamda και στο Athens Metro Mall στον Άγιο Δημήτριο, για τον Απρίλιο, έχει προσφερθεί στους χρήστες έκπτωση ενοικίου της τάξεως του 70%, συνδυαστικά με το κρατικό μέτρο της μείωσης κατά 40% του μισθώματος. Το έκτακτο αυτό μέτρο ενδέχεται να συνεχιστεί και για τον Μάιο, όμως, τα βλέμματα είναι στραμμένα στην 1η Ιουνίου, οπότε αναμένεται να ξεκινήσουν την λειτουργία τους τα malls. Και κυρίως στο πόσο γρήγορα θα επανέλθει η επισκεψιμότητα και ο κύκλος εργασιών στα προ Covid-19 επίπεδα. Πρόκειται όμως, για δύσκολο εγχείρημα, δεδομένου ότι τα malls της χώρας μετά και το πέρας του Μαΐου θα απαριθμούν δυόμιση μήνες με κατεβασμένα ρολά και χωρίς την παραδοσιακά αυξημένη επισκεψιμότητα της πασχαλινής περιόδου.
Το 2019, τα εμπορικά κέντρα της Lamda Development (The Mall Athens, Golden Hall και Mediterranean Cosmos), παρουσίασαν για έβδομη συνεχόμενη χρονιά αύξηση της λειτουργικής κερδοφορίας (EBITDA) τους, που διαμορφώθηκε σε 64,3 εκατ. ευρώ (+8,6%). Σε σχέση με το 2018, πέρυσι ο συνολικός κύκλος εργασιών των καταστημάτων και η συνολική επισκεψιμότητα των εμπορικών κέντρων, παρουσίασαν αύξηση 2,5% και 0,2% αντίστοιχα.
Η εισηγμένη έχει περιγράψει την επίδραση στα μεγέθη της λόγω της αναστολής λειτουργίας των εμπορικών κέντρων, με δύο σενάρια. Εάν συνεχίζει να εισπράττει το 60% των ενοικίων, η μηνιαία απώλεια στην λειτουργική κερδοφορία και στο NAV τοποθετείται σε 2,6 εκατ. ευρώ και 2 εκατ. ευρώ, αντίστοιχα. Εάν δεν θα εισπράξει το 60% των μισθωμάτων, η επίδραση στο Ebitda και το NAV τοποθετείται σε 5,3 εκατ. ευρώ και 4 εκατ. ευρώ, αντίστοιχα.
Βελτιωμένες επιδόσεις εμφάνισαν και τα εμπορικά κέντρα της Noval Property το 2019. Τα έσοδα από μισθώματα και η επισκεψιμότητα σε River West και Mare West αυξήθηκαν κατά 18% και 10% και 31% και 17%, αντίστοιχα, σε σχέση με το 2018.